1/3 Arbejdsmarkedsstyrelsen Holmens Kanal 20 Postboks 2150 1016 København K Forslag til lov om ansvaret for og styring af den aktive beskæftige   l- sesindsats og forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæ f- tigelsesindsats med flere love Ledernes Hovedorganisation har den 1. december 2004 modtaget for- slag til lov om ansvaret for og styring af den aktive beskæftigelsesin d- sats og forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesin  d- sats med flere love til høring. Ledernes Hovedorganisation ønsker at a  f- give fø lgende bemærkninger til forslaget. Rammeudbud og andre aktører Det er Ledernes Hovedorganisations opfattelse, at den kommende re- form af beskæftigelsesindsatsen medfører en betydelig risiko for, at mindre målgrupper, der kræver en specialiseret indsats, som for eksem- pel ledere, risikerer at glemt og ikke få den hjælp, som er nødvendig for at hjælpe dem hurtigt tilbage på arbejdsmarkedet. Allerede i dag har AF systemet svært ved at løfte opgaven med at få l  e- dige ledere i beskæftigelse. Det skyldes blandt andet, at AF primært er fokuseret på LO-arbejdsmarkedet og ikke har den store viden om leder- arbejdsmarkedet. Kun meget få lederjob formidles gennem AF. Det be- tyder, at mange ledige ledere ikke får den hjælp af AF-systemet, som man kunne forvente.   Det viser sig også ved, at ledere i højere gr ad end andre grupper på ar- bejdsmarkedet risikerer at ende i langvarig ledighed. 15 procent kan de- fineres som langtidsledige (ledighedsgrad over 0,8), mens det samme kun gør sig gældende for 9 procent af alle forsikrede. Lederne passer ikke ind i et stramt geografisk opdelt arbejdsmarked. En undersøgelse fra 2003 viser en høj grad af mobilitet blandt ledige ledere, som igen er kommet i arbejde. Halvdelen af de ledige ledere får et ar- bejde, der ligger mere end 26 kilometer væk fra deres bopæl. Næsten 20 procent rejser mere end 50 kilometer. Det er Ledernes opfattelse, at der skal andre aktører til at hjælpe ledige ledere tilbage på arbejdsmarkedet igen. Ledere er oplagt et eksempel på, hvor det er fornuftigt at inddrage andre aktører ud fra en forventning København den 4. januar 2005 Ledernes Hovedorganisation Vermlandsgade 65 2300 København S Telefon 3283 3283 Telefax 3283 3284 E-mail: [email protected] www.lederne.dk
2/3 om, at en større grad af målgruppespecialisering vil kunne medvirke til bedre resultater, hvilket Beskæftigelsesrådet også har peget på. Desværre er det kun få steder i landet, hvor man har valgt at lave udbud for ledere, således at man kan trække på andre aktører med viden om lederarbejdsmarkedet. Der er flere årsager til, at AF kun i ringe udstrækning har valgt at inddra- ge andre aktører til at hjælpe ledige ledere tilbage på arbejdsmarkedet. Det skyldes blandt andet, at det i de fleste regioner kan vær e vanskeligt at samle tilstrækkeligt med personer til at gennemføre et udbud for led  i- ge ledere. Den manglende inddragelse skyldes også, at en række andre hensyn har spillet ind ved inddragelse af andre aktører. Det fremgår af ”Erf a- ringsopsamlingen ved inddragelse af andre aktører”, at meget forskellige overvejelser har været styrende for inddragelsen af andre aktører i AF. Det viser sig blandt andet ved, at målgrupperne for andre aktører ofte er meget bredt sammensatte, men seniorer, etniske minoriteter, tidligere selvstændige, LVU/MVU samt grupper af kortuddannede eller ufaglærte går igen i flere regioner. Erfaringen er, at hvis andre end AF tager sig af ledige ledere, så bliver de ofte placeret i ”blandede” forløb. Det betyder, at der ofte er få lede re på et forløb, og at der kun sjældent er tid og viden til at tage de udfo  r- dringer op, som ledige ledere slås med for at komme tilbage på ar- bejdsmarkedet igen. De ledige ledere bliver derfor ofte ladt i stikken på blandede forløb. Hidtidige erfaringer viser, at målrettede forløb for ledige ledere, hvor a k- tøren har ekspertise om ledelse og lederarbejdsmarkedet giver ma rkant højere beskæftigelseseffekt, end hvis man har blandede hold for e  k- sempelvis målgruppen ”seniorer”. Det er Ledernes opfattelse, at disse problemer vil blive markant forstæ r- ket i en struktur med omkring 100 enheder i stedet for 14, hvor det vil blive endnu vanskeligere at skræddersy forløb til ledige ledere. For at undgå disse problemer forslås det, at det direkte fremgår af be- mærkning erne til lovforslaget, at der vil blive gennemført obligatoriske landsdæ kkende eller regionale udbud for ledige ledere. Med obligatorisk menes, at det skal være de lokale beskæftigelse  s- centre påbudt at anvende de landsdækkende aktører, der udvælges ved det landsdækkende udbud. Inddragelse af arbejdsmarkedets parter Ledernes Hovedorganisation er forundret over, at organisationen ikke er blevet tildelt en plads i de lokale beskæftigelsesråd. Lederne er i dag r e- præsenteret i de regionale arbejdsmarkedsråd og der ingen forklaring på, hvorfor en væsentlig gruppe på arbejdsmarkedet ikke længere skal være repræsenteret i det udøvende led på arbejdsmarkedet.
3/3 Det er Ledernes opfattelse, at det er væsentligt, at der sker en dække  n- de inddragelse af arbejdsmarkedets parter. Ikke mindst i forhold til det lokale samarbejde er en forpligtende inddragelse af arbejdsmarkedets parter helt afgørende. Den enkelte leder spiller i dag en væsentlig rolle på alle vigtige områder   af beskæftigelsesindsatsen. Det gælder for eks  empel ansættelse af l e- dige, mindskelse af sygefravær, indsatsen på det rummelige arbejds- marked, integrationsindsatsen og efterspørgslen på arbejdskraft og kv a- lifikationer. Alle områder, hvor det er centralt, at lederne på den enkelte arbejdsplads spiller med, for at indsatsen kan lykkes. Set i det lys, er det vanskeligt at forstå, at en så vigtig målgruppe ikke bliver repræsenteret i de lokale beskæftigelsesråd. Ledernes Hovedo r- ganisation skal derfor foreslå, at Lederne bliver i de lokale beskæftigel- sesråd. Øvrige bemærkninger Der henvises herudover til de bemærkninger, som LO,  DA, FTF og SALA er kommet med til lovforslagene. Med venlig hilsen Kim Møller Laursen