22. november 2004 Svar på Det Energipolitiske Udvalgs spørgsmål nr. 51 af 28. oktober 2004: Spørgsmål: ”Der henvises til ministerens orientering om høring af forslag til lov om ophævelse af lov om Dansk Olie og Naturgas A/S m.v., jf. alm.del – bilag 8, hvor det af bemærkningerne til udkastet til lovforslag fremgår, at regeringens vurdering er, at et aktiesalg til en bred ejerkreds vil være en hensigtsmæssig privatiseringsmodel. Ministeren bedes nærmere redegøre for indholdet af denne udbudsmodel samt for, hvornår der ligger et beslutningsgrundlag for de forskellige børsnoteringsmodeller, som aftalepartierne kan tage stilling til. Ministeren bedes endvidere oplyse, om et salg til ”en bred ejerkreds” vil medføre en lavere aktiekurs.” Svar: For så vidt angår en nærmere redegørelse for indholdet af de forskellige privatiseringsmodeller, kan jeg henvise til investeringsbanken Rothschilds rapport om privatiseringsalternativer for DONG A/S, som jeg sendte til udvalget i juni (Alm. del – bilag 414). Konkret vil en børsnotering og salg til en bred ejerkreds indebære, at aktierne udbydes til private og institutionelle investorer i ind- og udland, som det er sket f.eks. ved statens salg af aktier i Københavns Lufthavne A/S. Fordelingen af ejerskabet bestemmes derved af efterspørgslen. De forhold, der kan varieres i forbindelse med børsintroduktionen, er størrelsen af den aktiepost, der sælges, tidspunktet for salget samt i hvilket omfang salget markedsføres over for forskellige investorgrupper. De nærmere omstændigheder vil blive forelagt Folketingets Finansudvalg forud for salget. Som det fremgår af ovennævnte rapport fra Rothschild, må en børsnotering kombineret med salg af aktier til en bred ejerkreds forventes at give en lavere pris pr. aktie end ved et salg af en majoritetsaktiepost til en industriel køber. Årsagen til dette er blandt andet, at en køber, der erhverver en kontrollerende aktiepost, vil kunne opnå visse synergier med sin eksisterende virksomhed, hvilket til dels må forventes at afspejle sig i købsprisen. Når regeringen på trods af den forventede lavere salgspris pr. aktie ønsker at gennemføre en børsnotering med salg af aktier til en bred ejerkreds skyldes det, dels at der med den politiske aftale om vilkår for salg af aktier i DONG (alm. del – bilag 9) er enighed om, at staten som udgangspunkt i en periode skal bevare den
1 ejermæssige kontrol med DONG A/S, dels at der lægges vægt på at fastholde et alternativ på det danske energimarked, der ejermæssigt er uafhængig af de europæiske energikoncerner. Endelig bemærkes, at staten gennem det fortsatte medejerskab i DONG A/S vil få andel i den værditilvækst, der forventes at være i DONG A/S i de kommende år.