Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 310960 Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K I forlængelse af samrådet i går i Videnskabsudvalget om spørgsmål nr. A (Alm. del - bilag ) vedrørende regeringens lovprogram fremsendes hermed i 2 eksemplarer mit talepapi  r. Med venlig hilsen Helge Sander
2 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Talepapir til samråd i Videnskabsudvalget den 20. oktober 2004  –  spørgsmål A (Alm.del – Spørgsmål: Vil ministeren medhenvisning til regeringens lovprogram, jf. alm.del –  bilag 4, give udvalget en vurdering af de lovforslag, som ministeren agter at fremsætte i dette folketingsår, hvor forslagenes omfang, indhold, kompleksitet og politiske implikationer m.v. indgår i vurderingen? Svar: Indholdsfortegnelse: 1. Indledning 2. Lovprogrammet 1. Indledning Vi har de sidste par år gennemført nogle store lovreformer. Det lovprogram, som jeg vil præsentere for Folketinget i denne samling, er derimod lille. Jeg kan samtidig garantere Videnskabsudvalget, at der er tale om et gennembearbejdet lovprogram. Dette bygger jeg på, at der bag flere af lovforslagene ligger udvalgsbetænkninger, ligesom forslaget om ændring af universitetsloven bygger på regeringens redegørelse nr. R 14 til Folketinget om internationalisering. Flere af forslagene har jeg også  bedt om at måtte blive udtaget til lovovervågning. Jeg ønsker ikke at gå ind i en drøftelse af de økonomiske konsekvenser, da disse beror på finanslovsforhandlingerne. Regeringen har en vision om, at Danmark skal være et førende samfund inden for forskning, udvikling og uddannelse. Med indeværende lovprogram tager jeg initiativer til, at videninstitutioner og virksomheder er rustet til at bidrage til denne vision og til at udnytte mulighederne i et højteknologisk samfund.
3 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2. Lovprogrammet Lov om Højtekn ologifonden Efter en offentlig høring med meget positivt resultat har jeg fremsat et lovforslag om Højteknologifonden. Lovforslaget førstebehandles i morgen den 21. oktober. Formålet med fonden er at styrke vækst og beskæftigelse ved strategiske satsninger på forskning og innovation, fx inden for biotekonologi, nanoteknologi og informations- og kommunikationsteknologi. Fonden skal ledes af en selvstændig   bestyrelse på ni personer. Fonden tilføres i gennemsnit mindst to mia. kr. pr. år i årene 2005   -2012, hvis det bekræftes på de årlige finanslove. Bestyrelsen er ansvarlig for udlodning af midler, som primært tages fra afkastet. Med særlig hjemmel kan der dog trækkes fra grundkapitalen. På FFL05 er der planlagt en ekstraordinær udlodning på 100 mio. k   r. De støttede satsninger skal fokusere på nøje udvalgte områder med åbenbare erhvervsmæssige potentialer, på offentlig   -privat samspil og på teknologioverførsel. Forskning og innovation i små og mellemstore virksomheder skal også fremmes. Al støtte give s efter en vurdering af faglig kvalitet og erhvervsmæssig relevans. Bestyrelsen kan nedsætte egne udvalg, men   forskningsfaglige vurderinger skal hentes i forskningsrådene eller Grundforskningsfonden. Bestyrelsen kan overføre midler til Det Strategiske For skningsråd eller til Rådet for Teknologi og Innovation for at styrke beslægtede initiativer. Lovens endelige ikrafttræden vil afhænge af, hvornår EU -kommissionen meddeler sin godkendelse efter EU’s statsstøtteregler. Lovforslaget er stort i økonomisk fo rstand, men teknisk er der ikke tale om noget komplekst eller stort lovforslag. Lov om internet-domænenavne Den teknologiske udvikling har gjort, at internettet og udbredelsen af internet- domænenavne får en stadig stigende betydning for samfundsudviklin   gen. Lovgivningen er anbefalet af et enigt og bredt sammensat domæneudvalg. Jeg finder, at det er vigtigt, at Folketinget inddrages i fastsættelsen af de grundlæggende principper for administrationen af internet  -domæner.
4 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Loven vil sætte rammerne for u  dpegningen af administrator ved et offentligt udbud. Men vil samtidig stille krav til administrator om bred repræsentation, gennemsigtighed og non-profit i sit virke, for derved at videreføre de styrker, der er ved det nuværende system baseret på selvregu   lering. Lovforslaget indeholder et forbud mod hamstring af domænenavne. Derved skal vi undgå, at virksomheder får problemer med spekulanter, der hamstrer adresser, som de bagefter vil sælge til ublu priser.   Forslaget er ikke en del at teleforliget, men har været drøftet i forligskredsen den 7. oktober 2004. Ministeriet er ved at bearbejde høringssvarene til udvalgets lovforslag. Størstedelen af lovforslaget vurderes ikke at være teknisk kompliceret. Lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer Forslag til lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer vil implementere et EU-direktiv. Fristen for implementeringen er den 1. juli 2005. Der er allerede i Danmark en bred adgang til offentlig information i medfør af offentlighedsloven. Forslaget vil supplere de regler og sætte rammer for videreanvendelse af offentlig information til kommercielle og ikke-kommercielle formål. Det er en samfundsøkonomisk fordel, at offentlige informationer, så billigt som muligt, nyttiggø res til at lave indholdstjenester fx på internettet eller som led i mobiltjenester. Lovforslaget understøtter udviklingen af denne informationsindustri. Lad mig understrege, at forslaget selvfølgelig ikke ændrer ved databeskyttelsesreglerne. Oplysninger, der i  dag er fortrolige, vil fortsat være fortrolige. Forslaget forventes sendt i høring i november 2004. Forslaget er ikke en del af teleforliget, man har været nævnt i forligskredsen den 7. oktober 2004. Der er tale om et lille lovforslag, som ikke vurderes at være særlig teknisk kompliceret.
5 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Ændring af universitetsloven Formålet med lovforslaget er at fremme internationaliseringen af danske universitetsuddannelser, så vi fastholder de danske universiteters kvalitetsniveau og konkurrenceevne. Fæ  lles uddannelsesprogrammer er et særlig initiativområde fra EU   - kommissionen og led i udviklingen af det europæiske uddannelsesrum. Efter forslaget får danske studerende nye muligheder for uddannelse i udlandet. Der er tale om planlagte uddannelsesforløb i  udlandet, så der ikke efterfølgende opstår problemer med meritoverførsel. Der indføres desuden en stipendieordning til dygtige studerende uden for EU/EØS. Stipendieordningen vil omfatte støtte til leveomkostninger og betalt uddannelse i Danmark. Samtidig vil universiteterne skulle opkræve fuld deltagerbetaling fra de studerende uden for EU/EØS. Der skal fortsat ikke opkræves betaling fra studerende, der er omfattet af gensidige aftaler, konventioner m.v. Dette skal sikre, at danske borgeres skat ikke bruges til at uddanne fx et meget stort antal kinesere for. Universitetsområdet er forligsbelagt. Lovforslaget er sendt i høring. Høringssvarene vil blive drøftet med forligskredsen inden fremsættelsen. Ændringen af universitetsloven er teknisk komplek   s, men der er tale om en relativ lille ændring af loven. Redegørelse om europæisk samarbejde om forskning og innovation Jeg har taget initiativ til, at der fremlægges en redegørelse til Folketinget om det europæiske samarbejde om forskning og innovation. Som statsministeren flere gange har fremhævet, senest i sin tale ved Folketingets åbning, ser regeringen det europæiske samarbejde som er et vigtigt element i at realisere visionen om det højteknologiske Danmark. Med redegørelsen om det europæiske samar   bejde ønsker regeringen at lægge op til en debat i Folketinget, der kan bidrage til en bred konsolidering af den danske holdning til det fremtidige samarbejde om forskning og innovation i Europa. Redegørelse om udviklingen på de danske universiteter Redegørelsen følger op på universitetsloven og på OECD’s evaluering af de danske universiteter af januar 2004. I forbindelse med universitetsloven har jeg forpligtet mig til at give Folketinget en redegørelse om det nye koncept for udviklingskontrakter for un iversiteterne.
6 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Kontrakterne er både et styrings - og udviklingsredskab og skal give et klart indtryk af universiteternes særlige profil og strategi samt have fokus på målsætninger og resultater, der kan afrapporteres. I OECDs evaluering anbefales det bl.a., at der foretages en vurdering af det langsigtede uddannelsesbehov i Danmark. Redegørelsen kan på denne måde være et relevant input til den yderligere implementering af universitetsloven samt til indgåelsen af nye udviklingskontrakter for perioden 2006-2009. Den it- og telepolitiske redegørelse Jeg skal ifølge den telepolitiske aftale fra 1999 give en årlig redegørelse til Folketinget om Danmarks omstilling til netværkssamfundet. Redegørelsen giver status på udviklingen på det it   - og telepolitiske område gennem det seneste år. I lyset af regeringens vision om at gøre Danmark til et førende højteknologisk samfund vil redegørelsen i 2005 i lighed med redegørelsen for 2004 have særlig fokus på denne problemstilling.