Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Civilkontoret Sagsnr.: 2004-151-0121 Dok.: CAG21637 Besvarelse af spørgsmål nr. 29 af 26. oktober 2004 fra Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Spørgsmål nr. 29: ”Ministeren  bedes  oplyse,  hvilke  krav,  der  stilles  til  opholdsarealer  til  grise,  der transporteres, ifølge EU’s regler.” Svar: De gældende fællesskabsregler om transport af dyr findes navnlig i Rådets direktiv 91/628/EØF af 19. november 1991 om beskyttelse af dyr under transport, som ændret ved Rådets direktiv 95/29/EF af 29. juni 1995. Direktivet finder anvendelse på alle transporter, der overstiger en afstand af 50 km og på transporter mellem EU’s medlemslande. Kapitel V, afsnit D, i direktivets bilag indeholder arealkravene til svin under transport. Det anføres dette sted i direktivet, at: ”Alle svin skal som minimum kunne ligge ned og stå op i deres naturlige stilling. For at disse minimumskrav kan opfyldes, bør lastetætheden for svin på ca. 100 kg under transport ikke overstige 235 kg/m2. Det kan være nødvendigt at øge ovennævnte minimumskrav under hensyn til svinenes race, størrelse og fysiske tilstand; arealet kan også øges med indtil 20 pct. på grund af vejrforholdene og forsendelsens varighed.” Det bemærkes, at det i teksten anførte tal på 235 kg/m 2 svarer til 0,42 m2 pr. 100 kg. Endvidere bemærkes, at Kommissionen den 16. juli 2003 har fremsat forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr under  transport  og  dermed  forbundne  aktiviteter  og  om  ændring  af  direktiv  64/432/EØF  og  93/119/EØF1. Forhandlingerne  om  forslaget,  der  blev  indledt  i  efteråret  2003  under  det  italienske  formandskab,  brød  imidlertid sammen på EU’s landbrugsministres rådsmøde den 26. april 2004 under det irske formandskab. Det irske formandskab forsøgte efterfølgende på et chefveterinærmøde den 19. maj 2004 at opnå medlemslandenes tilslutning til, at der blev arbejdet videre med forordningsforslaget, men således at de meget vanskelige spørgsmål om transporttid  og  arealkrav  blev  udeladt  fra  forslaget.  Der  var  imidlertid  på  mødet  ikke  en  klar  tilslutning  til formandskabets forslag. Holland oplyste ved samme lejlighed, at de på grundlag af medlemslandenes tilkendegivelser ikke under det kommende hollandske formandskab ville tage forordningsforslaget op til fornyet behandling. Det hollandske formandskab har imidlertid på et chefveterinærmøde den 5.- 8. oktober 2004 valgt at genoptage det irske formandskabs idé om, at medlemslandene eventuelt vil kunne enes om at arbejde videre med forordningsforslaget, hvis blot de i forslaget indeholdte bilag om transporttid og arealkrav ikke indgår som en del af kompromiset. Forslagets indhold vil på disse centrale punkter blive erstattet af de gældende regler om transporttid og arealkrav i Rådets direktiv
navnlig om transporttid og arealkrav. På mødet støttede alle medlemslandene med undtagelse af Danmark umiddelbart formandskabets forslag. Det hollandske formandskab forventes på den baggrund at forsøge at fremme sagen hurtigst muligt med henblik på at kunne sætte forordningsforslaget på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22. november 2004 til endelig vedtagelse. - 2 -
1 Forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EF, KOM(2003) 425 endelig udgave, 2003/0171 (CNS). - 3 -