Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 104.Vietnam.806. Amb. Hanoi 8. november 2004   a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2004 afgives tilsagn på 250 mio. kr. i støtte til miljøprogrammet i Vietnam. Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til det beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslandene.   b. Baggrund Vietnams bruttonationalindkomst per indbygger er for 2002 beregnet til USD 430. Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde 5,8 pct. i 2002 og den gennemsnitlige realvækst var 6,0 pct. for perioden 1990 – 2001. Indbygger- tallet skønnes i 2001 at være 79,5 mio., og den årlige befolkningstilvækst for perioden 1988 – 2001 var i gennemsnit 1,9 pct. Den langfristede offentlige udlandsgæld opgjordes i 2001 til USD 11,4 mia. Vietnam er af Verdensban- ken klassificeret som tilhørende gruppen af lavt forgældede lande.   Den vietnamesiske reformproces har medført forbedringer på menneskerettighedsområdet og de vietnamesiske myndigheder er i stigende grad villige til dialog. Menneskerettighedssituationen giver dog fortsat anledning til bekymring. Navnlig er der fortsat grund til kritik af begrænsningerne i befolkningens ytrings-, forsamlings-, organisations- og religionsfrihed. Retssikkerheden i landet er tillige mangelfuld. De iværksatte juridiske og administrative reformer tager sigte på at forbedre situationen. Vietnams høje økonomiske vækst har øget miljøproblemerne og ført til tab af biologisk mangfoldighed gennem overudnyttelse af naturressourcer og stigende forurening fra industri og husholdninger. Byerne er i voldsom vækst. I 2001 boede 24,5 pct. i byerne og ifølge befolkningsfremskrivninger vil tallet være 33 pct. i år 2015. Resultatet er en stigende befolkning og pres på offentlige serviceydelser som vand- og sanitet. Siden Danmark i 1997 begyndte støtten til miljø i Vietnam, er der bevilget omkring 330 mio. kr. til forskellige miljøtiltag. I udvalgte provinser har det resulteret i forbedret affaldsindsamling, to miljølaboratorier og erstatning af asbest i tagplader med mere miljøvenlige fibre. Det første hav- og kystbe-
2 skyttelsesområde er etableret og fiskebestanden i området på vej tilbage. 500 ha. skov er rejst, miljøundervisning er nu på det nationale skoleprogram og et universitet uddanner kandidater i miljøforvaltning.   Vietnams strategi for fattigdomsbekæmpelse peger på sammenhængen mel- lem miljøproblemer og fattigdom, ikke mindst i Vietnams byer, og opstiller et handlingsprogram til afhjælpning af miljø- og fattigdomsproblemer i overensstemmelse med 2015 Målene. I 2003 blev Miljøministeriet etableret og primo 2004 blev den nationale miljøstrategi godkendt. Miljøstrategien fokuserer på øget viden om miljøforhold for alle. Programbeskrivelse Miljøprogrammets overordnede formål er at støtte den vietnamesiske rege- ring i bæredygtig gennemførelse af den nationale strategi for miljøbeskyttel- se som sikrer fattigdomsreduktion og forbedrede levevilkår for fattige kvin- der og mænd. Gennem de centrale ministerier vil programmet fokusere på fem provinser i henholdsvis det nordlige, centrale og sydlige Vietnam.   Konkret vil miljøprogrammet støtte følgende fem komponenter: 1: Forureningsbekæmpelse, som vil støtte Miljøministeriets bestræbelser på at decentralisere miljøforvaltningen og forbedre miljøet og levevilkårene i fattige, tætbefolkede områder. 2: Renere produktion, som vil støtte Industriministeriets bestræbelser på at reducere forureningen fra industrien. 3: Forvaltning af bymiljø, som vil støtte Bygge- og anlægsministeriets be- stræbelse på, at miljømæssig bæredygtig byplanlægning anvendes og hånd- hæves i byerne. 4: Hav- og kystbeskyttelse, som vil støtte Fiskeriministeriets bestræbelser på at sikre den marine biologiske mangfoldighed, så der samtidig bidrages til at levevilkårene sikres for udsatte befolkningsgrupper i kystbeskyttelsesområ- der.   5: Vidensopbygning, som vil støtte alle parter involveret i miljøprogrammet i at få øget viden om bæredygtig miljøforvaltning, og den brede befolkning i at få adgang til informationer om miljøet. En væsentlig del af bistanden vil være demonstrationsprojekter inden for hver af komponenterne, hvor målgruppen vil være fattige befolkningsgrup- per i byområder og tætbefolkede landområder, samt i kystnære områder.   Programmets overordnede indikatorer er baseret på Vietnams nationale miljøstrategi, fattigdomsstrategi og 2015 Mål. Programmet yder bistand til fem ministerier. En programkomite med delta- gelse af de involverede ministerier og ambassaden vil overvåge programmet, budgetstyring og anvendelse af ikke-allokerede midler. Til støtte for pro- gramkomiteens arbejde oprettes et programstøttekontor i den vietnamesi- ske centraladministration som konkret vil få ansvaret for etablering af og opfølgning på detaljerede indikatorer, samt sikre koordinering mellem de involverede ministerier og provinserne. Den vietnamesiske regering udpe-
3 ger og lønner en direktør på deltid til programstøttekontoret. En Danida- rådgiver tilknyttes programstøttekontoret på deltid.   Budget Det samlede budget andrager 250 mio. kr. fordelt på følgende poster Forureningskontrol………………………………………  65,0  mio. kr. Renere produktion………………………………………   55,0  mio. kr. Bymiljø………………………………………………….   40,0  mio. kr. Hav- og kystbeskyttelse…………………………………    26,0  mio. kr. Vidensopbygning………………………………………..   20,0  mio. kr. Rådgivende enhed, ambassaden………………………… 6,0  mio. kr. Programstøttekontor……………………………………    17,8  mio. kr. Ikke allokerede midler…………………………………..    20,2  mio. kr. I alt……………………………………………………..  250,0  mio. kr. I tilknytning til programmet videreføres en rådgivende enhed på ambassa- den. Den rådgivende enhed vil fortsat blive bemandet med én udsendt og én lokalt ansat sagsbehandler. Til dette formål afsættes 6 mio. kr. over 40 måneder, heraf 3 mio. kr. til dækning af ambassadens administrationsomkostninger.   Udgifterne vil blive afholdt under § 06.34.01.20. Regionale miljøindsatser. Væsentlige risikoelementer De væsentligste risikoelementer er knyttet til forsinkelser som følge af, at miljøadministrationerne ofte er svagt bemandet og ukvalificerede, samt ved rivalisering mellem ministerier med ansvar for miljø. Disse risici vil blive søgt imødegået ved at oprette den ovennævnte programkomite og pro- gramstøttekontor. Desuden vil programmet i væsentligt omfang fokusere på provinser, som tidligere har modtaget støtte. c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bilateral rammebevil- ling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finans- udvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2004 afgives tilsagn på i alt 250 mio. kr. i støtte til miljøprogrammet i Vietnam. Udgiften vil blive afholdt af det beløb, som på finansloven 2004 stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.34.01. Særlig miljøbistand i ud- viklingslande. f. Finansministeriets tilslutning foreligger.