NOTAT Dato: 15. december 2004 Kontor: Erhvervs- og Familiesam- menføringskontoret J.nr.: 2004/4139-207 Sagsbeh.: SWE Fil-navn: Notat Notat om ændring af praksis for indgivelse af ansøgning om ægtefællesammenf ø  ring her i landet, jf. udlændingelovens § 9, stk. 18, og § 9 c, stk.    4. 1. Lovreguleringen og den gældende praksis . Efter udlændingelovens § 9, stk. 18,  og § 9 c, stk. 4, skal ansøgning om ægtefællesamme   n- føring som udgangspunkt indgives fra ansøgerens hjemland eller et la  nd, hvori ansøgeren har haft fast ophold i mere end de sidste tre måneder. Efter gældende praksis kan a nsøgnin g om ægtefællesammenføring    indgives her i landet, hvis ansøger en på tidspunktet for ansøgningens indgivelse lovligt opholder sig her i la ndet med opholdstilladelse, på visum eller visumfrit, eller hvis ganske særlige grunde taler derfor. Efter gældende  praksis kan ganske særlige grunde  blandt andet foreligge, hvis ansøgeren har opnået en sådan tilknytning til Danmark i kraft af et langvarigt ophold her i landet og/eller personlig tilknytning til den herboende ægtefælle, at det ikke bør kræves, at den pågælde n- de udrejser af Danmark for at søge om opholdstilladelse her i landet fra sit hjemland eller et andet opholdsland. 2. Begrundelsen for ændrin g af praksis. Der er to grunde til at ændre praksis. For det første det forhold, at en praksisændring, der i videre omfang åbner op for, at ansø   g- ninger om ægtefællesammenføring kan indgives her i landet, vil være bedre stemmende med Danmarks internationale forpligtelser. For det andet det forhold, at det i visse sager kan forekomme åbenbart urimeligt, at ansøg e- ren skal udrejse af Danmark for at søge om ægtefællesammenføring fra sit hjemland . Det gælder navnlig i sager, hvor der er stor  sandsynlighed for, at ansøger en vil blive meddelt op- holdstilladelse. 3. Den nye praksis: Indgivelse her i landet, hvis en afskæring medfører væsentlig ulempe   . Det må antages, at behovet for ændringen kan imødekommes ved i fremtidig praksis at læ   g- ge vægt på, om det er forbundet med væsentlig ulempe for ansøger  en og dennes herboen-
Side 2 de ægtefælle og eventuelle herboende børn, at ansøgeren skal udrejse og ansøge om ægt  e- fæ llesammenføring fra hjemlandet.  Er det tilfældet, jf. nærmere nedenfor, vil det fremover blive antaget, at der foreligger en sådan særlig grund, at ansøgningen vil kunne indgives   her i landet. I følgende tilfælde vil   der normalt foreligge væsentlig ulempe: 1. Når den herboende ægtefælle er flygtning. Herved undgås det, at ægtefællerne adskilles i en situation, h vor den herboende flygtning vil kunne være afskåret fra at følge med sin ægtefælle, selv om den pågæ    l- dende ønsker det. 2. Når den herboende ægtefælle og ansøger   en har fælles børn, der opholder sig her i landet, og ansøger en skal udrejse til et land uden for Europa. F.eks. vil det normalt ikke være forbundet med væsentlig ulempe for ansøger   en at skulle udrejse til Koso- vo-provinsen i Serbien og Montenegro for dér at ansøge om ægtefællesammenf   ø- ring. 3. Når det antages efter en konkret vurdering, herunder nårdet fremstår uproportionalt at kræve , at ansøgeren  rejser hjem for at indgive ansøgningen. Det vil i den forbi n- delse indgå i vurderingen, om det er sandsynligt, at ansøgningen vil kunne imød  e- kommes. Praksisændringen  vil have virkning straks og vil omfatte sager vedrørende såvel de nugæ  l- dende afvisningsbestemmelser i udlændingelovens § 9, stk. 18, og § 9 c, stk. 4, som de tidli- gere gældende afvisningsbestemmelser i udlændingelovens § 9, stk. 12, jf. lovbekendtgøre   l- se nr. 685 af 24. juli 2003, og § 9, stk. 7, jf. lovbekendtgørelse nr. 711 af 1. a ugust 2001. Verserende klagesager om afvisning af ansøgning om ægtefællesammenføring af ove n- nævn te karakter vil blive hjemvist til Udlændingestyrelsen med henblik på, at styrelsen kan tage ansøgningerne under behandling,  og at ansøger en i de pågældende sager får lov til at opholde sig her i landet under styrelsens sagsbehandling. 4. Afledet virkning: Ny praksis for opsættende virkning  i visse tilfælde  ved klage over afslag på ansøgning o m ægtefællesammenføring   . Efter gæl dende praksis tillægge r ministeriet en klage opsættende virkning, hvis der foreli gger helt særlige omstændigheder, der efter almindelige forvaltningsretlige principper giver grun  d- lag herfor, f.eks. hvis den påklagede afgørelse forekommer åbenbart urigtig på baggrund af de oplysninger, der fremgår af klagen, eller hvis den pågældende udlænding (eller dennes barn) er alvorligt syg og af denne årsag ikke er i stand til at udrejse. Praksis for opsættende virkning med hensyn til udrejsefristen  vil i konsekvens af ovennæv n- te praksisændring  straks blive ændret  således, at klage over afslag på ansøgning o m ægt e- fællesammenføring   tillægges opsættende vir  kning, hvis den herboende er flygtning, eller parret har fællesbørn her i landet.