1
Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af
11. januar 2005
(alm.del-spørgsmål 16)
Spørgsmål nr. 16:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 14. november 2004 fra Søren Ebbesen, jf. alm. Del -
bilag 38.
Svar:
Hjemmeværnskommandoen har oplyst, at Hjem meværnskommandoen løbende har gennemført
orienteringer og inddraget frivillige i arbejdet i forhold til de tidsmæssige muligheder. Derud over
blev der nedsat en følgegruppe fra Landsrådet til at følge arbejdet med konsolideringsgrundlaget.
Ud fra tilbagemeldingerne fra det seneste landsrådsmøde 5. -7. november 2004 er det indtrykket, at
hovedparten af de underliggende råd har drøftet de forskellige aspekter, der vedrører frivi llige i
relation til det nye forsvarsforlig. Der har på intet tidspunkt i processen været ytret ønske om
yderligere involvering af rådsorganisationen fra hverken følgegruppe, rådsmedlemmer eller
frivillige i ø vrigt.
Med baggrund heri vurderes det, at intentionerne bag rådsarbe jdet er tilfredsstillende opfyldt ved
løbende inddragelse af rådsorganisationen samt øvrige frivill ige.
Søren Ebbesen stiller herudover tre konkrete spørgsmål vedrørende:
Spørgsmål 1.
Indførelse af tidsregistreringssystemer, der belaster det frivillige hjemmeværnspers onel med en
række administrative og bureaukra tiske opgaver.
Forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål 1.
Det fremgår af f orligsteksten, at uddannelsesniveauet skal kontrolleres jf. følgende citat:
Som
medlem af hjemmeværnets aktive struktur skal man gennemføre den lovpligtige uddannelse inden
for de første tre år på 250
300 timer, herunder en grundu ddannelse på 100 t imer som
forudsætning for at få udleveret våben. Herefter skal medlemmet for at forblive medlem af den
aktive struktur forrette mindst 24 timers funktionsrelateret tjeneste årligt. Hertil kommer årlig
skydeuddannelse for hjemmeværnspersonel, der har udlev eret våben. Den aktive struktur består
således af medlemmer med et tilstrækkeligt uddanne lsesniveau, der årligt kontro lleres. Kontrollen
vil blive tilrettelagt, således at den give r mindst mulig administration for såvel frivillige som
fastansatte, idet frivillige ikke har adgang til selv at indtaste data som f.eks. gennemført uddannelse
i forsvarets elektroniske systemer, og som derfor skal indtastes af fastansat personel ved primær t
hjemmeværnsdistrikterne. Det vurderes ikke muligt på samme tid at forøge kontrollen af det enkelte
medlems uddannelsesniveau uden samtidig tilsvarende at inddrage den frivillige underafdeling,
hvor hovedparten af uddannelserne gennemføres.
Spørgsmål 2 .
Indførelse af mødepligt, som alt andet lige vil vanskeliggøre fremtidig optagelse af fr ivilligt
hjemmeværnspersonel, idet man som lønmodtager formelt set kan blive nøds
aget til at få
arbejdsgiverens accept af, at kunne få fri til tjeneste og at man som mi ndre selvstændig
erhvervsdrivende (eksempelvis landmænd,
) kan blive ramt på sit l
evebrød, hvis man tvinges
til at møde .