. AK-Samvirke Brancheorganisation for danske a-kasser Høringssvar AK-Samvirkes høringssvar på udkast til Forslag til Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats 3. januar 2005
. AK-Samvirke Brancheorganisation for danske a-kasser Resume og anbefalinger AK-Samvirke vil i dette høringssvar fokusere på a   -kassernes opgaver og samarbejdsrelationer med de i lovforslaget definerede jobcentre og beskæftigelsesregioner. Der gives en række anbefalinger, som har væsentlig betydning for a   -kasserne. Etablering af omtrent 100 jobcentre med forskellige opgaveportef  øljer og forskellige styr  e- modeller vil komplicere samarbejdet med a -kasserne. AK-Samvirke anbefaler derfor, at der i lovforslaget indskrives, at jobcentrene skal tage initiativ til at etablere kontakt og sama  r- bejde med a-kasserne vedrørende informationsudv  eksling, CV-samtaler, kontaktforløb, ve  j- ledning mv. Det nuværende samarbejde mellem AF   -regionerne og a-kasserne har betydning for effektiv i- teten i beskæftigelsesindsatsen. AK   -Samvirke anbefaler derfor, at der i hver enkelt beskæ    f- tigelsesregion etableres  et formaliseret samarbejde med a -kasserne i området om beskæft    i- gelsesindsatsen og om det konkrete arbejde i regionerne på tværs af jobcentrene, herunder udpegning af best practice i samarbejdet mellem jobcentre og a  -kasser og beskæftigelsesin   d- satsen. Samarbejdet kan f.eks. bidrage til, at beskæftigelsesregionerne via a    -kasserne kan få informationer om kvaliteten og karakteren af indsatsen i de enkelte jobcentre. AK  -Samvirke anbefaler, at regionsdirektørerne senest primo 2006 tager initiativ til at sikre, at    alle jobcent- rene indleder samarbejde med a -kasserne. Lovbemærkningerne  om  hvornår  medlemmerne  hører  til  i  A -  og  B-centre  er  upræcise  og kan give anledning til meget forskellig praksis i A -centrene. Det kan betyde, at medlemme r- ne vil blive behandlet fors kelligt afhængigt af geografisk tilknytning. Kriterierne for hvornår medlemmerne skal henhøre under A  - eller B-centre skal præciseres. Medarbejderne  i  de  statslige  og  kommunale  myndigheder  i  A -  og  B-jobcentrene  skal  løse opgaverne på tværs af målgrupperne for stat og kommune (forsikrede og ikke forsikrede). Selvom hensigten formentlig er en fleksibel og effektiv opgaveløsning, er konsekvensen, at grænsen mellem forvaltningsopgaver og forvaltningsafgørelser vil flyde sammen. I praksis vil der blive truffet  forvaltningsafgørelser  af f.eks. kommunale medarbejdere over for fo r- sikrede ledige. Dermed bliver myndighedsopdelingen en skrivebordskonstruktion og illus  o- risk. AK-Samvirke finder det uhensigtsmæssigt og i strid med jobcenterets opgaver, at centrene har  indstillingsret  i  rådighedsspørgsmål  overfor  de  kommunale  forvaltninger.  Det  er  AK - Samvirkes opfattelse, at rådighed er uløseligt koblet til stillingtagen til udbetaling af ydelser, og dermed til de kommunale forvaltningernes administration i forhold til k  ontant - og start- hjælpsmodtagere. Det anbefales derfor at denne indstillingsret til centrene fjernes fra lovb e- mærkningerne for at holde centerets opgaveprofil skarp. AK-Samvirke  ser  med  bekymring  på  den  forestående  praktiske  implementering  af  IT    - understøtn ingen i jobcentrene. Det forekommer urealistisk, at der i lovforslaget ikke kalk  u- leres med uundgåelige udgifter til IT  -udbygningen, der bliver helt central for den praktiske implementering  af  lovforslaget.  Hvis  ikke  IT -understøtningen  skal  blive  en  fiasko,    er  det nødvendigt med en økonomisk ramme for IT   -udbygningen.
. AK-Samvirke Brancheorganisation for danske a-kasser AK-Samvirke  noterer,  at  beskæftigelsesministeren  får  bemyndigelse  (§  71)  til  at  pålægge aktørerne i beskæftigelsesindsatsen, herunder a   -kasserne, at bruge fælles standarder og  IT  - services.  Ministeren  kan  desuden  fastlægge  udgiftsfordelingen  ved  fælles  løsninger  (gæ l- dende lovgivning). AK-Samvirke skal i den sammenhæng anbefale, at fælles løsninger eta b- leres i tæt samarbejde med a  -kasserne og AK-Samvirke for at sikre de mest effektive løsni n- ger til den billigst mulige pris AK-Samvirke  noterer,  at  IT-udbygningen  ikke  vedrører  sagsbehandlersystemer,  og  at  a - kassernes suveræne adgang til at bestemme systemer og leverandører fastholdes fremover, selvom om der kan stilles krav til systemerne for at tilgodese kommunikationshensyn mel- lem f.eks. a-kassernes og kommunernes systemer. AK-Samvirke kan tilslutte sig en ny digi- tal  IT-strategi,  som  a-kasserne  vil  deltage  aktivt  i,  og  fastholder  samtidig  a-kassernes  be- stemmelsesret over egne sagssystemer og leverandørforbindelser.
. AK-Samvirke Brancheorganisation for danske a-kasser Samarbejde mellem jobcentre, beskæftigelsesregioner og a -kasser AK-Samvirke noterer, at a -kasserne bevarer deres nuværende opgaver ”i form af udbetaling af da g- penge og rådighedsvurdering, samt rådgivning, vejledning, og service overf    or medlemmerne”1. AK-Samvirke tager for givet at ”udbetaling af dagpenge” også dækker over de andre udbetaling s- ydelser, som a-kassernes administrerer i dag: Efterløn, overgangsydelse, børnepasningsorlovsyde l- se, VEU-godtgørelse, transportgodtgørelse, voksen   uddannelsesstøtte og aktiveringsydelse. Selvom  om  den  obligatoriske  opgaveportefølge  i  princippet  er  uforandret,  vil  vilkåret  for  a - kassernes  arbejde  blive  væsentlig  forandret,  når  Arbejdsformidlingen  nedlægges  og  overføres  til statslige myndigheder i en  3 -   delt jobcenterstruktur. I dag samarbejder 32 a -kasser med 14 AF-regioner. Samarbejdet består i bundne opgaver i forbi  n- delse med a-kassernes rådighedskontrol med ledige medlemmer, herunder især elektronisk inform a- tionsudveksling  med  hver  af  de  14  AF -regioner  og  besvarelse  af  koder  om  underretningspligtige hændelser (UPH) fra AF til a   -kasserne. Systemet er komplekst og stiller væsentlige krav til nøja g- tighed  i  regel-  og  kodeanvendelse  i  konkrete  sager  om  rådighed.  Der  ud  over  arbejder  AF  og  a   - kasserne sammen om anden informationsudveksling, der har til formål at optimere beskæftigelse s- indsatsen overfor den enkelte ledige, f.eks. CV -indlæggelse og o   pfølgning, indberetning til pligtige tilbud ved 6 og 12 måneders ledighed, særlige regler for ledige over 60 år osv. I hver eneste AF-region er der – d- ning  og  service  overfor  de  ledige,  ofte  udmøntet  i  konkrete  samarbejdsaftaler  mellem  AF  og  a    - kasserne. Dette frivillige samarbejde medvirker til at fo rbedre beskæftigelsesindsatsen over for den enkelte     ledige     og     optimere     matchfunktioner     på     arbejdsmarkedet     bl.a.     ved     hjælp     af jobformidlerfunktioner  i  byggebranchen  og  i  industribrancher,  der  har  fleksibel  anvendelse  af arbejdskraft. Samarbejdet mellem a-kasserne og AF bidrager direkte til at arbejdsudbuddet er højt og at den ledige arbejdskraft står parat til de ledige jobs. Etablering af omtrent 100 jobcentre med forskellige opgaveporteføljer og forskellige styremodeller vil komplicere samarbejdet med a -kasserne. Antallet af enheder som hver eneste a -kasse skal sam- arbejde med udvides fra 14 regioner til ca.100 centre og 4 beskæftigelsesregioner. I den samme n- hæng skal det ikke skjules, at samarbejdet med AF i forbindelse med underretningspligtige hænde l- ser om negative formidlinger mv. har medført betydelige vanskeligheder af teknisk, kommunikativ og sagsmæssig karakter, hvilket fremgår af rapport Rambøll Management 2. AK-Samvirke gør o p- mærksom på, at de dokumenterede vanskeligheder ikke bliver mindre af, at antallet af selvstændige arbejdsmarkedsmyndigheder udvides fra 14 AF -regioner til ca. 100 jobcentre. Der må forudses b  e- tydelige vanskeligheder med at få et effektivt kommunikationssystem og samarbejde etableret me   l- lem godt 30 a-kasser og 100 centre. AK-Samvirke vil også pege på det helt afgørende faktum, at hvis de frivillige aftaler mellem AF    - regionerne og a-kasserne om en effektiv indsats overfor de ledige, ikke følges op i det ny jobcente  r- system, vil det danske arbejdsmarked miste dynamik og effektivitet. Samarbejdet mellem a-kasserne og jobcentrene er så meget desto mere nødvendigt i etablerings   - og overgangsfasen, fordi det må forventes, at staten og kommunerne må investere betydelige person   a- 1 Bemærkninger til lovforslaget side 10 nederst. 2 Rambøll Management: Effektivisering af rådighedsadministrationen, august 2004.
. AK-Samvirke Brancheorganisation for danske a-kasser leressourcer i at opbygge de ny organisationer og systemer  . A-kasserne kan tilbyde at løfte opgaver, der ligger ud over de lovgivningsmæssige rammer evt. efter udbud fra jobcentrene og som anden aktør. Det gælder især CV -samtaler med nytilmeldte ledige3 og det skal bemærkes, at selvom denne opgave formelt er plac eret i AF i dag, så er a  -kasserne ifølge Lov om aktiv beskæftigelsesindsats forpligtet til generelt at understøtte ledige medlemmer med at lægge CV ind i Job -Net, og det med- fører i praksis, at a  -kasserne også medvirker til at løse opgaven for de nytilmeldt    e ledige. AK-Samvirke  anbefaler,  at  det  i  loven  fastsættes,  at  jobcentrene  skal  tage  initiativ  til  at  etablere kontakt og samarbejde med a -kasserne vedrørende informationsudveksling, CV  -samtaler, kontakt- forløb, vejledning mv. AK-Samvirke skal desuden an befale, at der i hver enkelt Beskæftigelsesregion etableres et formal    i- seret samarbejde med a -kasserne i området om beskæftigelsesindsatsen og det konkrete arbejde i regionerne på tværs af jobcentrene . Samarbejdet kan f.eks. bedrage til at beskæftigelsesreg    ionerne via a-kasserne kan få synsvinkler på kvaliteten og karakteren af indsatsen i de enkelte jobcentre. Opdeling mellem A- og B-centre Opdelingen i A,  B og C -centre vil i forhold til de forsikrede ledige  give  anledning til forskellige bureaukratiske  problemer.  Især  sondringen  mellem  A   -  og  B-centre  medfører  i  praksis  afgræn s- ningsproblemer i forhold til om et medlem er tilknyttet A eller B centre. Det gælder ikke mindst i situationer  hvor  medlemmerne  flytter  bopæl  fra  en  kommune  til  en  anden.  Hvis  adski llelsen  skal fungere  i  praksis,  kræver  det  meget  præcis  og  nøjagtig  anvendelse  af  overflytningskriterier,  samt præcis og aktuel information til de pågældende medlemmer. AK -Samvirke vil blot pege på, at der uvægerligt vil opstå talrige problemer med hensyn til hvor medlemmerne hører til, og at disse pr  o- blemer vil nedsætte effektiviteten i opgaveløsningen og medføre klagesager. Desuden anfører AK  -Samvirke, at lovbemærkningerne om hvornår medlemmerne hører til i A - og B-centre er upræcise og kan give anledni  ng til meget forskellig praksis i A-centrene. Det kan betyde at medlemmerne vil blive behandlet forskelligt afhængige af geografisk tilknytning.    Kriterierne for hvornår medlemmerne skal henhøre under A   - eller B-centre skal præciseres. Sammenblanding af myndighedsansvar AK-Samvirke noterer, at jobcenterstrukturen indebærer, at der etableres to parallelle myndigheder, henholdsvis en statslig og en kommunal myndighed. Dog delegeres den statslige myndighed til de kommunale myndigheder i C-centrene. Den todelte myndighed i A- og B-centrene betyder, at der etableres en tilsvarende statslig og kommunal ledelse. Samtidig lægges op til, at medarbejderne i de to myndigheder løser opgaver på tværs af målgrupperne for stat og kommune (forsikrede og ikke forsikrede).  Det  betyder  i  praksis,  at  kommunale  medarbejdere  kan  varetage  forvaltningsopgaver overfor forsikrede ledige og statslige medarbejde kan gøre ditto for ikke  -forsikrede ledige. Selvom hensigten formentlig er en fleksibel og effektiv opgaveløsning, vil AK  -Samvirke gøre opmærksom på, at  grænsen mellem  forvaltningsopgaver og forvaltningsafgørelser meget let vil flyde sammen. Med andre ord betyder den tværgående opgaveløsning, at der i praksis vil blive truffet forvaltning s- 3 A-kasserne skal tage kontakt gentilmeldte ledige, der skal have deres CV o pdateret.
. AK-Samvirke Brancheorganisation for danske a-kasser afgørelser   af  f.eks.  kommunale  medarbejd ere  over  for  forsikrede  ledige.  Dermed  bliver  myndi g- hedsopdelingen en skrivebordskonstruktion og i realiteten illusorisk. Rådighed Den kommunale myndighed i jobcenteret skal   – - eller starthjælpsmodtageren f.ek   s. ikke tager imod de tilbud som centeret giver   – m- munale  forvaltning,  der  administrerer  kontanthjælp,  at  der  f.eks.  iværksættes  en  sanktion.  Denne procedure skal ikke følges hvis det er et a  -kassemedlem, idet jobcentret i dette tilfæld   e alene skal oversendes en kode med en underretning til a -kassen, der undersøger sagen og tager stilling til evt. sanktion. AK-Samvirke finder det uhensigtsmæssigt og i strid med jobcenterets opgaver, at centrene har indstillingsret i rådighedsspørgsmål ov erfor kontanthjælps   - og starthjælpsmodtagere, idet r   å- dighed er koblet til stillingtagen til udbetaling af ydelser. Det anbefales derfor at denne indstilling   s- ret fjernes fra lovbemærkningerne for at holde centerets opgaveprofil skarp. Implementering af IT-strategi For så vidt angår IT   -understøtningen af jobcentrene ser AK  -Samvirke med bekymring på den for  e- stående praktiske implementering. AK  -Samvirke er enighed i, at der skal udformes en helt ny IT  - strategi  baseret  på  digital  forvaltning,  og  anbefaler  i  d  en  sammenhæng  at  Amanda  nedlægges  og erstattes af et nyt fleksibelt system. Ministeren får i lovforslaget bemyndigelse til at fastlægge fælles standarder  vedrørende  grænsefalder,  dataformater,  kommunikationsstandarder,  indholdsstandarder vedrører  opgørelse   smetoder  og  fastlæggelse  af  centrale  begreber.  Imidlertid  forekommer  det  b e- mærkelsesværdigt urealistisk, at der i lovforslaget ikke kalkuleres med uundgåelige udgifter til IT - udbygningen, der bliver helt central for den praktiske implementering af lovforsl  aget. Hvis ikke IT - understøtningen   skal   blive   en   fiasko,   er   det   nødvendigt   med   en   økonomisk   ramme   for   IT - udbygningen. AK-Samvirke er enig i, at IT -standarder skal baseres på åbne standarder, således at IT -services kan indgå i digital forvaltning, der mul  iggør at systemer kan kommunikere via web  -baserede services. AK-Samvirke noterer, at ministerbemyndigelse ikke vedrører sagsbehandlersystemer. Det betyder at  a-kassernes  suveræne  adgang  til  at  bestemme  systemer  og  leverandører  fastholdes  fremover, selvom om der kan stilles krav til systemerne for at tilgodese kommunikationshensyn mellem f.eks. a-kassernes og kommunernes systemer. AK-Samvirke kan tilslutte sig en ny digital IT-strategi, som a-kasserne vil deltage aktivt i, og fastholder samtidig a-kassernes bestemmelsesret over egne sags- systemer og leverandørforbindelser. AK-Samvirke noterer, at beskæftigelsesministeren får betydelige bemyndigelser (§ 71) til at pålæ g- ge  aktørerne  i  beskæftigelsesindsatsen,  herunder  a   -kasserne,  at  bruge  fælles  standarder  og     IT- services. Ministeren kan desuden fastlægge udgiftsfordelingen ved fælles løsninger (gældende lo v- givning). AK-Samvirke skal i den sammenhæng anbefale, at fælles løsninger etableres i tæt sama r- bejde med a-kasserne og AK-Samvirke for at sikre de mest effektive løsninger til den billigst mulige pris
. AK-Samvirke Brancheorganisation for danske a-kasser Overgang Med hensyn til overgangsperioden indtil d. 1.1.2007 forventer AK  -Samvirke, at der træffes aftaler med a-kasserne i hver eneste region om hvor længe samarbejdsaftalerne med AF    -regionerne løber, og at evt. overgangsordninger aftales. For så vidt angår a   -kassernes kommende samarbejde med jobcentrene, anbefaler AK -Samvirke at regionsdirektørerne senest primo 2006 tager initiativ til at sikre, at alle jobcentrene indleder sama    r- bejde med a-kasserne. Morten Kaspersen / Torben D. Jensen