Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
g deres stedfortrædere
ilag
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
12. januar 2005
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 13. december 2004 (EUU alm. del -
Spørgsmål 11-18) vedlægges Udenrigsministeriets besvarelse af spørgsmålene 11-18.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
139547_0002.png
2
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
Spørgsmål nr. 14 af 13. december 2004:
EUP, j.nr. 400.A.2-10
”Kan ministeren udelukke, at EU-forfatningsforslagets art. III-271, stk. 2, på sigt kan anvendes til at
vedtage rammelove, der vil have indvirkning på det fagretslige område i Danmark”.
Svar:
Art. III-271, stk. 2, giver EU en vis kompetence til at vedtage bestemmelser om
tilnærmelse af medlemsstaternes straffelovgivning med henblik på effektiv gennemførelse
af EU-politikker på områder, der er omfattet af harmoniseringsforanstaltninger. Sådanne
EU-politikker vil i princippet kunne omfatte arbejdsmarkedsområdet.
Konventet og regeringskonferencen havde sektorpolitikker som miljø, EU-
svigsbekæmpelse og ophavsretsbeskyttelse i tankerne under affattelsen af art. III-271, stk.
2, fordi der på disse og lignende områder allerede under gældende traktater er stillet
forslag om tilnærmelse af medlemsstaternes strafferegler inden for rammerne af det
mellemstatslige samarbejde under søjle 3. Det gælder ikke det arbejdsretlige område. Som
det fremgår af ordlyden af art. III-271, stk. 2, er det en betingelse, at tilnærmelse af
medlemsstaternes strafferet er ”absolut nødvendig” for at sikre effektiv gennemførelse af
EU-politikker. Samlet vurderes muligheden for, at art. III-271, stk. 2, kan danne grundlag
for regler om strafsanktionering af det arbejdsretlige område at være af teoretisk karakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at art. III-271, stk. 2, er omfattet af Danmarks retlige
forbehold, og at Danmark således ikke vil være omfattet af regler vedtaget i henhold til
bestemmelsen. Under et evt. senere omdannet retligt forbehold i henhold til den
reviderede protokol om de danske forbehold, vil Danmark kunne vælge fra retsakt til
retsakt.