Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den  16. december 2004 J.nr. 1874/81455 Folketingets Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 16. november 2004 (FLF alm. del – Spørgsmål 36) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål: Spørgsmål 36: "Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  10.  november  2004  fra  Landsforeningen Levende Hav vedrørende den vedtagne kystfiskerordning, jf. FLF alm. del  - bilag 78". Svar:   ./. Jeg henviser til mine svar af henholdsvis 22. november 2004 og 8. december 2004 på de tre seneste    breve    af    henholdsvis    25.    oktober    2004,    10.    og    12.    november    2004 fra Landsforeningen Levende Hav om kystfiskerordningen. Som  udvalget  er  bekendt  med,  har  der  efterfølgende  været  drøftelser  med  udvalget  om  den nærme  re udformning af kystfiskerordningen. Hans Chr. Schmidt /Mogens Schou
Landsforeningen Levende Hav Att.: Kurt Bertelsen Christensen Juelsgårdsvej 27 Ferring Strand 7620 Lemvig København, den 22/11-2004 J.nr.: 367/73725 Kære Kurt Bertelsen Christensen Tak for dit brev af 25. oktober 2004 med dine synspunkter om kystfiskeriet, kystfiskerordningen og det demersale fiskeri. Den politiske aftale, der blev indgået 29. juni 2004, om en demersal reguleringsmodel for torsk og tunge i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat fra 1. januar 2005 indeholder forskellige elementer, der specifikt skal tilgodese kystfiskerne som gruppe. Denne aftale er ved at blive gennemført i samarbejde med kystfiskerne. Med hensyn til valget af en kystfiskerrepræsentant, som ifølge aftalen skal indgå i Danmarks Fiskeriforenings repræsentation, er det min klare opfattelse, at Danmarks Fiskeriforening loyalt har medvirket til, at dette har kunnet lade sig gøre. Tilsvarende har Fiskeridirektoratet bidraget til den praktiske gennemførelse af valgproceduren ved at stille sekretariatsfunktioner til rådighed for kystfiskerne. Der er nu valgt syv medlemmer til et kystfiskerudvalg under Danmarks Fiskeriforening. Kystfiskerudvalget har efterfølgende udpeget et af medlemmerne som medlem af Erhvervsfiskeriudvalget. Med hensyn til valg af kystfiskere på mødet den 9. oktober 2004 må jeg henholde mig til de stemmer, som de fremmødte kystfiskere har afgivet. De opstillede kandidater havde lejlighed til at fremføre deres synspunkter forud for afstemningen, og jeg må gå ud fra, at kystfiskerne har stemt på de kandidater, som de har foretrukket. Desuden er selve val g proceduren foregået i overensstemmelse med de ønsker, som de fiskeripolitiske ordførere bag kystfiskeraftalen har haft. Den foreslåede afstemningsmetode blev vedtaget med stort flertal blandt de forsamlede kystfiskere.
Jeg kan oplyse, at kystfiskerudvalget netop har afholdt deres første møde. Dette fandt sted i Frederikshavn den 1. og 2. november 2004. Udvalget havde bedt om, at Fiskeridirektoratet stillede sekretariatsbistand til rådighed, så udvalget efterfølgende kunne fremlægge den rådgivning, som kystfiskerne er berettiget - og forpligtet - til at give med henblik på at fastlægge det nærmere indhold af den kommende kystfiskerordning. Jeg er bekendt med, at udvalget har skitseret en ordning med årsmængder for torsk i de tre farvandsområder – samtidig lagt vægt på, at der gives mulighed for, at enkelte fartøjer i forbindelse med årsmængdetildelingen kan få taget hensyn til særlige omstændigheder. For tunge ønsker kystfiskerne rationsfiskeri med løbende rationer pr. fartøjskategori, dvs. en ordning uafhængig af det enkelte fartøjs historik. Udvalget tog afstand fra en ordning med kvoter, der kan overdrages. Jeg er enig i, at discard af fisk skal begrænses. Derfor er det vigtigt, at fiskerireguleringen giver den enkelte fisker mulighed for at udvise ansvarlighed i forbindelse med udøvelsen af sit fiskeri. Reguleringen kan ikke forhindre discard, men man kan tilstræbe at give den enkelte en større grad af selvforvaltning. Dette gælder både kystfiskere og alle andre fiskere. Som det er de fleste bekendt, er det desværre et helt overordnet og generelt stort problem, at der ikke er fisk nok til alle de fiskere, der er i fiskeriet i dag. Det betyder, at det ikke er muligt at tildele alle fiskere en mængde af en eller flere arter, som de måtte ønske, og som kunne give den enkelte en god og tilfredsstillende indtjening. Dette gælder i særlig grad, hvis den enkelte fisker fortsat ønsker at basere sin indtjening alene på torskefiskeriet. Fødevareministeriet har brugt 50 mio. kr. i år på en ophugningsrunde, der bl.a. kommer kystfiskeriet til gode. Jeg synes, det er vigtigt også at se fremad og give et bidrag til at sikre kystfiskeriets fortsatte udvikling. Jeg har derfor afsat 22 mio. kr. til nybygning af moderne kuttere til kystnært fiskeri. Med nybygningsordningen gælder det, at de 20 %, der gives til investeringen, er betinget af, at fiskeren samtidig udtager et andet fiskefartøj, der er mindst 35 % større (BT og kW). På den måde bliver den samlede kap acitet i fiskeriet nedbragt samtidig med, at der sker fornyelse og modernisering. Jeg er ikke bekendt med, at fiskerimyndighederne skulle ønske individuelle kvoter (IK) i det demersale fiskeri. Det er korrekt, at IOK er brugt i sildefiskeriet og IK i makrelfiskeriet, ligesom der er iværksat en forsøgsordning med IK i dele af industrifiskeriet. Jeg har selv tilkendegivet, at jeg er positiv over for overvejelser om IK i resten af det demersale fiskeri, og har derfor bedt Fiskeridirektoratet i samarbejde med erhvervet om at udarbejde et grundlag for at vurdere, om det skulle være hensigtsmæssigt med en IK-ordning i denne del af dansk fiskeri. Når modellen er beskrevet, skal den debatteres, og først derefter skal der tages stilling til, om den skal gennemføres.
Jeg er fortsat tilfreds med, at kystfiskerne er sikret en plads i Erhvervsfiskeriudvalget, så de kan gøre deres indflydelse gældende i forbindelse med reguleringen af fiskeriet. Jeg må afslutningsvist slå fast, at valget af repræsentanter har fundet sted i fuld overensstemmelse med både ord og ånd i den politiske aftale om kystfiskeriet. Med venlig hilsen Hans Chr. Schmidt
Landsforeningen Levende hav Kurt Bertelsen Christensen Juelsgårdvej 27 Ferring Strand 7620 Lemvig København, den 8/12-2004 J.nr.: 367/78816 Kære Kurt Bertelsen Christensen. Tak for dine breve af 10/11 og 12/11 om den kommende kystfiskerordning, som jeg har valgt at besvare under ét. Rammerne for den kommende kystfiskerordning er fastlagt i den politiske aftale af 29. juni 2004. Den aftale er ved at blive udfyldt, idet det valgte kystfiskerudvalg har afgivet sine anbefalinger til, hvordan ordningen bør se ud. Mange kystfiskere ønsker tilsyneladende bedre muligheder for at planlægge deres fiskeri, hvilket kan ske med årsmængder. Fiskeridirektoratet har oplyst over for mig, at direktoratet alene – anmodning fra Kystfiskerudvalget – sekretariatsbistand til rådighed for udvalget, så det var i stand til at fremlægge deres rådgivning. Direktoratet har ikke på noget tidspunkt arbejdet på at indføre overdragelighed i det demersale fiskeri. De valgte kystfiskerrepræsentanter har meddelt, at de heller ikke ønsker at medvirke til omsættelighed i kystfiskeriet. Jeg har modtaget et par andre henvendelser, hvor fiskere har været utrygge ved, om indførelsen af årsmængder i torskefiskeriet for kystfiskere skulle være starten til mere generelt at indføre individuelle kvoter (IK) i hele fiskeriet. Synspunkterne har også her været, at man er bange for overdragelighed. Lad mig understrege, at der ikke er truffet nogen beslutning om overdragelighed. Med venlig hilsen Hans Chr. Schmidt