ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 28. oktober 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr. 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk Folketingets Erhvervsudvalg Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer min besvarelse af spørgsmål 1 alm. del stillet af udvalget den 8. oktober 2004. Med venlig hilsen Bendt Bendtsen
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 28. oktober 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax   33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk Besvarelse af spørgsmål   1 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 8. oktober 2004. Spørgsmål   1: Ifølge Jyllands-Posten den 4. oktober 2004 (EØ s.2) er der en ventetid i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen på 3-4 uger ved registrering af nyetablerede virksomheder. Vil ministeren oplyse, hvad han har foretaget sig for at nedbringe denne ventetid, og hvad han vil gøre for at forbygge, at en lignende situation opstår i fremtiden? Svar: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har taget en række initiativer for at nedbringe sagsbehandlingstiden for nyetablerede virksomheder samt forebygge, at en lignende situation opstår. Først og fremmest er personalet kommet helt på plads, og alt ferie er afholdt, således at sagbehandlingstiden allerede fra midten af september er faldet. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen forventer, at registeringstiden senest fra 1. december vil være nede på 3 dage. Virksomheder med akut behov for registrering har igennem hele opstartsperioden kunne få foretaget hasteregistreringer ved telefonisk henvendelse. Dernæst er der lavet en midlertidig aftale mellem Told- og Skattestyrelsen og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med henblik på nedbringelse af sommerens sagspukkel. Aftalen løber frem til 1. december. Sidst men ikke mindst er der udviklet en straksregistreringsløsning til virksomhederne, www.webreg.dk, hvor der kan foretages ændringer i navn, adresse, kontaktoplysninger og kontonummer. Ændringerne foretaget via    www.webreg.dk bliver digitalt behandlet i samme sekund, virksomheden trykker OK med sin digitale signatur. Denne løsning kan på nuværende tidspunkt håndtere de ca. 100.000 potentielle ændringer af denne slags, der er om året. Systemet bliver løbende udviklet til at kunne håndtere flere sagstyper.