dlemmerne af Folketingets Europaudvalg deres stedfortrædere Journalnummer Kontor 400.C.2-0 EUK 17. november 2004 Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 21. oktober 2004 (EUU alm.del - Spørgsmål 7) vedlægges Udenrigsministeriets besvarelse af spørgsmål 7. UDENRIGSMINISTERIET      Folketingets Europaudvalg.
1 Spørgsmål 7 af 21. oktober 2004. (EUU alm. del – Spørgsmål 7). Spørgsmål 7: Den 5. juli 2004 modtog Folketingets Europaudvalg en redegørelse vedr. regeringens syn på overholdelsen af EU’s associeringsaftale med Israel, herunder særligt spørgsmålet om Israels eksport af produkter med oprindelse i de israelske bosættelser. Heraf fremgår det, at regeringen og EU har forfulgt sagen med henblik på at finde en løsning, som sikrer en korrekt anvendelse og håndhævelse af aftalens oprindelsesbestemmelser. Ifølge regeringens redegørelse af 5. juli indebærer dette blandt andet ’en præcis israelsk angivelse af varernes geografiske oprindelse, således at EU’s toldmyndigheder ud fra en af Kommissionen udarbejdet liste over bosættelser, kan identificere produkter fra bosættelser og umiddelbart pålægge disse fuld told’ . På den baggrund ønsker Europaudvalget ministerens svar på følgende spørgsmål a) Kan ministeren bekræfte de oplysninger, som Europaudvalget har fået om, at ovennævnte løsningsforslag skulle indebære, at Israel fortsat kan udstede oprindelsescertifikater for varer produceret i de ulovlige israelske bosættelser, selv om associeringsaftalen ikke giver Israel ret hertil. b) Mener ministeren, at en anerkendelse af Israels praksis med at udstede oprindelsescertifikater for produkter med oprindelse i de israelske bosættelser sikrer en korrekt anvendelse af associeringsaftalens oprindelsesbestemmelser, som anført i redegørelsen af 5. juli 2004? c) Hvis ministeren mener, at der med løsningsforslaget er tale om en korrekt anvendelse af associeringsaftalens oprindelsesbestemmelser, hvorledes forholder ministeren sig så til følgende svar på et lignende spørgsmål fra den hollandske regering til det hollandske parlament den 14. juni 2004: ’The implementation of the association agreement between the EU and Israel is deficient in this matter as long as Israel issues certificates of origin for products from settlements in occupied territories’ (Kamervragen met antwoord 2003-2004 Nr. 1656). d) Hvilke juridiske konsekvenser vurderer ministeren, at EU’s anerkendelse af Israels ret til at udstede oprindelsescertifikater for produkter med oprindelse i de israelske bosættelser vil få for EU-landenes ret til at suspendere aftalen som følge af fortsatte systematiske israelske brud på aftalens oprindelsesklausul, samt for udfaldet af eventuelt fremtidige uoverensstemmelser mellem Israel og EU-fællesskabet om oprindelsesklausulen som bringes for en voldgiftsret? Som fastslået i ministerens redegørelse af 5. juli 2004 kan associeringsaftalen og den politiske dialog med Israel anvendes som et nyttigt redskab i EU's bestræbelser på at bidrage til en fredelig løsning af konflikten, herunder for så vidt angår spørgsmålet om de ulovlige israelske bosættelser.
2 a) Hvordan mener ministeren, at EU, gennem en anerkendelse af Israels ret til at udstede oprindelsescertifikater for varer produceret i ulovlige israelske bosættelser, bidrager til en løsning af problematikken med ulovlige israelske bosættelser, som fortsat er et helt centralt problem i den israelsk-palæstinensiske konflikt? b) Hvad agter regeringen at foretage sig med henblik på at EU og Israel kan nå til en aftale der sikrer en korrekt implementering af associeringsaftalens oprindelsesklausul? Svar på spørgsmål a): Den 5. ds. paraferedes et såkaldt teknisk arrangement mellem Kommissionen og Israel, som indebærer, at bynavnet eller navnet på den industrizone, hvor produkterne er produceret, skal angives præcist i forbindelse med al israelsk eksport til EU, hvor der søges om indførsel til præferencetold. Hvor produktionsstedet er i besatte områder, vil dette betyde, at EU’s toldmyndigheder umiddelbart – dvs. uden at sende yderligere spørgsmål til Israel – vil kunne opkræve tarifmæssig told, og således lettere sikre, at bosættervarer ikke indføres til præferencetold. EU’s toldmyndigheder vil kunne gøre brug af en fælles liste over bosættelser, som p.t. er under udarbejdelse af Kommissionen i samarbejde med de øvrige EU-lande. Israel vil i henhold til arrangementet være forpligtet til klart at orientere virksomheder i bosættelser om, at deres produkter vil blive opfattet som tredjelandsprodukter, selvom om de færdigforarbejdes i selve Israel. Det tekniske arrangement blev formelt godkendt i Kommissionen den 27. oktober 2004, men er endnu ikke blevet endeligt endosseret af medlemslandene og derfor ikke trådt i kraft endnu. Det tekniske arrangement har ikke løst den underliggende uenighed om Associeringsaftalens geografiske rækkevidde. Som nævnt i svar på spørgsmål 74 af 14. juni 2004, vil den grundlæggende politiske uoverensstemmelse mellem EU og Israel utvivlsomt først finde sin løsning i forbindelse med en endelig fredsaftale mellem parterne, som afgør de konkrete grænser for den to-statsløsning, som er målet. Det tekniske arrangement hindrer ikke, at Israel vil kunne udstede oprindelsesbeviser for varer produceret i bosættelser, men da disse ikke er udstedt i overensstemmelse med EU’s fortolkning af Associeringsaftalen om, at aftalen kun vedrører varer produceret inden for Israels anerkendte grænser, vil EU-landenes toldmyndigheder kunne afvise præferencetold og pålægge disse fuld tarifmæssig told. Det teknisk-administrative arrangement har alene til formål at gøre det administrativt lettere for EU’s toldmyndigheder at sikre, at varer fra bosættelser ikke indføres til EU til præferencetold. Svar på spørgsmål b): Det tekniske arrangement indebærer hverken en formel eller en de facto anerkendelse af en ret for Israel til at udstede oprindelsescertifikater for varer fra ulovlige bosættelser. EU vil fortsat kunne afvise præferencetold for oprindelsescertifikater, der ikke er udstedt i overensstemmelse med EU’s fortolkning af Associeringsaftalen om, at aftalen kun vedrører varer produceret inden for Israels anerkendte grænser. Det, som det tekniske arrangement gør, er som nævnt at
3 lette arbejdet for EU-landenes toldmyndigheder i bestræbelserne på at sikre, at varer fra bosættelser ikke indføres til præferencetold. Svar på spørgsmål c): Der henvises til svar på spørgsmål b). Svar på spørgsmål d): Som nævnt oven for under b) indebærer det tekniske arrangement hverken en formel eller en de facto anerkendelse af en ret for Israel til at udstede oprindelsescertifikater for varer fra ulovlige bosættelser. Således omtales i det tekniske arrangement, som Kommissionen og Israel har paraferet, udtrykkeligt, at arrangementet er uden præjudice for parternes holdning vedrørende Associeringsaftalens anvendelsesområde. Derfor vil EU fortsat kunne afvise præferencetold for oprindelsescertifikater, der ikke er udstedt i overensstemmelse med EU’s fortolkning af Associeringsaftalen om, at aftalen kun vedrører varer produceret inden for Israels anerkendte grænser, samt gøre brug af Associeringsaftalens øvrige bestemmelser, herunder om tvistbilæggelse Svar på spørgsmål e): EU anerkender som nævnt i svar på spørgsmål b) ikke en ret for Israel til at udstede oprindelsescertifikater for varer produceret i ulovlige bosættelser. Det tekniske arrangement vil gøre det lettere at undgå, at varer fra israelske bosættelser indføres til EU til præferencetold, og dermed modvirke at EU indirekte bidrager til en økonomiske konsolidering af israelske bosættelser. Svar på spørgsmål f): Som nævnt i svar af 5. juli på Europaudvalgets spørgsmål 74 af 14. juni 2004 vil den grundlæggende politiske uoverensstemmelse mellem EU og Israel om Associeringsaftalens geografiske anvendelsesområde utvivlsomt først finde sin løsning i forbindelse med en endelig fredsaftale mellem parterne, som afgør de konkrete grænser for den to-statsløsning, som er målet. Regeringen og EU vil derfor fortsætte arbejdet for at realisere dette mål inden for rammerne af Køreplanen for Fred.