ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 18. november 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax   33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk Besvarelse af spørgsmål 55   alm. del stillet af Det Energipolitiske Udvalg den 29. oktober 2004 Spørgsmål   55: ”Rigsrevisionens beretning om elreformen fra oktober 2004 rejser kritik af regeringen og Energistyrelsen, jf. vedlagte artikel i Berlingske Tidende den 20. oktober 2004: ”Skarp kritik af Auken og Bendtsen”. Kritikken drejer sig blandt andet om, at Energitilsynet ikke har haft mulighed for at opgøre selskabernes egenkapital. Det fremgår af svaret på spørgsmål 207, jf. (2003-04) alm. del – bilag 601, at Energitilsynet stadig ikke har opgjort elselskabernes kapitalforhold. Kan dette medføre, at der kan gøres et politisk ansvar gældende, hvis elselskabernes investeringer i bredbånd overstiger den frie egenkapital eller på anden måde medfører økonomiske risici, der kan medføre tab for elselskaberne og elforbrugerne?” Svar: Med den ændring af elforsyningsloven, som gennemførtes med lov nr. 494 af 9. juni 2004, skal der ikke længere sondres mellem fri og bunden kapital. Forudsat, at ændringen sættes i kraft med virkning fra 1. januar 2005, vil hele kapitalen fra denne dag være til selskabernes fri disposition. Ophævelsen af skelnen mellem fri og bunden kapital sker som led i udmøntningen af den samlede politiske løsning om kapitalforholdene i sektoren, som blev gennemført med den politiske aftale af 29. marts 2004. Som følge heraf vil der ikke fremover opstå spørgsmål om, hvorvidt selskabernes investeringer i sideordnede aktiviteter overstiger den frie kapital. Der vil heller ikke blive lavet yderligere opgørelser over størrelsen af den fri kapital frem til tidspunktet for ikrafttrædelsen af den nye lovgivning. Samtidig  med  ophævelsen  af  skelnen  mellem  fri  og  bunden  kapital  indføres  der  en  ny prisregulering, der sikrer, at tarifferne ikke kan stige som følge af ophævelsen af skelnen mellem fri og bunden kapital i forhold til niveauet 1. januar 2004. Tarifferne kan derfor ikke stige som følge af selskabernes eventuelle investeringer i sideordnede aktiviteter eller tab i forbindelse hermed. Under den regulering, som gælder indtil da, er det alene den fri kapital, som kan anbringes i sideordnede aktiviteter. Sideordnede aktiviteter skal altid holdes regnskabsmæssigt adskilt fra de bevillingspligtige elaktiviteter. Såfremt en elforsyningsvirksomhed gennemfører sideordnede aktiviteter i et
2/2 omfang svarende til 5 % af omsætningen i den kollektive elforsyningsvirksomhed eller mere, skal de sideordnede aktiviteter udskilles i selvstændige selskaber. Formålet hermed er netop at begrænse ansvaret, således at elkunderne ikke udsættes for urimelige økonomiske risici. Det er selskaberne og deres kompetente organer, der har ansvaret for, at alene den fri kapital anvendes til at finansiere sideordnede aktiviteter under de gældende regler. Energitilsynet fører tilsyn med, at selskaberne ikke investerer mere i sideordnede aktiviteter, end de er berettigede til, jf. min besvarelse af spørgsmål 57 alm. del og spørgsmål 58 alm. del.