Foreningen af Statsamtsjurister v/Bjørn Rosted, c/o Statsamtet Fyn Slottet, indg. A, 1., 5000 Odense C Telefon 66119000/dir. 36961170    Email: [email protected] Odense, den 6. januar 2005 Arbejdsmarkedsstyrelsen Holmens Kanal 20,   1016 København K Email: [email protected] Styrelsens j.nr. 04-201-52 Vedrørende høring over lovforslag til   lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. Foreningen er ikke blevet hørt over forslaget, men ønsker desuagtet at fremkomme med følgende synspunkter, som den håber kan indgå i de videre overvejelser. Foreningens medlemmer vil, som ansatte ved statsamterne/de kommende statsforvaltningerne, skulle forestå sekretariatsbetjeningen bl.a. af de påtænkte beskæftigelsesankenævn. Foreningen finder som udgangspunkt, at det bør præciseres at retssikkerhedsloven i sin helhed omfatter beskæftigelsesankenævnenes virksomhed, idet Foreningen finder det mest hensigtsmæssigt, at loven som udtryk for grundlæggende forvaltningsretlige regler finder ensrettet anvendelse for begge klagenævn. Der ses således ingen umiddelbar begrundelse for at undlade at stille samme forvaltningsretlige krav til arbejdet i de 2 nævn eller at anvende forskelligt lovgrundlag herfor. Foreningen finder tillige, at det kan give anledning til betænkeligheder, at den foreslåede struktur arbejder med 2 særskilte klagenævn i statsforvaltningerne.    Denne opdelingen findes i visse sammenhænge uhensigtsmæssig. Betænkelighederne består uanset, at opdelingen af sagerne på de 2 nævn på mange punkter ligner den opdeling af sager, der i dag behandles af henholdsvis ”det store” og ”det lille” nævn. Der er dog den væsentlige forskel, at flertallet af nævnsmedlemmer i dag er gennemgående ved behandlingen af alle sagstyper, idet grundstammen på formanden og 3 ordinære medlemmer blot suppleres med en LO- repræsentant og en DA- repræsentant i sager, der har karakter af kommunale forsørgelses- /beskæftigelsesrelaterede afgørelser.
Med opdelingen i et socialt nævn og et beskæftigelsesankenævn, vil det blive vanskeligere at bevare helhedsvurderingen af sagerne, idet hvert nævn kun ser en begrænset del af borgerens samlede relationer til de offentlige myndigheder. Foreningen finder på denne baggrund, at den helhedsvurdering, som er fremhævet som væsentlig ved behandlingen af sociale sager, risikerer delvist at forsvinde. Endvidere vil de 2 nævn begge og uafhængig af hinanden kunne få forelagt klager over kommunale afgørelser efter samme sociale love – selv om der ikke er tale om samme materielle paragraffer inden for den enkelte lovgivning, de 2 nævn behandler. Dertil kommer, at det med det øgede antal sager, der kan forventes i det enkelte nævn, må antages at ske en øget delegation af formandsfunktionen i nævnene.   Dette kan yderligere øge risikoen for udvikling af forskellig praksis om formalitetsspørgsmål, når heller ikke formandsfunktionen i kraft af en gennemgående figur, kan sikre en sådan ensartet vurdering i de 2 nævn. Afslutningsvist, men ikke mindre væsentligt, skal det påpeges, at formålet med retssikkerhedsloven er at sikre borgernes rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder behandler sager. Det fremgår af forslaget til retssikkerhedslovens § 45, stk.5 og lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats § 57, stk.4, at der vil kunne nedsættes flere sociale nævn og flere beskæftigelsesankenævn i samme region. I lovteksten tales om afdelinger, i lovbemærkningerne om flere nævn eller afdelinger. Med den nuværende viden om placeringen af de kommende statsforvaltningskontorer, kan det ikke undgås, at Foreningen er betænkelig ved, om borgerens rettigheder og indflydelse vil blive sikret i tilstrækkeligt omfang. Det er især vigtigt for borgerne på det sociale område, der eksempelvis er fysisk eller psykisk handicappede eller har svært ved at formulere sig skriftligt, har mulighed for at møde i rimelig afstand fra deres bopæl, med henblik på at fremlægge/uddybe deres klage og modtage tilbud om rådgivning. Det er derfor vigtigt, at der i forbindelse med de påtænkte afdelingskontorer tages højde for betjening af borgerne på det socialretlige/beskæftigelsesmæssige område. Med venlig hilsen Bjørn Rosted bestyrelsesmedlem