Udenrigsudvalget 2004-05 (1. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 92, Bilag 20
Offentligt
137219_0001.png
137219_0002.png
137219_0003.png
137219_0004.png
137219_0005.png
137219_0006.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 5. januar 2005FNV, j.nr. 400.E.2-0-0.
Ekstraordinært rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 7. januar2005Samlenotat
1. Formandskabets gennemgang af Jakarta ASEAN møde2. Koordinering og forberedelse af donormøde i Genève (11. januar 2005)
(side 2)(side 2)
2

1. Formandskabets gennemgang af Jakarta ASEAN møde

Nyt notat.Formandskabet og Kommissionen ventes at give en status og gennemgang fra ASEAN mødet iJakarta, der bliver afholdt den 6. januar 2005.Dansk holdningFra dansk side vil man tage formandskabets gennemgang til efterretning.Andre landes holdningerDet forventes, at øvrige lande ligeledes vil tage formandskabets gennemgang til efterretning.Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante i forbindelse med dette dagsordenspunkt.Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget samlenotat om sagen.

2. Koordinering og forberedelse af donormøde i Genève (11. januar 2005)

Nyt notat.Der forventes en gennemgang på mødet af EU og medlemsstaternes nødhjælps- oggenopbygningsindsatser. Der vil især være fokus på nødvendigheden af en tæt koordinationmellem de enkelte donorer. WHO forventes at fremlægge en rapport, der fokuserer pånødvendigheden af især indsatser inden for sundhed, herunder adgang til rent drikkevand.Dansk bistandRegeringen har den 31. december besluttet at øge bistanden til foreløbig 300 mio. kr. – somsamlet ramme for nødhjælp og genopbygningsindsatser i de lande, som er værst ramt afflodbølgen.Det er Udenrigsministeriets vurdering, at katastrofens omfang tilsiger, at hovedparten af de 300mio. kr. ydes som nødhjælp (humanitær bistand). Derfor er der som udgangspunkt lagt tilgrund, at der i nødhjælpsfasen allokeres omkring 200 mio. kr., og at der til genopbygnings-indsatser allokeres omkring 100 mio. kr. Herudover har regeringen besluttet, at man er rede tiludover de 300 mio. kr., at omprioritere dele af den særlige miljøbistand til indsatser tilmiljømæssig genopretning af de ødelagte områder, herunder retablering af vandforsyning (120mio. kr. udover de nævnte 300 mio.kr).Bortset fra de første ca. 10 mio. kr., som tages over 2004-bevillingen, og de 120 mio. kr. tilsærlig miljøbistand vil nødhjælpsindsatsen skulle finansieres over katastrofebevillingen for 2005.Også genopbygningsindsatsen vil skulle bevilges i 2005, mens gennemførelsen i sagens natur vilkunne række ind i efterfølgende år. Der vil dog også for genopbygningsbistanden blive lagtvægt på så hurtig gennemførelse som muligt.
3

Nødhjælpsindsatsen

De danske humanitære midler fordeles typisk ved en 50/50-nøgle til hhv. danskenødhjælpsorganisationer, inkl. Røde Kors, og internationale nødhjælpsorganisationer, især FN-organisationerne. En sådan nøgle, som selvsagt ikke skal være bindende, men retningsgivende,tænkes også anvendt i den nuværende situation.FN appellerer til, at de fleste midler doneres som ikke-øremærkede bidrag, som gør det muligtfor organisationerne at operere fleksibelt i forhold til den vanskeligt planbare udvikling.Af de i alt ca. 200 mio. kr., der tænkes anvendt til nødhjælp, arbejdes med følgende tentativelandefordeling, som tager hensyn til de relative behov: Indonesien 115 mio. kr., Sri Lanka 80mio. kr., andre lande 5 mio. kr. Midlerne tænkes fordelt påfølgende organisationer, idet destørste behov angives at være rent vand, mad og medicin:

Danske NGO’er m.v.

Som anført påregnes en samlet nødhjælpsindsats gennem danske NGO’er (samtBeredskabsstyrelsen og Forsvarsministeriet) på foreløbig omkring 100 mio. kr.. En rækkeindsatser er allerede igangsat:

Sri Lanka

( i alt 27 mio. kr.) – under uddeling:- Dansk Røde Kors: 8 mio. kr. til telte, mad, og anden nødhjælp og psykosocial bistand,- Folkekirkens Nødhjælp: 8 mio. kr. til vand, mad, medicin- Dansk Flygtningehjælp: 6 mio. kr. vand og mad fordelt til 20.000 mennesker- Styringsenheden i Colombo: 5 mio. afsat til hurtige indsatser, herunder rent vand ogligtransport for at bidrage til reduktion af sundhedsrisici

Indonesien

( i alt 11 mio. kr. mv. ) – uddelt eller på vej:-ADRA: 5 mio. kr. Fødevarer, medicin, tøj fordelt i Sumatra. Yderligere på vej.- Dansk Røde Kors: 2 mio. kr. til vandrensningstabletter, telte, redningskasser, tæpper mv.er på vej, men forsinket pga. ”trafik-propper”. DRK har desuden udsendt et stort antaldelegater/eksperter finansieret af UM til Indonesien og flere af de andre lande.- BRS: 2 mio. kr. (estimeret): opsætning af krisecenter.- Decentral ambassadebevilling: 0,3 mio. kr.- Dansk Flygtningehjælp: i gang med at udsende 7-9 personer til WFP’s operation overden UM-finansierede beredskabsliste.

Indien

(ca. 500.000 kr.) til decentral ambassadebevilling samt fra Dansk Missionsrådsnødpulje. Vand, nødhjælpsartikler og medicin.De resterende midler vil blive udmøntet i løbet af de kommende uger, baseret på ansøgningerogså fra andre NGO’er. Flere ansøgninger er allerede modtaget, men det er selvsagt afgørende,at bevillinger ikke ydes på grundlag af et ’first come, first serve’-princip.NGO’erne har forventning om, at alle forslag som kommer i løbet af de næste par ugervurderes efter samme principper, og at midlerne anvendes, hvor indsatserne giver størst muligeffekt.
4

FN-systemet

Samlet set forventes ligeledes omkr. 100 mio. kr. ydet gennem FN-systemet. Både for atunderstøtte FN’s generelle koordinationsfunktion i nødhjælpssituationer og fordi en række FN-organisationer erfaringsmæssigt yder en fremragende indsats i sådanne situationer. Det danskemedlemskab af Sikkerhedsrådet og den fokus, der også af den grund er på dansk FN-politik,tilsiger også en markant bistand gennem FN-systemet.Foreløbig er ydet:o25 mio.kr. til UNICEF til bl.a. vandforsyningo25 mio.kr. til WFP til fødevarebistandUdover evt. yderligere bidrag til disse to organisationer, vil det også blive overvejet at ydebidrag til WHO (medicin-forsyning) og til OCHA (udsendelse af eksperter og generelkoordination af indsatsen, også på landeniveau)

Rent drikkevand m.v.

Sikring af rent drikkevand, gennem etablering af små og store vandrensningsanlæg, brug afvandrensningstabletter og hurtig retablering af nedbrudte vandforsyningsfaciliteter, er klart ifokus for den danske nødhjælpsindsats, både i relation til indsatsen gennem danske NGO’er,gennem Beredskabsstyrelsen/Forsvaret og gennem FN-systemet. Følgende initiativer eriværksat:-------Beredskabsstyrelsen har den 1. januar afsendt (til Indonesien) sine tovandrensningssæt med kapacitet på henholdsvis 1200 og 500 liter/timen samt topersoner, der kan instruere om anvendelsen af vandrensningsmateriellet,Et af forsvarets C-130 Hercules fly er afsendt til Sri Lanka med seksvandrensningsanlæg og 35 mindre kommercielt indkøbte enheder samt andennødhjælp,Et kommercielt hyret transportfly vil medtage yderligere vandkapacitetsanlæg,tæpper og telte, som er i stor efterspørgsel, til Sri Lanka; forventet afgangmandag,Et tredje fly er hyret til udsendelse af vandrensningsanlæg m.v. til Sumatra medforventet afgang onsdag,Danske ingeniører fra COWIconsult, der allerede befinder sig på Sri Lanka, erved at foretage en første teknisk vurdering af situationen. Udenrigsministerietforventer en første tilbagemelding i mandag den 3. januar 2005.Sikring af rent drikkevand blandt andet ved brug vandrensningtabletter indgårogså i en række af de aktiviteter som danske private hjælpeorganisationer medstøtte fra Udenrigsministeriet gennemfører i Sri Lanka og Indonesien.Danske eksperter på drikkevandområdet med kendskab til Sri Lanka er indkaldttil et første møde i Udenrigsministeriet mandag den 3. januar 2005 med henblikpå yderligere at tilrettelægge den videre danske indsats.
Indsatserne på vandområdet vil blive videreført og forstærket i den fortsatte udmøntning afnødhjælpsindsatsen.
5

Genopbygning og miljøbistand

Ud af de 300 mio. kr. vil ca. 100 mio. kr. blive brugt til genopbygningsbistand ligesom at midlertil miljøbistand vil bliver omlagt/fremskyndet.

Sri Lanka:

De 50 mio. kr. til genopbygningsindsatser i Sri Lanka skal komme de hårdest ramte områder tilgode på øst og sydøst kysten, hvor 45.000 menes dræbt og ca. 1 mio. er hjemløse. Indsatsen vilblive koncentreret om vand og sanitet. Flere danske virksomheder er aktive i Sri Lanka, og dervil kunne bygges videre på deres erfaringer. Indsatsen leder godt op til en langt større indsats påvandområdet, som er under forberedelse finansieret under de blandede kreditter.Danmark yder p.t. bistand til Sri Lanka med det formål at understøtte fredsprocessen i landet.Der er afsat 156 mio. kr. i perioden 2003-2005, som bl.a. anvendes til våbenhvileobservatør-korpset SLMM, genbosætning af flygtninge og internt fordrevne, menneskerettigheder ogminerydning. Disse initiativer vil blive fortsat.

Indonesien

Den danske indsats på 50 mio. kr. vil kunne anvendes til rent vand og sanitet. Andremuligheder vil være bidrag til en mulig genopbygningstrustfond til infrastruktur herunder skolerog hospitaler. Der vil også være mulighed for at anvende blandede kreditter i den langsigtedegenopbygningsindsats.De miljømæssige konsekvenser af flodbølgen forventes at være meget omfattende - ikke mindstpå Sumatra i Indonesien. Vandressourcer og kystzonemiljøet er ødelagt. En miljøindsats iIndonesien er allerede forudset i Regeringens Miljøstrategi fra juli 2004, men indsatsen vil nublive fremskyndet og forøget, således at der allerede i 2005 iværksættes et program på 100 mio.kr. Indsatsen vil fokusere på de områder, der især er påvirket af flodbølgen, særlig det nordligeSumatra og omfatte indsatser indenfor vandforsyning og sanitet, vandressource- forvaltning,affaldshåndtering, kystzone- og naturressource-forvaltning, med en særlig fokus på udsatte ogfattige befolkningsgrupper.Danmark yder bistand i størrelsesordenen 15-20 mio. kr. om året til fremme afmenneskerettigheder, bekæmpelse af korruption og bekæmpelse af terrorisme. En begrænsetdel af disse midler har været anvendt i Aceh. Denne indsats vil blive fortsat.

Thailand

En bevilling på ca. 50 mio. kr. til byudvikling er under forberedelse. Det vil nu blive drøftetmed Thailand om en del af denne bevilling (ca. 20 mio.kr.), som fortrinsvis forudses anvendt tilbymiljøplanlægning, affaldshåndtering i nordlige provinser af Thailand, vil kunne omdefinerestil indsatser i katastrofeområdet enten indenfor byudvikling eller inden for andre miljømæssigeområder, som Thailand måtte have behov for i lyset af flodbølgen.

Koordination

Den overordnede koordination sker gennemInter Agency Standing Committee,hvor alle chefernefor de relevante FN-organisationer er medlemmer.OCHA,FN’s Kontor for HumanitærBistand, (chef Jan Egeland) har det operative koordineringsansvar. Dennes deputy, svenskerenMargareta Wahlstrøm, er udsendt af generalsekretæren som særligt ansvarlig for koordinationen
6af operationen i regionen. Danmark har kontakt til OCHA direkte, såvel som gennem FN-missionen i Geneve, og bidrager derigennem til at sikre en så effektiv koordination af dendanske indsats med den internationale nødhjælpsindsats som muligt.

Dansk holdning

Fra dansk side er den generelle linie vedr. international koordination:- at FN skal stå for den overordnede koordination af nødhjælpsindsatsen –genopbygningsindsatsen koordineres under de traditionelle strukturer (CG-mødestruktur)- at vi støtter FN’s koordinerende rolle økonomisk og ved at stille eksperter tilrådighed, og- at det er vigtigt at undgå, at der opbygges parallelstrukturer i felten med alvorligoverlapning, effektivitets tab og forvirring til følge.

Andre landes holdninger

Der blev i september 2003 indgået en samarbejdsaftale mellem EU og FN, der sigter på at sikreoverordnede FN koordinering i humanitær krisestyring. Likeminded lande, herunder særligtSverige, Nederlandene og Storbritannien lægger vægt på, at der ikke skabes parallelle strukturerog mener at koordinationsarbejdet skal varetages af FN systemet.Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante i forbindelse med dette dagsordenspunkt.Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget samlenotat om sagen.