Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Civilkontoret
Sagsnr.:
2004-151-0121
Dok.:
CAG21637
Besvarelse af spørgsmål nr. 29 af 26. oktober 2004 fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Spørgsmål nr. 29:
Ministeren bedes oplyse, hvilke krav, der stilles til opholdsarealer til grise, der
transporteres, ifølge EUs regler.
Svar:
De gældende fællesskabsregler om transport af dyr findes navnlig i Rådets direktiv 91/628/EØF af
19. november 1991 om beskyttelse af dyr under transport, som ændret ved Rådets direktiv 95/29/EF
af 29. juni 1995.
Direktivet finder anvendelse på alle transporter, der overstiger en afstand af 50 km og på transporter
mellem EUs medlemslande.
Kapitel V, afsnit D, i direktivets bilag indeholder arealkravene til svin under transport. Det anføres
dette sted i direktivet, at:
Alle svin skal som minimum kunne ligge ned og stå op i deres naturlige stilling.
For at disse minimumskrav kan opfyldes, bør lastetætheden for svin på ca. 100 kg under
transport ikke overstige 235 kg/m2.
Det kan være nødvendigt at øge ovennævnte minimumskrav under hensyn til svinenes
race, størrelse og fysiske tilstand; arealet kan også øges med indtil 20 pct. på grund af
vejrforholdene og forsendelsens varighed.
Det bemærkes, at det i teksten anførte tal på 235 kg/m
2
svarer til 0,42 m2 pr. 100 kg.
Endvidere bemærkes, at Kommissionen den 16. juli 2003 har fremsat forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr
under transport og dermed forbundne aktiviteter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EØF1.
Forhandlingerne om forslaget, der blev indledt i efteråret 2003 under det italienske formandskab, brød imidlertid
sammen på EUs landbrugsministres rådsmøde den 26. april 2004 under det irske formandskab.
Det irske formandskab forsøgte efterfølgende på et chefveterinærmøde den 19. maj 2004 at opnå medlemslandenes
tilslutning til, at der blev arbejdet videre med forordningsforslaget, men således at de meget vanskelige spørgsmål om
transporttid og arealkrav blev udeladt fra forslaget. Der var imidlertid på mødet ikke en klar tilslutning til
formandskabets forslag. Holland oplyste ved samme lejlighed, at de på grundlag af medlemslandenes tilkendegivelser
ikke under det kommende hollandske formandskab ville tage forordningsforslaget op til fornyet behandling.
Det hollandske formandskab har imidlertid på et chefveterinærmøde den 5.- 8. oktober 2004 valgt at genoptage det irske
formandskabs idé om, at medlemslandene eventuelt vil kunne enes om at arbejde videre med forordningsforslaget, hvis
blot de i forslaget indeholdte bilag om transporttid og arealkrav ikke indgår som en del af kompromiset. Forslagets
indhold vil på disse centrale punkter blive erstattet af de gældende regler om transporttid og arealkrav i Rådets direktiv