S A M R Å D S N O T I T S DEPARTEMENTET J.nr. SN 2001-401 - 1183 Den 25. november 2004 Notits til brug for miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål nr. A, B og C i  Folketingets Kommunaludvalg den 11. november 2004 kl. 14.30. Spørgsmål   A Ministeren bedes oplyse, om omfanget af landbrugets overproduktion, dvs. antal dyreenheder, som ikke er registreret i landmandens produktionstilladelse i kommunerne. Svar Den tidligere miljøminister indgik i marts i år en aftale med Kommunernes Landsfo  r- ening om at gennemføre 600 ekstra miljøtilsyn på ejendomme med svineproduktion. Både den tidligere miljøminister og jeg har fulgt op på aftalen og har drøftet forløbet med KL. I den forbindelse er det bl.a. aftalt, at der skal udarbejdes en foreløbig opg ø- relse over resultaterne af de ekstra tilsyn. Der foreligger på nuværende tidspunkt foreløbige resultater fra indberetningen fra 93 kommuner. De viser, at der i cirka 20-25 % af tilfældene har været overskridelser af den tilladte produktion i forskelligt omfang. 6-7 % har haft overskridelse større end 10 %. Det skal understreges, at de foreløbige indberetning primært er baseret på reg i- steroplysninger. Der kan derfor i mange tilfælde stadig mangle en konkret vurdering af sagerne, hvor et besøg på stedet ell  er landmandens forklaringer kan ændre vurd  e- ringerne. Resultaterne viser også, at der er noget der tyder på, at omfanget af overproduktion i forhold til produktionstilladelserne er betydeligt mindre end omfanget af underpro- duktionerne. Der er derfor intet der tyder på, at den samlede produktion af svin i Danmark overskrider summen af de samlede produktionstilladelser.
2 Men selvom der samlet ikke er tale om en overproduktion, så ændrer det ikke på n o- gen måde ved, at det er uacceptabelt, at der er en overpro duktion på nogle ejendo m- me. Det er derfor vigtigt, at kommunerne håndhæver disse sager e   ffektivt. Den endelige kvalitetssikrede opgørelse over resultaterne af de ekstra tilsyn vil for e- ligge som en del af den årlige afra pportering af de kommunale miljøtils yn i maj 2005. Spørgsmål B Hvad agter ministeren at foretage sig i anledning af, at Vinderup Kommune gennem misligholdelse af tilsynsforpligtigelsen har set igennem fingre med overtrædelse af miljølovene. Samt at borgm   e- steren i Vinderup bl.a. i føle DR’s   hjemmeside har udtalt: ”Jeg kan ikke se vi har et problem”. Svar Det er kommunerne, der tilrettelægger og udfører det enkelte tilsyn i medfør af mi l- jøbeskyttelsesl oven. Jeg kan ikke gå ind i en konkret vurdering af, om der foreligger ulovligheder i enk elt- sager. Men helt generelt er det vigtigt, at kommunen laver et grundigt forarbejde, så den har et kvalificeret grundlag for at bedømme, om der skal foretages en polit ianmeldelse. Hvad angår kommunernes misligholdelse af pligten til at føre tilsyn med   landbruget kan jeg oplyse, at det er statsamtmanden for Århus Amt, der fører tilsyn med Vind   e- rup Kommune. Statsamtmanden påser således, at kommunen overholder pligten efter miljølovgivningen til at føre tilsyn. Det er defor ikke mit ressort.    Jeg er meget optaget af, at der løbende sikres den bedst mulige håndhævelse af mi l- jølovgivningen. Som en støtte til kommunerne har jeg nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Skov  - og Naturstyrelsen, kommunerne og landbruget, som tek- nisk skal afklare nogle af de fortolkningsproblemer, der kan være, når det skal afg   ø- res, hvilken produktion, gamle tilladelser og godkendelser giver mulighed for.
3 Generelt kan jeg oplyse, at Miljøministeriet har udarbejdet en række vejledninger    - til brug for tilsyn og håndhævelse    af ministeriets regler. En politianmeldelse er ikke et mål i sig selv. Det fremgår således også af Miljøstyre l- sens vejledning om håndhævelse af miljøbeskyttelsesloven, at langt de fleste sager om tilsyn og håndhævelse bør   - og kan - klares ad administrativ vej, dvs. uden politi- anmeldelse. Det afgørende må være en håndhævelse, som fører til, at reglerne ove r- holdes. Politianmeldelse kommer ind i billedet, når andre administrative midler (påbud, in  d- skærpelser m.v.) ikke har vist sig tilstrækkelige til at st andse en ulovlighed. En politi- anmeldelse kan også komme på tale ved grov eller ge  ntagen overtrædelse. En anmeldelse fra kommunen er dog ikke en forudsætning for, at politiet kan unde  r- søge forholdet. Hvis en kommune vælger ikke at anmelde en grov overtræd else til politiet, kan politiet således af egen drift vælge at undersøge sagen. Det er også m u- ligt for andre end kommunen at anmelde forholdet. Spørgsmål C Ministeren bedes oplyse om den nævnte sag i samrådsspørgsmål B får konsekvenser for den kommende kommunalreform, hvor kommunerne skal forvalte hovedparten af miljøloven. Svar Som jeg tidligere har tilkendegivet, vil jeg ikke føre politik ud fra konkrete enkelts a- ger. Men når det så er sagt, skal jeg understrege, at godkendelse af og tilsyn med svin  e- produktion IKKE er en ny opgave, som kommunerne får overført i forbindelse med kommunalreformen. For kommunerne har haft ansvaret for godkendelse og tilsyn på det her område efter miljøbeskyttelsesloven, lige siden reguleringen blev indført.
4 Myndighedsudvalget med deltagelse fra landbruget, erhvervslivets- og de grønne o r- ganisationer og relevante offentlige myndigheder kommer dog i nær fremtid med en indstilling til fordeling af opgaverne med miljøgodkendelse mellem kommunerne og staten. Udgangspunktet i kommunalreformen er endvidere, at godkendelse og VVM skal ligge hos samme myndighed. For de VVM-afgørelser om husdyrbrug, der placeres i kommunerne, indføres der en overgangsordning, hvorefter miljøministeren skal give sit samtykke til kommunernes VVM-afgør elser i en periode på 2 år. På den måde si    k- rer vi, at kommunerne får tid til at opbygge de nødvendige kompetencer. Man kan også vende spørgsmålet om, for der er næppe tvivl om, at kommunalrefo r- men får konsekvenser for kommunernes forvaltning af for eksem pel sager om god- kendelse af og tilsyn med husdyrbrug. Vel at mærke positive konsekvenser. For ud af kommunalreformen kommer væsentligt styrkede kommuner, der bliver langt bedre rustet til at varetage natur- og miljøopgaverne, end de er i dag. For det før ste bliver de mindre kommuner, der i dag har svært ved at varetage opg  a- verne, enten sammenlagt til større kommuner eller må indgå i forpligtende samarbe   j- der med andre kommuner. Og for det andet vil der fra statens side blive udarbejdet de nødvendige suppl erende retningslinjer, og der skal indføres en kvalitetsstyringsordning. Hvordan kvalitetsst y- ringsordningen konkret bør udformes vil blive drøftet i et bredt sammensat udvalg, så vi får skruet ordningen rigtigt sammen til at sikre en bæredygtig, effektiv o   g ensartet administration. Og så er det jo sådan, at når kommunen har truffet en afgørelse, så kan den laves om, hvis den er forkert. Der bliver –  som nu -mulighed for at klage for dem, der har inte- resse i en afgørelse.
5 Som nævnt i svaret på spørgsmål A er der indgået aftale mellem KL og miljøminist  e- ren i foråret om et øget tilsyn med omfanget af svineproduktionen. Det er en aftale jeg følger meget nøje, og når de endelige resultater af det ekstra tilsyn foreligger, har jeg et grundlag for at vurdere, om der er behov for at tage yderligere initiativer på dette område.