Kirkeministeriet Frederiksholms  Kanal  21,  Postboks 2123, DK  1015  København  K Tlf.:  33 92 33 90   Fax:  33 92 39 13   e-post: [email protected] Kirkeudvalget Folketinget Med brev af 12. november 2004 har Kirkeudvalget (KIU alm. del) bedt om min besvarelse af føl- gende spørgsmål: ” 3. Ministeren bedes redegøre for, hvorfor statens andel af folkekirkens samlede udgifter er procen- tuelt faldende, samt hvilken procentandel statens andel udgør i det oprindelige budgetforslag for 2005?” Svar: Statens andel af folkekirkens samlede udgifter/indtægter har ganske rigtigt i en række år været pr o- centuelt faldende. Udviklingen er illustreret i nedenstående tabel over folkekirkens indtægter i per i- oden 1995 - 2005. I 1995 udgjorde statens andel 11,4 % af de samlede indtægter inden for folkekir- ken. I 2003 udgjorde statens andel 10,0 %. På grundlag af budgettered e kirkeskatteindtægter og skøn over andre folkekirkelige indtægter samt finansloven for 2004 og forslag til finanslov for 2005 (ekskl. ændringsforslag) er statens andel beregnet til at ville udgøre henholdsvis 11,4 % i 2004 og 10,9 % i 2005. Udviklingen i statens andel af de samlede folkekirkelige indtægter har i perioden 1995-2003 svaret ganske nøje til den generelle pris- og lønudvikling. Når statens andel i samme periode alligevel har udgjort en procentuelt faldende del af folkekirkens samlede indtægter/udgifter, skyldes det således først og fremmest, at såvel de lokale kirkelige udgifter/indtægter, som menighedsrådene og provst  i- udvalgene har ansvaret for, og fællesfondens udgifter og dens indtægter i form af landskirkeskat, som kirkeministeren har ansvar for, er steget betydeligt mere end den generelle udvikling i priser og lønninger. Hvor statens tilskud til folkekirken fra 1995 til 2003 er steget med i alt 22,5 %, er såvel landskirkeskatten som den lokale kirkeskat i samme periode steget med 44,9 %. Som konsekvens af skattestoppet er landskirkeskatten for 2003-2005 fastsat således, at den kun er steget svarende til den forventede udvikling i priser og lønninger. Som nævnt forventes statens andel at udgøre en procentuelt større del i 2004 og 2005 end i de fore- gående år. Det skyldes, at der fra og med finansloven for 2004 er bevilget kompensation fra staten til folkekirken for kirkeskattemæssigt provenutab, der er en følge af indførelsen af et beskæftigel- sesfradrag. Kompensationen er med finansloven fastsat til 95 mio. kr. i 2004, og den er i forslag til finanslov for 2005 opført med 52,3 mio. kr. Ændringen i kompensationsbeløbet fra 2004 til 2005 skyldes konsekvenserne af lovgivning, der er vedtaget i 2004, om tidspunktet for fuld indfasning af beskæftigelsesfradraget og om suspension af  den Særlige Pensionsopsparing. Dato: 10. december 2004 Dokument nr.: 215195
2 Folkekirkens indtægter 1995 - 2004 Lokal      kirkeskat Lands- kirkeskat Andre fk.- indtægter Fk.s  egne indt. i alt Statens tilskud Samlede indtægter Statens andel i % 1995 2.624 637 468 3.729 479 4.208 11,4 1996 2.826 638 431 3.895 492 4.387 11,2 1997 2.992 663 491 4.146 523 4.669 11,2 1998 3.163 713 462 4.338 518 4.856 10,7 1999 3.297 767 477 4.541 537 5.078 10,6 2000 3.356 790 505 4.651 544 5.195 10,5 2001 3.481 817 581 4.879 568 5.447 10,4 2002 3.658 894 533 5.085 578 5.663 10,2 2003 3.803 923 550 5.276 587 5.863 10,0 2004 3.902 955 550 5.407 695 6.102 11,4 2005 4.037 978 550 5.565 680 6.245 10,9 1995-2002: Tallene er baseret på afsluttede opgørelser over folkekirkel  ige regnskaber og sta- tens regnskab 2003: Tallene er baseret på afsluttede opgørelser for fællesfonden og staten, men foreløbig o    p- gørelse for lokale kasser 2004 og 2005: Tallene er baseret på budgetteret kirkeskatteprovenu, skøn over andre indtægter, finanslov 2004 samt FFL 2005 ekskl. ændringsforslag Med venlig hilsen Tove Fergo /Klaus Kerrn-Jespersen