Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Civilkontoret
Sagsnr.:
2004-151-0127
Dok.:
CAG21722
Besvarelse af spørgsmål nr. 76 af 2. december 2004 fra Folketingets Udvalg for Fødev arer,
Landbrug og Fiskeri.
Spørgsmål:
Vil ministeren i forlængelse af samrådet i Fødevareudvalget den 1. december 2004,
jf. samrådsspørgsmål G redegør
e for, hvad regeringen det seneste år har gjort for at
forbedre forholdene for dyr under transport, herunder for hvordan forslaget til Rådets
forordning om beskyttelse af dyr under transport er søgt påvirket?
Svar:
1. Arbejdet med at forbedre reglerne for transport af dyr har været i gang siden et udkast til æ
n-
dring af de to bekendtgørelser om transport1 blev sendt i høring i december 2002. Fo rslaget til
ændring af de to bekendtgørelser var bl.a. foranlediget af Retsudvalgets beretning fra 31. maj
2002ver beslutningsforslag nr. B 62, B 67 og B 82.
Høringssvarene viste, at de foreslåede ændringer af de gældende regler ville få meget betydel
ige
konsekvenser for landmænd og transportvirksomheder, herunder meget større konsekvenser end
forudsat af Justitsministeriet. Der blev endvidere i begyndelsen af 2004 rejst spørg smål om,
hvorvidt de gældende regler om indvendig transporthøjde er i overensstemme lse med EU-retten.
Ved lov nr. 269 af 21. april 2004 om forbud mod slagtning og aflivning af drægtige prod uktions-
dyr og heste i den sidste tiendedel af dræ gtighedsperioden, der trådte i kraft den 1. juli 2004, blev
der gennemført et forbud mod slagtning og aflivning af drægtige produ ktionsdyr. Loven var en
delvis gennemførelse af folketingsbeslutning af 8. apr il 2003 om forbud mod transport og slagt-
ning af højdrægtige produktionsdyr og heste (B 58).
På den baggrund besluttede Justitsministeriet, at arbejdet med revisionen af transportbekend tgø-
relserne skal ske i flere faser.
1
Bekendtgørelse nr. 208 af 17. juni 1964 om transport af dyr med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 201 om
beskyttelse af dyr under transport af 16. april 1993 med senere ændringer.