TALE
Besvarelse af spørgsmålH omforholdet mellem oprindelseslandsprin-
cippet i forslag til servicedirektiv
og EF-traktatens artikel 50.
Besvarelse i åbent samråd i FolketingetsErhvervsudvalg alm. del
den 16. november 2004
SpørgsmålH:
Udvalget ønsker en drøftelse af følgende spørg
smål:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt ministeren finder det i overen s-
stemmelse med Artikel III-30 i den konsoliderede traktattekst, tidligere
artikel 50 i TEF (Traktat om Oprettelse af Det Økonomiske Fællesskab)
at indføre et oprindelseslandsprincip i tjenesteydelsesdirektivet, når der i
artikel 50
Med forbehold af underafdelingen ved-
rørende etableringsretten kan tjenesteyderen udøve sin virksom hed i den
medlemsstat, hvor ydelsen præsteres, på samme vilkår som dem, den p
å-
gældende stat fastsætter for sine egne statsborgere
. (spørgerens kursiv e-
ring)
Lad mig indlede med at sige, at vi har videregivet netop dette
spørgsmål til Rådets Juridiske Tje neste den 5. oktober i år. Jeg
vil derfor henholde mig til den udtalelse, vi har fået derfra.
Rådets juridiske tjeneste forholder sig ikke direkte til spørg s-
målet, i det svar vi har fået. I stedet konstateres følgende:
For det første forholder Rådets ju ridiske tjeneste sig til prin-
cippet om national behandling og EF-Domstolens tolkning af
EF-traktatens artikel 49 om den fri udveksling af tjenesteydel-
ser. Anvendelsen af princippet om national behandling efterla-
der somme tider hindringer for gennemførelsen af den frie ud-
veksling af tjenesteydelser. Rådet har på området for etabl e-
ringsfriheden understreget, at reglen om national behandling
11. november 2004
2003-224/14035-3
DEP-EBST