1 Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 11. januar 2005 (alm.del-spørgsmål 16) Spørgsmål nr. 16: ”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 14. november 2004 fra Søren Ebbesen, jf. alm. Del  - bilag 38.” Svar: Hjemmeværnskommandoen   har   oplyst,   at   Hjem  meværnskommandoen   løbende   har   gennemført orienteringer  og  inddraget  frivillige  i  arbejdet  i  forhold  til  de  tidsmæssige  muligheder.  Derud  over blev  der  nedsat  en  følgegruppe  fra  Landsrådet  til  at  følge  arbejdet  med  konsolideringsgrundlaget. Ud fra tilbagemeldingerne fra det seneste landsrådsmøde 5.  -7. november 2004 er det indtrykket, at hovedparten  af  de  underliggende  råd  har  drøftet  de  forskellige  aspekter,  der  vedrører  frivi   llige  i relation  til  det  nye  forsvarsforlig.  Der  har  på  intet  tidspunkt  i  processen   været  ytret  ønske  om yderligere   involvering   af   rådsorganisationen   fra    hverken   følgegruppe,   rådsmedlemmer   eller frivillige i ø vrigt. Med  baggrund  heri  vurderes  det,  at  intentionerne  bag  rådsarbe jdet  er  tilfredsstillende  opfyldt  ved løbende inddragelse af  rådsorganisationen samt øvrige frivill  ige. Søren Ebbesen stiller  herudover tre konkrete spørgsmål vedrørende: Spørgsmål 1. Indførelse  af  ”  tidsregistreringssystemer,  der  belaster  det  frivillige  hjemmeværnspers  onel  med  en række administrative og bureaukra  tiske opgaver”. Forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål 1. Det  fremgår  af  f orligsteksten,  at  uddannelsesniveauet  skal  kontrolleres  jf.  følgende  citat:  ” Som medlem  af  hjemmeværnets  aktive  struktur  skal  man  gennemføre  den  lovpligtige  uddannelse  inden for   de   første   tre   år   på   250 300   timer,   herunder   en   grundu   ddannelse   på   100   t imer   som forudsætning  for  at  få  udleveret  våben.  Herefter  skal  medlemmet  for  at  forblive  medlem  af  den aktive  struktur  forrette  mindst  24  timers  funktionsrelateret  tjeneste  årligt.   Hertil  kommer  årlig skydeuddannelse  for  hjemmeværnspersonel,  der  har  udlev  eret  våben.  Den  aktive  struktur  består således af medlemmer med et tilstrækkeligt uddanne   lsesniveau, der årligt kontro lleres”.  Kontrollen vil  blive  tilrettelagt,  således  at  den  give r  mindst  mulig  administration  for  såvel  frivillige  som fastansatte, idet frivillige ikke har adgang til selv at indtaste data som f.eks. gennemført uddannelse i  forsvarets  elektroniske  systemer,  og  som  derfor  skal  indtastes  af  fastansat  personel  ved  primær  t hjemmeværnsdistrikterne. Det vurderes ikke muligt på samme tid at forøge kontrollen af det enkelte medlems  uddannelsesniveau  uden  samtidig  tilsvarende  at  inddrage  den  frivillige  underafdeling, hvor hovedparten af uddannelserne gennemføres. Spørgsmål 2  . Indførelse  af  ”  mødepligt,  som  alt  andet  lige  vil  vanskeliggøre  fremtidig  optagelse  af  fr  ivilligt hjemmeværnspersonel,   idet   man   som   lønmodtager   formelt   set   kan   blive   nøds aget   til   at   få arbejdsgiverens   accept   af,   at   kunne   få   fri   til   tjeneste   og   at   man   som   mi ndre   selvstændig erhvervsdrivende (eksempelvis landmænd,…) kan blive ”ramt” på sit l evebrød, hvis man ”tvinges” til at møde ”.
2 Forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål 2. Jeg er helt opmærksom på problematikken omkring mødepligt, hvorfor spørgsmålet fort sat er under behandling  i  departementet,  idet  alternativer  til  mødepligt  samt  fastsættelse     af  indsættelsesvilkår   , herunder  økonomiske  vilkår,    fortsat  undersøges  med  henblik  på  smidigt  og  fleksibelt,  at  kunne anvende frivillige i alle relevante situationer. Spørgsmål 3  . Indførelse   af   ”  begreber   som   aktive   og   reserve,   hvor   man   forventer   at   reserven   (på   trods   af manglende mulighed for at blive uddannet) skal møde, hvis dette kræves. Har man i den forbindelse gjort sig tanker om, hvor stor  en del af hjemmeværn  ets frivillige personel der vil melde sig ud  af hjemmeværnet på baggrund af den beslutning og forestående proces. Alt andet lige frygter vi, at en forholdsvis stor del af både aktive og passive vil melde sig ud på dette grundlag   –  og desværre viser de seneste erfaringer fra indsatsen i Kolding, at en katastrofesituation kræver inddragelse af mange mennesker for at en så dan situation kan håndteres  ”. Forsvarsministerens besvarelse af spørgsmål 3. Hjemmeværnets medlemmer opdeles jf. forsvarsforliget i en akt  iv og passiv struktur. Den passive struktur - hjemmeværnets reserve   - vil i særlige situationer kunne aktiveres for at løse opgaver  i  forhold  til  deres  aktuelle  kompetenceniveau  eller  vil  kunne  indsættes  efter  en  kort  og målrettet  uddannelse  i  de  helt  eks traordinære  situationer,  hvor  dette  skulle  blive  nødve   ndigt  og dermed   bidrage   til   hjemmeværnets   udholdenhed  .   Passive   medlemmer   vil   endvidere   kunne genindtræde  i  den  aktive  struktur  ,  og  udgør  således  også  på  denne  måde  et  vigtigt  element  i fremtidens hjemmeværn.