Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2004-151-0127 Dok.: CAG21722 Besvarelse af spørgsmål nr.   76 af 2. december 2004 fra Folketingets Udvalg for Fødev arer, Landbrug og Fiskeri. Spørgsmål: ”Vil ministeren i forlængelse af samrådet i Fødevareudvalget den 1. december 2004, jf. samrådsspørgsmål G redegør e for, hvad regeringen det seneste år har gjort for at forbedre forholdene for dyr under transport, herunder for hvordan forslaget til Rådets forordning om beskyttelse af dyr under transport er søgt påvirket?” Svar: 1. Arbejdet med at forbedre reglerne for transport af dyr har været i gang siden et udkast til æ n- dring  af de to bekendtgørelser om transport1 blev sendt i høring i december 2002. Fo rslaget til ændring  af  de  to  bekendtgørelser  var  bl.a.  foranlediget  af  Retsudvalgets  beretning  fra  31.  maj 2002ver beslutningsforslag nr. B 62, B 67 og B 82. Høringssvarene viste, at de foreslåede ændringer af de gældende regler ville få meget betydel ige konsekvenser for landmænd og transportvirksomheder, herunder meget større konsekvenser end forudsat  af  Justitsministeriet.  Der  blev  endvidere  i  begyndelsen  af  2004  rejst  spørg smål  om, hvorvidt de gældende regler om indvendig transporthøjde er i overensstemme   lse med EU-retten. Ved lov nr. 269 af 21. april 2004 om forbud mod slagtning og aflivning af drægtige prod  uktions- dyr og heste i den sidste tiendedel af dræ  gtighedsperioden, der trådte i kraft den 1. juli 2004, blev der gennemført et forbud mod slagtning og aflivning af drægtige produ   ktionsdyr. Loven var en delvis gennemførelse af folketingsbeslutning af 8. apr il 2003 om forbud mod transport og slagt- ning af højdrægtige produktionsdyr og heste (B 58). På den baggrund besluttede Justitsministeriet, at arbejdet med revisionen af transportbekend tgø- relserne skal ske i flere faser. 1 Bekendtgørelse nr. 208 af 17. juni 1964 om transport af dyr med senere ændringer og bekendtgørelse nr. 201 om beskyttelse af dyr under transport af 16. april 1993 med senere ændringer.
- I forlængelse heraf blev første     fase af revisionen afsluttet ved udstedelsen den 29. juni 2004 af bekendtgørelse  nr.  698  om  beskyttelse  af  dyr  under  transport  og  bekendtgøre  lse  nr.  699  om transport af dyr. Bekendtgørelserne forbyder bl.a. tran sport af heste, kvæg, får, geder og svin i de sidste 10 procent af drægtighedsperioden, således at dette forbud i videst muligt o   mfang svarer til  forbuddet  mod  slagtning  og  aflivning  af  drægtige  produktionsdyr  og  heste.  Heru  dover  inde- holder  de  nye  regler  bl.a.  opstramninger  med  kontrollen  af  ruteplaner,  samt  et  forbud  mod  an- vendelse af elektriske drivstave. Den  30.  november  2004  er  endnu  et  udkast  til  ændring  af  de  to  ovenfor  nævnte  transportb e- kendtgørelser sendt i høring. Udkastet til ændring af bekendtgørelse om beskyttelse af dyr u   nder transport indeholder bl.a. den reduktion af belægningsgraden, der er forudsat i Retsudvalgets bere  tning af 31. maj 2002. Her- udover foreslås for transporter over otte timers varighed nye krav til de automatiske vent ilations- systemer. Endvidere foreslås krav til den i ndvendige højde ved transport af svin på 40 kg og de  r- over, ligesom det foreslås, at der skal kunne etableres en in dvendig inspektionshøjde på mindst 140 cm pr. etage, når den samlede transporttid for svin overstiger otte t imer. For så vidt  angår udkastet   til ændring af bekendtgørelse om transport  af  dyr foreslås det, at de gældende  arealkrav  for  svin  ændres,  så  der  kommer  til  at  gælde  de  samme  arealkrav  som  for transporter omfattet af 1993-bekendtgørelsen. Justitsministeriet har således i løbet af det se  neste år arbejdet intenst på  at forbedre  forholdene for transport af dyr. Spørgsmålene om de gældende regler om indvendig transporthøjdes fo rene- lighed med EU-retten har imidlertid ført til, at Justitsministeriet har været nødsaget til i l ø 2004  at  foretage  en  nøje  granskning  af  problemstillingerne,  herunder  de  EU -retlige  spørgsmål, vedrørende indvendig højde og overvejet mulige løsningsmodeller i den forbinde   lse. Det kan oplyses, at tredje fase af revisionen af transportbekendtgørelserne fortsat udes tår. Denne fase  omhandler  tekniske  emner  som  bl.a.  typegodkendelse  af  hestetrailere  og  godkendelse  af flytbare lad. Et udkast til gennemførelse af regler om disse tekniske emner vil blive sendt i h ø- ring, når de er tilstrækkelig belyst, og der er opnået eni ghed herom de berørte my ndigheder imel- lem. 2. For så vidt angår forhandlinge  rne om forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr under transport kan det oplyses, at efter, at Kommissionen som bekendt den 16. juli 2003 fremsatte sit forslag til Rådet s forordning om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktivite- ter og om ændring af dire  ktiv 64/432/EØF, 93/119/EØF og forordning (EF) 1255/97, er der bl e- vet ført forhandlinger om forslaget under det italienske og irske EU -formandskab.
- Forslaget blev endvidere sat på dagsordenen for EU’s landbrugsministres råd  smøde den 26. april 2004 med henblik på vedtagelse. Forslaget blev imidlertid ikke sat til afstemning, efte rsom det irske  formandskab  efter  meget  lange  og  intense  forhandlinger  måtte  konstatere,  at  der  ikke  var grundlag for at fortsætte drøftelserne, da medlemslandene stod for langt fra hi   nanden. Der har ikke i perioden fra april til oktober 2004 været ført egentlige forhandlinger om foror   d- ningsforslaget i EU-regi. Det irske  formandskab  forsøgte dog på et chefveter  inærmøde den 19. maj 2004 at opnå medlemslandenes tilslutning til, at der blev arbejdet videre med forordning s- forslaget, men således at de meget politiske spørgsmål om transporttid og arealkrav blev ud   eladt fra forslaget. Der var imidlertid på mødet ikke en klar tilslutning til formandskabets fo  rslag. Hol- land  oplyste  ved  samme  lejlighed,  at  de  på  grundlag  af  medlemslandenes  tilkendeg ivelser  ikke under  det  kommende  hollandske  formandskab  ville  tage  forordningsforslaget  op  til  fornyet behandling. Det hollandske formandskab valgte imidlertid på et che fveterinærmøde den 5.   - 8. oktober 2004 at  genoptage  det  irske  mandskabs  idé  om,  at  medlemslandene  eventuelt  vil  kunne  enes  om  at arbejde videre med forordningsforslaget, hvis blot de i forslaget indeholdte bilag om transporttid og  arealkrav ikke indgik som en del  af kompromiset. Forslagets indhold ville på disse ce ntrale punkter  blive  erstattet  af  de  gældende  regler  om  transporttid  og  arealkrav  i    Rådets  d irektiv 91/628/EØF af 19. nov  ember 1991 om beskyttelse af dyr under transport med senere ændri  nger. Det hollandske formandskabs forslag adskilte sig dog fra det irske formandskabs forslag ved, at der samtidig i forslaget blev foreslået indsat en revisionsklausul, hvorefter Kommissi onen efter en  årrække  udarbejder  en  rapport  om  de  nye  reglers  betydning  for  dyr  under  tran   sport  og  om nødvendigt fremsætter forslag til nye regler om lange transporter, herunder navnlig om transpor   t- tid og arealkrav. På mødet støttede alle medlemslandene med u   ndtagelse  af Danmark umiddel- bart formandskabets forslag. De  danske  synspunkter  blev  efterfølgende  gentaget  på  henholdsvis  et  arbejd  sgruppemøde  den 21.  oktober  og  et  chefveterinærmøde  den  29.  oktober     2004.  I  kanten  af  disse  møder  blev  der endvidere bilateralt taget kontakt til de lande, Danmark normalt plejer at samarbejde med inter- nationalt på dyreværnsområdet med henblik på at søge at påvirke disse landes hol dning til for- slaget.  Den  danske  EU-ambassadør  havde  endvidere  på  to  møder     i  De  Faste  Repræsenta  nters Komité (COREPER)den 10. og den 17. november 2004 lejlighed til at fremføre de danske syn s- punkter. Justitsministeriet deltog desuden i en dyrevelfærdskonference i Sverige den 25. okt  ober 2004 om transport  af  dyr.  I  konferencen,  der  var  arrangeret  af  det  svenske  jordbruksdepartement,  deltog foruden repræsentanter fra næste n alle EU-medlemslande og Kommissionen også repr æ  sentanter fra  en  række  svenske  dyrevelfærdsorganisationer,  repræsentanter  fra  den  britiske  dyrevelfær d-
- sorganisation Compassion in World Farming (CiWF) og den fælleseuropæiske d yrevelfærdso  r- ganisation Eurogroup – opæiske dyrlæg e- forening var til stede. Endelig deltog også en række repræsentanter fra såvel svenske som eur o- pæiske  brancheorga  nisationer  inden  for  transport-  og  kødindustrien.  Under  konfere ncen  havde Justitsministeriet lejlighed til at tale med de forskellige konferencedeltagere og argumentere for de danske synspunkter i sagen. Den 27. oktober 2004 blev der i Justitsministeriet endvidere afholdt møde  mellem justitsministe- ren og Dyrenes Beskyttelse i Danmark, hvor sagen ligeledes blev drøftet . Herudover har der væ- ret kontakt til flere medlemmer af Europa-Parlamentet. Endelig talte justitsministeren  umiddelbart inden rådsmødet   med den nye  kommissær for sun  d- hed  og  forbrugerbeskyttelse,  Markos  Kyprianou,  og  den  tyske  og  britiske  landbrugsminister  – ligesom justitsministeren i en redaktionspause under behandlingen af punktet, havde lejlighed til at drøfte sagen igen med den tyske og o gså med den svenske landbrugsminister. Der kan endvidere henvises til min besvarelsen af spørgsmål nr. 243 af 20. april 2004 fra Fo  lke- tingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om, ”hvilke udenlandske dyrevelfær dsorgani- sationer den danske regering har haft kontakt med i forbindelse med sagen om regulering af dy- retransporter i EU.”