Arbejdsmarkedsstyrelsen Holmens Kanal 20 Postboks 2150 1016 København K. København den 07-01-2005 J.nr.: 70-022 Lene Maj Pedersen Høringssvar vedrørende forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats samt forslag til lov om ændring af lov om en ak- tiv beskæftigelsesindsats. Det Centrale Handicapråd og Center for Ligebehandling af Handicappede har med tak modtaget ovennævnte lovforslag til høring. Høringssvaret indledes med nogle overordnede bemærkninger, dernæst følger bemærkninger til forslag om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigel- sesindsats og endelig bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det enstrengede system Rådet og centret er ganske positive i  forhold til intentionerne om ét enstrenget s y- stem, som reformen lægger op til på beskæftigelsesområdet. Det er positivt, at læse, sådan som det fremgår af de almindelige bemærkninger til fo  rslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, at "Udgang s- punktet for indsatsen er altid arbejdsmarkedet og den enkeltes ressourcer uanset, om borgeren får ydelser fra staten eller kommunen".  Vi kan imidlertid konstate- re, at der ikke i praksis bliver tale om et enstrenget system. Ansvaret for beskæf- tigel sesindsatsen er forsat delt mellem staten og kommunen, alt afhængig af om der er tale om forsikrede ledige eller ej. I de kommende jobcentre bliver det mu- ligt for medarbejderne at udføre myndighedsopgaver på vegne af staten og ko m- munerne, men det er ikke er krav. Kun i de kommende C-jobcentre bliver der tale om reel enstengethed, idet forsikrede som ikke-forsikrede borgere her vil modta- ge hjælp fra den samme medarbejder. Specialiseret viden Ud fra de fremsendte lovforslag ser det ud til, at der bliver tale om en decentrali- sering af betjeningen af borgere med særlige behov (alle jobcentre skal kunne rådgive og vejlede om mulighederne i lov om kompensation til handicappede i
- 2 - erhverv m.v.), hvilket vi som udgangspunkt finder positivt. Men desværre viser flere undersøgelser, at den "almindelige" medarbejder ikke har kendskab til de handicapkompenserende ordninger, hvilket resulterer i, at borgeren ikke får den nødvendige eller rigtige hjælp. Vi er derfor bekymrede for, at den særlige viden, der er behov for i forbindelse med mange handicappedes tilknytning til arbejds- markedet, går tabt i den kommende nye beskæftigelsesstruktur. Her tænkes fx på AF-handicapkonsulenternes specialiserede viden om handicappedes forudsætnin- ger og muligheder på arbejdsm arkedet. Det er umiddelbart uklart, hvor ”denne viden” placeres i den kommende struktur. De eksisterende videnscentre på handicapområdet er re  ssourcecentre, som man i langt højere grad burde medindtænke, når der arbejdes med handicappedes ko n- takt til arbejdsmarkedet. Vi foreslår derfor, at jobcentret som er særligt kyndigt i beskæf tigelsesindsatsen for personer med handicap (LAB § 2, nr. 5) tilknyttes den vidensopsamling, der foregår i VISO (ny servidelov § 13). Vi skal samtidig o p- fordre til, at der i VISO-institutionerne også fokuseres på at bringe ekspert  isen i spil i forhold til beskæftigelsesområdet. Opfølgning Samtidig med strukturreformen og ændringerne i strukturen på beskæftigelseso m- rådet lægges der op til en udbygning af opfølgningen af beskæftige lsesindsatsen. For at dette også skal få en givtig effekt for beskæftigede med et handicap, må der i udarbejdelsen af redskaber til ”måling” af indsatsen tages højde for, at beskæft i- gede med et handicap kan have særlige behov, som fx mulighed for fleksibilitet i tilrettelæggelsen af arbejdet. Ny klageadgang Den nye klageadgang, hvor der oprettes et fælles beskæftigelsesankenævn for bå- de de kommunale og de statslige målgrupper, ses som en sikring af borgernes retssikkerhed, idet det er den samme ankeinstans, som varetager klageadgangen for stort set den samlede beskæftigelses rettede lovgivning. Vi er forundrede over, at afgørelser truffet efter lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. ikke indgår som en del af de nye beskæftigelsesankenævns kompe tenceområder, idet målsætningen netop har været at etablere ét fælles beskæftigelsesrettet klag  e- system. I forbindelse med den nye klageadgang skal vi opfordre til, at der også i lov om forbud mod forskelsbehandling på a rbejdsmarkedet gives hjemmel til at klage til de nye beskæftigelsesankenævn. Strukturen på beskæftigelsesområdet Rådet og centret er glade for at se, at De Samvirkende Invalideo rganisationer (DSI) er repræsenteret på samtlige tre niveauer, der på forskellige måder får in    d- flydelse på beskæfti gelsesindsatsen. Vi forventer, at DSI’s deltagelse i den politi- ske prioritering på alle tre niveau i den kommende beskæftigelse sindsats er med
- 3 - til at sikre handicappedes særlige interesser og behov. Forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesind- sats Bemærkninger til lovforslagets centrale elementer (lovforslagets opdeling er anvendt) 1.   Fælles jobcentre Rådet og centret ser med forventning frem til etableringen af fælles jobcentre, hvor arbejdsformidlingen og kommunerne indgår  et forpligtende samarbejde. Vi har ofte gjort opmærksom på, at netop det tostrengede system er en barriere for handicappedes beskæftigelsesmuligheder, idet valget af kompensation alt for ofte er betinget af indgangen til den offentlige myndighed frem for arbejdsevnen. Men det er bekymrende, at det af de almindelige bemærkninger fremgår, at ansa tte i jobcentrene kan udføre myndighedsopgaver på vegne af såvel staten som ko  m- munen i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen. Det burde være en naturlig følge af intentionen bag det enstrengede system, at de ansatte skal udføre myn- dighedsopgaver på vegne af såvel staten som kommunen i fo  rbindelse med en borges henvendelse til jobcentret. Det fremgår af de almindelige bemærkninger, at i de tilfælde, hvor borgeren ha r behov for en kombineret social- og beskæftigelsesrettet indsats, skal borgeren fra jobcentret henvises til en indsats i den relevante kommunale forvaltning. Vi kan se en fordel ved, at fokus i jobcentret fastholdes i forhold til borgerens beskæfti- gelsesmæssige placering. Men vi frygter samtidig, at den skarpe opdeling gør det sværere at fastholde helhedsvurderingen og helhedsindsatsen i forhold til borge- ren. Af de almindelige bemærkninger fremgår det, at B -jobcentre med særlige opga- ver, har en særlig opgave i forhold til ledige, der har behov for en særlig indsats. Vi har en klar forventning om, at handicappede, der har behov for kompensation i forhold til arbejdsmarkedet indgår i denne målgruppe. Det fremgår ligeledes af de almindelige bemærkninger, at  de særlige opgaver og- så kan udføres af andre aktører. Vi formoder her, at andre aktører kan være fx formidlingscentre, der har erfaring og ekspertise i formidling af ansættelse af personer med handicap. 2.   Beskæftigelsesregionerne Her gennemføres efter inddragelse af de regionale beskæftigelsesråd og med b e- skæftigelsesministerens godkendelse rammeudbud af indsatsen for afgrænsede må lgrupper. Vi er glade for, at det af de almindelige bemærkninger fremgår, at
- 4 - gruppen af handicappede er en del af den afgrænsede målgru ppe, idet det ofte vil være nødvendigt med særlig viden omkring målgruppens problemer for at kunne tilvejebringe og fastholde en kontakt til arbejdsmarkedet. Der er derfor også ti l- fredsstillende, at jobcentrene er forpligtede til at bruge disse rammeudbud. 3.   Arbejdsmarkedets parters indflydelse på beskæftigelsesindsatsen Det er positivt, at DSI er repræsenteret i Beskæftigelsesrådet, Det regionale b e- skæftigelsesråd, samt det lokale beskæftige lsesråd. 5. Fokus på resultater og sikring af styringsgr undlaget Som vi allerede har bemærket, er det vigtigt, at der i forbindelse med det lands- dækkende målesystem (www.jobindsats.dk) også me  dtages faktorer, der tager højde for handicappedes særlige behov. Derved sikres formentlig en større inte- resse for også  at medtage handicappede i beskæftigelsesplanen, idet det efterføl- gende bliver målbart at se indsatsen (hvilket er vigtigt i forhold til forvaltningsr e- visionen). 6. Nyt klagesystem Her henvises til rådet og centrets indledende bemærkninger. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser § 1 Med ændringen af lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelses- indsats samles lovgivningen, der vedrører beskæftigelsesindsatsen. Vi skal derfor foreslå, at reglerne i kapitel 19 i udkast af 1. decem ber 2004 af forslag til lov om social service om beskyttet beskæftigelse og aktivitets- og samværstilbud også omfattes af § 1 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesind- sats. Ved at flytte reglerne om beskyttet beskæftigelse fra socialområdet til b e- skæftigelsesområdet sikres sektoransvaret. Men det vil formentlig også blive lett  e- re at etablere beskyttet beskæftigelse tættere på arbejdsmarkedet. Netop dette ø n- ske fremgår som det 5. initiativ "Beskyttet beskæftigelse på vej mod rigtig b  e- skæftigelse" i regeringens 12 initiativer på beskæftigelsesområdet for handicapp  e- de i. § 3 Vi er meget positive over for, at beskæftigelsesindsatsen nu rent fysisk samles et sted. Dette er et skridt i den rigtige retning i forhold til det enstrengede system. § 5, stk. 2 Vi finder det meget uheldigt, at det fortsat er staten, der skal varetage indsatsen efter lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. Flere undersøger viser, at kompensationsordningerne efter kompensationsloven ofte ikke er kendte. Ved at fastholde varetagelsen af loven hos staten, frygter vi, at de kommunalt ansatte
- 5 - personer ikke får kendskab til lovens kompensationsmuligheder, også selvom b  å- de statsligt og kommunalt ansatte personer fremover rent fysisk befinder sig sam- me sted. § 10, stk. 3 og stk. 4 Rådet og centret er glade for at konstatere, at jobcentret er forpligtet til at anve nde de andre aktører, som er omfattet af det statslige rammeudbud, idet vi formoder at andre aktører kan være fx formidlingscentre, der har viden om handicappedes sær- lige behov i forbindelse med arbejdsmarkedet. Det er derfor bekymrende, at der i § 10, stk. 4 er en mulighed for at fritage jobcentret for at anvende de ude fra kommende aktører. § 11 Rådet og centret er meget tilfredse med, at der er mul ighed for at indgå aftale med institutioner og andre, der har særlig viden på et specifikt område, og at handica  p- området er nævnt som eksempel i bemærkningerne. På denne måde håber v    i, at der kan tilføres den specielle viden, som er så vigtig at have med i nde i billedet, når nogle grupper af handicappede skal ansættes og/eller fastholdes på virkso  m- hederne. Der henvises også til de indledende bemærkninger i høringssvaret. § 14, stk.2 Vi kan se mange fordele ved, at beskæftigelsesindsatsen specialiseres til en enkel af kommunens forvaltninger. Men ulempen kan være, at helhedsvurderingen af den enkelte person går tabt. § 16 Som en følge af kommunalreformen overtager kommunerne forpligtelsen til at til- vejebringe tilbud i forbindelse med den specialiserede revalideringsindsats, og de nuværende amtskommunale revalideringstilbud overgår til den kommune, hvor de er beliggende. For nogle grupper af handicappede kræver det en speciel viden at give de rette tilbud, hvorfor vi er bekymrede for, at kommunerne (især de små kommuner) kan opfylde denne forpligtelse. §§ 17 - 22 Her henvises til de indledende bemærkninger i høringssvaret samt til bemærknin- gerne til lovforslagets centrale elementer, jf. afsnittet 1. jobcentre. §§ 27 – 29 Her henvises til de indledende bemærkninger i høringssvaret samt til bemærknin- gerne til lovforslagets centrale elementer, jf. afsnittet 5. Fokus på resultater og si k- ring af styringsgrundlaget § 30
- 6 - Rådet og centret formoder, at hjemmelen til at lade andre udføre opgaverne udny t- tes i situationer, hvor staten/kommunen ikke har den tilstrækkelige kompetence til at udføre opgaven efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Her tænkes fx på videnscentre inden for handicapområdet eller jobformidlingscentre med en særlig viden omkring handicappede. § 37 Det er godt, at det nu fastsættes direkte i loven, at forvaltnings- og offentligheds- loven finder anvendelse, når private aktører udfører opgaver for staten i jobcen t- ret. Herved sikres borgernes retssikkerhed. § 57 Det fremgår af bemærkningerne til l ovforslagets § 57, at der skal nedsættes fem beskæftigelsesankenævn. Men det er uklart, hvordan det skal fungere i forhold til de fire beskæftigelsesregioner, hvor Region Hovedstaden og Region Sjælland er sammensmeltet i en beskæftigelsesregion. Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med flere love § 2 Punkt 5: Det fremgår af lo vforslagets § 2 punkt 5, at personer med handicap kan indgive ansøgning til staten i et jobcenter i den beskæftigelsesregion, hvor virk- somheden er beliggende, eller hvis personen er ledig, kan ansøgning indgives til staten i et jobcenter i den beskæftigelsesregion, hvor personen er bosat. Men i bemærkningerne fremgår det endvidere, at hvis der i beskæftigelsesregionen er etableret et jobcenter, som er særlig kyndig i beskæftigelsesindsatsen for personer med handicap, kan ansøgninger sendes direkte eller vil blive videresendt til dette jobcenter til behandling. Rå det og centret er forundret over denne formulering. Så vidt vi kan se i ændringerne til lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. fremgår denne mulighed ikke i selve lovteksten, hvilket den vel burde? De r- næst er afsnittet med til at underbygge, at det kan være svært at få et overblik over den kommende struktur. Hvor skal man som handicappet henvende sig for at få den rigtige hjælp? Det skal tydeliggøres i loven. Punkt 8: Rådet og centret skal opfordre til, at følgende sætning tilføjes efter sidste punktum. Ankenævnet kan se bort fra overskridelse af fristen, når der er særlige grunde hertil. Sætningen er en videreførelse af den nuværende bestemmelse i lov- bekendtgørelsen nr. 55 af 29. januar 2001, senest ændret ved lov nr. 418 af 10. ju- ni 2003. Da ændringen af bestemmelsen burde være en konsekvensændring som følge af strukturreformen, må en  mulighed for, at nævnet kan se bort fra overskri- delse af ankefristen, fastholdes. Endelig vil vi bede om at få tilsendt kommende bekendtgørelser og vejledninger
- 7 - til høring. Venlig hilsen Lene Maj Pedersen