. AK-SamvirkeBrancheorganisation for danske a-kasserHøringssvarAK-Samvirkes høringssvar på udkast til Forslag til Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats3. januar 2005
. AK-SamvirkeBrancheorganisation for danske a-kasserResume og anbefalingerAK-Samvirke vil i dette høringssvar fokusere på a -kassernes opgaver og samarbejdsrelationer med de i lovforslaget definerede jobcentre og beskæftigelsesregioner. Der gives en række anbefalinger, som har væsentlig betydning for a -kasserne. Etablering af omtrent 100 jobcentre med forskellige opgaveportef øljer og forskellige styr e-modeller vil komplicere samarbejdet med a -kasserne. AK-Samvirke anbefaler derfor, at der i lovforslaget indskrives, at jobcentrene skal tage initiativ til at etablere kontakt og sama r-bejde med a-kasserne vedrørende informationsudv eksling, CV-samtaler, kontaktforløb, ve j-ledning mv. Det nuværende samarbejde mellem AF -regionerne og a-kasserne har betydning for effektiv i-teten i beskæftigelsesindsatsen. AK -Samvirke anbefaler derfor, at der i hver enkelt beskæ f-tigelsesregion etableres et formaliseret samarbejde med a -kasserne i området om beskæft i-gelsesindsatsen og om det konkrete arbejde i regionerne på tværs af jobcentrene, herunder udpegning af best practice i samarbejdet mellem jobcentre og a -kasser og beskæftigelsesin d-satsen. Samarbejdet kan f.eks. bidrage til, at beskæftigelsesregionerne via a -kasserne kan få informationer om kvaliteten og karakteren af indsatsen i de enkelte jobcentre. AK -Samvirke anbefaler, at regionsdirektørerne senest primo 2006 tager initiativ til at sikre, at alle jobcent-rene indleder samarbejde med a -kasserne. Lovbemærkningerne om hvornår medlemmerne hører til i A- og B-centre er upræcise og kan give anledning til meget forskellig praksis i A -centrene. Det kan betyde, at medlemme r-ne vil blive behandlet fors kelligt afhængigt af geografisk tilknytning. Kriterierne for hvornår medlemmerne skal henhøre under A - eller B-centre skal præciseres.Medarbejderne i de statslige og kommunale myndigheder i A - og B-jobcentrene skal løse opgaverne på tværs af målgruppernefor stat og kommune (forsikrede og ikke forsikrede). Selvom hensigten formentlig er en fleksibel og effektiv opgaveløsning, er konsekvensen, at grænsen mellem forvaltningsopgaver og forvaltningsafgørelser vil flyde sammen. I praksis vil der blive truffet forvaltningsafgørelser af f.eks. kommunale medarbejdere over for fo r-sikrede ledige. Dermed bliver myndighedsopdelingen en skrivebordskonstruktion og illus o-risk. AK-Samvirke finder det uhensigtsmæssigt og i strid med jobcenterets opgaver, at centrene har indstillingsret i rådighedsspørgsmål overfor de kommunale forvaltninger. Det er AK-Samvirkes opfattelse, at rådighed er uløseligt koblet til stillingtagen til udbetaling af ydelser, og dermed til de kommunale forvaltningernes administration i forhold til k ontant-og start-hjælpsmodtagere. Det anbefales derfor at denne indstillingsret til centrene fjernes fra lovbe-mærkningerne for at holde centerets opgaveprofil skarp.AK-Samvirke ser med bekymring på den forestående praktiske implementering af IT -understøtn ingen i jobcentrene. Det forekommer urealistisk, at der i lovforslaget ikke kalk u-leres med uundgåelige udgifter til IT -udbygningen, der bliver helt central for den praktiske implementering af lovforslaget. Hvis ikke IT -understøtningen skal blive en fiasko, er det nødvendigt med en økonomisk ramme for IT -udbygningen.
. AK-SamvirkeBrancheorganisation for danske a-kasserAK-Samvirke noterer, at beskæftigelsesministeren får bemyndigelse (§ 71) til at pålægge aktørerne i beskæftigelsesindsatsen, herunder a -kasserne, at bruge fælles standarder og IT -services. Ministeren kan desuden fastlægge udgiftsfordelingen ved fælles løsninger (gæl-dende lovgivning). AK-Samvirke skal i den sammenhæng anbefale, at fælles løsninger etab-leres i tæt samarbejde med a -kasserne og AK-Samvirke for at sikre de mest effektive løsni n-ger til den billigst mulige prisAK-Samvirke noterer, at IT-udbygningen ikke vedrører sagsbehandlersystemer, og at a -kassernes suveræne adgang til at bestemme systemer og leverandører fastholdes fremover, selvom om der kan stilles krav til systemerne for at tilgodese kommunikationshensyn mel-lem f.eks. a-kassernes og kommunernes systemer. AK-Samvirke kan tilslutte sig en ny digi-tal IT-strategi, som a-kasserne vil deltage aktivt i, og fastholder samtidig a-kassernes be-stemmelsesret over egne sagssystemer og leverandørforbindelser.
. AK-SamvirkeBrancheorganisation for danske a-kasserSamarbejde mellem jobcentre, beskæftigelsesregioner og a-kasserAK-Samvirke noterer, at a -kasserne bevarer deres nuværende opgaver i form af udbetaling af dag-penge og rådighedsvurdering, samt rådgivning, vejledning, og service overf or medlemmerne1.AK-Samvirke tager for givet at udbetaling af dagpenge også dækker over de andre udbetalings-ydelser, som a-kassernes administrerer i dag: Efterløn, overgangsydelse, børnepasningsorlovsydel-se, VEU-godtgørelse, transportgodtgørelse, voksen uddannelsesstøtte og aktiveringsydelse. Selvom om den obligatoriske opgaveportefølge i princippet er uforandret, vil vilkåret for a-kassernes arbejde blive væsentlig forandret, når Arbejdsformidlingen nedlægges og overføres til statslige myndigheder i en 3- delt jobcenterstruktur. I dag samarbejder 32 a -kasser med 14 AF-regioner. Samarbejdet består i bundne opgaver i forbi n-delse med a-kassernes rådighedskontrol med ledige medlemmer, herunder især elektronisk informa-tionsudveksling med hver af de 14 AF -regioner og besvarelse af koder om underretningspligtige hændelser (UPH) fra AF til a -kasserne. Systemet er komplekst og stiller væsentlige krav til nøjag-tighed i regel- og kodeanvendelse i konkrete sager om rådighed. Der ud over arbejder AF og a -kasserne sammen om anden informationsudveksling, der har til formål at optimere beskæftigelses-indsatsen overfor den enkelte ledige, f.eks. CV -indlæggelse og o pfølgning, indberetning til pligtige tilbud ved 6 og 12 måneders ledighed, særlige regler for ledige over 60 år osv. I hver eneste AF-region er der d-ning og service overfor de ledige, ofte udmøntet i konkrete samarbejdsaftaler mellem AF og a -kasserne. Dette frivillige samarbejde medvirker til at fo rbedre beskæftigelsesindsatsen over for den enkelte ledige og optimere matchfunktioner på arbejdsmarkedet bl.a. ved hjælp af jobformidlerfunktioner i byggebranchen og i industribrancher, der har fleksibel anvendelse af arbejdskraft. Samarbejdet mellem a-kasserne og AF bidrager direkte til at arbejdsudbuddet er højt og at den ledige arbejdskraft står parat til de ledige jobs. Etablering af omtrent 100 jobcentre med forskellige opgaveporteføljer og forskellige styremodeller vil komplicere samarbejdet med a -kasserne. Antallet af enheder som hver eneste a -kasse skal sam-arbejde med udvides fra 14 regioner til ca.100 centre og 4 beskæftigelsesregioner. I den sammen-hæng skal det ikke skjules, at samarbejdet med AF i forbindelse med underretningspligtige hændel-ser om negative formidlinger mv. har medført betydelige vanskeligheder af teknisk, kommunikativ og sagsmæssig karakter, hvilket fremgår af rapport Rambøll Management2. AK-Samvirke gør o p-mærksom på, at de dokumenterede vanskeligheder ikke bliver mindre af, at antallet af selvstændige arbejdsmarkedsmyndigheder udvides fra 14 AF -regioner til ca. 100 jobcentre. Der må forudses b e-tydelige vanskeligheder med at få et effektivt kommunikationssystem og samarbejde etableret me l-lem godt 30 a-kasser og 100 centre. AK-Samvirke vil også pege på det helt afgørende faktum, at hvis de frivillige aftaler mellem AF -regionerne og a-kasserne om en effektiv indsats overfor de ledige, ikke følges op i det ny jobcente r-system, vil det danske arbejdsmarked miste dynamik og effektivitet. Samarbejdet mellem a-kasserne og jobcentrene er så meget desto mere nødvendigt i etablerings - og overgangsfasen, fordi det må forventes, at staten og kommunerne må investere betydelige person a-1Bemærkninger til lovforslaget side 10 nederst.2Rambøll Management: Effektivisering af rådighedsadministrationen, august 2004.
. AK-SamvirkeBrancheorganisation for danske a-kasserleressourcer i at opbygge de ny organisationer og systemer . A-kasserne kan tilbyde at løfte opgaver, der ligger ud over de lovgivningsmæssige rammer evt. efter udbud fra jobcentrene og som anden aktør. Det gælder især CV-samtaler med nytilmeldte ledige3 og det skal bemærkes, at selvom denne opgave formelt er plac eret i AF i dag, så er a -kasserne ifølge Lov om aktiv beskæftigelsesindsats forpligtet til generelt at understøtte ledige medlemmer med at lægge CV ind i Job-Net, og det med-fører i praksis, at a -kasserne også medvirker til at løse opgaven for de nytilmeldt e ledige.AK-Samvirke anbefaler, at det i loven fastsættes, at jobcentrene skal tage initiativ til at etablere kontakt og samarbejde med a -kasserne vedrørende informationsudveksling, CV -samtaler, kontakt-forløb, vejledning mv. AK-Samvirke skal desuden an befale, at der i hver enkelt Beskæftigelsesregion etableres et formal i-seret samarbejde med a -kasserne i området om beskæftigelsesindsatsen og det konkrete arbejde i regionerne på tværs af jobcentrene. Samarbejdet kan f.eks. bedrage til at beskæftigelsesreg ionerne via a-kasserne kan få synsvinkler på kvaliteten og karakteren af indsatsen i de enkelte jobcentre.Opdeling mellem A- og B-centreOpdelingen i A, B og C -centre vil i forhold til de forsikrede ledige give anledning til forskellige bureaukratiske problemer. Især sondringen mellem A - og B-centre medfører i praksis afgræns-ningsproblemer i forhold til om et medlem er tilknyttet A eller B centre. Det gælder ikke mindst i situationer hvor medlemmerne flytter bopæl fra en kommune til en anden. Hvis adskillelsen skal fungere i praksis, kræver det meget præcis og nøjagtig anvendelse af overflytningskriterier, samt præcis og aktuel information til de pågældende medlemmer. AK-Samvirke vil blot pege på, at der uvægerligt vil opstå talrige problemer med hensyn til hvor medlemmerne hører til, og at disse pr o-blemer vil nedsætte effektiviteten i opgaveløsningen og medføre klagesager. Desuden anfører AK -Samvirke, at lovbemærkningerne om hvornår medlemmerne hører til i A- og B-centre er upræcise og kan give anledni ng til meget forskellig praksis i A-centrene. Det kan betyde at medlemmerne vil blive behandlet forskelligt afhængige af geografisk tilknytning. Kriterierne for hvornår medlemmerne skal henhøre under A - eller B-centre skal præciseres.Sammenblanding af myndighedsansvarAK-Samvirke noterer, at jobcenterstrukturen indebærer, at der etableres to parallelle myndigheder, henholdsvis en statslig og en kommunal myndighed. Dog delegeres den statslige myndighed til de kommunale myndigheder i C-centrene. Den todelte myndighed i A- og B-centrene betyder, at der etableres en tilsvarende statslig og kommunal ledelse. Samtidig lægges op til, at medarbejderne i de to myndigheder løser opgaver på tværs af målgrupperne for stat og kommune (forsikrede og ikke forsikrede). Det betyder i praksis, at kommunale medarbejdere kan varetage forvaltningsopgaver overfor forsikrede ledige og statslige medarbejde kan gøre ditto for ikke -forsikrede ledige. Selvom hensigten formentlig er en fleksibel og effektiv opgaveløsning, vil AK -Samvirke gøre opmærksom på, at grænsen mellem forvaltningsopgaver og forvaltningsafgørelser meget let vil flyde sammen. Med andre ord betyder den tværgående opgaveløsning, at der i praksis vil blive truffet forvaltnings-3A-kasserne skal tage kontakt gentilmeldte ledige, der skal have deres CV o pdateret.
. AK-SamvirkeBrancheorganisation for danske a-kasserafgørelser af f.eks. kommunale medarbejd ere over for forsikrede ledige. Dermed bliver myndi g-hedsopdelingen en skrivebordskonstruktion og i realiteten illusorisk. RådighedDen kommunale myndighed i jobcenteret skal - eller starthjælpsmodtageren f.ek s. ikke tager imod de tilbud som centeret giver m-munale forvaltning, der administrerer kontanthjælp, at der f.eks. iværksættes en sanktion. Denne procedure skal ikke følges hvis det er et a -kassemedlem, idet jobcentret i dette tilfæld e alene skal oversendes en kode med en underretning til a -kassen, der undersøger sagen og tager stilling til evt. sanktion. AK-Samvirke finder det uhensigtsmæssigt og i strid med jobcenterets opgaver, at centrene har indstillingsret i rådighedsspørgsmål overfor kontanthjælps - og starthjælpsmodtagere, idet r å-dighed er koblet til stillingtagen til udbetaling af ydelser. Det anbefales derfor at denne indstilling s-ret fjernes fra lovbemærkningerne for at holde centerets opgaveprofil skarp.Implementering af IT-strategiFor så vidt angår IT -understøtningen af jobcentrene ser AK -Samvirke med bekymring på den for e-stående praktiske implementering. AK -Samvirke er enighed i, at der skal udformes en helt ny IT -strategi baseret på digital forvaltning, og anbefaler i d en sammenhæng at Amanda nedlægges og erstattes af et nyt fleksibelt system. Ministeren får i lovforslaget bemyndigelse til at fastlægge fælles standarder vedrørende grænsefalder, dataformater, kommunikationsstandarder, indholdsstandarder vedrører opgørelse smetoder og fastlæggelse af centrale begreber. Imidlertid forekommer det be-mærkelsesværdigt urealistisk, at der i lovforslaget ikke kalkuleres med uundgåelige udgifter til IT-udbygningen, der bliver helt central for den praktiske implementering af lovforsl aget. Hvis ikke IT -understøtningen skal blive en fiasko, er det nødvendigt med en økonomisk ramme for IT-udbygningen. AK-Samvirke er enig i, at IT -standarder skal baseres på åbne standarder, således at IT-services kan indgå i digital forvaltning, der mul iggør at systemer kan kommunikere via web -baserede services. AK-Samvirke noterer, at ministerbemyndigelse ikke vedrører sagsbehandlersystemer. Det betyder at a-kassernes suveræne adgang til at bestemme systemer og leverandører fastholdes fremover, selvom om der kan stilles krav til systemerne for at tilgodese kommunikationshensyn mellem f.eks. a-kassernes og kommunernes systemer. AK-Samvirke kan tilslutte sig en ny digital IT-strategi, som a-kasserne vil deltage aktivt i, og fastholder samtidig a-kassernes bestemmelsesret over egne sags-systemer og leverandørforbindelser. AK-Samvirke noterer, at beskæftigelsesministeren får betydelige bemyndigelser (§ 71) til at pålæg-ge aktørerne i beskæftigelsesindsatsen, herunder a -kasserne, at bruge fælles standarder og IT-services. Ministeren kan desuden fastlægge udgiftsfordelingen ved fælles løsninger (gældende lov-givning). AK-Samvirke skal i den sammenhæng anbefale, at fælles løsninger etableres i tæt samar-bejde med a-kasserne og AK-Samvirke for at sikre de mest effektive løsninger til den billigst mulige pris
. AK-SamvirkeBrancheorganisation for danske a-kasserOvergangMed hensyn til overgangsperioden indtil d. 1.1.2007 forventer AK -Samvirke, at der træffes aftaler med a-kasserne i hver eneste region om hvor længe samarbejdsaftalerne med AF -regionerne løber, og at evt. overgangsordninger aftales. For så vidt angår a -kassernes kommende samarbejde med jobcentrene, anbefaler AK -Samvirke at regionsdirektørerne senest primo 2006 tager initiativ til at sikre, at alle jobcentrene indleder sama r-bejde med a-kasserne. Morten Kaspersen/Torben D. Jensen