Besvarelse  af  spørgsmål  129  alm.  del  stillet  af  Det  Energipolitiske Udvalg den 8. december 2004. Spørgsmål 129: ”Ministeren   bedes   fremsende   en   redegørelse   for   arbejdet   i   EU   på energiområdet i første halvår 2005.” Svar: Under   det   luxembourgske   formandskab   i   første   halvår   2005   er   der fastlagt   ét   rådsmøde   (transport,   telekom munikation   og   energi)   med energisager  på  dagsordenen.  Rådsmødet  finder  sted  den  27.  juni  2005. Med  hensyn  til  arbejdet  på  energiområdet  i  første  halvår  2005  er  der  4 større sager på   formandskabets foreløbige  dagsorden. Formandskabet har sat forslag til direktiv om energieffektivisering på slutbrugerniveau  og  om  energitjenester  øverst  på  dagsordenen.  Fo  r- mandskabet forventer, at der vil kunne opnås politisk enighed om direkt i- vet. Forslaget indeholder på medlemsstatsniveau  - som middel til at må le forbedringerne i energieffektiviteten og til at fremkalde tilstrækkelig ma  r- kedsefterspørgsel   efter   energitjenester    -    et   sparemål   på   1   %   årlig energibesparelse som følge af nye foranstaltninger. Der er også et spar  e- mål på 1½ % for den offentlige sektor, plus en forpl igtelse for medlems- staterne  til  at  sikre,  at  visse  energidistributører  og/eller  detailforsyning s- virksomheder tilbyder deres kunder energitjenester. På rådsmødet den 29. november 2004 kunne det nederlandske formandskab, efter at der havde væ  ret afholdt en orienterende debat, konkludere, at der var stor tilslutning til  målet  med  direktivet,  men  at  der  var  behov  for  en  mere  fleksibel  og ubureaukratisk  tilgang,  der  reflekterede  medlemslandene  forskellige  ud- gangspunkter.  Et  større  antal  delegationer  ønskede,  at    det  nederlandske kompromisforslag om en 6 % forbedring over 6 år (i stedet for 1 % fo r- bedring  årligt)  blev  erstattet  af  individuelle  indikative  nationale  målsæ t- ninger. Der var skepsis over for et særskilt mål for den offentlige sektor. Endelig kunne formandskabet konkludere, at der var opslutning til et for- slag om at afholde en årlig debat i Rådet om udviklingen i energibesp  a- relsesindsatsen. Det andet punkt er Rådets beslutning om undertegnelsen af en  aftale mel- lem  Det  Europæiske  Fællesskab  og  staterne  i  S ydøst -Europa  med henblik på oprettelsen af et regionalt energimarked . Sigtet med denne ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 12. januar 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk
2 aftale er en integration af dette regionale marked med EU’s indre marked for energi. De pågældende stater i Sydøst -Europa er Albanien, Bulgarien, Bosnien  og  Herzegovina,  Kroatien,  Makedonien  (=  FYROM),  Rumæn  i- en, Serbien og Montenegro, Kosovo og Tyrkiet. Aftalen vil betyde, at de på gældende lande skal implementere EU’s gældende energilovgivning og leve op til de samme standarder som EU’s medlemsstater på dette omr å- de. Formålet med aftalen er, ud over at forbedre forsyningssikkerheden i både  EU  og  de  sydøsteuropæiske  lande,  at  skabe  et  samarbejde  mellem landene, som kan være med til at sikre stabiliteten i regionen. Kommiss  i- onen forhandler aftalen på mandat fra Rådet. I Råde   t er der opbakning til formålet med aftalen, men der udestår en række problemer før Rådet vil kunne tilslutte sig aftalen endeligt. Blandt andet har enkelte lande forbe- hold  vedrørende  en  række  juridiske  og  institutionelle  spørgsmål,  som  er uafklarede.  Andre  lande  har  forbehold  vedrørende  sprogregimet,  som  er begrænset  til  fransk,  engelsk  og  tysk.  Det  forventes  ,  at  de  udestående problemer  vil  kunne  løses  i  løbet  af  de  kommende  måneder,  således  at underskrivelsen  af  aftalen  kan  vedtages  endeligt  af  Rådet  den   27.  juni 2005. Forslag   til   beslutning   om   Transeuropæiske   Netværk   for   Energi (TEN-energi) er tredje punkt på rådsmødets dagsorden. Afhængigt af E U- ropa-Parlamentets indstilling i første læsning kan TEN   -beslutningen ved- tages  endeligt  på  rådsmødet,  men  forman   dskabet  forventer,  at  der  som minimum kan opnås politisk enighed om forslaget. Der opnåedes enighed om den generelle tilgang på rådsmødet den 10. juni 2004. Forslaget afl   ø- ser et eksisterende sæt TEN  -retningslinjer fra 2003. Formålet med forsl a- get  er at gør e nettene mere effektive for at fremme konkurrencen på det indre  energimarked,  at  knytte  de  nye  medlemsstater  tættere  til  det  indre energimarked og at bidrage til en tilsvarende øget tilknytning af EU’s nye nabolande. Som  fjerde  punkt  figurerer  forslag  til  direktiv  om  foranstaltninger  til fremme  af  elforsyningssikkerhed  og  infrastrukturinvesteringer.  Af- hængigt af Europa  -Parlamentets indstilling i første læsning kan direkti   v- forslaget  vedtages  endeligt;  som  minimum  forventer  formandskabet,  at der kan opnås p olitisk enighed på rådsmødet.     Der opnåedes enighed om den  generelle  tilgang  på  rådsmødet  den  29.  november  2004.  I  forslaget stilles  der  krav  til  medlemslandene  om  fastlæggelse  af    standarder  for sikkerheden  i  transmissions-  og  distributionsnet,  om  en  klart  defineret politik   med   hensyn   til   en   udbuds-efterspørgselsbalance,   der   sikrer tilstrækkelig   reservekapacitet  ,   samt   om   opstilling   af   principper   for investeringsbeslutninger i de enkelte landes transmissions- og distributionsnet. Endelig opstilles der i direktivforslaget en procedure for samordningen af investeringerne i grænseoverskridende forbindelser. Foruden disse sager er der to sager, som formandskabet har forhåbninger om  at  kunne  få  vedtaget  endeligt  i  anden  læsning,  eventuelt  som  A   - punkter.  Det  drejer  sig  for  det  første  om   forslag  til  direktiv  om  ram-
3 merne  for  fastlæg  gelse  af  krav  til  miljøvenligt  design  af  energifo r- brugende  produkter  (Ecodesign-direktivet).  Den  fælles  holdning  blev vedtaget på energirådsmødet den 29. november 2004. Med direktivet op- stilles  en  fælles  ramme  for,  hvordan  Kommissionen  i  fremtiden  kan  u  d- vælge og fastsætte krav til miljøvenligt design for energiforbrugende pr o- dukter.  Direktivforslaget  stiller  ikke  i  sig  selv  krav  til  enkeltprodukter. Sådanne krav vil efterfølgende skulle st  illes i forbindelse med kommende gennemførelsesforanstaltninger,  som  er  baseret  på  rammedirektivet.  D  i- rektivforslaget  er  et  led  i  opfyldelse  af  EU’s  mål  om  en  bæredygtig  u    d- vikling. For det andet drejer det sig om forslaget til forordning om vilkårene for adgang til gastransmissionsledninger. Den fælles holdning blev vedt  a- get  den  12.  november  2004  i  skriftlig  procedure.  Formålet  med   denne forordning er at fastlægge regler vedrørende betingelserne for a   dgang til naturgastransmissionsnettet.  Reglerne  i  forordningen  omfatter  principper for fastsættelse af tariffer for netadgang, fastlæggelse af et sæt af nødve n- dige  tjenesteydelser,  harmoniserede  principper  for  kapacitetstildeling  og styring  af  overbelastning,  krav  om  information,  balancering  og  gebyrer for balancering samt krav om at fremme etableringen af et marked for se- kundær handel med kapacitet.