Besvarelse  af  spørgsmål    102  alm.  del  stillet  af  Det  Energipolitiske Udvalg den 19. november 2004. Spørgsmål    102: ”Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel i Jyllands -Posten den 17. november 2004: ”Bredbånd:Højt spil om elselskabernes bredbånd”. Svar: Elselskaberne skal naturligvis i forbindelse med deres sideordnede aktivi- teter  overholde  lovgivningen  på  området,  herunder  elforsyningslovens bestemmelser  vedrørende  kapitalforhold,  priser  og  selskabsmæssig  u   d- skillelse og vedrørende kommuners sideordnede aktiviteter. Inden for di s- se lovgivningsmæssige rammer er de  t elselskaberne og deres kompetente organer,  som  er  ansvarlige  for  og  træffer  beslutning  om  selskabernes økonomiske dispositioner. For  så  vidt  angår  elforsyningslovens  bestemmelser  om  kapitalforhold, priser og selskabsmæssig udskillelse af aktiviteter, kan j  eg henvise til mi- ne svar på spørgsmål     55, 56 og 59 alm. del, hvori der nærmere  er  red  e- gjort herfor. For  så  vidt  angår  kommun  ers  sideordnede  aktiviteter,  fremgår  det  af  e l- forsyningslovens § 4, stk. 2, at kommuner kan deltage i anden virksom- hed end produktion, transport, hand el og levering af elektricitet, når de n- ne virksomhed har tilknytning til virksomhed efter loven, og under forud- sætning af,   at virksomheden udøves på kommercielle vilkår i    et selvstæ  n- digt selskab med begrænset ansvar.   Jeg kan oplyse, at jeg planlægger at udstede  en  bekendtgørelse,  som  nærmere  fastlægger,  hvilke  aktiviteter kommuner kan udøve inde n for rammerne af denne bestemmelse. Jeg skal samtidig henlede opmærksomheden på elforsyningslovens § 37, stk.  10,  hvorefter  en  kommune  eller  amtskommune  ikke  uden  tilladelse fra økonomi - og erhvervsministeren må deltage i koncerner eller enkel t- virksomheder, som driver virksomhed med produktion, transport, handel og levering af elektricitet, hvis der i disse påbegyndes væsentlige nye a   k- tiviteter. Bestemmelsen finder i henhold til elforsyningslovens § 37, stk. 11 ikke anvendelse, i det omfang virksomhederne påbegynder nye aktiv i- teter omfattet af el-, varme- eller naturgasforsyningslovene. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 16. december 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk
3/1 Formålet med elforsyningslovens § 37, stk. 10 er at undgå, at d  er i helt el- ler delvist kommunalt ejede virksomheder opsamles kapital, der stammer fra el- eller varmeforsyningsvirksomhed, som derefter anvendes til andre kommunale aktiviteter, uden at der sker reduktion i tilskud efter lov om kommunal udligning og  generelle tilskud til kommuner og  amtskommu- ner. Tilladelse  vil  som  udgangspunkt  kun  blive  meddelt,  hvis  der  foreligger særlige  omstændigheder.  Dersom  kommunen  eller  amtskommunen  ikke opnår tilladelse til at bevare sine ejerandele i den pågældende koncern e l- ler  enkeltvirksomhed,  skal  kommunen  eller  amtskommunen  snarest  af- hænde samtlige ejerandele i de pågældende virksomheder. Den  kommende  bekendtgørelse  om  kommuners  sideordnede  aktiviteter, som jeg omtalte ovenfor, vil endvidere bidrage til at afgrænse, hvilke   nye aktiviteter, der i medfør af § 37, stk. 11, kan udføres uden tilladelse e  fter § 37, stk. 10.