Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2004-05 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 37
Offentligt
2587858_0001.png
for Udlændinge- og
Udvalget
A
integrationspolitik
UUI alm. del - Bilag 37
EUU EU-note E 4
Intern
Folketinget — Europaudvalget
Folketinget — Udvalget for udlændinge- og integrationspolitik
Christiansborg, den 22. november 2004
EU-chefkonsulenten
Til
udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
Det hollandske formandskab foreslår, at EU fremover
vedtager regler om asyl og indvandring med kvalificeret
flertal
EU har hjemmel i det gældende traktatgrundlag) til at vedtage fælles regler om
grænsekontrol, asyl og indvandring.
Sådanne fælles regler vedtages i dag med enstemmighed og efter høring af Euro-
pa-parlamentet. Samtidig følger det af traktaten, at de nævnte politikområder på
sigt skal overgå til kvalificeret flertalsafgørelser efter proceduren om fælles beslut-
ningstagen2.
Det Europæiske Råd møde vedtog den 5. november 2004 det såkaldte Haag-
program, der indeholder de overordnede retningslinier for udviklingen i EU's rets-
og udlændingepolitik 5 år frem. Haag-programmet afløser dermed Tammerfors-
programmet. I forbindelse med vedtagelsen af Haag-programmet anmodede Det
Europæiske Råd om, at Rådet senest den 1. april 2005 vedtog en afgørelse om at
overgå til kvalificeret flertal og fælles beslutningstagen for så vidt angår områderne
2
Traktaten om Oprettelse af Det Europæiske Fællesskab afsnit IV, art. 61- 69.
Jf. artikel 67 ("passerelle") samt artikel 251 (fælles beslutningstagen).
UUI, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 37: Kopi EUU, EU-note - E 4 om vedtagelse af regler for asyl og indvanding med kvalificeret flertal
2587858_0002.png
UUI, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 37: Kopi EUU, EU-note - E 4 om vedtagelse af regler for asyl og indvanding med kvalificeret flertal
2587858_0003.png
grænsekontrol og indvandring3.
Med henblik på at følge op på denne henstilling har det hollandske formandskab
fremsat et forslag til afgørelse4(bilag 1), der indebærer, at områderne grænsekon-
trol, ligelig fordeling af flygtninge samt ulovlig indvandring overgår til fælles
beslutningstagen senest den 1. april 2005.
Asyl
For asyl-områdets vedkommende gælder, at man automatisk overgår til fælles be-
slutningstagen og kvalificeret flertal, når de grundlæggende principper på området
er fastlagt5.
Rådet(RIA) har dog endnu ikke formelt vedtaget den udestående retsakt på områ-
det, det såkaldte asylprocedure-direktiv6. På rådsmødet (RIA) den 19. november
2004 blev det besluttet at oversende det verserende direktivforslag til Europa-
parlamentet med henblik på høring, hvorefter Rådet formelt vil vedtage direktivet.
Herefter vil de grundlæggende principper på asyl-området være fastlagt og det må
antages, at asyl-området herefter automatisk overgår til fælles beslutningsta-
gen.
Grænsekontrol og indvandring, herunder familiesammenføring
For så vidt angår områderne grænsekontrol og indvandring følger det af traktat-
grundlaget, at Rådet skal træffe en formel beslutning med enstemmighed om at la-
de områderne overgå til kvalificeret flertal og fælles beslutningstagen7.
Som nævnt ovenfor har det hollandske formandskab derfor fremlagt vedhæftede
forslag til rådsafgørelse om overgang til fælles beslutningstagen for områderne
grænsekontrol og indvandring.
3 Jf. artikel 67, stk.2
4
JAI 441 - 14497/04 af 12. november 2004
Jf artikel 67, stk. 5, 1. pind
6
KOM 2002(326) af 18.06.2004
7
Jf artikel 67, stk.2, 2. pind
2
UUI, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 37: Kopi EUU, EU-note - E 4 om vedtagelse af regler for asyl og indvanding med kvalificeret flertal
2587858_0004.png
Forfatningstraktaten
Dog fastholdes enstemmighedskravet indtil videre (indtil
ring og regler for tredje-
træder i kraft) for så vidt angår regler om familiesammenfø
3 måneder.
landsstatsborgeres ophold i et andet medlemsland i mere end
Det danske forbehold
mark ikke er bun-
følger af det danske forbehold på det retlige område, at Dan
Det
ed heller ikke af for-
det af EU's regler på asyl- og indvandringsområdet, og derm
slaget til afgørelse, når det måtte blive vedtaget.
Sammenfatning
er om asyl og indvan-
På baggrund af ovenstående må det antages, at nye EU-regl
ler — fremover vil blive
g — med undtagelse af primært familiesammenføringsreg
drin
t som medlovgiver. Det
vedtaget med kvalificeret flertal og med Europa-parlamente
beslutninger i EU-regi på
vil medføre, at det - alt andet lige - bliver lettere at træffe
dette vigtige område.
Med venlig hilsen
Christian Dubois
3
UUI, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 37: Kopi EUU, EU-note - E 4 om vedtagelse af regler for asyl og indvanding med kvalificeret flertal
2587858_0005.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 12. november 2004 (16.11)
(OR en)
14497/04
JAI 441
ASIM 41
FØLGESKRIVELSE
Tom de BRUIJN, Kongeriget Nederlandenes faste repræsentant ved Den
fra:
Europæiske Union
11. november 2004
modtaget den:
Javier SOLANA, generalsekretær/højtstående repræsentant
til:
Udkast til Rådets afgørelse om at få visse områder, der er omfattet af afsnit IV i tredje
Vedr.:
del i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, underlagt proceduren i
artikel 251 i denne traktat
Vedlagt følger en kopi af udkastet til Rådets afgørelse om overgangen til kvalificeret flertal og fæl-
les beslutningstagning i henhold til kapitel III, punkt 1.1.2, i Haag-programmet, som Det Europæi-
ske Råd vedtog den 5. november 2004.
Jeg vil bede Dem videresende dette udkast til medlemsstaterne med henblik på at få afgørelsen
vedtaget hurtigst muligt.
14497/04
DG H
lbp/LRB/pms
1
DA
UUI, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 37: Kopi EUU, EU-note - E 4 om vedtagelse af regler for asyl og indvanding med kvalificeret flertal
2587858_0006.png
UDKAST
til
Rådets afgørelse om at
taten om oprettelse af Det
få visse områder, der er omfattet af afsnit IV i tredje deli trak
i denne traktat
Europæiske Fællesskab, underlagt proceduren i artikel 251
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
Fællesskab, særlig artikel 67, stk. 2,
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske
andet led,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet, og
ud fra følgende betragtninger:
jelse til at vedtage foran-
Med Amsterdam-traktaten fik Det Europæiske Fællesskab befø
tikker vedrørende fri bevæ-
staltninger, der vedrører visa, asyl og indvandring og andre poli
i traktaten om oprettelse af
gelighed for personer, jf. bestemmelserne i afsnit IV i tredje del
Det Europæiske Fællesskab.
terdam-traktaten, skal de fleste af
I henhold til artikel 67 i traktaten, der blev indført ved Ams
og efter høring af Europa-
disse foranstaltninger vedtages af Rådet med enstemmighed
Parlamentet.
en overgangsperiode på fem år
Som anført i artikel 67, stk. 2, andet led, træffer Rådet efter
emmighed og efter boring af
efter Amsterdam-traktatens ikrafttræden afgørelse med enst
områder, der er omfattet af
Europa-Parlamentet med henblik på at få alle eller dele af de
afsnit IV, underlagt proceduren i traktatens artikel 251.
1.
2.
3.
14497/04
lbp/LRB/pms
DG H
2
DA
UUI, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 37: Kopi EUU, EU-note - E 4 om vedtagelse af regler for asyl og indvanding med kvalificeret flertal
2587858_0007.png
4.
Som følge af den ændring af traktaten, der skete med Nice-traktaten, vedtager Rådet allerede i
overensstemmelse med proceduren i artikel 251 de foranstaltninger vedrørende asyl, der er
omhandlet i artikel 63, nr. 1 og nr. 2, litra a), forudsat at Rådet med enstemmighed og efter
høring af Europa-Parlamentet har vedtaget fællesskabslovgivning, der fastsætter de fælles
regler og grundprincipper, der gælder for sådanne spørgsmål, samt de foranstaltninger vedrø-
rende civilretligt samarbejde, der er omhandlet i artikel 65; undtaget herfra er aspekter, der
vedrører familieretten, som ikke berøres af denne afgørelse.
Desuden træffer Rådet i medfør af protokollen vedrørende artikel 67 i EF-traktaten, som med
Nice-traktaten er blevet knyttet til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, fra
1. maj 2004 afgørelse med kvalificeret flertal på forslag af Kommissionen og efter høring af
Europa-Parlamentet med henblik på at vedtage de foranstaltninger, der er omhandlet i trakta-
tens artikel 66; protokollen berøres ikke af denne afgørelse.
Ud over hvad der følger af Nice-traktaten, anmodede Det Europæiske Råd i forbindelse med
godkendelsen af Haag-programmet til styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i Den
Europæiske Union på mødet den 4.-5. november 2004 Rådet om senest den 1. april 2005 at
vedtage en afgørelse, der skal være baseret på EF-traktatens artikel 67, stk. 2, og hvori det
fastsættes, at Rådet med henblik på vedtagelse af de foranstaltninger, der er omhandlet i trak-
tatens artikel 62, nr. 1, nr. 2, litra a), og nr. 3, og artikel 63, nr. 2, litra b), og nr. 3, litra b), skal
træffe afgørelse efter proceduren i artikel 251.
Det Europæiske Råd var dog af den opfattelse, at Rådet, indtil traktaten om en forfatning for
Europa træder i kraft, fortsat bør træffe afgørelse med enstemmighed efter høring af Europa-
Parlamentet i forbindelse med vedtagelse af de foranstaltninger vedrørende lovlig indvandring
af tredjelandes statsborgere til og mellem medlemsstaterne, der er omhandlet i traktatens arti-
kel 63, nr. 3, litra a), og nr. 4.
5.
6.
7.
14497/04
DG H
lbp/LRB/pms
3
DA
UUI, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 37: Kopi EUU, EU-note - E 4 om vedtagelse af regler for asyl og indvanding med kvalificeret flertal
2587858_0008.png
8.
Overgangen til den fælles beslutningsprocedure i forbindelse med vedtagelse af de foran-
staltninger, der er omhandlet i traktatens artikel 62, nr. 1, anfægter ikke kravet om, at Rådet
skal træffe afgørelse med enstemmighed i forbindelse med de afgørelser, der er omhandlet i
artikel 3, stk. 2, i tiltrædelsesakten, i artikel 15, stk. 1, i aftalen mellem Den Europæiske
Union, Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske
Forbunds associering i gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af Schengen-reglerne, i
artikel 4 i protokollen om integration af Schengen-reglerne i Den Europæiske Union og i
enhver kommende tiltrædelsestraktat.
Overgangen til den fælles beslutningsprocedure i forbindelse med vedtagelse af de foran-
staltninger, der er omhandlet i traktatens artikel 62, nr. 2, litra a), anfægter ikke medlems-
staternes kompetence med hensyn til geografisk afgrænsning af deres grænser i overens-
stemmelse med folkeretten.
Som følge af overgangen til den fælles beslutningsprocedure i forbindelse med vedtagelse af
de foranstaltninger, der er omhandlet i traktatens artikel 62, nr. 2 og 3, bør de forordninger,
der forbeholder Rådet gennemførelsesbeføjelserne vedrørende visse detailbestemmelser og
konkrete procedurer i forbindelse med behandling af visumansøgninger og i forbindelse med
grænsekontrol og grænseovervågning, ændres, således at Rådet i disse tilfælde træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
I medfør af artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til
traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fælles-
skab deltager Danmark ikke i vedtagelsen af denne afgørelse, som derfor ikke er bindende for
og ikke finder anvendelse i Danmark.
I medfør af artikel 3 i protokollen om Det Forenede Kongeriges og Irlands stilling, der er
knyttet som bilag til traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab, har disse medlemsstater meddelt, at de ønsker at deltage i vedtagel-
sen og anvendelsen af denne afgørelse.
9.
10.
11.
12.
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
14497/04
DG H
lbp/LRB/pms
4
DA
UUI, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 37: Kopi EUU, EU-note - E 4 om vedtagelse af regler for asyl og indvanding med kvalificeret flertal
2587858_0009.png
Artikel 1
Fra den 1. [april]I 2005 træffer Rådet afgørelse efter proceduren i artikel 251 i traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, når det vedtager foranstaltninger, der er omhandlet i
artikel 62, nr. 1, nr. 2, litra a), og nr. 3, i denne traktat.
Fra den 1. [april]' 2005 træffer Rådet afgørelse efter proceduren i artikel 251 i traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, når det vedtager foranstaltninger, der er omhandlet i
artikel 63, nr. 2, litra b), og nr. 3, litra b), i denne traktat, jf. dog nr. 3.
I det omfang visse betingelser for ophold eller standarder for medlemsstaternes udstedelse af
langtidsvisa og opholdstilladelser og de rettigheder og betingelser, der gælder for tredjelands-
statsborgere, der opholder sig lovligt i en medlemsstat, i forbindelse med ophold i andre
medlemsstater, indgår i foranstaltninger, der er baseret på artikel 63, nr. 1 eller 2, finder
procedurerne for vedtagelse af disse foranstaltninger dog anvendelse.
Tilskyndelsesforanstaltninger til støtte for medlemsstaternes integration af tredjelandsstats-
borgere, der opholder sig lovligt på medlemsstaternes område, skal desuden vedtages af Rådet
efter proceduren i traktatens artikel 251, bortset fra foranstaltninger til harmonisering af med-
lemsstaternes love og administrative forskrifter.
Artikel 2
Udtalelser fra Europa-Parlamentet, som Rådet modtager inden den 1. [april]' 2005 vedrørende for-
slag til foranstaltninger, som Rådet i medfør af denne afgørelse skal vedtage efter proceduren i
traktatens artikel 251, er omfattet af traktatens artikel 251.
1.
2.
3.
Eller den første dag i den måned, der følger efter vedtagelsen af denne afgørelse, afhængigt af
hvad der falder tidligst.
14497/04
DG H
lbp/LRB/pms
5
DA
UUI, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 37: Kopi EUU, EU-note - E 4 om vedtagelse af regler for asyl og indvanding med kvalificeret flertal
2587858_0010.png
Artikel 3
1.
I artikel 1, stk. 1 og 2 i Rådets forordning (EF) nr. 789/2001 af 24. april 20011 indsættes fra
den 1. [april]2 2005 "med kvalificeret flertal" i stedet for "med enstemmighed".
2.
I artikel 1, stk. 1 i Rådets forordning (EF) nr. 790/2001 af 24. april 20013 indsættes fra den
1. [april]
22005
"med kvalificeret flertal" i stedet for "med enstemmighed".
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
1
2
3
EFT L 116 af 26. april 2001, s. 2.
Eller den første dag i den måned, der følger efter vedtagelsen af denne afgørelse, afhængigt af
hvad der falder tidligst.
EFT L 116 af 26. april 2001, s. 5.
lbp/LRB/pms
DG H
6
14497/04
DA