Foreningen af Socialchefer i Danmark Sekretariat: Rødovre Kommune Social- og Sundhedsforvaltningen Gunnekær  64 2610  Rødovre Tlf.   36  37 73 43 Fax  36 37 77 50 e-mail: [email protected] www.socialchefer.dk Rødovre, 03. januar 2005 Socialchefforeningens høringssvar til udkast til forslag til Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. Arbejdsmarkedsstyrelsen har den 1. december 2004 sendt udkast til forslag til Lov om an- svaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats til høring. I sit høringssvar til strukturkommissionens rapport støttede Socialchefforeningen kommi  s- sionens forslag om at etablere et enstrenget, offentligt arbejdsmarkedssystem, forankret i kommunerne. Socialchefforeningen er derfor enig i intentionerne om etablering af fælles jobcentre i kommunerne, som skal forestå indsatsen for de ledige uanset forsikringsstatus. Jobcent- rene vil skabe en fæ lles indgang for borgere og virksomheder, som har brug for hjælp og service på arbejdsmarkedsområdet. Socialchefforeningen er dog skuffet over, at strukturreformen ikke medfører et enstrenget arbejdsmarkedssystem med en klar og entydig ansvarsplacering. Socialchefforeningen mener, at de igangværende forsøg med etablering af arbejdsmarkedscentre bekræfter denne opfattelse. Socialchefforeningen er da også bekendt med, at der efter etableringen af arbejdsmarkedscenteret  i Greve er ansat fælles centerledelse  i stedet for delt ledelse. Adskillelse af jobindsats og udbetaling Socialchefforeningen ved, at det har været magtpåliggende for forligspartierne bag struk- turreformen at adskille den kommunale jobindsats fra bevilling og udbetaling af sociale ydelser med henblik på at fastholde fokus på beskæftigelsesindsatsen i jobcentrene. Efter Socialchefforeningens opfattelse er lovforslagets krav om adskillelse af den kommu- nale opgaveløsning på dette område dels et indgreb mod kommunernes selvstyre og dels i modstrid med strukturreformens princip om, at indretningen af den offentlige sektor skal tage udgangspunkt i borgernes behov, således at der skabes mest mulig sammenhæng i opgaveløsningen set fra bo rgernes side. Socialchefforeningen foreslår derfor, at kravet om adskillelse af jobindsats og udbetaling af ydelser udmøntes på en sådan måde, at det alene er udbetaling af offentlige forsørgelse s- Arbejdsmarkedsstyrelsen Holmens Kanal 20 1016  København K
2 ydelser, som skal ske uden for jobcentrene. Efter Socialchefforeningens opfattelse er det uhyre vigtigt, at de kommunale medarbejdere i jobcentrene får kompetence til at træffe alle kommunale myndigheds- og visitationsafgørelser på arbejdsmarkedsområdet, dvs bevilge og udmåle offentlige ydelser som f.eks. revalidering, fleksjob, skånejob og indstille til før- tidspension. På denne måde vil det fortsat være muligt at skabe helhed og sammenhæng  i den kommunale jobindsats for borgerne, og det vil kunne undgås, at borgerne bliver ”ka- stebold” mellem jobcentre og den øvrige kommunale forvaltning, hver gang der skal træ  f- fes en ny visitationsafgørelse  – med unødvendige transaktionsomkostni nger til følge! Gradvis indfasning af de kommunale målgrupper Ifølge lovforslagets § 84 skal der ske en gradvis indfasning af de ikke -arbejdsmarkedspa- rate kontanthjælpsmodtagere i jobcentrene i løbet af   2007 og 2008. Lovforslaget åbner dog op for, at kommunerne kan aftale en overgang af ikke-arbejdsmarkedsparate kontant- hjælpsmodtagere før 1. januar 2008. Efter Socialchefforeningens opfattelse vil en overgangsordning medføre et betydeligt a d- ministrativt besvær  – ikke mindst for kommuner, som samtidig skal sammenlægges med andre kommuner. Socialchefforeningen foreslår derfor, at lovforslaget ændres, således at gradvis indfasning af de kommunale målgrupper ikke bliver hovedreglen, men undtagel- sen, som kan aftales, hvis en kommune vurderer, at hele målgruppen for den kommunale arbejdsmarkedsindsats ikke kan overføres til jo bcentret 1. januar 2007. A-, B- og C - jobcentre Lovforslaget indebærer, at forsikrede ledige efter 6 måneder skal visiteres til et B-jobcen- ter. Efter Socialchefforeningens mening er det i klar modstrid med strukturreformens bæ- rende princip om at opgaveløsningen skal tage udgangspunkt i borgernes behov. Det vil for den forsikrede borger være svært at forstå, at vedkommende efter 6 måneder skal henvende sig i et jobcenter i en anden kommune. I tilfælde af sygdom, vil den forsi k- rede ledige oven i købet skulle sendes fra B -jobcenteret tilbage til bopælskommunen og dennes A-jobcenter og ved raskmelding retur til B-jobcenteret. Opdelingen i A- og B-jobcentre vil i det hele taget vanskeliggøre samarbejdet mellem b o- pælskommune og jobcentre om løsning af borgernes eventuelle problemer ud over ledi  g- hed, og risikoen for problemer ud over ledighed øges erfaringsmæssigt proportionalt med ledighedsperioden. Med de forventede ca. 100 nye kommuner har Socialchefforeningen svært ved at se b e- grundelsen for at opretholde sondringen mellem A- og B-jobcentre. Efter Socialcheffor- eningens mening bør opdelingen i A - og B-jobcentre derfor opgives. Med venlig hilsen Ole Pass Landsformand