Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 18 af 17. november 2004 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del – bilag 12). Spørgsmål nr. 18: Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11. oktober 2004 fra FOA, Svendborg om kommunernes opfølgning over for sygemeldte borgere, jf. alm.del – Svar:   FOA Svendborg anfører i brev af 11. oktober 2004, at de oplever, at syg e- meldte medlemmer ikke får den nødvendige hjælp til at blive fastholdt på a r- bejdsmarkedet, når de p.g.a. sygdom ell er nedslidning må opgive at arbejde inden for deres hidtidige arbejdsområde. FOA tilkendegiver, at der skal arbejdes mere kvalitativt i forbindelse med sygemeldte borgere, og at lovgivningen skal præciseres i forhold hertil. Den sygemeldte skal i gang på  et hensigtsmæssigt tidspunkt i forhold til sin sy  g- dom med et kvalitativt, ordentligt forløb, så der skabes de bedste muligheder for en fortsat tilknytning til arbejdsmarkedet. I regeringens handlingsplan ”Det gør vi ved sygefraværet” er der bl.a. lagt op til en styrkelse af kommunernes opfølgningsindsats og til en generel foren k- ling og modernisering af sygedagpengeloven. Jeg forventer snart at kunne fremsætte lovforslag om en styrket sygefravær s- indsats bl.a. med en ny visitation og opfølgning i sygedagp engesager. For- målet med forslaget er, at så mange sygemeldte som muligt fastholdes i a  r- bejde, og at sygefraværet bliver så kort som muligt med behørig hensyntagen til, at der er tale om syge mennesker, som ikke skal presses i arbejde. Med forslaget om en ny visitations- og opfølgningsindsats rettes indsatsen og ressourcerne først og fremmest mod risikosagerne. Det vil sige sager, hvor der er usikkerhed om årsagen til sygdommen og til varigheden, og hvor der erfaringsmæssigt kan være risiko for et komplicer et langvarigt forløb med r i- siko for, at arbejdsevnen trues eller mistes helt eller delvist. Der kan fx være tale om ryglidelser, fibromyalgilignende tilstande, psykiske lidelser, træ  t- hedstilstande mv. Kommunen skal med forslaget tidligt i forløbet visite re sygedagpengesagen med henblik på skærpet opfølgning i risikosager. December 2004 Vores sag 04-022-45
2/3 Visitationen og den løbende revisitation ved hver opfølgning skal bruges til at sikre den rette indsats for den enkelte sygemeldte. Herudover vil der blive foreslået flere samtaler me d sygemeldte i opfølgni n- gen med en intensiveret opfølgning i risikosager. For at sikre en rød tråd i hele opfølgningsforløbet skal kommunen med fo r- slaget tidligt i forløbet udarbejde en opfølgningsplan og stå for koordineri   n- gen både internt og eksternt, s å unødig forlængelse af sagen undgås, og den rette indsats ydes så tidligt som muligt. Den sygemeldte med smerter på grund af, fx nedslidning skal ikke kunne modtage sygedagpenge i en længere periode, uden at der skal tages fat på en afklaring af lidelsen og dens betydning for den sygemeldtes arbejdsevne. Hovedgevinsten ved den foreslåede mere systematiske og målrettede opføl   g- ningsindsats er, at den sygemeldte ikke bliver ladt i stikken, men at en tidli- gere afklaring fører til den rette indsats . Så vidt arbejdsmarkedet som resultat. En sidegevinst ved en forbedret opfølgning vil være, at spørgsmålet om v a- righedsbegrænsningen ikke bliver aktuelt i samme omfang som i dag. Jeg vil i øvrigt , som også tidligere meddelt , se på regl erne om forlængelse, når jeg i det nye år får forslagene fra det udvalg, som ser på mulighederne for at m   o- dernisere sygedagpengeloven. Herudover kan jeg oplyse, at såfremt kommunen har haft mulighed for at konstatere, at sygedagpengene skal ophøre, så ska  l der senest 2 uger før s y- gedagpengene hører op, tages stilling til, om der er behov for yderligere fo r- anstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Yderligere foranstaltninger skal sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning. Det betyder, at kommunerne ikke kan stoppe s  y- gedagpengene uden, at det er taget stilling til, om der fx skal iværksættes r e- validering. Jeg kan endvidere oplyse, at Ankestyrelsen inden for den seneste tid har truf- fet flere afgørelser efter sygedagpengeloven, hvor der har været forudsat sti   l- lingtagen vedrørende revalidering arbejdsprøvning og førtidspension. I disse sager er der truffet afgørelsen om, at kommunerne ikke kan stoppe sygeda g- pengene, før der er sket en afklaring af  arbejdsevnen ved hjælp af ressourc  e- profilen. Sagerne er derfor hjemvist til ny behandling og afgørelse. Ankestyrelsen har i disse nye afgørelser anført, at da anvendelse af arbejd  s- evnebekendtgørelsen har karakter af en garantiforskrift, medfører manglend  e udarbejdelse af en ressourceprofil normalt ugyldighed. En afgørelse kan de r- for kun opretholdes som gyldig, hvor det er helt åbenbart, at en ressourcepr o- fil er uden betydning for sagens behandling. Ankestyrelsen har, med henblik på at vejlede om den ny  praksis og dermed styrke en ensartet praksis, udsendt meddelelser om de trufne afgørelser til brug for både kommuner og nævn.  
3/3 Det er på denne baggrund min vurdering, at med initiativerne som led i reg e- ringens handlingsplan og med den nye praksis fra Ankestyrelsen, vil indsat- sen for arbejdsfastholdelse blive væsentligt styrket. Det er helt afgørende, at sygemeldte hjælpes til at fastholde en plads på arbejdsmarkedet. Jeg følger derfor løbende udviklingen i sygefraværsindsatsen.