Spørgsmål D:
Ministrene bedes redegøre for sagen vedrørende Dansk Center for
Byøkologi, jf. alm. del – bilag 22 og herunder redegøre for, hvordan
ministrene fremover vil sikre vidensopsamling på dette område.
Ministrene bedes desuden redegøre for, hvilke t iltag der i den kommende
tid forventes på dette område i EU.
Svar:
Jeg er sammen med miljøministeren blevet anmodet om at
redegøre for sagen vedrørende Dansk Center for Byøkologi
og for, hvordan regeringen vil sikre, at der sker
vidensopsamling på det byø kologiske område.
Rent praktisk har miljøministeren og jeg aftalt, at jeg starter
Dansk Center for Byøkologi blev af den daværende
henholdsvis boligminister, miljøminister og borgmester i
Århus i 1996 oprettet som et landsdækkende videnscenter
for byøkol ogi med en bevilling på 25 mio. kr.
Det var oprindeligt meningen, at der skulle gives statslig
støtte til centret i en 4 -årig periode. Herefter skulle centret
være selvfinansierende.
I 1999 stod det imidlertid klart, at centret ikke umiddelbart
kunne fortsætte uden offentlig finansiering. Der blev derfor
lavet en rekonstruktionsaftale og et aktstykke, som indebar,
at centret kunne få støtte frem til udgangen af 2004.
På det tidspunkt var der 21,5 mio. kr. tilbage på
finanslovskontoen.
2/7
Dengang mente hverken Venstre eller De Konservative, at
det var en opgave for staten at give offentligt tilskud til
centrets virksomhed. Vi undlod derfor at stemme for
aktstykket. Danske Folkeparti stemte imod.
I 2002, da regeringen tiltrådte, så vi som et led i den
generelle sanering af råd og nævn også på Dansk Center for
Byøkologi.
Vi besluttede dengang, at vi ville holde os til
rekonstruktionsaftalen, hvorefter støtten bortfalder med
udgangen af 2004.
Dansk Center for Byøkologi blev evalueret i 2003. Denne
evaluering viste, at centret har formået at opbygge en
position som førende vidensinstitution inden for byøkologi.
Men evalueringen viste også, at centret er meget afhængigt
af offentlige midler.
Centrets ledelse og bestyrelsen konkluderede i 2003, at det
ikke var realistisk, at centret efter ophør af den offentlige
støtte kunne fortsætte i sin nuværende konstruktion.
Derfor
har centret forsøgt at finde mulige fusionspartnere.
Centret
har
efterfølgende
arbejdet
med
forskellige
muligheder for fortsat drift efter 2004.
3/7
Jeg ser gerne en fortsættelse af centrets aktiviteter i privat
regi, men jeg står fast på den tidligere beslutning om, at der
efter 2004 ikke skal investeres flere offentlige driftsmidler i
centret.
Tanken bag centret har hele tiden været, at centret efter en
periode med offentlig finansiering skulle være økonomisk
selvkørende.
Det er en præmis, som centret har været opmærksom på.
Økonomi - og Erhvervsministeriet er gået konstruktiv t ind i
en vurdering af de løsninger, som centret har fores lået.
Økonomi - og Erhvervsministeriet afviste i november 2003,
at forlænge bevillingsperioden med 2 år, da der ikke er
hjemmel hertil på finansloven , og da der lå en klar
beslutning om, at det offentlige tilskud skulle bortfalde med
udgangen af 2004.
Senest har centret arbejdet med løsningsmodellen 3 B –
Bæredygtige Byer og Bygninger. Tanken bag 3 B har
boligudvalget tidligere fået beskrevet i Boligudvalgets bilag
22, der er et brev fra Dansk Center for Byøkologi fra 1.
november 2004.
Så det vil jeg ikke komme nærmere ind på her.
4/7
Kort sagt handler det om, at centret foreslås omdannet til et
udviklingsselskab, som skal udvikle et nyt tværfagligt
forsknings-, udviklings-, videns- og formidlingscenter om
bæredygtigt byggeri og bymiljø.
Modellen er udviklet i samarbejde med Teknologisk Institut
og Arkitektskolen Aarhus.
På et møde mellem Erhvervs - og Byggestyrelsen og
centrets direktør og bestyrelsesformand om den fremtidige
model, blev det oplyst, at Realdania formentlig gerne ville
støtte 3 B, hvis staten også ville bakke 3 B op økonomisk.
Jeg synes, at det er positivt, hvis centret sammen med de
nævnte parter kan strikke en løsning sammen, som kan
videreføre den viden, som for offentlige midler er opbygget
i Dansk Center for Byøkologi.
Når det er sagt, så er det fortsat regeringens opfattelse, at vi
skal holde os til rekonstruktionsaftalen.
Dansk Center for Byøkologi har faktisk allerede fået 2
chancer for at klargøre sig til drift uden offentlig støtte, og
regeringen
vil
ikke
være
med
til
at
fo rlænge
tilskudsperioden endnu en gang.
5/7
Det er derfor meddelt centret, at det ikke efter 2004 kan
disponere over det, det står tilbage på finanslovskontoen.
Det drejer sig om ca. 3,4 mio. kr., som tilfalder statskassen.
Vi har dog overvejet andre løsni nger og er kommet frem til,
at centret kan beholde en del af egenkapitalen til 3 B. Det at
være ca. ½ mill. kr.
Det er sådan, at egenkapitalen i centret dels er opbygget
gennem det direkte statslige tilskud og dels gennem centrets
indtægtsdæ
kkede virksomhed.
Det er vurderingen, at centret kan videreføres udgiftneutralt
for staten, hvis der kan disponeres over den del af
egenkapitalen, som er opstået som følge af den
indtægtsdækkede vir
ksomhed. Samtidig betyder modellen,
at den del af egenkapitalen, som er opstået gennem det
statslige tilskud, kan tilbageføres til statskassen.
Modellen
kræver
dog,
at
der
er
opbakning
til
konstruktionen.
Derfor skal centrets anden stifter, Århus Kommune ,
godkende modellen. Århus Kommune har dels indskudt
100.000 kr. i grundkapital til centret og dels betalt centrets
husleje i perioden.
6/7
Magistraten i Århus Kommune har den 6. december 2004
enstemmigt tiltrådt denne løsningsmodel , men dette skal
endeligt besluttes af byrådet.
Sagen bliver forelagt byrådet den 15. december 2004.
Givet at Århus Kommune accepterer modellen, er sagen nu
i hænderne på Dansk Center for Byøkologi og de private
parter, som er ansvarlige for videreførslen af centret .
Næste skridt er, at Dansk Center for Byøkologi skal have
Realdania til at tage endelig stilling til en konkret
ansøgning om medfinansiering til 3 B .
Centret har oplyst, at de er i kontakt med Realdania, som
foreløbig meddeler, at man vil søge at hastebehandle sagen .
Jeg er godt klar over, at processen omkring centrets fremtid
har taget lang tid, men det er min opfattelse – og også
centrets - at Økonomi - og Erhvervsministeriet har været en
konstruktiv medspiller for centret i processen.
Der har været mange ting, som skulle falde på plads.
Centret har blandt andet skullet forhandle betingelserne og
forudsætningerne for 3 B på plads med de øvrige parter.
Jeg mener, at vi har gjort vores til at fremme en løsning,
som både gør det muligt , at centrets viden og ekspertise kan
7/7
videreføres i privat regi, og som samtidig sikrer, at staten
får afsluttet sit engagement i centret i overensstemmelse
med rekonstruktionsaftalen og intentionerne bag centret.
Jeg vil naturligvis oplyse Boligudvalget om byrådets
beslutning, så snart vi har fået besked om dette.