Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketinget Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Den 20. december 2004
J.nr. 433
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 18. november 2004 anmodet
om min besvarelse af følgende spørgsmål 49.
Spørgsmål nr. 49:
Finder ministeren, at Smiley-ordningen er til gavn for forbrugeren på nuværende tid spunkt?
Svar:
Smiley-ordningen er, efter min mening, overordentlig gavnlig for forbrugerne.
Det er i øvrigt et synspunkt forbrugerne også er enige i, hvilket er dokum enteret i flere
undersøgelser.
A.C.Nielsen/AIM har gennemført flere analyser af forbrugernes kendskab til smiley-
ordningen, deres holdninger og handlinger. Seneste analyse i nov. 2003 viste at:
89 pct. kender ordningen godt, lidt eller har hørt om den
94 pct. mener, at det er en god eller meget god ide
Kun 3 pct. mener, det er en dårlig eller meget dårlig ide.
79 pct. svarer, at de vil fravælge en restaurant, hvis den har en dårlig smiley. 56% af de, som
har set en dårlig smiley i en restaurant, svarer, at de har fravalgt restauranten.
En af konklusionerne i rapporten er: Langt størstedelen af befolkningen har mindst hørt om
smiley-ordningen, og kendskabet er klart bedre end i sidste måling. Forbrugerne er også
meget positive over for ordningen, og holdningen er tydeligt mere positiv end i 2002-
målingen. Det opfattes ligeledes klart positivt, at ordningen fra årsskiftet vil blive tilgængelig
på inte
r
nettet. Alt i alt må konkluderes, at forbrugerne har taget sm iley-ordningen til sig.
Henriette Kjær
/Troels Vensild