Økonomi- og Centerafdelingen Dato: 18. oktober 2004 Analyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Indholdsfortegnelse 1. Indledning og sammenfatning 3 1.1. Sammenfatning 3 2. Reguleringen af området 5 2.1. Betalingsforpligtelse 5 2.2. Opgaveomlægningen pr. 1. juli 2003 6 3. Datagrundlag 8 3.1. Særlige social- og sundhedsydelser (§ 18.21.03.20) 8 3.2. Almen sundhedsbetjening og forebyggende sundhedsordninger for børn og unge (§ 18.21.03.10, 40, 50)
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 1 af 55 9 4. Udgiftsudviklingen fra 2001 til 2004 (1. halvår) 9 4.1. Særlige social- og sundhedsydelser (§ 18.21.03.20) 9 4.2. Almen sundhedsbetjening og forebyggende sundhedsordninger for børn og unge (§ 18.21.03.10, 40, 50) 12 4.3. Sammenligning af udgiftsudviklingen 14 5. Mulige forklaringer på udgiftsudviklingen 15 N2 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N2 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N2 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N2 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 2 af 55 5.1. Udvikling i ansøgningsmønstre 15 5.2. Udvikling i anerkendelsesgrad 16 5.3. Udviklingen i opholdstiden i indkvarteringssystemet 17 5.4. Humanitær opholdstilladelse 22 5.5. Udviklingen i nationalitetssammensætningen 23 5.6. Udviklingen i aldersfordelingen 29 N3 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N3 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N3 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N3 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 3 af 55 5.7. Prisudviklingen for de sundhedsydelser, som asylansøgerne modtager 33 5.8. Sundhedsudgifternes følsomhed overfor enkeltpersoners/ familiers sundhedstilstand 34 5.9. Konsekvenser af omlægninger hos operatørerne 38 5.10. Opsummering 39 6. Muligheder for at begrænse udgiftsvæksten 40 6.1. Rammer for styringen af sundhedsudgifterne 40 N4 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N4 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N4 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N4 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 4 af 55 6.2. Hidtidige tiltag i Udlændingestyrelsen 43 6.2.1 Præcisering og revision af retningslinier for sundhedsbehandling mv. 43 6.2.2 Overvejelse om etablering af tandscreening 43 6.2.3 Revision af retningsliner for psykiatrisk behandling af asylansøgere 44 6.2.4 Ændring af faglig organisering af støtteområdet 44 6.2.5 Etablering af plejepladser på omsorgscenter Kongelunden 45 N5 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N5 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N5 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N5 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 5 af 55 7. Fremadrettede handlemuligheder 45 7.1. Psykoedukation/gruppeterapi 45 7.2. Mere præcise retningslinjer 45 7.3. Dobbeltindstilling vedr. foranstaltninger for børn 46 7.4. Visitationsudvalg vedr. foranstaltninger for børn 46 7.5. Sundhedsoplysninger i ISYS 46 N6 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N6 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N6 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N6 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 6 af 55 7.6. Mere ensartet registrering af udgifter til almen sundhedsbetjening 46 7.7. Audit ordning 46 Bilag 1: Udlændingestyrelsens retningslinier for sundhedsbehandlingen af asylansøgere mv. af 27. juni 2003. 2:  Dansk Røde Kors, Asylafdelingens beskrivelse af mulige årsager og forklarende variable til udgiftsudvikling 2001-2004 3: Kommissorium og arbejdsgruppe N7 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N7 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N7 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N7 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 7 af 55 1. Indledning og sammenfatning Følgende notat analyserer udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling. Analysen koncentrerer sig om to områder: For det første analyseres udgiftsudviklingen for de særlige social- og  sundhedsydelser,  hvortil  der  kræves  forudgående  godkendelse  fra  Udlændingestyrelsen,  inden behandlingsforløb,  institutionsanbringelse  osv.  kan  iværksættes  og  hvor  Udlændingestyrelsen  refunderer indkvarteringsoperatørernes  udgifter.1  For  det  andet  analyseres  udgiftsudviklingen  for  den  almene sundhedsbetjening, hvor indkvarteringsoperatørerne har både det faglige og budgetmæssige ansvar inden for deres generelle driftstilskud. Baggrunden for udarbejdelsen af denne analyse er, at en foreløbig analyse i foråret 2004 kunne konstatere, at udgifterne til de særlige social- og sundhedsydelser har været stærkt stigende i perioden 2001-2003, samt at udgifterne  i  starten  af  2004  har  ligget  markant  over  det  forudsatte  på  FL04.  Hertil  kommer,  at indkvarteringsoperatørerne har meddelt, at der også har været en stigende udgiftsudvikling på området for almen sundhedsbetjening. Med henblik på at vurdere bevillingsbehovet i 2004 og årene herefter er der derfor behov for en uddybende analyse af området. 1.1. Sammenfatning På trods af et faldende antal indkvarterede asylansøgere i perioden 2001 til 2003 er de samlede udgifter til godkendelseskrævende social- og sundhedsydelser steget fra ca. 29 mio. kr. til ca. 31 mio. kr. For 1. halvår 2004 var de samlede udgifter ca. 19,7 mio. kr. Den gennemsnitlige udgift pr. indkvarteret årsperson er således steget fra ca. 2.700 kr. i 2001 til ca. 8.400 kr. for 1. halvår 2004. Udgiftsstigningen  på  det  almene  sundhedsområde,  hvor  operatørerne  afholder  udgifterne  inden  for  deres generelle driftstilskud, er væsentligt mindre. De samlede udgifter er fra 2002 til 2003 faldet fra ca. 116 mio. til 82,6 mio. kr. For 1. halvår 2004 var de samlede udgifter ca. 31 mio. kr. Det betyder, at den gennemsnitlige udgift pr. indkvarteret årsperson er steget fra ca. 12.100 kr. i 2002 til ca. 13.200 kr. i 1. halvår 2004. Den  primære stigning  i  udgifterne til  asylansøgernes  sundhedsbehandling  har således  fundet  sted på  det godkendelseskrævende sundhedsområde. Det bemærkes, at udgiftsændringer ikke umiddelbart kan henføres til praksisændringer, idet retningslinierne ikke er blevet lempet i perioden. Samtidig har afslagsprocenten (afslag på kaution) i hele perioden har ligget stabilt på 14-18 pct. Mulighederne  for  at  angive  forklaringer  på  udgiftsudviklingen  begrænses  af,  at  det  er  vanskeligt  at sammenholde data fra hhv. før og efter 1. juli 2003, hvor Udlændingestyrelsen overtog ansvaret for det godkendelseskrævende sundhedsområde fra operatørerne. Det bemærkes, at styrelsens muligheder for at lave analyser af udgiftsudviklingen vil forbedres væsentligt i takt med, at et større datagrundlag oparbejdes. Analysens hovedkonklusion er, at mange forskellige og indbyrdes afhængige variable trækker i retning af et stigende udgiftspres. En gennemgang af rammerne for styringen af sundhedsudgifterne viser herunder, at området  er  særdeles  vanskeligt  at  styre,  idet  beslutningskompetencen  vedrørende  nogle  af  de  dyreste godkendelseskrævende  ydelser  reelt  ikke  ligger  hos  Udlændingestyrelsen.  Endvidere  viser  nedenstående gennemgang af forklaringer udgiftsudviklingen, at den fremadrettede udvikling i aktiviteter og udgifter er N8 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N8 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N8 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N8 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 8 af 55 meget usikker og vanskelig at forudsige. De primære forklaringer på de stigende udgifter er: Den gennemsnitlige opholdstid i indkvarteringssystemet er i perioden fra 2001 til 1. halvår 2004 steget fra 313 dage til 804 dage. Analysen viser, at asylansøgere med en lang opholdstid alt andet lige trækker mere på sundhedsydelserne end asylansøgere med en kortere opholdstid. Mens ydelser for asylansøgere med en kort opholdstid ofte kan henføres til lidelser, som de pågældende har lidt af, inden de kom til Danmark, vil ydelser til asylansøgere med en længere opholdstid ofte være knyttet til lidelser, der opstår eller forstærkes under opholdet. F.eks. ansøger asylansøgere med en lang opholdstid markant mere om psykolog/psykiaterbehandling end asylansøgere med kort opholdstid. Asylansøgere fra  Kosovo er  den dyreste nationalitetsgruppe,  og gruppens andel  af de  samlede antal indkvarterede er steget i perioden. Kosovarerne trækker næsten 25 pct. af udgifterne, selv om de blot udgør ca. 13 pct. af alle indkvarterede. Dette gælder ikke kun den gruppe, der har siddet længst i indkvarteringssystemet,  men  også  kosovarer  med  en  kort  opholdstid.  Asylansøgere  fra  Irak  og Afghanistan  er  omvendt  underrepræsenterede  for  så  vidt  angår  andel  af  sundhedsudgifterne. Udviklingen i nationalitetssammensætning blandt de indkvarterede asylansøgere vil på den baggrund have betydning for udgiftspresset i de kommende år, idet det dog ikke kan afvises, at afghanernes og irakernes andel af sundhedsudgifterne vil stige i takt med en evt. længere gennemsnitlig opholdstid i centersystemet. Asylansøgernes  aldersfordeling  har  i  perioden  været  stabil,  og  de stigende  sundhedsudgifter  skyldes således ikke ændringer i alderssammensætningen blandt asylansøgergruppen. Det er imidlertid værd at bemærke, at særligt gruppen af børn mellem 3 og 10 år er omkostningskrævende. Dette kan bl.a. begrundes i to særlige forhold, som gør området vanskeligt styrbart for Udlændingestyrelsen. For det første at asylansøgerbørn har krav på undervisningstilbud uanset fysiske eller psykiske handicaps, hvilket  ofte  betyder  brug  af  dyre,  amtslige  specialinstitutioner.  For  det  andet  at  den  generelle kommunale  tilsynspligt  med  børns  forhold  også  omfatter  asylansøgerbørn,  og  i  tilfælde  af omsorgssvigt er styrelsen forpligtet til at iværksætte forebyggende foranstaltninger eller anbringelse. Indkvarteringssystemet er ved et lavt indkvarteringsomfang ekstra følsomt overfor dyre behandlinger og anbringelsesforanstaltninger. Fra 2. halvår 2003 til 1. halvår 2004 omfattede ca. 17 pct. af udgifterne alene  23  enkeltpersoner,  der  samtidig  udgjorde  ca.  0,5  pct.  af  alle  indkvarterede  asylansøgere. Marginale udsving i omfanget af rigtig ”tunge” asylansøgere har således fået større betydning for sundhedsudgifterne. Omlægninger  hos  indkvarteringsoperatørerne  som  svar  på  effektiviseringskrav  kan  have  mindsket centersystemets rummelighed bl.a. i forhold til de omsorgskrævende asylansøgere. Dette kan have bidraget  til  et  stigende  behov  for  at  ansøge  om  social-  og  sundhedsydelser  uden  for indkvarteringssystemet. En  stigende  tilladelsesgrad  på  humanitære  opholdstilladelser  kan  indikere  en  generelt  dårligere sundhedstilstand for de asylansøgere, der i dag befinder sig i indkvarteringssystemet. Herefter gennemgås i analysen en række tiltag, som styrelsen siden 1. juli 2003 har iværksat med henblik på N9 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N9 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N9 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N9 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 9 af 55 at styre udgiftsudviklingen, herunder bl.a. præcisering og revision af retningslinierne for sundhedsbehandling samt etablering af plejepladser på omsorgscenter Kongelunden. Afslutningsvis   præsenteres   syv   konkrete   fremadrettede   tiltag,   der   kan   medvirke   til   at   dæmpe udgiftsudviklingen på sundhedsområdet: 1) øget anvendelse af psykoedukation/gruppeterapi, 2) udarbejdelse af  mere  præcise  retningslinier,  3)  dialog  med  kommuner  om  etablering  af  dobbeltindstilling  vedr. foranstaltninger for børn, 4) nedsættelse af visitationsudvalg vedr. foranstaltninger for børn, 5) registrering af sundhedsoplysninger  i  ISYS,  6)  definition  af  et  mere  ensartet  registrering  af  udgifter  til  almen sundhedsbetjening, samt 7) etablering af en audit ordning. 2. Reguleringen af området 2.1. Betalingsforpligtelse Asylansøgere  er  ikke  omfattet  af  det  danske  sygesikringssystem.2  Det  er  Udlændingestyrelsen,  der  skal afholde udgifter til denne persongruppes nødvendige sundhedsbehandling.3   Med  ”nødvendig  sundhedsbehandling”  menes  behandling,  som  er  nødvendig  (dvs.  ikke  kosmetisk  eller forebyggende), uopsættelig (dvs. ikke kan afvente, at der er taget stilling til den pågældendes ansøgning om opholdstilladelse her i landet) og smertelindrende. I de kontrakter, som Udlændingestyrelsen har indgået med indkvarteringsoperatørerne, er det aftalt, at de enkelte operatører skal sikre, at asylansøgere, hvis der er behov herfor, får mulighed for sundhedsbehandling. Ved akut sundhedsbehandling, som  er omfattet  af amternes betalingsforpligtelse,4 skal operatørerne sikre asylansøgere adgang hertil gennem tilkaldelse af ambulance osv. Ved ikke akut sundhedsbehandling kan operatørerne iværksætte visse former for sundhedsbehandling, uden at der indhentes forudgående godkendelse fra Udlændingestyrelsen. Det drejer sig om besøg hos praktiserende læge og visse speciallæger, indledende timer ved psykolog, mindre tandbehandlinger, jordemoderkonsultation mv. Derudover kan centrene tilkalde vagtlæge i tilfælde med akut opstået sygdom. Disse behandlingstyper indgår - sammen med f.eks. medicin og vaccinationer - i det almene sundhedsområde, som er finansieret inden for det almindelige, løbende driftstilskud, som operatørerne kan disponere over på egen hånd. Hertil kommer,  at  operatørerne  foranstalter  forebyggende  sundhedsordninger  for  børn  og unge  inden  for  deres generelle driftstilskud.5 Anden   form   for   sundhedsbehandling   kan   ikke   iværksættes,   før   operatørerne   har   indhentet Udlændingestyrelsens   godkendelse   til   at   afholde   udgiften.   Der   kan   eksempelvis  være   tale   om hospitalsbehandling og –indlæggelse. Andre ydelser, der knytter sig til sygdom mv. – eksempelvis støtte og pleje i forbindelse med akut eller varig sygdom, anbringelse af børn pga. omsorgssvigt mv. – kan ligeledes ikke  iværksættes  uden  Udlændingestyrelsens  forudgående  godkendelse  hertil.  Udgifterne  til  disse behandlingstyper afholdes af Udlændingestyrelsen på kontoen for særlige social- og sundhedsydelser.6 De præcise grænser mellem de sundhedsydelser, der kan iværksættes uden godkendelse, og de ydelser, der forudsætter godkendelse, er reguleret i Udlændingestyrelsens retningslinjer, som er udarbejdet i dialog med Sundhedsstyrelsen    og    indkvarteringsoperatørerne,    herunder    særlig    DRKA: ”Retningsliner    for sundhedsbehandlingen af asylansøgere m.v.” af 27. juni 2003. (Vedlagt som bilag 1.) N10 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N10 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N10 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N10 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 10 af 55 2.2. Opgaveomlægningen pr. 1. juli 2003 Ansvars- og opgavefordelingen mellem Udlændingestyrelsen og operatørerne blev ændret pr. 1. juli 2003 for så vidt angår de særlige social- og sundhedsydelser.7 Fra den 1. januar 2001 til den 30. juni 2003 havde operatørerne det økonomiske ansvar for de særlige social- og sundhedsydelser, ligesom de havde et betydeligt fagligt ansvar. Af praktiske hensyn var det dog aftalt, at DRKA  varetog  disse  ansvarsområder  på  vegne  af  alle  operatørerne. I  DRKA’s  almindelige  driftstilskud indgik således midler til hele indkvarteringssystemets særlige social- og sundhedsydelser. Arbejdsfordelingen var således, at alle ansøgninger om særlige social- og sundhedsydelser blev fremsendt til DRKA, som foretog en sundhedsfaglig sagsbehandling af disse. Herefter blev ansøgninger, der udfra en sundhedsfaglig vurdering lå inden for Udlændingestyrelsens retningslinjer, fremsendt til styrelsen.   Styrelsen foretog herefter den juridiske vurdering af, om asylansøgerne havde krav på behandling. Det blev i den forbindelse vurderet, om de pågældende asylansøgere var omfattet af styrelsens forsørgelsespligt, og asylansøgerens sagsstatus blev undersøgt. Herefter kunne styrelsen træffe afgørelse om godkendelse eller afslag af ansøgningerne. Fra og med den 1. juli 2003 er det fulde økonomiske og faglige ansvar for godkendelse af ansøgninger om særlige social- og sundhedsydelser overført fra DRKA til Udlændingestyrelsen. Operatørerne skal fortsat underbygge de indsendte ansøgninger med en sundhedsfaglig begrundelse, ligesom de  skal  sikre,  at  ansøgningerne  ligger  inden  for  Udlændingestyrelsens  retningslinjer.  Men  den  endelige sundhedsfaglige vurdering og det budgetmæssige ansvar varetages i dag af Udlændingestyrelsen. Opgaveomlægningen har medført, at der er overført ressourcer fra DRKA til Udlændingestyrelsen, som bl.a. har muliggjort ansættelse af sundhedsfaglige konsulenter i styrelsen. Hertil kommer, at der pr. 1. juli 2003 blev overført et beløb, der modsvarede det ventede indkvarteringsomfang i 2. halvår 2003 og den enhedspris for godkendelseskrævende social- og sundhedsydelser, der blev realiseret i 2002. Opgaveomlægningen  skete  i  forbindelse  med  implementeringen  af  en  Bestiller-Udfører  model,  som  var resultatet af et længerevarende analysearbejde vedrørende styringsrelationerne på indkvarteringsområdet.8 I den forbindelse indgik det som et centralt hensyn, at Udlændingestyrelsen fremover skulle varetage alle myndighedslignende  opgaver  og  sætte  faglige  standarder  på  indkvarteringsområdet,  ligesom  styrelsen fremover  i  øget  omfang  skulle  følge  aktivt  op  på  operatørernes  opgavevaretagelse.  Det  var  ligeledes  et væsentligt delhensyn, at ingen operatører længere skulle have disponeringsmuligheder, som påvirkede andre operatørers råderum. Før  opgaveomlægningen  var  det  således  i  høj  grad  DRKA,  der  reelt  definerede  standarderne  på  det godkendelseskrævende  sundhedsområde,  ligesom  DRKA  varetog  den  sundhedsfaglige  sagsbehandling  af sagerne, herunder sager vedrørende asylansøgere hos de øvrige operatører. 3. Datagrundlag 3.1. Særlige social- og sundhedsydelser (§ 18.21.03.20) I forbindelse med Udlændingestyrelsens overtagelse af det budgetmæssige og faglige ansvar for de særlige social- og sundhedsydelser pr. 1. juli 2003, oprettede styrelsen et dispositionsregnskab, hvori oplysninger om ansøgerens udlændingenummer, behandlingstype, operatør, sagsstatus, godkendte beløb samt oplysninger om N11 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N11 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N11 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N11 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 11 af 55 modtagne fakturaer indtastes. Det er  muligt at sammenkøre disse oplysninger med Udlændingeregisteret, hvorved oplysninger om de pågældende asylansøgeres alder, nationalitet, opholdstid i centersystemet, fase samt opholdscenter mv. kan analyseres nærmere. Denne  samkørsel  danner  grundlag  for  analysen  af  udviklingen  inden  for  de  særlige  social-  og sundhedsydelser og dækker perioden 1. juli 2003 til 30. juni 2004.9 For perioden 1. januar 2001 til 30. juni 2003 stammer oplysningerne om udgiftsudviklingen for social- og sundhedsydelserne fra DRKA, og de registreringer, DRKA har foretaget i perioden, har et andet format og giver ikke samme muligheder for samkøring med Udlændingeregisteret. Dermed er muligheden for længere tidsserieanalyser  af  sammenhænge  mellem  udgiftsudviklingen  og  ændringer  i  andre  relevante  forhold begrænsede. I  analysen  vil  der  derfor  blive  vekslet  mellem  mere  overordnede  analyser  af  indkvarterings-  og udgiftsudviklingen på området, som dækker perioden 1. januar 2001 til 30. juni 2004, og mere detaljerede analyser, som alene dækker perioden fra 1. juli 2003 til 30. juni 2004. I Udlændingestyrelsen arbejdes der i øvrigt i øjeblikket med udviklingen af en databaseløsning, der sikrer, at det  føromtalte  dispositionsregnskab  automatisk  trækker  oplysninger  fra  Udlændingeregistret.  Hermed minimeres potentielle fejlkilder, og grundlaget for fremtidige analyser på området forbedres væsentligt. Hos operatørerne er man tilsvarende i gang med overvejelser om indførelse af elektroniske patientjournaler, som ligeledes vil forbedre analysemulighederne på sundhedsområdet. 3.2. Almen sundhedsbetjening og forebyggende sundhedsordninger for børn og unge (§ 18.21.03.10, 40, 50) Operatørerne indsender hvert kvartal økonomiske afrapporteringer til styrelsen, hvori det samlede forbrug og den realiserede enhedspris til almen sundhedsbetjening samt forebyggende sundhedsordninger for børn og unge fremgår. Operatørerne har til brug for denne analyse suppleret disse afrapporteringer med mere detaljerede data om det realiserede forbrug til almen sundhedsbetjening og forebyggende sundhedsordninger for børn og unge. For at sikre, at udgifterne kan sammenlignes på tværs af operatørerne, har de fire operatører i samarbejde defineret, hvilke fælles kategorier de har kunnet opgøre deres udgifter på. Dette har generelt reduceret materialets detaljeringsgrad og dermed analysemulighederne. Operatørerne har i opgørelserne generelt ikke kunnet oplyse antallet af besøg og behandlinger på det almene sundhedsområde.  Dette  betyder,  at  analysen  af  området  alene  forholder  sig  til  udgiftsudviklingen  pr. indkvarteret asylansøger og ikke pr. foretaget behandling, og at det dermed for denne del af analysen reelt ikke er muligt at afgøre, om det er prisændringer eller antallet af behandlinger, der påvirker den samlede udgiftsudvikling. 4. Udgiftsudviklingen fra 2001 til 2004 (1. halvår) 4.1. Særlige social- og sundhedsydelser (§ 18.21.03.20) Fra 2001 til 2003 er udgifterne til de godkendelseskrævende social- og sundhedsydelser steget fra ca. 29 mio. til ca. 36 mio. kr. I samme periode er antallet af indkvarterede årspersoner faldet fra ca. 10.800 til ca. 6.700 personer, jf. nedenstående tabel 4.1. For 1. halvår 2004 ligger udgifterne på ca. 19,7 mio. kr., hvilket er en stigning på ca. 3 mio. kr. sammenlignet N12 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N12 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N12 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N12 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 12 af 55 med 1. halvår 2003, samtidig med at antallet af indkvarterede årspersoner i samme periode er faldet med ca. 1.400 personer eller godt 35 pct. Det bemærkes, at de realiserede udgifter vedrørende 2. halvår 2003 og 1. halvår 2004 endnu ikke er endeligt kendte,  idet  der  for  en stor  dels  vedkommende  ikke  er  indkommet  regninger  for de  godkendte  ydelser. Udgifter i disse to perioder er derfor i tabel 4.1. opgjort på baggrund af det disponerede godkendte beløb, hvori en erfaringsbaseret realiseringsgrad på 90 pct. er indregnet.10 N13 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N13 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N13 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N13 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 13 af 55 Tabel  4.1.  Samlede  udgifter  til  godkendelseskrævende  social-  og  sundhedsydelser  fordelt  på behandlingskategorier fra 2001 til 1. halvår 2004.11 Kr., 2004-PL 2001 2002 2003 2003 (1. halvår) 2003 (2. halvår) 2004 Antal indkvarterede årspersoner                            10.797 9.529 6.738 7.512 5.964 Kategori Kr. Kr. Kr. Kr. Kr. Kr. Psykolog / Psykiater 8.446.030 10.094.424 5.337.693 3.061.667 2.181.646 Tandbehandling 2.030.316 1.365.627 1.198.250 454.754 722.308 Fysioterapi / Ergoterapeut 620.729 822.058 731.229 313.857 404.443 Speciallæge (privat) 550.636 227.229 330.337 109.314 215.182 Hospitalsbehandling 7.509.256 11.652.348 10.033.535 4.229.566 5.626.559 Hjemmehjælp/-sygeplejerske 0 0 453.471 0 445.453 Specialinstitutioner (skoler etc.) 1.022.474 1.114.576 3.494.285 1.765.867 1.666.633 Døgnforanstaltninger (incl. plejehjem) 3.232.890 4.255.793 4.809.519 2.157.073 2.567.405 Støttepersoner 5.514.218 4.267.835 8.662.401 4.463.149 4.046.086 Andet (*) 0 0 1.119.083 0 1.099.296 I alt 28.926.549 33.799.889 36.169.803 16.555.247 18.975.011 Det  bemærkes,  at  kategorien  specialinstitutioner  primært  omfatter  specialbørnehaver  og  -skoler  for asylansøgerbørn   med   fysiske   eller   psykiske   handicaps.   Kategorien   døgnforanstaltninger   omfatter døgninstitutionsanbringelser for særligt omsorgskrævende børn eller voksne samt plejehjemspladser for ældre med  et  plejebehov,  der  ikke  kan  tilgodeses  på  et  asylcenter.  Endelig  omfatter  kategorien  støttepersoner forskellige typer af støtteforanstaltninger, der iværksættes i kortere eller længere perioder for familier eller enkeltpersoner med behov for særlig støtte i dagligdagen som følge af fysisk eller psykisk belastning. Det fremgår af figur 4.1. nedenfor, at der i perioden fra 2001 til 1. halvår 2004 er sket mindre forskydninger mellem udgifterne til de enkelte ydelseskategorier. Det drejer sig primært om psykolog/psykiater-behandling, der  er  faldet  fra  ca.  30  pct.  i  2001  til  ca.  15  pct.  af  de  samlede  udgifter  i  1.  halvår  2004,  samt  om specialinstitutioner, hvis andel i samme periode er steget fra 3,5 pct. til ca. 14 pct. Dette ændrer imidlertid ikke   på,   at   de   fem   fremhævede   kategorier   i   figur   4.1.   (hospitalsbehandling,   behandling   hos psykolog/psykiater,  specialinstitutioner,  døgnforanstaltninger  samt  støttepersoner)  i  hele  perioden  har beslaglagt ca. 90 pct. af de samlede udgifter. N14 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N14 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N14 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N14 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 14 af 55 Figur 4.1. Udviklingen i andele af udgifter til godkendelseskrævende social- og sundhedsydelser fordelt på de fem største ydelseskategorier fra 2001 til 1. halvår    2004.12 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 2001 2002 2003 1. halvår 2003 2. halvår 2004 1. halvår Øvrige ydelser Støttepersoner Specialinstitutioner Døgnforanstaltninger Hospitalsbehandling Psykolog/psykiater Stigningen i de samlede udgifter til godkendelseskrævende social- og sundhedsydelser har sammenholdt med det faldende antal indkvarterede årspersoner bevirket, at den gennemsnitlige pris pr. indkvarteret årsperson til social- og sundhedsydelser er steget markant igennem perioden, jf. nedenstående tabel 4.2. Den gennemsnitlige udgift pr. årsperson er således mere end tredoblet fra ca. 2.700 kr. i 2001 til ca. 8.400 kr. i 1. halvår 2004.13 N15 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N15 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N15 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N15 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 15 af 55 Tabel 4.2: Gennemsnitlige udgifter pr. årsperson til godkendelseskrævende social-    og sundhedsydelser fordelt på behandlingskategorier fra 2001 til 1. halvår 2004. Kr., 2004-PL. 2001 2002 2003 2003 (1. halvår) 2003 (2. halvår) 2004 (1. halvår) Antal indkvarterede årspersoner 10.797 9.536 6.738 7.513 5.964 4.670 Kategori Pct. ændring alt Psykolog / Psykiater 782 1.059 792 815 732 1.253 Tandbehandling 188 143 178 121 242 185 Fysioterapi / Ergoterapeut 57 86 109 84 136 151 Speciallæge (privat) 51 24 49 29 72 75 Hospitalsbehandling 695 1.222 1.489 1.126 1.887 3.096 Hjemmehjælp/-sygeplejerske 0 0 67 0 149 279 Specialinstitutioner 95 117 519 470 559 1.186 Døgnforanstaltninger (incl. plejehjem) 299 446 714 574 861 1.133 Støttepersoner 511 448 1.286 1.188 1.357 748 Andet (*) 0 0 166 0 369 319 I alt 2.679 3.544 5.368 4.407 6.363 8.426 2001 - 1. Særligt  er  den  gennemsnitlige  udgift  pr.  årsperson  til  hospitalsbehandling,  specialinstitutioner  og døgnforanstaltninger steget markant i perioden fra 2001 til 1. halvår 2004. Den gennemsnitlige udgift til hospitalsbehandling steg særligt fra 2001 til 2002 og igen fra 2. halvår 2003 til 1. halvår 2004. For så vidt angår specialinstitutioner fandt en større stigning sted fra 2002 til 2003, og igen fra 2. halvår 2003 til 1. halvår 2004 mere end fordobledes den gennemsnitlige udgift pr. årsperson.   Den gennemsnitlige udgift pr. årsperson til behandling hos psykolog/psykiater er navnlig steget fra 2001 til 2002 og igen fra 2. halvår 2003 til 1. halvår 2004. I samme periode er udgiften til støttepersoner halveret efter en  markant  stigning  sted  fra  2002  til  2003,  men  stigningen  er  tilsyneladende  blevet  dæmpet.  Kun  den gennemsnitlige udgift til tandbehandling er ikke steget i perioden samlet set, selv om den har varieret henover årene. 4.2. Almen sundhedsbetjening og forebyggende sundhedsordninger for børn og unge (§ 18.21.03.10, 40, 50) Den sundhedsbetjening, som forestås og finansieres af operatørerne, omfatter den almene sundhedsbetjening, som samtlige asylansøgere i indkvarteringssystemet modtager, samt de forebyggende sundhedsordninger for børn og unge, som alle asylansøgere mellem 0 og 17 år modtager. Hertil kommer ekstraydelser til almen sundhedsbetjening  på  DRKA’s  omsorgscenter  samt  ekstraydelser  til  almen  sundhedsbetjening  og forebyggende sundhedsordninger for børn og unge på DRKA’s børnecenter. Udgifterne til de nævnte ydelser fremstilles samlet i det følgende. Det fremgår af tabel 4.3., at udgifterne til almen sundhedsbetjening og forebyggende sundhedsordninger for børn og unge fra 2002 til 2003 er faldet fra ca. 116 mio. kr. til ca. 83 mio. kr. I samme periode er antallet af indkvarterede årspersoner faldet fra ca. 9.500 til ca. 6.700 personer. For 1. halvår 2004 ligger udgifterne på ca. 31 mio. kr. Dette omfatter de samlede disponeringer. Der er i modsætning   til   de   godkendelseskrævende   social-   og   sundhedsydelser   ikke   indregnet   en   delvis realiseringsgrad, men DRKA har bemærket, at 1. halvårs forbruget for 2004 vanskeligt lader sig opskrive til N16 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N16 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N16 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N16 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 16 af 55 et forventet helårsforbrug, idet der på området er tendens til en større udgiftstyngde i slutningen af året, hvor de skyldige omkostninger opgøres på asylcentrene. Tabel 4.3. Samlede udgifter til almen sundhedsbetjening samt forebyggende sundhedsordninger for børn og unge, fordelt på udvalgte kategorier fra 2002 til 1. halvår 2004.14 Kr., 2004-PL 2002 2003 1. halvår 2004 Antal indkvarterede årspersoner 9.529 6.738 4 Kategori Konsultation praktiserende læge/vagtlæge samt forebyggende lægeundersøgelser 14.865.599 9.374.400 3.377 Konsultation speciallæge (herunder parakliniske ydelser) 17.512.816 10.423.179 3.268 Konsultation psykolog/psykiater 5.188.355 2.446.616 1.202 Tandpleje for voksne og børn      7.106.546 4.521.719 1.901 Receptpligtig medicin 12.797.704 11.352.983 4.380 Lønninger til sundhedspersonale 44.959.679 32.556.990 11.894 Øvrige udgifter (herunder ledelse og adm.) (*) 13.575.739 11.936.253 4.831 I alt 116.006.439 82.612.141 30.856 Af tabel 4.4. fremgår, at den gennemsnitlige udgift pr. indkvarteret årsperson er steget fra ca. 12.200 i 2002 til ca. 13.200 i 1. halvår 2004, hvilket svarer til en stigning på ca. otte pct. Stigningen i gennemsnitsprisen har altovervejende fundet sted fra 2003 til 1. halvår 2004. Tabel  4.4.  Gennemsnitlige  udgifter  pr.  indkvarteret  årsperson  til  almen  sundhedsbetjening  samt forebyggende sundhedsordninger for børn og unge, fordelt på udvalgte kategorier fra 2002 til 1. halvår 2004. Kr., 2004-PL 2002 2003 1. halvår 2004 Antal indkvarterede årspersoner 9.529 6.738 4 Kategori Konsultation praktiserende læge/vagtlæge samt forebyggende lægeundersøgelser 1.560 1.391 1 Konsultation speciallæge (herunder parakliniske ydelser) 1.838 1.547 1 Konsultation psykolog/psykiater 544 363 Tandpleje for voksne og børn      746 671 Receptpligtig medicin 1.343 1.685 1 Lønninger til sundhedspersonale 4.718 4.832 5 Øvrige udgifter (herunder ledelse og adm.) (*) 1.425 1.771 2 I alt 12.174 12.261 13 Særligt  er  den  gennemsnitlige  udgift  pr.  årsperson  til  receptpligtig  medicin  og  til  lønninger  til N17 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N17 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N17 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N17 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 17 af 55 sundhedspersonale  steget,  mens  den  primært  er  faldet  til  konsultationer  ved  praktiserende  læger  og speciallæger. De stigende udgifter til sundhedspersonale pr. indkvarteret asylansøger kan eventuelt hænge sammen   med,   at   nogle   funktioner   ikke   reduceres   i   takt   med   fald   i   indkvarteringsbehovet (centraladministration samt nogle funktioner på særcentrene). Det  bemærkes,  at  den  gennemsnitlige  udgift  pr.  årsperson  til  psykolog/psykiater  faldt  fra  2002  til  2003, hvilket også var tilfældet på det godkendelseskrævende område.15 Den gennemsnitlige udgift når dog igen i 1.  halvår  2004  op  på  2002-niveauet,  men  stiger  ikke  over  dette  niveau,  som  tilfældet  er  på  det godkendelseskrævende område, jf. tabel 4.2. 4.3. Sammenligning af udgiftsudviklingen Sammenlignes udgiftsudviklingen på det godkendelseskrævende sundhedsområde med udviklingen til almen sundhedsbetjening/ forebyggende sundhedsordninger for børn og unge, viser det sig for det første, at der på begge områder er sket en stigning i udgifterne pr. indkvarteret asylansøger. For det andet viser en sammenligning, at stigningen i udgifterne pr. indkvarteret årsperson er væsentlig højere på det godkendelseskrævende sundhedsområde end på det ikke-godkendelseskrævende sundhedsområde.16 Således steg den gennemsnitlige udgift pr. asylansøger med ca. otte pct. fra 2003 til 1. halvår 2004 på det ikke-godkendelseskrævende sundhedsområde, mens den tilsvarende stigning på det godkendelseskrævende område var ca. 32 pct. Det kan således samlet set konkluderes, at den gennemsnitlige sundhedsudgift pr. indkvarteret asylansøger generelt er stigende. Da den primære udgiftsstigning imidlertid har fundet sted på det godkendelseskrævende område, vil det primære fokus i det følgende afsnit – hvor mulige forklaringer på udgiftsudviklingen vil blive gennemgået – være på dette område. Det bemærkes,  at udgiftspresset  på det  godkendelseskrævende sundhedsområde  også i et  vist omfang  vil kunne  give  sig  udslag  i  et  øget  pres  på  sundhedspersonalet  i  centersystemet  i  kraft  af  bl.a.  flere  og vanskeligere henvendelser. Dette pres kommer ikke nødvendigvis til udtryk i stigende udgifter på det almene sundhedsområde og lader sig derfor vanskeligere dokumentere. 5. Mulige forklaringer på udgiftsudviklingen 5.1. Udvikling i ansøgningsmønstre Antallet af ansøgninger om godkendelseskrævende social- og sundhedsydelser har vist en faldende tendens i perioden 2001  til 1. halvår 2004,  jf. figur 5.1. nedenfor.  Det gælder navnlig for  perioden efter årsskiftet 2002/2003. Det gennemsnitlige antal ansøgninger i 2001 var ca. 433 ansøgninger pr. måned. Dette tal var i 2002 steget  til ca. 456  ansøgninger, mens det  i 2003 lå på  354 ansøgninger. Endelig  for 1. halvår  2004 modtog Udlændingestyrelsen gennemsnitligt 286 ansøgninger om måneden. Det bemærkes, at antallet af ansøgninger varierer ganske meget fra måned til måned. Udlændingestyrelsen registrerer   ansøgningerne   umiddelbart   efter   modtagelsen   fra   operatørerne   og   den   realiserede sagsbehandlingstid  ligger  i  2004  på  under  30  dage.  Dette    indikerer,  at  de  store  udsving  i  antallet  af ansøgninger ikke skyldes ujævn registrering/sagsbehandling, men udsving i antallet af ansøgninger. Figur 5.1.: Samlet antal ansøgninger vedrørende godkendelseskrævende social- og sundhedsydelser pr. N18 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N18 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N18 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N18 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 18 af 55 måned fra 2001 til 1. halvår 2004.   0 100 200 300 400 500 600 700 800 N19 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N19 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N19 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N19 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 19 af 55 Det faktum, at det samlede antal ansøgninger vedrørende godkendelseskrævende social- og sundhedsydelser er faldet, ændrer imidlertid ikke på, at antallet af ansøgninger pr. indkvarteret årsperson er steget i samme periode, jf. figur 5.2.: Figur 5.2.: Antal ansøgninger vedr. godkendelseskrævende social- og sundhedsydelser pr. årsperson pr. måned fra 2001 til 1. halvår 2004. 0,00 0,01 0,02 0,03 0,04 0,05 0,06 0,07 0,08 0,09 0,10 Intet tyder på, at der sker markante ændringer i antallet af ansøgninger i perioden efter opgaveomlægningen pr. 1. juli 2003. Der sker imidlertid en kraftig stigning i løbet af 1. halvår 2004, særligt i marts og juni måned med hhv. 462 og 329 ansøgninger svarende til 0,09 og 0,07 ansøgninger pr. indkvarteret årsperson pr. måned. Det kan tilføjes, at der i juli indkom 251 ansøgninger svarende til 0,06 ansøgninger pr. årsperson. Det kan således konkluderes, at antallet af ansøgninger pr. indkvarteret årsperson generelt er stigende trods variationer fra måned til måned. Stigningen er dog mindre end stigningen i de gennemsnitlige udgifter pr. årsperson. Det indebærer, at der også er sket en stigning i den gennemsnitlige udgift i forbindelse med de enkelte ansøgninger. 5.2. Udvikling i anerkendelsesgrad Fordelingen mellem antallet af godkendelser og afslag har været forholdsvis konstant i perioden, dog med en N20 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N20 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N20 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N20 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 20 af 55 tendens til en stigende afslagsprocent efter opgaveomlægningen pr. 1. juli 2003. Afslagsprocenten er ikke fremstillet grafisk, idet der er visse vanskeligheder forbundet med at sammenligne afslagsprocenten indenfor perioden. Det skyldes, at DRKA og Udlændingestyrelsen som beskrevet i afsnit 2.2. indtil 1. juli 2003 begge foretog en vurdering af ansøgningerne, og at en præcis og samlet afslagsprocent ikke blev opgjort. DRKA har imidlertid oplyst, at afslagsprocenten i forbindelse med den faglige screening i perioden 2001 til 1. halvår 2003 udgjorde 10-12 pct. med et svagt faldende tendens. Udlændingestyrelsen anslår ud fra stikprøver, at den juridiske vurdering indebar yderligere afslag i størrelsesordenen 2 pct. af ansøgningerne. På denne baggrund skønnes det, at afslagsprocenten har ligget på 12-14 pct. i perioden fra 2001 til 1. halvår 2003. I 2.  halvår 2003  har Udlændingestyrelsen ikke  opgjort afslagsprocenten for  ansøgningerne om  social- og sundhedsydelser. Det kan dog ud fra de tilgængelige tal anslås, at afslagsprocenten i dette halvår har ligget på ca. 18 pct.17 Efter  1.  januar  2004  opgør  Udlændingestyrelsen  afslagsprocenten  på  ansøgninger  om  social-  og sundhedsydelser pr. måned, og fra januar til juni 2004 har denne ligget på gennemsnitligt ca. 14 pct.   Selv om det tilgængelige datamateriale ikke tillader for håndfaste konklusioner, hvad angår afslagsprocenter på det godkendelseskrævende sundhedsområde, forekommer det dog rimeligt at konkludere, at det stigende udgiftspres på området ikke kan henføres til en faldende afslagsprocent. 5.3. Udviklingen i opholdstiden i indkvarteringssystemet Opholdstiden for indkvarterede asylansøgere er generelt stigende. Således er den gennemsnitlige opholdstid for alle indkvarterede steget fra 313 dage – eller godt ti måneder –  i januar 2001 til 804 dage – eller knap to ¼ år – i juni 2004, jf. figur 5.3. Det svarer til en stigning på 134 pct. på tre et halvt år. Figur 5.3. Udviklingen i den gennemsnitlige opholdstid målt i dage for indkvarterede asylansøgere fordelt på faser fra 2001 til 1. halvår 2004 N21 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N21 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N21 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N21 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 21 af 55 0 200 400 600 800 1000 1200 I alt Indledende asylfase Sagsbehandlingsfasen Efterbehandlingsfasen Figur 5.3. viser tillige, at mens den gennemsnitlige opholdstid for asylansøgere i den indledende asylfase i hele perioden har ligget forholdsvis stabilt på omkring 100 dage, er opholdstiden steget for asylansøgere i sagsbehandlingsfasen, så den i juni 2004 udgjorde omkring 500 dage – eller knap halvandet år. I denne fase befinder asylansøgere sig, der får deres asylansøgning behandlet i Udlændingestyrelsen, eller deres klagesag behandlet i Flygtningenævnet. Også den gennemsnitlige opholdstid i efterbehandlingsfasen er steget og udgjorde i juni 2004 mere end 1000 dage  –  eller  ca.  2  ¾  år.  I  denne  fase  befinder  asylansøgere  sig,  der  har  fået  endeligt  afslag  på  deres asylansøgning  og  således  enten  er  i  gang  med  at  ansøge  om  humanitær  opholdstilladelse  eller  afventer udsendelse til hjemlandet.18 I dette afsnit vil vægten blive lagt på sammenhængen mellem opholdstid og social- og sundhedsydelser, idet der  suppleres med  oplysninger om  faseinddelingen for  asylansøgerne.  Det vil  helt overvejende  gælde, at asylansøgere med en meget lang opholdstid på mere end f.eks. tre år befinder sig i efterbehandlingsfasen. Figur 5.4. viser, at andelen af asylansøgere i efterbehandlingsfasen er steget markant siden midten af 2002. Ved udgangen af 1. halvår 2004 har ca. 60 pct. af de asylansøgere, der befinder sig i opholdssystemet, fået afslag på asyl og venter enten på udsendelse eller på at få afgjort eventuelle ansøgninger om humanitær opholdstilladelse. Langt hovedparten af disse har fået afslag på asyl og afventer alene udrejse/udsendelse af Danmark. Dette gjaldt således ca. 54 pct. af alle indkvarterede asylansøgere ultimo juli 2004. N22 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N22 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N22 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N22 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 22 af 55 Figur 5.4: Udviklingen i andele af indkvarterede asylansøgere fordelt efter fase fra 2001 til 1. halvår 2004. 0% 20% 40% 60% 80% 100% Efterbehandlingsfasen Sagsbehandlingsfasen Indledende asylfase Parallelt med stigningen i den gennemsnitlige opholdstid for alle indkvarterede asylansøgere og andelen af asylansøgere i efterbehandlingsfasen er andelen af asylansøgere med en relativt lang opholdstid vokset. Figur 5.5. viser, at andelen af indkvarterede asylansøgere med en opholdstid på mindre end et år er faldet fra godt 60 pct. i starten af 2001 til godt 30 pct. i juni 2004. I samme periode er andelen af asylansøgere med en opholdstid på over 3 år steget markant fra nogle få pct. til knap 30 pct. Figur 5.5: Udviklingen i andele af indkvarterede asylansøgere fordelt efter opholdstid målt i dage/år fra 2001 til 1. halvår 2004. N23 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N23 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N23 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N23 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk  
NotatNotatAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandlingAnalyse af udviklingen i udgifterne til asylansøgernes sundhedsbehandling Side 23 af 55 0% 20% 40% 60% 80% 100% Over 3 år 1-3 år 0-360 dage Den stigende gennemsnitlige opholdstid og det forhold, at en betydelig del af asylansøgerne – som noget nyt –  har  en  opholdstid  på  mere  end  tre  år,  skal  ses  i  lyset  af,  at  asylansøgere  med  en  kort  opholdstid  i indkvarteringssystemet trækker relativt mindre på de godkendelseskrævende social- og sundhedsydelser end asylansøgere med en længere opholdstid. Gruppen af asylansøgere med en opholdstid på over 3 år får således godkendt en forholdsmæssig større andel af det samlede godkendte beløb end gruppens størrelse, jf. figur 5.6. Figur 5.6. Indkvarterede asylansøgeres andel af de godkendte sundhedsudgifter fordelt på opholdstid fra 2. halvår 2003 til 1. halvår 2004. N24 Tidsbestilling: Ekspedition:Udlændingestyrelsen      Telefon: +45 3536 6600   Tidsbestilling: Ekspedition: N24 Ryesgade 53 +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 Ryesgade 53 Telefontid: 9.00 – 12.00   +45 3536 1333 Alle hverdage: 8.30 – 12.00 N24 [email protected] [email protected]: [email protected] Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 2100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.302100 København Ø Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.Telefax: Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab. 8.30 – 12.00 Torsdag tillige: 15.30 – 17.30 N24 E-post: E-post: E-post: D E-post: Information på internettet: http://www.udlst.dk