NOTAT Dato: 24. november 2004 Kontor: Internationalt kontor J.nr.: 2004/4050-606 Sagsbeh.: SAB Fil-navn:             KD kvalificeret flertal Supplerende aktuelt notat til brug for rådsmødet (   retlige og indre anliggender) og mø- det i Det Blandede Udvalg med Norge og Island den 2. –  3. december 2004 Dagsordenspunkt 31): Rådets afgørelse    med henblik på at sikre  at visse områder o m- fattet af EF-traktatens afsnit IV overgår til proceduren i EF -traktatens artikel 251 Nyt notat. 1. Indledning Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit møde den 4.  – 5. november 2004 et nyt flerårigt arbejdsprogram på området for retlige og indre anliggender– ”Haag-programmet, til styrkel- se af frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU” (Ha ag-programmet). I Haag-programmet anmoder DER Rådet om senest den 1. april 2005 på grundlag af EF- traktatens artikel 67, stk. 2, og efter høring af Europa -Parlamentet at træffe afgørelse om overgang fra enstemmighed til anvendelse af proceduren i EF-traktatens artikel 251 om kva- lificeret flertal og fælles beslutningstagen på flere dele af EF-traktatens afsnit IV, med undta- gelse af lovlig migration. Det hollandske formandskab har i forlængelse heraf  den 11. november 2004 fremsat et for- slag til Rådets afgørelse  herom. Ifølge artikel 1 i Pr otokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens a r- tikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark. På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. december 2004 forventes opnået po- litisk enighed om forslaget.
Side 2 2. Indhold Forslaget indebærer, at  de resterende dele af asylsamarbejdet, grænsekontrol  og udsendel- se overføres fra proceduren med enstemmighed til proced uren for fælles beslutningstagen og kvalificeret flertal. Grænsekontrol Efter forslaget skal alle beslutninger om den ydre og indre grænsekontrol, jf. EF -traktatens artikel 62, stk. 1, og stk. 2, litra a, fremover træffes med kvalificeret flertal og fælles beslu  t- ningstagen efter artikel 251. Undtaget herfor er dog beslutningen om, at de nye medlems- lande og Schweiz findes at opfylde forudsætningerne for at gennemføre relevante Sche  n- gen-regler, der fortsat vil skulle træffes med enstemmi ghed.   Visum Det fremgår allerede af EF-traktaten, at beslutninger om visumlisten og ensartet udformning af visa, jf. artikel 62, litra b, i og iii, skal træffes med kvalif iceret flertal efter høring af Eu ropa- Parlamentet. Fra den 1. maj 2004 har beslutninger om procedurer og betingelser for udstedelse af visa og regler om ensartet visa, jf. artikel 62, litra b, ii og iv, været omfattet af proceduren med fælles beslutningstagen og kvalificeret flertal. Efter forslaget overgår også beslutninger om betingelser for tredjelandsstatsborgere adgang til frit at rejse inden for medlemsstaternes område i højst tre måneder, jf. artikel 62, stk. 3, til proceduren med fælles beslutningstagen og kval ificeret flertal. Asyl På asylområdet vil udgangspunktet i Nice-traktaten blive fastholdt, således at beslutninger om asyl, jf. artikel 63, stk. 1, og stk. 2, litra a, først overgår til proceduren med fælles beslu  t- ningstagen og kvalificeret flertal, når de grundlæggende retsakter er vedtaget med enstem- mighed. Efter forslaget overgår fremtidige beslutninger om byrdefordeling i forhold til flygtninge, jf. ar- tikel 63, stk. 2, litra b, til proceduren med fælles beslutningstagen og kv alificeret flertal. Tilbagetagelse Forslaget indebærer , at fremtidige beslutninger om bekæmpelse af ulovlig indvandring og ulovligt ophold, herunder tilbagetagelse, jf. artikel 63, stk. 3, litra b, træffes efter proced uren med fælles beslutning stagen og kvalificeret flertal.  
Side 3 Indvandring Efter forslaget fastholdes, at beslutninger på indvandringsområdet fortsat træffes med en- stemmighed. Dette indebærer, at  beslutninger om lovlig indrejse og ophold, herunder familiesammenfø- ring og langtidsvisa, jf. artikel 63, stk. 3, litra a, fremover træf fes med enstemmighed. Herud- over vil beslutninger om fastlæggelse af rettigheder og betingelser for, at tredjelandsstat s- borgere, der lovligt opholder sig i ét medlemsland, kan opholde sig i et andet medlemsland, jf. artikel 63, stk. 4, også fortsat blive truffet med enstemmighed. 3. Specialudvalget vedrørende Asyl  - og Indvandringssamarbejdet Sagen har været i skriftlig høring i   Specialudvalget vedrørende Asyl - og Indvandringssamar- bejdet (SPAIS). Institut for Menneskerettigheder har anført, at man ikke har haf t mulighed for at fremkomme med bemærkninger indenfor den fastsatte tidsra mme. 4. Europa-Parlamentet Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. 5. Nærhedsprincippet Nærhedsprincippet skønnes ikke at være relevant for sagen. 6. Lovgivningsmæssige og s   tatsfinansielle konsekvenser Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekve nser. 7. Tidligere  forelæggelser  for  Folketingets  Europaudvalg  og  Folk   e- tingets Udvalg for Udlændinge   - og Integrationspolitik Sagen har tidligere været forelagt f or Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge - og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retl ige og indre anliggender) den 25. – 26. oktober 2004 som led i forberedelsen af Haag-programmet.