Indledning
Allerførst vil jeg gerne nævne, at den konkrete sagsbehandling jo ligger i
kommunerne og amterne, og at vi generelt skal være forsigtige med at
blande os i kommunernes og amternes sagsbehandling.
Selvfølgelig skal vi blande os, når vi får viden om, at der foregår noget
ulovligt, og selvfølgelig skal vi være opmærksomme og lydhøre over for
de meldinger, vi får via medier og via borgere. Men vi skal også være
opmærksomme på, at vi har et velfungerende klagesystem, som netop er
med til at sikre, at der ikke sker fejl eller ulovligheder i systemet, og som
er med til at sikre retssikkerheden for borgerne.
Spørgsmål E
Ministeren bedes uddybe, i forlængelse af de sidste måneders store
medieomtale af især Hedensted Kommunes sociale afgørelse, hvorvidt
ministeren finder, at socialforvaltningen i Hedensted generelt har for
stor en fejlkvotient i deres afgørelser.
Jeg har naturligvis fulgt nøje med i debatten om sagsbehandlingen i
Hedensted Kommune. Det er jo altid kedeligt, når borgere føler sig
forkert eller dårligt behandlet.
I den konkrete sag om Hedensted Kommune kan jeg konstatere, at
kommunen generelt har reageret på den kritik, de har været ude for i
medierne.
Socialministeriet har været i kontakt med Hedensted Kommune, der har
oplyst, at de bl.a. haft en konsulent - Jørgen Bent Hansen, tidligere lektor
ved den Sociale Højskole til at gennemgå en række af de sager, som
har været i medierne.
Ifølge den undersøgelse, er alt gået efter bogen. Der blev ikke fundet
afgørelser, der stred mod lovgivningen. Jørgen Bent Hansen har
efterfølgende også undervist sagsbehandlerne.