1 Jobrådgivernes Brancheforening  fremsender hermed sine kommentarer til forslag til ”lov om ansvaret for og styring af den aktive beskæftigelsesindsats”   , som er blevet sendt til høring den 1. december 2004. Indledningsvis kan oplyses, at vi har valgt at give vores tilbagemeldinger i en så konkret og præcis form som muligt, hvilket betyder at vi kommenterer på enkelte paragraffer frem for at komme med generelle tilbagemeldinger. Vi ser i øvrigt frem til at følge det videre arbejde omkring udmøntningen a   f lovforslag mv. i forbindelse med den kommende kommunalreform. Såfremt nedenstående bemærkninger til det konkrete lovforslag giver anledning til supplerende spørgsmål, står Brancheforeningen naturligvis gerne til rådighed for yderligere dialog. Kommentarer til forslag til ”lov om ansvaret for og styring af den aktive beskæftigelsesindsats” 1. Det fremgår af lovforslagets § 12 stk 1, at såfremt beskæftigelsesindsatsen i et jobcenter (den statslige eller kommunale indsats) ikke opfylder lovgivningens krav, eller at resultater af indsatsen afviger væsentlig fra resultater i sammenlignelige jobcentre, kan regionsdirektøren indgå en skriftlig aftale med de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcentret om at forbedre indsatsen. I lovforslagets § 12 stk 2 står tilsvarende nævnt, at hvis der ikke opnås enighed om en aftale, eller beskæftigelsesindsatsen ikke forbedres som aftalt, har beskæftigelsesministeren  – efter indstilling fra regionsdirektøren mulighed for at pålægge jobcentret at benytte aktører  . Kommentarer til § 12 stk 1 & 2: Det vurderes ikke hensigtsmæssigt, at det fremgår, at andre aktører  vil blive involveret i løsningen af de nævnte opgaver   – alene ud fra det synspunkt, at opgaven kun vil blive videregivet til andre aktører , såfremt de ansvarlige ikke selv kan løse opgaven. Det vil ikke være befordrende for nogen parter, såfremt indfaldsvinkel er, at den ene part oplever kan opleve samarbejde som en ”straffeaktion”. Det fremgår i øvrigt af bemærkningerne til lovforslaget (side   57), at pålægget om af anvende andre aktører  kan ske ved gennemførelse af et udbud. Som bekendt kan en udbudsproces være en tidskrævende opgave af gennemføre, hvilket kan være meget forsinkende for opgaveløsningen.
2 For at imødegå dette er der en risiko  for, at man ”undslår” sig afvikling af en udbudsforretning, hvilket give en skævvridning i forhold til den frie konkurrence. Det anbefales derfor, at det på en eller anden måde tages forbe- hold for denne situation. 2. Muligheden for at anvende regionale eller landsdækkende rammeudbud, som baggrund for et samarbejde med andre aktører   er nævnt i flere paragraffer i lovforslaget (f.eks § 32) – herunder er der også en mulighed for at Beskæftigelsesministeriet sætter initiativer i gang omkring anvendelse og indhold af udbud. Kommentarer: Det anbefales, at arbejdet omkring bla. forenklinger af udbudsprocessen igangsættes så tidligt som muligt. Det ville betyde, at ændringer i f.eks arbejdsgange, ”standard -skabeloner”,   kvalitetskrav mv vil være klar til brug , når de kommende fælles udbud mellem stat og kommune skal iværksættes. Brancheforeningen bidrager meget gerne med input til dette arbejde. 3. Det fremgår af lovforslagets § 33 stk 1, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte  måltal for, hvor stor en del af beskæftigelsesindsatsen, der skal varetages af andre aktører  og samtidig præciseres det i § 33 stk 2, at beskæftigelsesministeren  kan fastsætte regler for kommunens opstilling af måltal. Kommentarer: Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (side 40-41), at der i den årlige resultatkontrakt vil blive fastlagt mål og resultatkrav i forhold til forventninger til årets beskæftigelsesindsats. Det kunne være hensigtsmæssigt, såfremt der i samme resultatkontrakt vil være taget stilling til  – hvilke forventninger, der er til inddragelse af andre aktører   – f.eks udmøntet i måltal for de enkelte opgavetyper, hvor det forventes, at andre aktører  skal involveres. 4. Det fremgår af lovforslagets § 34, at kommunalbestyrelsen skal   offentliggøre egne enhedsomkostninger ifm beskæftigelsesindsatsen med henblik på, at konkurrencevilkår og omkostningsforhold bliver gennemskuelige.
3 Kommentarer: For netop at sikre gennemsigtelighed er det væsentligt, at det eksplicit fremgår, hvordan enhedsomkostningerne beregnes – således at det tydeligt fremgår, hvilke omkostninger, der er indregnet. Det anbefales derfor, at der udarbejdes en præcis og entydig model/skabelon for, hvordan dette synliggøres. 5. I lovforslagets §44 stk 3 fremgår, at de 4 regionale Beskæftigelsesråd skal    drøfte den regionale beskæftigelsesindsats med de relevante aktører beskæftigelsesområdet i regionen (fx på en årlig konference). Kommentarer: Umiddelbart vurderes det ikke, at en årlig konference omkring   Beskæftigelsesindsatsen vil være dække behovet for at drøfte den regionale indsats.   Det anbefales, at der i stedet lægges op til, at der skal være en tættere dialog (en anbefaling kunne være kvartalsvise drøftelser, som evt. kunne være tematiserede) mellem de regionale beskæftigelsesråd og de relevante aktører - herunder blandt andet for at sikre erfaringsopsamling omkring opløsningen samt indsamling af relevant viden, som kan anvendes i ”overvågningsindsatsen”.   6. I § 50 stk 1 er lavet en opremsning af, hvilke organisationer, der er medlemmer af det lokale beskæftigelsesråd. I den forbindelse er det nævnt, at kommunalbestyrelsen udpeger ”op til 2 medlemmer” fra relevante lokale foreninger.   Kommentarer: Det vil være ønskeligt, såfremt det kunne ske en tydeligere præcisering af, hvilke ”lokale foreninger”, der evt. kan blive medlemmer af det lokale beskæftigelsesråd. Brancheforeningen vil naturligvis være meget interesseret i at indgå i dialogen - på lige for med fx DA og LO - omkring de opgaver, som løses i de lokale beskæftigelsesråd.