Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 73.C.106.f ASI 9. November 2004 a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2008 ydes 183 mio. kr. i støtte til genopfyldning af Den asiatiske Udviklingsfond (AsDF-9). Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene, eller som er opført på de følgende års budgetoverslag. b. Baggrund Den asiatiske Udviklingsfond (AsDF) blev oprettet i 1973 som en særlig fond under Den asiatiske Udviklingsbank og har siden været et vigtigt redskab i bankens bestræbelser på at bistå de dårligst stillede af dens medlemslande.   Den overordnede målsætning for AsDF er - som for Den asiatiske Udviklingsbank i øvrigt - fattigdomsbekæmpelse gennem bæredygtig økonomisk vækst, social udvikling og god regeringsførelse. Fonden yder lån på særligt gunstige vilkår til lavindkomstlande, der ikke - eller kun i begrænset omfang - har adgang til de internationale kapitalmarkeder. Lånene har en løbetid på 24-32 år med en afdragsfri periode på 8 år. Låntagerne betaler en årlig rente på 1 pct. i den afdragsfri periode og 1,5 pct. i afskrivningsperioden. På nuværende tidspunkt fordeler udstående lån sig på 30 lande, hvoraf de største modtagere - Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka og Vietnam - tegner sig for ca. 60 pct. I 2003 beløb det samlede udlån sig til knap 1,4 mia. USD. Långivningen er præstationsbaseret. Der stilles således krav til låntagerlandenes vilje og evne til at føre en stabil økonomisk politik. Der lægges vægt på en klar fattigdomsorienteret politik - herunder god regeringsførelse - og på landets evne til at anvende bistanden i overensstemmelse med formålet. Finansieringen af AsDFs virksomhed beror på en kombination af bidrag fra en række medlemslande samt kapitalindskud fra Asienbanken, hentet fra tilbagebetalinger på tidligere lån og indtægter fra bankens øvrige
1 lånevirksomhed. Danmark har været medlem af AsDF siden fondens oprettelse. Den danske andel af den forrige opfyldning (AsDF-8) i 2001 beløb sig til 187 mio. kr. svarende til Danmarks traditionelle bidragsandel på 0,89 pct., jf. Akt 45 29/11-2000. Asienbanken er - også set i et dansk perspektiv - en vigtig aktør i bestræbelserne på at bekæmpe fattigdommen i Asien. Asienbanken anses for at være en både administrativt velfungerende og effektiv bank, der - foruden at være finansielt velfunderet - nyder stor tillid og respekt i regionen. Banken, der har den højst mulige kreditvurdering hos de internationale kreditvurderingsselskaber, er den tredjestørste udviklingsinvestor i regionen.    Projektbeskrivelse Forhandlingerne om genopfyldning af AsDF for udlånsperioden 2005-08 startede i København i oktober 2003 og sluttede - efter i alt 4 forhandlingsrunder - i Seoul i Sydkorea i maj 2004. De 28 donorlande, som deltog i forhandlingerne, blev enige om en samlet genopfyldning af fonden på 7 mia. USD, hvoraf 3,2 mia. USD vil komme fra donorerne og resten fra Asienbanken selv. Blandt donorerne er Japan den største bidragyder til genopfyldningen med et tilsagn på knap 1,2  mia. USD efterfulgt af USA med 461 mio. USD, Australien med 218 mio. USD og Storbritannien med 202 mio. USD. Generel tilfredshed med fondens indsats har fået flere lande til at øge deres bidrag, mens Kina for første gang - med et bidrag på 30 mio. USD - deltager i opfyldningen af fonden. De asiatiske lande tegner sig for knap halvdelen af det samlede donorbidrag.   Op til 21 pct. af midlerne i AsDF-9 vil som noget nyt blive ydet som gavebistand. Disse midler fordeles med 3 pct. til teknisk bistand - der også hidtil er blevet ydet som gavebistand - 16 pct. til særligt gældsudsatte eller post-konflikt lande og 2 pct. til hiv/aids-indsatser. Resultatet af forhandlingerne vurderes som tilfredsstillende. Forhandlingerne blev bl.a. benyttet til at justere Asienbankens overordnede fattigdomsstrategi. De tre strategiske fokusområder - bæredygtig økonomisk vækst, social udvikling og god regeringsførelse - fastholdes, men i stedet for som hidtil at indgå særskilte partnerskabsaftaler med de enkelte lande, vil Banken fremover koncentrere sig om i samarbejde med andre donorer at bidrage til gennemførelsen af landenes egne strategier for fattigdomsbekæmpelse. Der vil blive sat ekstra fokus på at udvikle modtagerlandenes evne til selv at føre indholdet af strategierne ud i livet.    Der er samtidig ved denne genopfyldning tilvejebragt rammer for en styrkelse
2 af det eksisterende system til at vurdere udviklingsindsatsens effektivitet og måle resultaterne. Det gælder både på landeniveau - i forhold til de enkelte modtagerlande - og internt i banken selv. Der gennemføres en midtvejsgennemgang af genopfyldningen i slutningen af 2006. Budget Det samlede danske bidrag til AsDF-9 beløber sig til 183 mio. kr., hvilket svarer til Danmarks traditionelle bidragsandel på 0,89 pct. af det samlede donorbidrag til genopfyldningen. I hvert af de fire finansår 2005-08 udstedes fire lige store statsforskrivninger, der udbetales samme år. Udgiften vil blive afholdt under § 06.37.03.11. Den asiatiske Udviklingsfond (AsDF). Væsentlige risikoelementer Der skønnes ikke at være væsentlige risikoelementer forbundet med selve bevillingen. AsDF-9’s succes vil afhænge af låntagerlandenes evne og vilje til at anvende lånene i overensstemmelse med de opstillede udviklingsmål og af Asienbankens forpligtelse over for sine målsætninger. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en multilateral bevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2005-2008 ydes 183 mio. kr. i støtte til genopfyldning af Den asiatiske Udviklingsfond (AsDF-9). Udgiften vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.37.03. Regionale udviklingsfonde og øvrige fonde. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.