Folketingets Udvalg for Fødevarer, Lan dbrug og Fiskeri Den 20. december 2004 Sagsnr.:  1573 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 25. november 2004 anmodet om min besvarelse af følgende spørgsmål 62    (FLF alm.de l) : Spørgsmål 62: ”Hvordan forventes midtvejsreformen af EU's landbrugspolitik at påvirke det danske landbrugs indtjening i 2005, 2006 og 2007, og hvor stor en del af påvirkningen skyldes henholdsvis ændringer i den direkte støtte, i formens påvirkning af priserne på lan d- brugsprodukter og i allokeringsmæssige gevinster i produktionen?” Svar: Med midtvejsreformen af EU's landbrugspolitik vil indtjeningen i dansk landbrug ho- vedsageligt blive påvirket af reduktionen af minimumspriserne for smør og skumme  t- mæl  kspulver samt kompensationen her for, reduktionen af den direkte støtte som følge af modulation samt produktionsmæssige konsekvenser som følge, at langt hovedparten af den direkte støtte til landmændene fra 2005 ydes uafhængigt af produktionen. Fødevareøk  onomisk Institut har primo december 2004 offentliggjort en rapport om landbrugets økonomi, hvori fremgår en oversigt over landbrugets økonomi i 2004 samt en prognose for 2005. Instituttet eller andre har så vidt ministeriet ved ingen prognose for 2006 eller 2007. Af rapporten fremgår, at landbrugets driftsresultat f ø af egen ar- bejdsindsats i 2003 udgjorde 7,6 mia. kr., mens denne indkomst (benævn  t nettorestind- komst) i indeværende år forventes at falde med 0,2 mia. kr. og derefter stige    med 1,4 mia. året efter. Nettorestindkomsten forventes således af FØI at ville udgøre 8,8 mia. kr. i 2005, jvf. nedenstående tabel 1.1 fra rapporten. Det skal bemærkes, at den direkte støtte til landbruget    delvist indgår under linien ”gen  e- relle subsidier” .Generelle subsidier kan ikke   direkte sammenlignes med den direkte støtte, der omfattes af reduktion fra produktionsåret 2005. Generelle subsidier  , som an- givet i nedenstående tabel,  omfatter også en række andre støtteordninger end direkte stø tte, herunder støtte til miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger, økologi    mv., der er en kompensation for en mindre økonomisk anvendelse af jorden.  Generelle subsidier in- kluderer til gengæld ikke   fuldt ud den direkte støtte til markfrø, tørret foder og karto   f- felstivelse.
2 Inden for de forskellige driftsgrene af landbruget forventer FØI et fald i produktion  s- værdien af mælk på 6 pct. i år og 8 pct. i 2005. Dette fald kan ikke mindst tilskrives de politisk fastsatte reduktioner af minimumspriserne for henholdsvis smø r og skummet- mælkspulver, som over perioden 2004 til 2007 reduceres med hhv. 25 og 15 pct. Det skal endvidere bemærkes, at der med   reformen af mælkesektoren   sker en gradvis in- troduktion af direkte støtte over 3 år fra 2004 til 2006 som   delvis kompensation til mæ l- keproducenterne som følge af faldene i minimumspriserne . Dette er et led i den generel- le reform af landbrugspolitikken, hvor man siden begyndelsen af 1990’erne har omlagt støtten fra prisstøtte i form af intervention og eksportrestitutioner (korn,   oksekød mv.).
3 På oksekødsområdet forventer FØI i indeværende år en stigning på 3 pct. af produkt i- onsværdien og et tilsvarende fald næste år. Den stigende produktionsværdi i 2004 sky l- des en forventning om et større antal slagtninger. I 2005 forventer FØI     derimod et fald i de solgte oksekødsmængder på 8 pct., som til dels ophæves af en forventet højere a f- regningspris. Oksekødsproduktionen forventes således allerede i 2004 at blive påvirket af midtvejsreformen, idet trefjerdedele af oksekødsstøtten fra næste år afkobles fra pr o- duktionen, hvorved prisfølsomhed øges  . På det vegetabilske område forventer FØI, at værdien af produktionen i indeværende år og næste år vil fa   lde med henholdsvis 4 og 3 pct., hvilket hovedsageligt begrundes i forventningen om prisfald, idet mængderne forventes   at være tilnærmelsesvis uændr ede. Det kan oplyses, at den væsentligste årsag til, at FØI forventer en stigende indkomst i landbruget næste år, er at salgsværdien af svinekød forventes at stige med 1,8 mia. kr. eller 12 pct. i indeværende år og yderligere 8 pct. i 2005. Med hensyn til de allokeringsmæssige gevinster af midtvejsreformen, så angives disse ikke eksplicit i FØI’s rapport   . Der vil være en række modsatrettede effekter ved refo r- men, herunder særligt afkoblingen, hvor de  r vil ske en yderligere markedsorientering af den fælles lan  dbrugspolitik. Det anføres  i en tilsvarende rapport om landbrugets øk onomi 2003, at ”i takt med at dansk landbrug tilpasser sig de nye produktionsvilkår og dermed de økonomiske inc  i- tamenter, der vil opstå i kølvandet på reformen, vil de umiddelbare negative konsekve   n- ser for den produktionsbetingede indtjening reduceres i takt med, at en mere effektiv landbrugsproduktion på længere sigt realis   eres”. I rapporten fra 2003 opgøres den samfundsøkonom  iske gevinst ved reformen endvidere til ca. 400 mio. kr. i Danmark. Denne gevinst opstår ved markedsorienteringen af lan d- brugspolitikken, herunder ikke mindst afkobling af støtten, som bevirker at den afko b- lede landbrugsstøtte ikke påvirker markedets prise  r. Hans Chr. Schmidt /Lotte Linnet