Folketingets Finansudvalg Bilag Journalnummer Kontor 104.pa0plæstina.19. MELA a. Udenrigsministeriet anmoder i nærværende skrivelse om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2004-2007 ydes 40 mio. kr. i støtte til udvidelse af projektet for kommunal udvikling og forvaltning i det centrale Gaza.   Forslaget medfører ikke merudgifter i forhold til de beløb, som allerede er bevilget på finansloven til udviklingslande, eller som er opført på de følgende års budgetoverslag b. Baggrund Gaza/Vestbreddens bruttonationalindkomst pr. indbygger for 2003 er af Verdensbanken beregnet til 1.041 USD. Realvæksten i BNP pr. indbygger udgjorde 0,6 pct. i 2003, indbyggertallet skønnedes i 2003 at være 3,4 mio. og den årlige befolkningstilvækst omkring 4,3 pct.   Menneskerettighedssituationen i Gaza og på Vestbredden er fortsat kritisabel. Der er alvorlige krænkelser såsom dødsfald i politiets varetægt, tortur, magtmisbrug og vilkårlige tilbageholdelser. Efter at Den Palæstinensiske Myndighed i 2002 indledte reformer i samarbejde med internationale donorer, er der sket visse forbedringer på det juridiske område, bl.a. med vedtagelsen af ændringer til Basic Law, der fastlægger delingen mellem udøvende, dømmende og lovgivende magt.   Efter tre år med negativ vækst var der fremgang i økonomien igen i 2003, men fra et betydeligt lavere niveau end før intifadaen. Økonomien bevæger sig til stadighed på kanten af sammenbrud, hvilket kun forhindres af massiv donorstøtte ikke mindst fra EU. Den Palæstinensiske Myndighed forventes således i 2004 at få et budgetunderskud på omkring 650 mio. USD. Analyser fra Verdensbanken peger på, at de israelske restriktioner på fri bevægelighed af varer og arbejdskraft, de interne og eksterne lukninger, vejspærringer og udgangsforbud m.v. er den helt primære årsag til den økonomiske krise. Danmark har siden 1999 støttet den kommunale udvikling i det centrale Gaza med en samlet bevilling på 144,4 mio. kr. Første fase af støtten, der
2 udløb i december 2002, omfattede tre fattige kommuner i det centrale Gaza. Den nuværende anden fase, der løber indtil udgangen af 2005, omfatter yderligere en kommune. Parallelt hermed er ydet budgetstøtte til udvalgte kommuner i Gaza gennem Verdensbankens støtteprogram, der finansierer arbejdsintensive infrastrukturarbejder i kommunerne. Der henvises til Akt 301 af 2/9-1998 og Akt 175 af 31/5-2002. Projektbeskrivelse Nærværende bevillingsforslag er en udvidelse af det eksisterende kommuneprojekt, der gennemføres med henblik på forbedret service og forvaltning i fire kommuner i det centrale Gaza. Udvidelsen, der er baseret på samme formål, strategi og aktiviteter, omfatter yderligere seks nabokommuner. Den samlede befolkning i de ti kommuner udgør ca. 200.000 mennesker. Udvidelsen af projektet er en del af en samlet dansk strategi for støtte til decentralisering og kommunal udvikling i de palæstinensiske selvstyreområder, der fortsat udgør kerneindsatsområdet i den danske overgangsbistand til Gaza/Vestbredden. Der planlægges endvidere støtte til det palæstinensiske selvstyre i udmøntningen af en reformhandlingsplan for decentralisering og kommunaludvikling i samarbejde med Verdensbanken. Reformhandlingsplanen vil udgøre den nationale ramme for de konkrete danske indsatser i Gaza. Den geografiske udvidelse af de eksisterende aktiviteter i kommuneprojektet omfatter:    Træning i planlægning og forvaltning i kommunerne. Service og kommunikation til borgerne. Infrastrukturforbedringer - især veje, kloakering og vandforsyning - udført af lokale entreprenører med lokal arbejdskraft.   Opbygning af et bæredygtigt system for drift og vedligeholdelse af infrastruktur.   I forbindelse med infrastrukturforbedringerne og vedligeholdelse anvendes arbejdsintensive metoder for at øge beskæftigelsen. Den kommunale udviklingsfond, som er en del af projektet, støtter borgergruppers initiativer til mindre sociale projekter og infrastrukturprojekter. Kvinder tilskyndes til at deltage i udviklingsfonden. En miljøkonsekvensanalyse har vist, at projektet støtter en positiv miljøudvikling og dermed en forbedret sundhedstilstand, primært gennem bedre kloakering. Der vil være yderligere forbedringer, når et tysk finansieret rensningsanlæg for det centrale Gaza kan tages i brug. Indtil da satses på biologisk rensning af spildevandet. Udvidelsen sker inden for rammerne af projektets eksisterende organisation og arbejdsprocedurer. Et dansk firma rådgiver projektet. Rådgivningen omfatter en udsendt dansk og en palæstinensisk rådgiver på fuld tid samt bistand fra korttidsrådgivere. Ud over den løbende monitorering af projektet vil der blive gennemført årlige reviews, der også vil tage stilling til
3 den specifikke anvendelse af de uallokerede midler, der bl.a. er tænkt anvendt til yderligere styrkelse af drift og vedligehold i kommunerne.   Budget Det samlede budget andrager 40 mio. kr. fordelt på følgende poster Anlægsudgifter ……………………………………………    23,9 mio. kr.   Driftsudgifter ……………………………………………..      0,6 mio. kr. Firmarådgivning ……………………………………..……      4,4 mio. kr. Årlig projektgennemgang …………………………………      0,8 mio. kr. Budgetmargen …………………………………………….     2,0 mio. kr.    Uallokerede midler ………………………………………..      8,3 mio. kr. I alt ……………………………………………………….    40,0 mio. kr. Udgifterne vil blive afholdt under § 06.32.02.15. Øvrige lande i Asien. Væsentlige risikoelementer Den israelsk-palæstinensiske konflikt og den deraf afledte usikre sikkerhedsmæssige og politiske situation i området, herunder uro i forbindelse med den israelske regerings planer om at ville trække sig ud af Gaza inden udgangen af 2005 og øget rivalisering mellem palæstinensiske grupper, er et væsentligt risikoelement for projektets gennemførelse. Meget vil i den forbindelse være afhængigt af udviklingen i fredsprocessen.    Fortsatte sikkerhedsproblemer og begrænsninger i bevægelsesfriheden indenfor og til og fra Gaza kan påvirke den økonomiske udvikling og beskæftigelsessituationen negativt og dermed begrænse kommunernes indtægtsgrundlag og befolkningens evne til at betale for vand, kloak og elektricitet. Problemer med import af byggematerialer til projektet og med adgang for teknisk rådgivning kan forsinke projektet.   Den politiske og sikkerhedsmæssige situation kan resultere i ødelæggelser af de faciliteter, som er opført af projektet. Der har hidtil ikke været ødelæggelse af infrastruktur under kommuneprojektet. De konkrete aktiviteter, iværksættes kun, hvis det vurderes, at sikkerhedssituationen tillader det.   c. Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en bilateral rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 30 mio. kr. d. Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde. e. Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansårene 2004-2007 ydes 40 mio. kr. i støtte til udvidelse af projektet for kommunal udvikling og forvaltning i det centrale Gaza.   Udgiften vil blive afholdt af de beløb, som på de årlige finanslove stilles til rådighed for udviklingslandene under § 06.32.02. Udviklingslande i Asien.  
4 f. Finansministeriets tilslutning foreligger.