Kirkeministeriet Frederiksholms  Kanal  21,  Postboks 2123, DK  1015  København  K Tlf.:  33 92 33 90 Fax:  33 92 39 13 e-post: [email protected] Folketingets Kirkeudvalg Med brev af den 12. november 2004 (KIU alm. del) har udvalget bedt om min besvarelse af følge n- de spørg smål: ”4 . Ministeren bedes redegøre for sammenhængen mellem bevillingerne    på FFL 2005 og anta l- let af præster, herunder om der er en skreven eller uskreven regel om, at ledige præstestilli n- ger skal annonceres således, at der er indlagt en vakanceperiode på 4 mdr. før ansættelse kan finde sted.” Svar: § 20, stk. 1 og 2, i lov om folkekirkens økonomi, jf. lovbekendtgørelse nr. 707 af 29. juni 2004 har følgende or dlyd: ”Af folkekirkens udgifter afholder statskassen: 1) Lønninger, pensioner og andre ydelser til biskopperne. 2) Pensioner og efterindtægt i henhold til lov om tjenestemand  spension vedrørende provster og præster. 3) Udgifterne ved den kirkelige betjening af Christiansø og Hirsholmene. Stk. 2. Statskassen yder herudover et årligt tilskud til fællesfonden svarende til 40 pct. af fælle s- fondens udgifter til lønninger til provster  og præster. Ved opgørelsen af fælle sfondens udgifter til lønninger til provster og præster bortses fra de udgifter, som vedrører betjening af institutioner eller grupper af personer, for hvilke der ikke er oprettet menighedsråd.” Den lovbundne statsbevilling til præstestillinger fremgår af finanslovskonto 22.21.03. Provster og præster med tilhørende aktivitetsoversigt. Det er den stedlige biskop, der har budgetansvaret for stiftets rammebevilling til løn til provster og præster, samt ansvaret for, at bev  illingen og stillingsnormeringen overholdes. Det er tilsvarende bi- skoppen, der har kompetencen til at fordele præstestillinger, iværksætte strukturændringer og fora n- stalte opslag af ledige præstestillinger. Jeg kan oplyse, at bevillingen på finansloven i  overensstemmelse med praksis på det statslige omr å- de er fastsat under hensyntagen til den faktiske lønudgift, d.v.s. at det ved bevillingen forudsæ   ttes, at et normalt antal stillinger er ledige i en given periode hvert år. Den særlige procedure vedr  ø menighedsrådenes medvirken ved besættelse af præstestillinger i henhold til kapitel 2 i lov nr. 310 af 16. maj 1990 om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. me  d- fører, at denne periode er lidt længere end for offentlige stillinger i almindeli   ghed, men jeg vil gerne understrege, at der ikke findes hverken skrevne eller uskrevne regler om en bestemt vakanceperiode for præstestillinger. Tværtimod tilstræbes det både fra Kirkeministeriets, biskoppernes og meni g- Dato:  10. december 2004 Dokument nr.: 214373
hedsrådenes side, at den periode, hvor et sogn  må være uden egen sogn   epræst, bliver så kort som mulig. Ved fratrædelse p.g.a. alder vil det normalt være muligt at undgå eller begrænse vakancen til et m i- nimum ved at opslå stillingen i god tid før fratrædelsestidspunktet. I tilfælde af død, sygdom elle r ansøgt forflyttelse kan det derimod ikke undgås, at der opstår vakance i en periode, indtil der fra b   i- skoppens side er taget stilling til den fremtidige betjening af sognet, hvorefter stillingen opslås og selve ansættelsesproceduren påbegyndes. Længere   vakancer vil således typisk opstå, hvor der opstår pludselig ledighed i en stiling, hvor der skal ske omstruktureringer i forbindelse med ledighed, hvor der skal ske genopslag af stillingen, el- ler ved en kombination af flere af disse omstændigheder. En opgørelse over det gennemsnitlige tidsrum, hvori der har været vakance i sognepræstestillinger i årene 2002, 2003 og 2004  - fra stillingsledighed er opstået til en nyansat er tiltrådt   -, viser følge nde: I 2002 blev 89 stillinger ledige og var det i 280,5 må neder, hvilket giver en gennemsnitlig vakance på 3,15 mån  eder. I 2003 blev 75 stillinger ledige og var det i 304,5 måneder, hvilket giver en gennemsnitlig vakance på 4,06 mån  eder. I 2004 blev 60 stillinger ledige og var det i 239,5 måneder, hvilket giver  en gennemsnitlig vakance på 3,99 mån  eder. Det bemærkes, at det er den stedlige biskop, der har kompetencen til eventuelt at lade ledigblevne stillinger vikarbetjene i vakanceperioden. Det bemærkes endvidere, at der i sidste halvdel af 2003 gjaldt et an  sættelsesstop vedrørende præst e- stillinger. Med venlig hilsen Tove Fergo Steffen Brunés