Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af 19. oktober 2004
(FOU alm.del-Spørgsmål 3)
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes kommentere de fremførte synspunkter vedrørende transport af kampvogne på blokvogne mellem
Slagelse og Næstved, jf. vedlagte anonymiserede henvendelse.
Svar:
Forsvarskommandoen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
Antal blokvogne og kørehastighed
Den tunge transportsektion placeret i Kalbyris ved Næstved, råder over i alt 6 tunge transportvogne. Disse må
fremføres med en maksimal hastighed på 60 km/t for blokvogne lastet med kampvogne, henholdsvis 70 km/t for
sættevogne lastet med andre pansrede køretøjer eller materiel. Dette er i overensstemmelse med den for civile tunge
transportvogne gældende hastighedsbegrænsning.
Indvirkning på den øvrige trafik
Strækningen mellem Kalbyris og Slagelse er almindelig landevej, med en generel hastighedsbegrænsning uden for
bymæssig bebyggelse på 80 km/t.
Forskellen i hastighed mellem de tunge transportvogne og den øvrige trafik, giver ind imellem anledning til mindre
kødannelser. Dette er dog også gældende for de civile lastvogne og tunge transportvogne.
Med henblik på at lette mulighederne for overhaling opretholder de militære tunge transportvogne altid en indbyrdes
afstand på minimum 100 m, således der er plads til overhalende civile køretøjer.
Endelig skal det bemærkes, at de militære tunge transportvogne normalt først begynder deres kørsel ud fra Kalbyris
dagligt klokken 08.00, hvor hovedparten af morgentrafikken er afviklet.
Henlæggelse af kørselsopgaver til nattetimerne
En henlæggelse af kørselsopgaverne til nattetimerne vil kræve, at ikke blot chaufførerne, men også afsendere og
modtagere af materiel og køretøjer skal være til stede. Dette vil fordyre transporterne væsentligt, samt reducere
fleksibiliteten og mulighederne for omdisponering og løsning af ad hoc opgaver.
Transport med togvogne
Idet den tunge transportsektion støtter alle militære myndigheder på Sjælland med transport af tunge køretøjer og
materiel, vil en anvendelse af togtransport mellem Næstved og Slagelse kun fjerne blokvognstransporterne med
kampvogne, mens der fortsat vil være behov for kørsel ad landevejen for at nå de øvrige kunder rundt om på
Sjælland.
Endvidere vil anvendelsen af togtransport medføre kørsel i Næstved og Slagelse by med blokvogne i forbindelse
med på- og aflæsning, med de gener for bytrafikken og de risikomomenter dette vil medføre.
Side 1/1