Folketinget – Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Ministeren Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk J.nr.: 433 Den 26. oktober 2004 Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 8. oktober 2004 anmodet om min besvarelse af følgende spørgsmål 6: Spørgsmål nr. 6: ”Ministeren bedes kommentere Fødevarekontroludvalgets kritik af fødevareregionerne på side 88 i Rapport over revision af Fødevaredirektoratets kontrol med fødevarer i 2003 , jf. (folketingsåret 2003-04), alm. del – bilag 956” Svar: Der henvises indledningsvis til fødevareministerens skrivelse med der tilhørende bilag af 9. juni 2004 til Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Der er flere kritikpunkter på side 88 i revisionsenhedens rapport, som kommenteres nedenfor. Fødevarekontroludvalget finder det i øvrigt utilfredsstillende, at fem fødevareregioner vurderer, at der ikke er behov for supervisioner af kontrollen på hjemmemarkedsslagterierne. Hvis fødevareregionerne ikke gennemfører supervision på slagterierne, kan de ikke følge kvaliteten af de honorarlønnede dyrlægers arbejde. Fødevarekontroludvalget har i den forbindelse anbefalet, at de honorarlønnede dyrlæger bliver omfattet af de kommende kvalitetssupervisioner af kontrollen med kødvirksomheder  .” Fødevarestyrelsen har iværksat initiativer til kompetenceudvikling af de honorarlønnede dyrlæger og fra 2005 vil kvalitetssupervisionen omfatte alle honorarlønnede dyrlæger, som fører tilsyn med hjemmemarkedsslagterierne. Fødevarekontroludvalget konstaterer, at seks fødevareregioner i 2003 havde behov for at udarbejde særlige handlingsplaner for at sikre, at de kunne nå de kvantitative mål for antallet af tilsyn i henhold til direktoratets resultatkontrakt. Fødevarekontroludvalget har fundet, at der på landsplan bør være ensartethed i gennemførelsen af tilsyn. Endvidere bør den ordinære aktivitetsplanlægning i regionerne sikre, at alle tilsyn bliver nået i løbet af året - under behørigt hensyn til de opstillede retningslinjer for, hvad tilsynene skal indeholde. Dette bør ikke bero på
1. Alle fødevareregioner har en resultatkontrakt, der kvantificerer opgaverne i regionen. Regionerne skal udarbejde kontrolaktivitetsplaner med udgangspunkt i virksomhederne, der skal kontrolleres. Planerne indeholder f.eks. tilsynsfrekvens og tilsynstid, og aktiviteterne fordeles til de tilsynsførende. Gennemførelsen af aktiviteterne følges løbende og hvert kvartal rapporteres kontrolaktiviteten til styrelsen i Mørkhøj. Kontrolaktivitetsplanerne og den kvartalsvise opfølgning medvirker til at sikre, at alle tilsyn bliver nået i løbet af året. Der eksisterer således en ordinær planlægning, der tager stilling til arbejdets udførelse. Disse ordinære planlægningsredskaber har tidligere virket udmærket. Men som i enhver anden offentlig eller privat organisation kan der i løbet af året opstå ændringer, opgaver m.v. som kræver justering i forhold til planlægningen. Det sker i mange virksomheder og institutioner hvert år. Det er derfor opfattelsen, at regionerne handlede korrekt ved at udarbejde særlige handlingsplaner, da det viste sig nødvendigt i 2003.    Fødevarekontroludvalget har konstateret, at samtlige fødevareregioner med én undtagelse i 2003 midlertidigt måtte ansætte medarbejdere for at sikre, at alle tilsyn blev nået i årets løb. Dette stemmer ifølge Fødevarekontroludvalget ikke overens med ønsket om, at de tilsynsførende har grundig indsigt i hele kontrolgennemførelsen og kendskab til de konkrete fødevarevirksomheder.     Fødevarestyrelsen opfordrede regionerne til at ansætte personale i 2003 i de tilfælde, hvor det var økonomisk muligt og hvor der var grund hertil for at nå målene. Styrelsen er af den opfattelse, at midlertidigt ansatte kan udføre et udmærket arbejde. I de konkrete tilfælde fik de ansatte en introduktion af regionen og blev pålagt mindre komplicerede opgaver. Fødevarestyrelsen henviser endvidere til revisionsrapporten, der ikke beskrev problemer med kontrollen udført af de midlertidigt ansatte. Fødevarekontroludvalget beklager, at fem fødevareregioner i 2003 ikke har udført mindst ét tilsyn i gruppen af engrosvirksomheder uden tilvirkning. Fødevarekontroludvalget påpeger, at i de tilfælde, hvor en regions gennemsnitlige antal tilsyn i en bestemt gruppe af virksomheder afviger væsentligt fra den vejledende tilsynsfrekvens, bør dette give anledning til en særskilt analyse og dialog herom fra Fødevaredirektoratets side.   Væsentlige afvigelser fra den vejledende tilsynsfrekvens bør altid give anledning til overvejelser om særlig indsats. Styrelsen fandt imidlertid ikke, at afvigelserne for engrosvirksomheder uden produktion i 2003 havde en sådan karakter, at særskilte analyser var nødvendige. I 2003 levede fødevareregionerne op til tilsynsfrekvensvejledningen for langt hovedparten af virksomhederne og der var løbende en dialog med regionerne om målopfyldelsen. Henriette Kjær /Troels Vensild
2.