BORGMESTERKONTORET Rådhu set  -  7500    Holstebro  -  Tlf: 9611 7503  -  Fax: 9611 7002 Hjemmeside: www.holstebro.dk  -  E-post: [email protected] CVR: 36102128 3.1 Dato: 23-12-2004 Sagsnr.: 00.18.00K04/0001-2004 Henv. til: Karina Elbrønd Tlf.: 9611 7044 Beskæftigelsesministeriet Ved Stranden 8 1061 København K Høringssvar vedr. lovforslag om kommunalreformen Holstebro Kommunes forvaltning har gennemgået ministeriets lovforslag vedr. kommunalreformen. I den forbindelse skal forvaltningen komme med følge n- de bemærkninger. Vedr. forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelse s- indsats Generelt bemærkes det, at det fremgå r af lovforslaget, at der ved økonomia f- talerne tages højde for en forventning om en reduktion af omkostninger i fo r- hold til væsentlige synergi og stordriftsfordele. Holstebro Kommune stiller sig tvivlende overfor de påståede synergi og stordriftsfordele, o  g efterlyser kon- krete beregninger inkl. forudsætningsdele, der indikerer, at det er realistisk med sådanne væsentlige synergi og stordriftsfordele. Lovforsl aget betyder endvidere en udvidelse af de administrative opgaver for kommunerne. Kommentarer til enkelte bestemmelser: § 12: Det er et forslag med vidtgående beføjelser i forhold til det kommunale selvstyre. Bå de i forhold til at kunne give pålæg i forhold til indhold og aftaler i beskæftigelsesindsatsen, men også i forhold til udgiftsniveauet. Der kan være grobund for kompetencestridigheder mellem det regionale og kommunale niveau til ugunst for den lokale beskæftigelsesindsats. § 14: Grænseflader med uklar kompetencefordeling mellem Jobcentret og socialforvaltningen bør minimeres for at undgå kompete  nceproblemer og bu- reaukrati. I forhold til rådighedsreglerne er den beskrevne opgavefordeling  – hvor job- centret i deres vurdering forud for en evt. indstilling til socialforvaltningen også skal inddrage andre forhold end de erhvervsrettede (f.eks. børnep asnings- problemer) – af en karakter, hvor der nemt kan ske sammenblanding af socia- le og beskæftigelsesmæssige forhold, hvilket ses som inkonsekvent i fo rhold til de overordnede formål med opgavefordelingen. Der er endvidere to instanser, der hver især skal klare forskellige opgaver i den samme rå dighedsvurdering, hvilket nemt kan give problemer.
BORGMESTERKONTORET Rådhu set  -  7500    Holstebro  -  Tlf: 9611 7503  -  Fax: 9611 7002 Hjemmeside: www.holstebro.dk  -  E-post: [email protected] CVR: 36102128 Det kan endvidere medføre interessekonflikter mellem Jobcentret og socia l- forvaltningen, at det ikke er samme instans, der har kompetence til at afklare, om alle beskæftigelsesmuligheder er udtømte og om førtidspension kan ti   l- kendes. Der er risiko for, at borgeren bliver kastebold mellem de to instanser. § 50: I forhold til det praktiske arbejde i det lokale beskæftigelsesråd  – herun- der den forebyggende indsats og de konkrete initiativer – anbefales det at rådet fortsat tiltrædes af en kommunal repræsentant og en repræsentant for det statslige jobcenter for at fremme dialogen. I modsat fald kan det frygtes, at det lokale beskæftigelsesråd udelukkende får karakter   af en kontrolinstans. § 64: Da der er tale om et stort datagrundlag og mange brugere, skal kom- munen henstille til, at det får høj prioritet at udvikle og implementere et IT  - system, der er brugervenlig og har stor træfsikkerhed i funktionalitet. Vedr. forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med flere love § 49 a: Underretningen vil som hidtil ud over antallet af tilbud om virksom- hedspraktik også indeholde oplysninger om bl.a. varigheden i virksomhed s- praktik og fordelingen på p rivate og offentlige virksomheder. Den øgede kontrol fra arbejdsmarkedets parter er god, hvis den også følges op af handleanvisninger og skabelse af jobåbninger, der kan føre til ansætte   l- ser. Det kræver en implicit forpligtelse hos arbejdsmarkedets parter. Det er meget afgørende, at der fortsat bliver mulighed for virksomhedsrettede tilbud – også til borgere der er længere væk fra arbejdsmarkedet. Med venlig hilsen Estrid Oxlund Karina Elbrønd Kommunaldirektør Jurist