ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
18. november 2004
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. 33 92 33 50
Fax 33 12 37 78
[email protected]
www.oem.dk
Besvarelse af spørgsmål 55 alm. del stillet af Det Energipolitiske Udvalg den 29.
oktober 2004
Spørgsmål 55:
Rigsrevisionens beretning om elreformen fra oktober 2004 rejser kritik af regeringen og
Energistyrelsen, jf. vedlagte artikel i Berlingske Tidende den 20. oktober 2004: Skarp kritik
af Auken og Bendtsen. Kritikken drejer sig blandt andet om, at Energitilsynet ikke har haft
mulighed for at opgøre selskabernes egenkapital. Det fremgår af svaret på spørgsmål 207, jf.
(2003-04) alm. del bilag 601, at Energitilsynet stadig ikke har opgjort elselskabernes
kapitalforhold. Kan dette medføre, at der kan gøres et politisk ansvar gældende, hvis
elselskabernes investeringer i bredbånd overstiger den frie egenkapital eller på anden måde
medfører økonomiske risici, der kan medføre tab for elselskaberne og elforbrugerne?
Svar:
Med den ændring af elforsyningsloven, som gennemførtes med lov nr. 494 af 9. juni 2004,
skal der ikke længere sondres mellem fri og bunden kapital. Forudsat, at ændringen sættes i
kraft med virkning fra 1. januar 2005, vil hele kapitalen fra denne dag være til selskabernes
fri disposition. Ophævelsen af skelnen mellem fri og bunden kapital sker som led i
udmøntningen af den samlede politiske løsning om kapitalforholdene i sektoren, som blev
gennemført med den politiske aftale af 29. marts 2004.
Som følge heraf vil der ikke fremover opstå spørgsmål om, hvorvidt selskabernes
investeringer i sideordnede aktiviteter overstiger den frie kapital. Der vil heller ikke blive
lavet yderligere opgørelser over størrelsen af den fri kapital frem til tidspunktet for
ikrafttrædelsen af den nye lovgivning.
Samtidig med ophævelsen af skelnen mellem fri og bunden kapital indføres der en ny
prisregulering, der sikrer, at tarifferne ikke kan stige som følge af ophævelsen af skelnen
mellem fri og bunden kapital i forhold til niveauet 1. januar 2004. Tarifferne kan derfor ikke
stige som følge af selskabernes eventuelle investeringer i sideordnede aktiviteter eller tab i
forbindelse hermed.
Under den regulering, som gælder indtil da, er det alene den fri kapital, som kan anbringes i
sideordnede aktiviteter.
Sideordnede aktiviteter skal altid holdes regnskabsmæssigt adskilt fra de bevillingspligtige
elaktiviteter. Såfremt en elforsyningsvirksomhed gennemfører sideordnede aktiviteter i et