Adresse: Telefon/Telefax: E-mail/Homepage: St. Kongensgade 45 33 92 84 00 [email protected] 1264 København K 33 11 04 15 www.rigsrevisionen.dk Rigsrevisionen C5 Dato:   7. januar 2005 J.nr.:    2004-6510-10 (Angiv venligst j.nr. ved besvarelse) Ref.: Arbejdsmarkedsstyrelsen Holmens Kanal 20 1060 København K. Høringssvar vedrørende kommunalreformen Arbejdsmarkedsstyrelsen har med e-post af 1. december 2004 sendt udkast til forslag til Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats og udkast til forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med flere love til høring. Rigsrevisionen  har  gennemgået  bestemmelserne  om  regnskab,  revision  samt  placering  af ansvar for økonomistyring.  Lovforslagene har endvidere været drøftet ved et møde med Ar- bejdsmarkedsstyrelsen den 16. december 2004. Rigsrevisionen har følgende bemærkninger til de to udkast. Udkast til forslag til Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.   1.   Efter  lovforslaget  bevarer  staten  ansvaret  for  beskæftigelsesindsatsen  over  for  forsikrede ledige, mens kommunalbestyrelsen er ansvarlig for indsatsen over for ikke-forsikrede ledige. Lovforslaget indebærer, at beskæftigelsesindsatsen på det lokale plan  fremover skal vare- tages i jobcentre, hvor staten og kommunen arbejder sammen, jf. § 3. Ministeren kan i hen- hold  til  §  8  oprette  særlige  enheder  under  Arbejdsmarkedsstyrelsen  til  at  varetage  driften  af statens  beskæftigelsesindsats  i  jobcentrene.  Det  fremgår  ikke  nærmere  af  lovforslaget  eller bemærknin ger hertil, hvorledes driften af den statslige beskæftigelsesindsats skal organiseres, eller hvor ansvaret for regnskabsaflæggelsen vedrørende den statslige del af jobcentrene skal placeres.
- 2 - Rigsrevisionen  forudsætter,  at  Arbejdsmarkedsstyrelsen  eller  de  enheder,  der  måtte  blive oprettet i medfør af § 8, skal varetage regnskabsaflæggelsen for den statslige beskæftigelses- indsats i jobcentre af type A og B, og at regnskaberne på dette område dermed umiddelbart   er omfattet af Rigsrevisionens revisionskompetence efter rigsrevisorlovens § 2. 2.   Staten kan i henhold til lovforslagets § 22 bemyndige en kommunalbestyrelse til at vareta- ge udøvelsen af statens beskæftigelsesindsats i et jobcenter (type C). I lovbemærkningerne er det  oplyst,  at  der  i  disse  tilfælde  vil  blive indgået  en  kontrakt  mellem   staten  og  kommunen, som bl.a. indeholder rammer for indsatsen, økonomi og finansiering af indsatsen, overflytning af driftsressourcer, tilsynet med indsatsen for statslige målgrupper mv. Rigsrevisionen  går  ud  fra,  at  kommunen  skal  aflægge  regnskab  over  f or  staten  for  den statslige del af beskæftigelsesindsatsen i denne type jobcentre. Dette fremgår dog ikke af lo v- forslaget. Rigsrevisionen finder, at der i lovforslaget bør indarbejdes en bemyndigelse for mi- nisteren til at fastsætte regler om kommunernes regnskabsaflæggelse og revision vedrørende den del af jobcentrets virksomhed, som varetages efter bemyndigelse fra staten. 3.    Det er i forslagets § 28 anført for jobcentrene, at de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen årligt skal udarbejde en f orvaltningsrevision, der skal vise resultater og effekter af den samle- de beskæftigelsesindsats i jobcenteret samt fordelt på stat og ko mmune. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at ministeriet på et ensartet grundlag vil sikre en år lig opfølgning på resultater og effekter af indsatsen i de lokale jobcentre, og at der vil blive rapporteret om den samlede indsats samt særskilt om den statslige indsats.   Rigsrevisionen  skal  imidlertid  bemærke,  at  ministeriets  anvendelse  af  begrebet  forvalt- ningsrevision ikke er i overensstemmelse med nationale eller internationale definitioner af be- grebet.  Det  primære  formål  med  en  forvaltningsrevision  er  at  tilvejebringe  et  dokumenteret grundlag for afgivelse af en uafhængig erklæring om det undersøgte område, inst itution mv. En afgørende forudsætning herfor er, at analyser, vurderinger og rapportering bliver foretaget af en af administrationen uafhængig part, hvilket på beskæftigelsesområdet er Rigsrevisionen og de kommunale revisorer. Herudover skal ministeriet være opmærksom på, at tilvejebringelse af et tilstrækkeligt og relevant revisionsbevis ved en forvaltningsrevision ofte medfører gennemførelse af såvel s y- stemanalytisk  revision  som  substansrevision.  Dette  forudsætter,  at  den,  der  foretager  analy- serne  og  vurderingerne,  har  de  fornødne  revisionsfaglige  kvalifikationer  og  samtidig  er  uaf- hængig af den undersøgte institution, områ de mv.
- 3 - Det  er  Rigsrevisionens  vurdering,  at  beskrivelsen  af  indholdet  i  den  foreslåede  forval t- ningsrevision mere omhandler et krav om en årlig rapportering/resultat -opfølgning, hvor Be- skæftigelsesministeren,  jf.  §  28,  stk.  3,  kan  fastsætte  retningslinier  for  rapporteringens  ind- hold, herunder krav til de analyser, som skal være indeholdt i jobcentrenes rapportering.   Rigsrevisionen  skal  på  denne  baggrund  anbefale,  at  ministeriet  anvender  et  andet  begreb end forvaltningsrevision for jobcentrenes årlige rapport ering/resultat-opfølgning. 4.   I de almindelige bemærkninger til lovforslaget er det på s. 23 om Øvrige konsekvenser af reformen  anført,  at  der  skal  gennemføres  en  række  tilpasninger  af  den  finansielle  revision vedrørende den statslige refusion til kommunerne, så den tilpasses styringe n i det fremtidige beskæftigelsessystem. Det er ikke konkret beskrevet, hvad tilpasningerne vil omfatte, men det er overordnet anført, at beskæftigelsesministeren i henhold til lov om retssikkerhed og admi- nistration på det sociale område kan fastsætte ramm  er og retningslinier for den finansielle re- vision. Det er videre anført, at dette kan omfatte årlige fokusområder for den finansielle rev  i- sion, omfanget af stikprøver, hyppighed af revisionsbesøg mv. Rigsrevisionen finder det hensigtsmæssigt, at Beskæftigelsesministeriet på et så væsentligt område  som  den  samlede  beskæftigelsesindsats  ønsker  en  høj  grad  af  sikkerhed  for,  at  fo r- valtningen sker i overensstemmelse med lovgivningen. Det er dog samtidig vores opfattelse, at statslige retningslinier for den finansielle revision af jobcentrene også bør understøtte en e f- fektiv gennemførelse af revisionen. Det er Rigsrevisionens vurdering, at fastsættelse af detaljerede retningslinier for den finan- sielle revision bl.a. i form af krav til omfanget af stikprøver, hyppigheden af revisionsbesøg mv. kan medføre en ubalance mellem revisors ressourceanvendelse og områdets faktiske ris i- ko og væsentlighed. Endvidere bør statslige retningslinier for den finansielle revision sikre, at revisor i kraft af sin uddannelse og sit konkrete kendskab til den enkelte institution har visse metodemæssige frihedsgrader i udførelsen af revisionen. Rigsrevisionen finder, at dette bedst sikres ved en kombination af systemanalytisk revision og substansrevision, hvor systemanalytisk revision er det bærende element. Dette forudsætter imidlertid, at der i jobcentrene bliver etableret et tilstrækkeligt og dokumenteret administrati- onsgrundlag  i  form  af  forretningsgange,  interne  kontroller,  gennemførelse  af  ledelsestilsyn mv. Rigsrevisionen skal på den baggrund anbefale, at Beskæftigelsesministeriet frem for deta l- jerede retningslinier for den finansielle revision overvejer en model, hvor ministeriet formule- rer præcise krav til administrationsgrundlaget i det fremtidige beskæftigelsessystem. Dette vil
- 4 - samtidig kunne medvirke til en høj  grad af ensartethed i jobcentrenes administration af lov- givningen og sikre ledelsesmæssigt fokus på etablering af et pålideligt internt kontrols  ystem i centrene.   Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med flere love 5.   Udkastet indeholder ikke bestemmelser om regnskab, revision samt placering af ansvar for økonomistyring. Rigsrevisionen har derfor ingen bemærkninger til udkastet. Med venlig hilsen Vibeke Andersen