Spørgsmål   D: Ministrene   bedes   redegøre   for   sagen   vedrørende   Dansk   Center   for Byøkologi,  jf.  alm.  del   –  bilag  22  og  herunder  redegøre  for,  hvordan ministrene    fremover    vil    sikre    vidensopsamling    på    dette    område. Ministrene bedes desuden redegøre for, hvilke t iltag der i den kommende tid forventes på dette område i EU. Svar: Jeg er sammen  med miljøministeren blevet anmodet om at redegøre for sagen vedrørende Dansk Center for Byøkologi og    for,    hvordan    regeringen    vil    sikre,    at    der    sker vidensopsamling på det byø  kologiske område. Rent praktisk har miljøministeren og jeg  aftalt, at jeg starter Dansk    Center    for   Byøkologi   blev    af    den   daværende henholdsvis  boligminister,  miljøminister  og  borgmester  i Århus  i  1996  oprettet  som  et  landsdækkende  videnscenter for byøkol ogi med en bevilling på 25 mio. kr. Det  var  oprindeligt  meningen,  at  der  skulle  gives  statslig støtte til centret i en 4 -årig periode.  Herefter skulle centret være selvfinansierende. I 1999 stod det imidlertid klart, at centret ikke umiddelbart kunne fortsætte uden offentlig finansiering. Der blev derfor lavet en rekonstruktionsaftale og et aktstykke, som indebar, at centret kunne få støtte frem til udgangen af 2004. På    det    tidspunkt    var    der    21,5    mio.    kr.    tilbage    på finanslovskontoen.
2/7 Dengang  mente  hverken  Venstre  eller  De  Konservative,  at det  var  en  opgave  for  staten  at  give  offentligt  tilskud  til centrets   virksomhed.      Vi   undlod   derfor   at   stemme   for aktstykket. Danske Folkeparti stemte imod. I   2002,  da   regeringen  tiltrådte,  så  vi   som   et   led   i  den generelle sanering af råd og nævn også på Dansk Center for Byøkologi. Vi     besluttede     dengang,     at     vi     ville     holde     os     til rekonstruktionsaftalen,   hvorefter   støtten   bortfalder   med udgangen af 2004. Dansk  Center  for  Byøkologi  blev  evalueret  i  2003.  Denne evaluering   viste,   at   centret   har   formået   at   opbygge   en position som førende vidensinstitution inden for byøkologi. Men evalueringen viste også, at centret er meget afhængigt af offentlige midler. Centrets ledelse og bestyrelsen konkluderede i 2003, at det ikke  var  realistisk,  at  centret  efter  ophør  af  den  offentlige støtte kunne fortsætte i sin nuværende konstruktion. Derfor har centret forsøgt at finde mulige fusionspartnere. Centret har efterfølgende arbejdet med forskellige muligheder for fortsat drift efter 2004.
3/7 Jeg  ser  gerne  en  fortsættelse  af  centrets  aktiviteter  i  privat regi, men jeg står fast på   den tidligere beslutning om, at der efter 2004 ikke skal investeres flere offentlige driftsmidler i centret. Tanken bag centret har hele tiden været, at   centret efter en periode  med  offentlig  finansiering  skulle  være  økonomisk selvkørende. Det er en præmis, som centret har været opmærksom på. Økonomi  - og Erhvervsministeriet er gået konstruktiv t ind i en vurdering af de løsninger, som centret har fores lået. Økonomi  - og Erhvervsministeriet afviste i november 2003, at  forlænge  bevillingsperioden  med  2  år,  da  der  ikke  er hjemmel   hertil   på   finansloven ,   og   da   der   lå   en   klar beslutning om, at det offentlige tilskud skulle bortfalde med udgangen af 2004. Senest  har  centret  arbejdet  med  løsningsmodellen  3  B   – Bæredygtige   Byer   og   Bygninger.   Tanken   bag   3   B     har boligudvalget tidligere fået  beskrevet i Boligudvalgets bilag 22,  der  er  et  brev  fra  Dansk  Center  for  Byøkologi  fra  1. november 2004. Så det vil jeg  ikke komme nærmere ind på her.
4/7 Kort sagt handler det om, at centret foreslås omdannet til et udviklingsselskab,   som   skal   udvikle   et   nyt   tværfagligt forsknings-,  udviklings-,  videns-  og  formidlingscenter  om bæredygtigt byggeri og bymiljø. Modellen er udviklet i samarbejde med Teknologisk Institut og Arkitektskolen Aarhus. På    et   møde   mellem   Erhvervs -   og   Byggestyrelsen   og centrets  direktør  og  bestyrelsesformand  om  den  fremtidige model,  blev  det oplyst,  at  Realdania  formentlig  gerne  ville støtte 3 B, hvis  staten også ville bakke 3 B op økonomisk. Jeg  synes,  at  det  er  positivt,  hvis  centret  sammen  med  de nævnte  parter  kan  strikke  en  løsning  sammen,  som  kan videreføre  den viden, som for offentlige midler er opbygget i Dansk Center for Byøkologi. Når det er  sagt, så er det fortsat regeringens opfattelse, at vi skal holde os til rekonstruktionsaftalen. Dansk  Center  for  Byøkologi  har  faktisk  allerede  fået  2 chancer for at klargøre sig til drift uden offentlig støtte, og regeringen vil ikke være med til at fo  rlænge tilskudsperioden endnu en gang.
5/7 Det  er  derfor  meddelt  centret,  at  det  ikke  efter  2004  kan disponere over det, det står tilbage på finanslovskontoen. Det drejer sig om ca. 3,4 mio. kr., som tilfalder statskassen. Vi har dog overvejet andre løsni nger og er kommet frem til, at centret kan beholde en del af egenkapitalen til 3 B. Det at være ca. ½ mill. kr. Det  er  sådan,  at  egenkapitalen  i  centret  dels  er  opbygget gennem det direkte statslige tilskud og dels gennem centrets indtægtsdæ kkede virksomhed. Det er vurderingen, at centret kan videreføres udgiftneutralt for   staten,   hvis   der   kan   disponeres   over   den   del   af egenkapitalen,     som     er     opstået     som     følge     af     den indtægtsdækkede  vir ksomhed.  Samtidig  betyder  modellen, at  den  del  af  egenkapitalen,  som  er  opstået  gennem  det statslige tilskud, kan tilbageføres  til statskassen. Modellen kræver dog, at der er opbakning til konstruktionen. Derfor    skal    centrets    anden    stifter,    Århus    Kommune  , godkende  modellen.  Århus  Kommune  har  dels    indskudt 100.000 kr. i grundkapital til centret og dels betalt centrets husleje i perioden.
6/7 Magistraten  i  Århus  Kommune  har  den  6.  december  2004 enstemmigt  tiltrådt   denne  løsningsmodel ,  men  dette  skal endeligt besluttes af byrådet. Sagen bliver forelagt byrådet den 15. december  2004. Givet at Århus Kommune accepterer modellen, er   sagen nu i  hænderne  på  Dansk  Center  for  Byøkologi  og  de  private parter, som er ansvarlige for videreførslen af centret . Næste  skridt    er,  at  Dansk  Center  for  Byøkologi  skal  have Realdania    til    at    tage    endelig    stilling    til    en    konkret ansøgning om medfinansiering til 3 B . Centret  har  oplyst,  at  de  er  i  kontakt  med  Realdania,  som foreløbig meddeler, at man vil  søge at hastebehandle sagen . Jeg er godt klar over, at processen omkring centrets fremtid har  taget  lang  tid,  men  det  er  min  opfattelse  –   og  også centrets - at Økonomi  - og Erhvervsministeriet har været en konstruktiv medspiller for centret i processen. Der   har   været   mange   ting,   som   skulle   falde   på   plads. Centret har blandt andet skullet forhandle betingelserne og forudsætningerne for 3 B på plads med de øvrige parter. Jeg  mener,  at  vi  har  gjort  vores  til  at  fremme  en  løsning, som både  gør det muligt , at centrets viden og ekspertise kan
7/7 videreføres   i  privat  regi,  og  som  samtidig  sikrer,  at  staten får   afsluttet  sit  engagement  i  centret  i  overensstemmelse med rekonstruktionsaftalen og intentionerne bag centret. Jeg    vil    naturligvis    oplyse    Boligudvalget    om    byrådets beslutning, så snart vi har fået besked om dette.