Besvarelse af spørgsmål nr.    4 (Alm. del –   spørgsmål 4   ), som   Kommunaludvalget   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 8. oktober 2004 Spørgsmål    4: "I regeringens aftale med DF om en ny kommunalreform lægges der op til en  betydelig  kommunal  medfinansiering  af  sundhedsudgifterne  i  en  skø n- net størrelsesorden på ikke under 12 mia. kr. - Har regeringen, KL eller Amtsrådsforeningen lavet nogle beregnin- ger på de byrdefordelingsmæssige konsekvenser af den kommun a- le  medfinansiering  og  vil  ministeren  i  givet  fald  oversende  dem  til Kommunaludvalget? - Hvorledes  vil  regeringen  sikre,  at  kommunerne  ikke  kommer  til  at tabe mere end 0,5 % af beskatningsgrundlaget som følge af den ny finansiering af sundhedsvæsenet? - Vil regeringen implementere finansieringsreformen af sundhedsvæ- senet før eller efter den lovede udligningsreform? - Vil  regeringen  overveje  at  kompensere  kommunerne  efter  folketal frem for beskatningsgrundlag for at sikre en mere retfærdig byrd e- fordeling og/eller foretage justeringer i kriterierne i udligningen efter udgiftsbehov? - Hvordan vil de byrdefordelingsmæssige konsekvenser af sundhed s- reformen på kommuneniveau være i forhold til såvel de nuværende kommuner  som  det  kommende  kommunelandkort,  som  det  forelå her ved udgangen af september 2004?" Svar: I aftalen om en kommunalreform indgår, at regionerne på sundhedsområ- det for langt størstedelens vedkommende vil blive fina nsieret ved et bloktil- skud fra staten. En del af den statslige finansiering af regionerne vil endvi- dere blive udbetalt som et statsligt, aktivitetsbestemt tilskud. For at forbedre sammenhængen mellem sundhedsopgaven og de komm u- nale  opgaver  får  kommunerne  herudover  et  delvist  betalingsansvar  for sundhedsvæsenet.  Det kommunale  bidrag til finansiering  af  sundhedsv æ- senet vil bestå i et grundbidrag pr. indbygger og et aktivitetsafhængigt b i- drag. Reglerne  om  grundbidraget  og  det  aktivitetsbestemte  tilskud  fra  kommu- nerne  er fastsat  i  henholdsvis  forslaget til  lov  om regionernes finansiering og forslaget til sundhedslov, som er sendt i høring den 1. december 2004. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 14. december 2004 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2004-2414-29 Sagsbeh.: BS Fil-navn: alm del spm 4
2 De  økonomiske konsekvenser for  hver  enkelt region  af  det   samlede fore- slåede finansieringssystem på sundhedsområdet, herunder de økonomiske konsekvenser af den kommunale medfinansiering, er illustreret i forslaget til lov om regionernes finansiering. De økonomiske konsekvenser for hver kommune af den kommunale me d- finansiering vil indgå ved tilpasningen af det kommunale tilskuds- og udlig- ningssystem. Som led i aftalen indgår, at der skal gennemfør es en udligningsreform. Det fremgår  således:  ”Udligningsreformen  skal  medvirke  til at  udjævne  de  a f- ledte ændringer i byrdefordelingen mest muligt. Størrelsen af   de fremtidige kommuner, typen af kommuner, der sammenlægges, og den nøjagtige o  p- gavefordeling  vil  have  betydning  for  udligningen.  Kommuneinddelingen forventes fastlagt i løbet af første halvår 2005. Den nøjagtige opgaveford   e- ling vil blive fastlagt i forbindelse med Folketingets behandling af lovforslag herom  i  folketingssamlingen  2004/2005,  og  opgavefordelingen  kan  derfor først forventes endeligt klarlagt samtidig med kommuneinddeli ngen.” Det fremgår endvidere af aftalen, at der er enighed om at anmode Inden- rigs-  og  Sundhedsministeriets  Finansieringsudvalg  –  i  fortsættelse  af  b e- tænkning nr. 1437  – om at fremlægge forslag til ændringer i det kommunale tilskuds- og udligningssystem mv., hvor der er taget hensyn til den endelige opgavefordeling og kommuneinddeling. I aftalen nævnes i den forbindelse en række muligheder for at opnå en mere tilfredsstillende byrdefordeling. Tilpasningen af tilskuds- og udligningssystemet vil således hænge sammen med den fremtidige opgavesammensætning for komm unerne og det øvrig e kommunale  finansieringssystem.  Udligningsreformen  skal  herunder  med- virke til at udjævne de afledte ændringer i byrdefordelingsvir  kninger af den kommunale  medfinansiering  af  sundhedsudgifterne.  Hertil  kommer,  at  re- formen også skal ses på baggrund af den fremtidige kommunestruktur og – størrelse. Den kommunale medfinansiering af sundhedsudgifterne skal således ses i sammenhæng med  andre forhold i kommunernes vilkår, som ikke kendes på nuværende tidspunkt. Det er derfor ikke muligt at udtale sig mere speci- fikt om konsekvenserne af den kommunale medfinansiering for hver enkelt kommune. Ministeriet har rettet henvendelse til KL og Amtsrådsforeningen for så vidt angår  spørgsmålet,  om  de  to  foreninger  har  foretaget  beregninger  af  de byrdefordelingsmæssige konse kvenser af den kommunale medfinansiering på sundhedsområdet. KL’s og Amtsrådsforeningens svar på henvendelsen er vedlagt besvarelsen af spørgsmålet. Hvad angår spørgsmålet om, hvorledes regeringen vil sikre, at kommuner- ne ikke kommer til at tabe mere end 0,5 % af beskatningsgrundlaget som følge af  den ny finansiering af sundhedsvæsenet , fremgår det af aftalen, at
3 forligspartierne er indstillet på at sikre kommunerne samme form for over- gangsordninger som ved den seneste udligningsreform i 1996. Det betyder, at der i forhold til den udskrivningsprocent, som beregnes for de sammen- lagte kommuner i 2007, i de følge nde år højst vil kunne  blive tale om et tab på  årligt  0,2  procent  af  beskatningsgrundlaget  som  følge  af  de  samlede opgave- og finansieringsomlægning er. Udligningsreformen vil således blive udformet under hensyn til at udjævne de byrdefordelingsmæssige forsky  d- ninger ved kommunalreformen. Med  hensyn  til  spørgsmålet  om  implementeringen  af  finansieringen  af sundhedsvæsenet  og   ændringerne  i  tilskuds -  og  udligningssystemet  vil regionernes finansieringssystem og ændringerne i kommunernes finansi e- ringssystem blive gennemført samtidig med virkning fra 1. j anuar 2007, jf. afsnittet om tidsplan i aftalen. Med hensyn til spørgsmålet om ændringer i den gældende fo   rdelingsmeto- de  hvad  angår  bloktilskuddets  fordeling  og/eller  ændringer  i  kriterier  i  u d- giftsbehovsudligningen  fremgår  det  af  strukturreformaftalen,  at det  blandt andet  kan  indgå  i  Finansieringsudvalgets  overvejelser  om  ændringer  i  til- skuds- og udligningssystemet, at bloktilskuddet fremover kan fordeles efter indbyggertal og ikke efter skattegrundlag, og at der indføres nye udgiftsb e- hovskriterier, som  blandt  andet  skal  afspejle  ændringerne  i komm unernes opgaveportefølje.  D e  i  spørgsmålet  nævnte  ændringer     vil  således  kunne indgå  i  regeringens  overvejelser  i  forbindelse  med  udformningen  af  det fremtidige udligningssystem. Med hensyn til spørgsmålet om de byrdefordelingsmæssige konsekvenser af sundhedsreformen på kommuneniveau i forhold til de nuværende ko m- muner og et muligt kommende kommunelandkort henvises til første del af besvarelsen af spørgsmålet.