BESKÆFTIGELSESMINISTERIET
8. november 2004
Y5
Sag nr. 04-139-0110
Opgave nr. -
LDB
Samråd om varighedsbegrænsningen i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Håndteringen af sygefravær er en vanskelig balancegang.
På den ene side skal vi gøre en indsats for at forhindre, at sygefraværet bliver langvarigt. Erfaringer
peger på, at et langvarigt sygefravær kan få store menneskelige og sociale konsekvenser, og at
mulighederne for tilbagevenden gradvist reduceres.
På den anden side er der hensynet til den sygemeldtes helbredelse, der kan forhales, hvis den
sygemeldte presses ud i arbejde.
Jeg er derfor egentlig glad for det samrådsspørgsmål, udvalget har stillet mig, da det giver mig
mulighed for at fortælle om Regeringens planer og overvejelser omkring nedbringelse af
sygefraværet overvejelser der bl.a. har til formål at tage hånd om de mennesker, der i dag bliver
ramt af varighedsbegrænsningen i sygedagpengeloven. Det vender jeg tilbage til om lidt.
Først vil jeg gerne begynde med at tage fat i den del af spørgsmålet, der netop handler om
varighedsbegrænsningen i sygedagpengeloven. Et spørgsmål der optager mange, hvad jeg egentligt
godt kan forstå.
På den ene side er det jo på ingen måde hensigtsmæssigt, at en sygemeldt ud over at bokse med sin
sygdom, der har medført et langvarigt fravær, også risikerer at miste sit økonomiske fundament på
grund af varighedsbegrænsningen.
På den anden side er det heller ikke hensigtsmæssigt for den pågældende arbejdsgiver, at denne
skal være foruden sin medarbejder.
Og sidst - men ikke mindst - er det ikke hensigtsmæssigt for samfundet, der i de kommende år har
brug for at mobilisere så megen arbejdskraft som muligt.
Vi ved i dag, at der i 2003 var ca. 5000 sygedagpengesager, der blev afsluttet på grund af
varighedsbegrænsningen. Halvdelen af disse sager havde været forlænget efter en af
forlængelsesmulighederne.
Vi ved også, at cirka halvdelen af de personer, der blev omfattet af varighedsbegrænsningen,
umiddelbart efter sygedagpengenes ophør modtog en anden offentlig forsørgelse som fx
kontanthjælp, revalidering, arbejdsløshedsdagpenge, ledighedsydelse eller overgik til
førtidspension, efterløn eller folkepension for de flestes vedkommende drejede det sig om en
midlertidig ydelse.
Den anden halvdel vendte tilbage til arbejdsmarkedet, blev ægtefælleforsørget eller modtog efter
nogen tid offentlig forsørgelse.