ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 21. oktober 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr. 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk Folketingets Erhvervsudvalg Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer min besvarelse af det i udvalget stillede spørgsmål 2 (alm. del) den 8. oktober 2004. Med venlig hilsen Bendt Bendtsen
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 21. oktober 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax   33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk Besvarelse af spørgsmål 2 (alm. del) stillet af Erhvervsudvalget den   8. oktober 2004. Spørgsmål 2: Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. september 2004 fra Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Fiskeri, jf. alm. del – bilag 9. Svar: Formand for Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Fiskeri Bent Rulle rejser to spørgsmål. Det ene vedrører lovligheden af Ulykkesforsikringsforbundets vedtægter. Det andet vedrører habiliteten af fire medlemmer af bestyrelsen af Ulykkesforsikringsforbundet i en konkret bestyrelsesbeslutning.  Jeg  har  forelagt  spørgsmålene  for  Finanstilsynet,  som  er  den myndighed, der påser, at lov om finansiel virksomhed overholdes. Finanstilsynet har oplyst følgende, som jeg henholder mig til: Ulykkesforbundets vedtægter "Bent Rulle anmoder om, at Finanstilsynet griber ind over for Ulykkesforsikringsforbundet, fordi forbundets vedtægter ikke lever op til § 111 i lov om finansiel virksomhed. Ifølge § 111 i lov om finansiel virksomhed skal medlemmers og garanters ret til at træffe beslutning i et gensidigt forsikringsselskab udøves på generalforsamlingen, og ethvert medlem skal have mindst 1 stemme. Ifølge Ulykkesforsikringsforbundets vedtægter vælges bestyrelsen af en delegeret forsamling, der udpeges af Danmarks Fiskeriforening. Frem til 1980 var der sammenfald mellem medlemmerne af Danmarks Fiskeriforening og medlemmerne af Ulykkesforsikringsforbundet, fordi alle danske fiskere (både ejere og mandskab) ifølge en særlig lov skulle være forsikret personligt i Ulykkesforsikringsforbundet. Efter 1980 er der ikke længere sammenfald af de to medlemskredse, fordi ejerne herefter blev pålagt at forsikre mandskabet enten i Ulykkesforsikringsforbundet eller i et andet forsikringsselskab. Medlemskredsen i Ulykkesforsikringsforbundet består af ejere af fiskefartøjer, der er forsikret i Ulykkesforsikringsforbundet, mens både ejere og mandskab kan være medlemmer af Danmarks Fiskeriforening. Det er imidlertid ikke muligt for tilsynet inden for lovens rammer at gribe ind over for Ulykkesforsikringsforbundet. Ulykkesforsikringsforbundets vedtægter er lovlige, fordi de er omfattet af en overgangsregel, der er tidsubegrænset. Ifølge overgangsreglen bevarer vedtægtsbestemmelser, som er stadfæstet eller sat i kraft inden den 18. december 1980, og
22/32 som afviger fra reglen i § 111, deres gyldighed. Overgangsbestemmelsen godkender en gang for alle de nærmere angivne vedtægter, også selvom selskabet siden december 1980 har foretaget visse redaktionelle ændringer i vedtægterne, bl.a. som følge af fusion af de to oprindelige organisationer til Danmarks Fiskeriforbund. Der er tale om en ubetinget tidsubegrænset godkendelse af vedtægterne. Finanstilsynet har således ikke inden for lovens rammer kompetence til at påbyde en ændring af vedtægterne. De eksisterende vedtægtsbestemmelser gælder, indtil selskabet måtte vedtage nye bestemmelser. Inhabilitet Bent Rulle har endvidere anmodet om, at Finanstilsynet griber ind over for bestyrelsen i Ulykkesforsikringsforbundet for Dansk Fiskeri i anledning af en beslutning om flytning fra Ulykkesforsikringsforbundets  lokaler  til  Danmarks  Fiskeriforenings  lokaler.  Bent  Rulle mener, at fire af bestyrelsens seks medlemmer er inhabile i denne sag, fordi de alene er medlem af Danmarks Fiskeriforening og ikke af Ulykkesforsikringsforbundet. Finanstilsynet har fået oplyst, at den påtænkte flytning af Ulykkesforsikringsforbundet til lokaler   i   Danmarks   Fiskeriforening   vil   indebære   en   årlig   merudgift   for Ulykkesforsikringsforbundet på omkring 150.000 kr. Det er Finanstilsynets vurdering, at det ikke er muligt for Finanstilsynet inden for lovens rammer at gribe ind over for Ulykkesforsikringsforbundet i dette spørgsmål. Finanstilsynet kan ifølge loven bl.a. gribe ind, hvis en disposition bringer de forsikredes interesser i fare. Ud  fra  det  foreliggende  grundlag  har  den  disposition,  som  bestyrelsen  har  besluttet, imidlertid ikke en sådan indflydelse på virksomhedens økonomiske stilling, at Finanstilsynet kan anvende de reaktionsmuligheder, der findes i lov om finansiel virksomhed. Tilsynet henviser i stedet til, at dette spørgsmål kan indbringes for domstolene."