Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 104.pa0plæstina.19. MELA 22. november 2004 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2004-2008 ydes 60 mio. kr. i støtte til gen- nemførelse af en kommunalreform i Gaza og på Vestbredden gennem en særlig trustfond i Verdensbanken.   Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene, eller som er opført på de føl- gende års budgetoverslag.   b. Baggrund Gaza/Vestbreddens bruttonationalindkomst pr. indbygger for 2003 er af Verdensbanken beregnet til 1.041 USD. Realvæksten i bruttonationalpro- duktet pr. indbygger udgjorde 0,6 pct. i 2003, og faldet i BNP pr. indbygger 36,8 pct. siden 1999. Indbyggertallet skønnedes i 2003 at være 3,4 mio. og den årlige befolkningstilvækst omkring 4,3 pct. Den generelle menneskerettighedssituation i Gaza og på Vestbredden er fortsat kritisabel. Der er dog med iværksættelsen af omfattende reformer sket forbedringer, og selvom menneskerettighedssituationen er utilfredsstil- lende, vurderes den dog samtidig at være bedre end i de fleste af de arabiske nabolande. Det palæstinensiske selvstyre har i 2004 et budgetunderskud på ca. 650 mio. USD, og økonomien bevæger sig til stadighed på randen af sammenbrud, hvilket kun forhindres af massiv donorstøtte, ikke mindst fra EU. Verdens- bankens analyser peger på, at de israelske restriktioner på fri bevægelse af varer og arbejdskraft, de interne og eksterne lukninger, vejspærringer og udgangsforbud m.v. er den helt primære årsag til den økonomiske krise. I maj 2004 offentliggjorde den palæstinensiske myndighed en reformhand- lingsplan for decentralisering og kommunaludvikling, som skal udgøre rammen for fremtidige reformer og donorernes støtte hertil. Reformhand- lingsplanen lægger op til øget decentralisering, en styrkelse af den finansiel- le, organisatoriske og ledelsesmæssige kapacitet i den lokale selvforvaltning, styrket folkelig inddragelse, øget transparens og ansvarlighed i kommunerne
2 samt øget effektivitet og bæredygtighed i kommunernes tjenesteydelser til borgerne.   Verdensbanken har lang erfaring med støtte til det palæstinensiske selvstyre og har spillet en ledende rolle i støtten til kommunaludvikling og opbygning af det lokale selvstyres institutioner. Danmark har siden 1999 været en mar- kant donor til den kommunale udvikling i Gaza med en samlet bevilling på 184,4 mio. kr. til og med 2007. Som en del af kommuneprojektet i Gaza har man fra dansk side i 2002-03 ydet 20 mio. kr. i driftsstøtte til udvalgte kommuner i Gaza gennem en af Verdensbankens trustfonde (Akt 301 2/9- 1998,  Akt 175 31/5-2002 og Akt 5 27/10-2004). Projektbeskrivelse Nærværende bevillingsforslag lægger op til, at der fra dansk side ydes støtte til den palæstinensiske myndighed til udmøntningen af reformhandlingspla- nen for decentralisering og kommunalt selvstyre gennem en særlig trustfond i Verdensbanken. Støtten er en integreret del af en samlet dansk strategi for støtte til decentralisering og kommunaludvikling i de palæstinensiske selv- styreområder, der udgør kerneindsatsområdet i den danske overgangsbi- stand til Gaza/Vestbredden. Støtten skal ses i forlængelse af det danske kommuneprojekt i Gaza, som i 2004-07 er blevet udvidet med en bevilling på 40 mio. kr. (Akt 5 27/10-2004). Projektet har tre komponenter. Under første komponent vil der blive ud- viklet finansielle computerbaserede styringssystemer i Ministeriet for Lokal Selvforvaltning og i kommunerne, herunder kontrolsystemer for budgetter og regnskaber. Den anden komponent vil styrke kompetencerne i Ministe- riet for Lokal Selvforvaltning og i kommunerne inden for byudvikling, her- under planlægning, nye investeringer, finansieringsformer, drift og vedlige- hold, samt service til borgerne. Den tredje komponent vil støtte omlægnin- gen af organisationsstrukturen i Ministeriet for Lokal Selvforvaltning og gennem forskellige former for træning udvikle ministeriets kapacitet til at rådgive og overvåge den kommunale forvaltning. Den danske finansiering af projektet vil blive kanaliseret gennem en særlig dansk trust fond for projektet i Verdensbanken. Projektet omfatter Ministe- riet for Lokal Selvforvaltning, Finansministeriet, Planlægningsministeriet og kommunerne i Gaza og på Vestbredden. Ministerierne er medlemmer i pro- jektets styringskomité og er her ansvarlig overfor Verdensbanken. Ministe- riet for Lokal Selvforvaltning er ansvarlig for projektets gennemførelse. Der etableres en projektkoordinationsenhed, som gennem Verdensbanken vil blive bemandet med internationale eksperter. Enheden vil have det faglige og administrative ansvar for gennemførelsen af projektet. Verdensbanken vil sikre den nødvendige tekniske rådgivning i forbindelse med projektets gennemførelse. Der er afsat midler under projektets indledende fase til udarbejdelsen af detaljerede aktivitetsbeskrivelser. Verdensbanken vil gen- nem sit lokale kontor i Gaza/Vestbredden være ansvarlig for overvågning af projektet og vil rapportere til Udenrigsministeriet i henhold til Bankens almindelige procedurer for monitorering, regnskabsaflæggelse og revision.
3 Budget Det samlede budget andrager 60 mio. kr. fordelt på følgende poster: Forbedring af finansielle styringssystemer og budgetkontrol i Ministeriet for Lokal Selvforvaltning og kommuner- ne……………..…….…….……………………………..     25,4 mio. kr. Kompetenceudvikling inden for byudvikling og service til   borgerne ……………………….…….………………….    17,0 mio. kr. Kompetenceudvikling i Ministeriet for Lokal Selvfor- valtning ……………….…………….…………………...    11,3 mio. kr. Programdrift…………………………………………….. 2,8 mio. kr. Udgifter i projektets indledende fase…..………………… 0,5 mio. kr. Administrationsudgift til Verdensbanken (5%)…….……. 3,0 mio. kr. I alt………………………………………………………    60,0 mio. kr. Udgiften vil blive afholdt med 60 mio. kr. under § 06.37.01.14. Bistand til Mellemøsten gennem IBRD. Væsentlige risikoelementer En forværring af den politiske og sikkerhedsmæssige situation, herunder øget rivalisering mellem palæstinensiske grupper og uro i forbindelse med den israelske plan om at trække sig ud af Gaza i løbet af 2005, vil kunne på- virke projektet negativt. Politiske uroligheder som følge af en forringet økonomisk situation, sammenbrud i forvaltningerne eller utilfredshed på grund af forringelser i befolkningens levevilkår vil også kunne påvirke gen- nemførelsen af projektet.   c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en multilateral ramme- bevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finans- udvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2004-2008 ydes 60 mio. kr. i støtte til gennemførelse af en kommunalreform i Gaza og på Vestbredden gennem en særlig trustfond i Verdensbanken. Udgiften vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.37.01. Verdensbankgruppen. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.