. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   KDF –   Kommunaldirektørforeningen i  Danmark Indenrigs- og Sundhedsministeriet Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Høringssvar vedrørende lovforslag på ”borgerservice omr å det”. Kommunaldirektørforeningen ønsker hermed at fremsende høringssvar vedrørende lovforslagene på området ”borgerse  rvice”. Foreningen ønsker konkret at kommentere lovudkast på følgende områder, beskæftigelsesområdet inddrivelsesområdet skatteområdet genoptræning og forebyggelse borgerservice kørekort og pas. Kommunaldirektørforeningen kan overordnet tilslutte sig det bærende princip i Kommunalreformen, at reformen skal sætte borgerne i centrum og at kommunerne skal være borgernes indgang til den offentlige sektor. Kommunaldirektørforeningen finder det imidlertid vigtigt at påpege, at den forslåede udmøntning på beskæftigelsesområdet, inddrivelsesområdet og skatteområdet ikke understøtter en re alisering af disse principper, idet de konkrete forslag vil medføre, at borgerne skal henvende sig hos flere offentlige instanser. Lovforslaget på  beskæftigelsesområdet  indebærer, at antallet af døre som borgerne skal ind af i forhold til mødet med den offentlige sektor ikke bliver færre,- snarere tværtimod. Opdelingen af jobcentre i A og B centre vil ud fra et borgerperspektiv komme til at virke uhensigtsmæssigt. De forskelle i Formand Allan Vendelbo Ballerup Kommune Hold-an vej 7 2750 Ballerup
22. januar 2005 Side 2 kompetencer, som jobcentrene kommer til besidde vil givetvis medføre, at den ledige kan risikere at skulle gå fra et center til et andet i  det forløb, som den pågældende skal genneml øbe i sin vej tilbage til arbejdsmarkedet. Det vil hos borgeren skabe usikkerhed og forvirring om, hvem der har ansvaret for opgaveløsningen. Forslaget på  inddrivelsesområdet  medfører heller ikke, at a ntallet af døre bliver færre, snarere tværtimod. Lovforslaget medfører, at borgere med restancer forsat er i kontakt med alle de myndigheder, der har opkrævningsopgaven, nemlig både   kommune og stat. Der ses f.eks. ikke taget stilling til om staten også skal varetage inddrivelse af civilretlige (kommunale) krav. Bog-erstatninger udgør således et stort antal s ager. For at fastholde og understrege principperne i Kommunalreformen skal Kommunaldirektørforeningen henstille, at inddrivelsesansvaret vedrørende personer samles i kommunen. Forslaget på  skatteområdet  lægger heller ikke optil at sætte borgeren i centrum og understøtte kommunen som borgerens indgang til den offentlige sektor. I forslaget får kommunerne i kke myndighed til at sagsbehandle for borgerne. Det vil betyde, at ca. 2 millioner borgerhenvendelser om året skal gå andre steder hen end til kommunen. Borgeren vil ikke betragte det som nutidig borgerservice, hvis borgeren ikke kan få et ukompliceret ændret skattekort udleveret som led i et besøg i et kommunalt Borgerservicecenter. I forhold til forslagene på  genoptrænings- og forebyggelsesområdet  ses også tendenser til, at borgervendte opgaver kan løses forskellige steder. Det eneste konsekvente svar i forhold Kommunalreformens principper må være, at det er kommunerne, der har ansvaret for samtlige borgervendte opgaver udenfor sygehusene. Forslaget vedrørende borgerservicecentre peger grundlæggende i den rigtige retning for opfyldelse af principperne for Kommunalreformen. En meget stor del af landets kommuner løser allerede i dag, de opgaver der er oplistet i bilag 2 i bemærkningerne. Kommunaldirektørforeningen ønsker derfor at pege på muligheden for at føre reformen helt igennem ved at flytte følgende opgaver til Borgerservicecentrene navneændring elektroniske kirkebøger fødsler faderskabssager bevilling af fri proces f.eks. i forbindelse med separation/skilsmisse eller hvis en borger er blevet sagsøgt session. Forslag om ændring af færdselsloven og pasloven peger også e fter Kommunaldirektørforeningens opfattelse i den rigtige retning. Imidlertid skal foreningen påpege, at den nedlæggelse, der er sket og fortsat sker af kommunernes kontantkasser, som konsekvens af NemKonto-loven, harmonerer meget dårligt med at kommunerne efter forslaget skal modtage betaling år  ligt for
22. januar 2005 Side 3 300.000 kørekort og 450.000 pas. Foreningen tillader sig derfor at gå ud fra, at kommunerne bliver økonomisk kompenseret herfor. Adgang til og videregivelse af data er efter foreningens opfattelse et særligt spørgsmål, der løbende må afdækkes   og u dvikles. Foreningen ønsker dog allerede nu at understrege behovet for at sikre at adgang til og videregivelse af data sker effektivt og uden negative økonomiske konsekvenser for kommunerne. Kommunaldirektørforeningen skal afslutningsvis og sammenfattende opfordre til, at det sikres, at den samlede lovgivning, der omfatter den kommunale borgerbetjening, gives en kompetence og substans, der understøtter målene om en offentlig sektor med borgeren i centrum og med kommunen som borgerens indgang til den offentlige sektor. Dette forudsætter i givet fald ændringer af de nævnte lovforslag i retning af ovennævnte bemærkninger. Med venlig hilsen Allan Vendelbo Formand Kopi Beskæftigelsesministeriet Skatteministeriet Finansministeriet Socialministeriet KL