BORGMESTERKONTORET
Rådhu set - 7500 Holstebro - Tlf: 9611 7503 - Fax: 9611 7002
Hjemmeside: www.holstebro.dk - E-post: [email protected]
CVR: 36102128
3.1
Dato:
23-12-2004
Sagsnr.:
00.18.00K04/0001-2004
Henv. til:
Karina Elbrønd
Tlf.:
9611 7044
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Høringssvar vedr. lovforslag om kommunalreformen
Holstebro Kommunes forvaltning har gennemgået ministeriets lovforslag vedr.
kommunalreformen. I den forbindelse skal forvaltningen komme med følge n-
de bemærkninger.
Vedr. forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelse
s-
indsats
Generelt bemærkes det, at det fremgå r af lovforslaget, at der ved økonomia f-
talerne tages højde for en forventning om en reduktion af omkostninger i fo r-
hold til væsentlige synergi og stordriftsfordele. Holstebro Kommune stiller sig
tvivlende overfor de påståede synergi og stordriftsfordele, o g efterlyser kon-
krete beregninger inkl. forudsætningsdele, der indikerer, at det er realistisk
med sådanne væsentlige synergi og stordriftsfordele. Lovforsl aget betyder
endvidere en udvidelse af de administrative opgaver for kommunerne.
Kommentarer til enkelte bestemmelser:
§ 12: Det er et forslag med vidtgående beføjelser i forhold til det kommunale
selvstyre. Bå de i forhold til at kunne give pålæg i forhold til indhold og aftaler i
beskæftigelsesindsatsen, men også i forhold til udgiftsniveauet.
Der kan være grobund for kompetencestridigheder mellem det regionale og
kommunale niveau til ugunst for den lokale beskæftigelsesindsats.
§ 14: Grænseflader med uklar kompetencefordeling mellem Jobcentret og
socialforvaltningen bør minimeres for at undgå kompete nceproblemer og bu-
reaukrati.
I forhold til rådighedsreglerne er den beskrevne opgavefordeling hvor job-
centret i deres vurdering forud for en evt. indstilling til socialforvaltningen også
skal inddrage andre forhold end de erhvervsrettede (f.eks. børnep asnings-
problemer) af en karakter, hvor der nemt kan ske sammenblanding af socia-
le og beskæftigelsesmæssige forhold, hvilket ses som inkonsekvent i fo rhold
til de overordnede formål med opgavefordelingen.
Der er endvidere to instanser, der hver især skal klare forskellige opgaver i
den samme rå dighedsvurdering, hvilket nemt kan give problemer.