Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2004-151-0126 Dok.: RSB20590 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Besvarelse af spørgsmål nr.   75 af 2. december 2004 fra Folketingets Udvalg for Fødev arer, Landbrug og Fiskeri Spørgsmål   nr. 75: ” Vil ministeren i forlængelse af samrådet i fødevareudvalget den 1. december 2004, jf. samrådsspørgsmål G   , skriftligt redegøre for fordele, ulemper og kons e- kvenser af nedennævnte forslag til løsning på de dyrevelfærdsproblemer, lange transporter af levende slagtedyr skaber? Forslag 1: Der skal foreligge en dyrlæge  -attest før dyr til eksport kan forlade besæ   tnin- gen.  Dyrlægeundersøgelsen  skal  være  foretaget  indenfor  de  sidste  24  t imer før dyret forlader besætningen. Samtidig skal reglerne om transporte   gnethed skæ  rpes. Forslag 2: Ved al transport af dyr til slagtning, uanset denne foregår inden for eller uden for landets  grænser, er  enhver form for omlæsning  forbudt, det være sig d i- rekte  fra  bil  til  bil,  eller  på  samlestalde,  eksportstalde,  levedyrsmark eder, handelsbesætninger eller andre samlesteder fo  r dyr. Forslag 3: England har igennem flere år opretholdt e t nationalt forbud mod transport af heste til slagtning i udlandet (Minimum values legislation within the Exportation og Horses Act in 1937), som virker indirekte gennem et forbud mod eksport af heste, der har lavere værdi end 5.000 pund. En lignende ordni  ng kunne indføres i Da n- mark.” Svar:
- Justitsministeriet har overvejet, i hvilket omfang det vil være i overensstemmelse med EU  -retten at gennemføre de  ovennævnte   tre forslag til forbedring af dyrs velfærd under transport. I fortsæ t- telse heraf har minis teriet tillige overvejet, på hvilke måder det i øvrigt  vil være muligt at   forbed- re dyrs velfærd under transport. Justitsministeriet har især overvejet forholdene under lange transporter samt dyrevelfærden for   særligt ud  satte kategorier af dyr. I det følg ende gives et overblik over Justitsministeriets vurderinger og forslag. For en mere detal- jeret gennemgang henvises til Justitsministeriets vedlagte notat af d. . Nærværende besv arelse og det vedlagte notat omhandler transport af kvæg, svin, heste, får og g   eder. Ad forslag 1: Det er Justitsministeriets vurdering, at det ikke vil være i overensstemmelse med EU  -retten at fastsætte nationale regler, hvorefter der skal udstedes en individuel dyrevelfær dsattest for hvert enkelt dyr, der skal transporteres. For så vidt angår heste   henvises dogtil Justitsministeriets overvejelser i notatet. Der henvises til punkt 2.1.2. i det vedlagte notat. Det er endvidere Justitsministeriets vurdering, at det – sstemmelse med EU-retten at kræve, at sundhedsundersøgelsen, og he   r- under transportegnethedsvurderingen, skal foretages på bedriften . Et krav om at kontrollen af heste skal finde sted på bedriften, vil imidlertid kun påvirke omsætningen af et relativt begræ nset antal dyr, og det er derfor Justitsministeriets opfattelse, at den dyrevelfærdsmæssige gevinst ved at gennemføre ovennævnte forslag for så vidt angår heste vil være begræ nset. Se hertil punkt 2.1.3. i det vedlagte notat. Det er også  Justitsministeriets opfattelse, at der ikke kan fastsættes bestemmelser i nati  onal ret, som foreskriver, at den undersøgelse, der ligger til grund for sundhedscertifikatet, skal ske inden for et tidsinterval i forhold til afsendelsen, som afviger fra de tidsintervaller, der er fastsat i sam- handelsdirektiverne. Det bemærkes i den forbindelse, at det for kvæg, svin, får og g eder allerede i dag er et krav, at de er undersøgt af embedsdyrlægen senest 24 timer, inden transporten påb egyndes. Se hertil punkt 2.1.4. i det vedlagte notat. Det gældende transportdirektiv regulerer efter Justitsministeriets opfattelse udtømmende, hvi   lke kategorier af dyr der ikke anses for egnede til transport. Der kan derfor ikke på nuv æ  rende tids- punkt fastsættes nationale bestemmelser, der medfører   , at hele kategorier af dyr ikke anses som egnede til transport.
- Derimod er det Justitsministeriets vurdering, at det ved den nye forordnings ikrafttræden   under visse betingelser bliver muligt at fastsætte nationale bestemmelser, hvorefter   hele kategorier af dyr anses som ikke-transportegnede. Se hertil punkt 2.1.5.1. i det vedlagte notat. Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at det vil være i overensstemmelse med EU  -retten -regler – f, om det enkelte dyr anses som egnet til transport. Se hertil punkt 2.1.5.2. i det vedlagte notat. Ad forslag 2: For så vidt angår det foreslåede forbud mod at omlæsse slagtedyr på samlesteder , har Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender oplyst, at dette vil rejse væsentlige problemer i fo  rhold til beskyttelse af dyresundheden, jf. punkt 2.2.1. i det vedlagte notat. For så vidt angå  r det EU-retlige aspekt, er det Justitsministeriets opfattelse, at et forbud mod om- ladning og omlæsning i de flest  e situationer næppe vil være i overensstemmelse med EU-retten, da det i samhandelsdirektiverne for de relevante dyrearter, transportdirektivet og den nye forord- ning må antages at være en bagvedliggende forudsætning, at der kan ske omladning og o mlæ  s- ning af dyr. Der henvises til den detaljerede gennemgang af disse overvejelser i punkt 2.2.2. i det vedlagte notat . Ad forslag 3: Efter Justitsministeriets opfattelse vil det ikke være   i overensstemmelse med EU-retten at indføre en dansk bestemmelse om, at dyr under en vis værdi ikke må transporteres, da en s   å dan regel vil udgøre en eksportrestriktion efter EF -traktatens artikel 29 , og ikke vil kunne un dtages efter arti- kel 30, da den næppe er proportional og egnet til at varetage dyr  esundheden. Se hertil punkt 2.3. i det vedlagte notat. Justitsministeriets overvejelser om nye initiativer: I lyset af ovennævnte konklusioner har Justitsministeriet overvejet, hvordan de danske re  gler om transport kan skærpes.   Overvejelserne har navnlig rettet sig mod forholdene på lange transporter samt for transport af udsætterdyr  , som efter Justitsministeriets opfattelse er sæ  rligt udsatte. 1) Med hensyn til muligheden for at anse visse kategorier af dyr som ikke-transportegnede, vil Justitsministeriet stile mod at indføre re gler, som indebærer, at de  t ikke vil være mulig  t at trans- portere udsættersøer, og eventuelt også andre udsætterdyr, i over 8 timer. Ministeriet vil endvide-
- re undersøge muligheden for at fastsætte regler om,    at udsæt  terdyr ikke vil kunne anses som transportegnede, hvis transporten indebærer, at   dyrene skal transporteres via et samlested. Det bemærkes, at disse regler først vil kunne anvendes, når den nye transportforordning træ  der i kraft om ca. 2 år . Se hertil punkt 3.2.1. i det vedlagte notat. 2) Justitsministeriet ønsker desuden at skærpe    vurderingen af udsætterdyrs transportegne  thed i forhold til den vurdering, der foretages i dag. Justitsministeriet har derfor anmodet Fødevar esty- relsen om at overveje, hvordan dette nærmere kan   ske.Justitsministeriet v  il her stile mod, at praksis i forbindelse med vurderingen af udsætterdyrs transportegnethed skærpes yderligere, særligt hvis transporten skal vare over 8 timer, eller hvis transporten indebærer, at dyrene om- læ  sses. Se hertil punkt 3.2.2. i det vedlagte notat. 3)  Det  er  Justitsministeriets  opfattelse,  at  der  vil  kunne  argumenteres  for,  at  det  også  efter  for- ordningens  ikrafttræden    vil  være    muligt  at  beholde  og  endvidere  fastsætte nationale bestemmelser  om  indretningen  af  samlesteder,  der  sikrer,  dels  at  der  er  passende  faciliteter  til rådighed for anbringelse, fodring og vanding af dy rene, dels at de fysiske forhold medvirker til at mindske den stress, som dyr udsættes for under ophold på samlesteder, og dels at der kan a   fsæ  t- tes den fornødne tid t il at undersøge dyrenes transportegnethed under rolige forhold . Ministeriet vil derfor anmode Dyreværnsrådet om at udarbejde udkast til ændring af saml esteds- bekendtgørelsen, der indeholder bestemmelser, der særligt tager sigte på, at de fysiske forhold medvirker til at mindske den stress, som dyr udsættes for under ophold på saml   esteder, og at der kan afsættes den fornødne tid til at undersøge dyrene s transportegnethed under rolige forhold. Se hertil punkt 3.3. i det vedlagte notat. 4) Det er endvidere Justitsministeriets opfattelse, at bl.a. Det Veterinære Sundhedsråd   s udtalelse af 25. marts 2004 giver anledning til nærmere   at overveje forholdene i forbindelse med brug af udleveringsrum og – vogne. Justitsministeriet vil derfor anmode Dyreværnsrådet om en    udtalelse herom. Justitsministeriet vil endvidere tage initiativ til at sikre, at kontrollen med overholdelsen af de gældende regler på dette punkt skærpes. Se hertil punkt 3.4. i notatet .