Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 39
Offentligt
2587894_0001.png
...
s.:4 ,', -;.;.:-.. ::''
:,:;..
,.,
,
4fi
2004-05 (1. samling)
4.Q
-."7-:.1' . .- 3.
f....
Det Udenrigspolitiske Nævn
..--,<:.
.'
UPN Alm.del - Bilag 39
Offentligt
Folketinget
Euros~
~her
2004
Chrisdansborg,:_dett
Burg:~
Det Udenrigspolitiske Nævn
UPN FT-del - Bilag 39
EUU Info-note - I 23
Offentligt
medlemmer og stedfortrædere
Europo-Kommisdatiatos politiske
strategi for de kommen.
fem år
Pa Europa-Parlamentets sam/ing i Strasbourg, den 14. december 2004, lancerede Jos Manuel Bar-,
seSiiike visioner few EU's politiske prioriteter de kommende fem år. Disse vil ligge til grand for
Kommissiceens meddelelse om de flerårige politiske prioriteter. Det er første gang, at Eumpa-
K10~O11CIX har pnesenteret lxwedlinierne i de politiske prioriteter forud for dokumentets offent-
S
liggeinb.-Banoso fremhævede i sin tale, at Europa-Parlamentets
Wdning
til de politiske priorite-
Etunpa-Parlamentets holdning vil indgå i Kommisnionens overvejelser.
ter
,
Det forventes, at Europa-KomMissionens politiske prioriteter, samt lovgivnings- og arbejdageogram
Rir 2005, skal vedtages formelt i Kommissionen den 26. januar, og at de derefter vil blive *mote-
_,
ret for Buropa-Parlamentet påsamlingen i Bruxelles den 26. eller 27. januar. Diet skal heriikisemser-
kerk Kommissicarens arbeidsprograrn som regel bliver offentliggdorti~ af efteråret, men ex
følge af den sene indsættelse af dim nye Konunis.tion.
blevet f~
politis'ke prioritetnefor de kommende fem år er en form for femirsplan, der overordnet seater
*men for arbejdetiKnemniasionen. De årlige arbejdsprogrammer presentees. derimod specifildæ
* prioriteter indenfor de forskenige yolitikområder. I tilknytaing tillovgivnings- og arbej~
met bliver der også udarhejdet Wag med specifikke henvisninger til nye
over konkrete lovg;ivningsinitiativer indeholder bl.a. oplysninger om, hvoroff eukette
~sites fremsat
samt det ansvarlige
generaldirektorat herfor i Kommissionen.
Denklige oversigt over nye lovgivningsinitiativer opdateres månedsvis og oftelliggeresi,det
146
icalchei~ca ~Was program"
eller rullende arbejdsprograml. Det rullende arbejdoginntunn
visnr*daldcencle.dsynye lovgi~tiativer, der vil blive *Tana af 'Commissioner i
detrullende arbejdsprogram kun dækker tre *wader ad gangen, eg WYSS
de ~rar.
taret~ . kart det betragtes sour, den mest pålidelige oversigt over nye dolmtnenter. Mert
er blot et planlregningsredskab og ikke et udtryk for en reel tidsplan,
lest4ISti~t
~Ns
~(7
»Mug profignme) kian beagle!, pkt faisønde
UPN, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 39:
2587894_0002.png
i.4
S't
Il
"7
,
5.
hr.
1.3
76.
ryc
,r'",r-• -
UPN, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 39:
2587894_0003.png
Det skal hertil fremhæves, at det er nødvendigt at kende både det årlige lovgivnings- og arbejdspro-
gram samt det rullende arbejdsprogram, hvis man vil tegne et samlet billede over, hvilke forslag der
i det kommende år vil blive fremsat i Kommissionen. Det årlige lovgivnings- og arbejdsprogram er
således også nødvendigt, da det er mere langsigtet end det rullende arbejdsprogram.
Det er ikke muligt for de nationale parlamenter at modtage et kommissionsudkast (udkast til for-
slag) før dette bliver fremsat (vedtaget) af Europa-Kommissionen. Derfor er arbejdsprogrammet et
vigtigt redskab, hvis man vil følge Kommissionens forberedende arbejde.
Kommissionens flere år-
lige politiske prioriteter
Kommissionens årlige lovgivnings- og
arbejdsprogram
Bilag til arbejdsprogrammet: Oversigt
over lovgivningsinitiativer for det kom-
mende år
Det rullende ar-
bejdsprogram.
Opdateres hver
måned og indehol-
der en oversigt
over nye forslag i
de kommende 3
måneder
Hovedlinierne i de politiske prioriteter — Barroso's præsentation i Europa-Parlamentet
Barroso's fremlæggelse af de politiske prioriteter var langt fra detaljeret, og kan derfor bedst betrag-
tes som politiske overskrifter taget fra det kommende program.
Som det første, fremhævede Barroso, at Kommissionens topprioritet vil være en realisering af Lis-
sabon-strategien. Han fastslog, at en forbedring af Europas økonomiske situation er nøglen til en
forbedring af beskæftigelsessituationen indenfor EU. Han tilføjede, at oprettelsen af en stærk og
stabil vidensbaseret økonomi vil udgøre kernen i Kommissionens arbejde de kommende år.
Udover Lissabon-strategien og EU's økonomiske situation generelt, udpegede Barroso følgende
indsatsområder for de kommende år
Forbedring af europæernes personlige sikkerhed: Bekæmpelsen af grænseoverskridende
kriminalitet og terrorisme skal styrkes.
EU's sociale samhørighed skal forbedres.
Behovet for mindre bureaukrati: Det indre marked skal færdiggøres med klare og enkle reg-
ler. Og med henblik på at gøre EU mindre bureaukratisk skal der "ryddes op" i allerede ved-
tagne regler.
2-
UPN, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 39:
2587894_0004.png
EU skal udvise større solidaritet med de fattigste områder i verden
— især Afrika.
Behovet for en konstruktiv dialog med arbejdsmarkedets parter.
Forbedring af livskvaliteten og miljøet indenfor EU.
Europa-Parlamentets beslutning om Barroso's politiske prioriteter
For at sikre Europa-Parlamentets holdning til Kommissionens prioriteter en så høj vægtning som
muligt, besluttede fire af Parlamentets politiske grupper at udarbejde et fælles beslutningsforslag
om de strategiske politiske prioriteter for Barroso-Kommissionen. Ved de fire grupper drejer det sig
om de Konservative og Kristelige Demokrater (EPP-ED), Socialisterne (PSE), de Liberale (ALDE)
og Nationernes Europa (UEN). Beslutningsforslaget var onsdag den 16. december 2004 til afstem-
ning i plenum, og her blev det vedtaget med 284 stemmer for, 154 stemmer imod og 17 stemmer
hverken for eller imod.
Ikke overraskende er Europa-Parlamentets beslutningsforslag mere detaljeret end Barroso's præsen-
tation den 14. december, men hovedprioriteterne synes dog i høj grad at være de samme — så vidt
det, ud fra Barroso's overordnede fremlæggelse, kan vurderes. Grupperne fremhæver således også
som deres første prioritet en forbedring af EU's konkurrenceevne. Og dette skal ske samtidig med
en bevarelse af den "sociale europæiske model" og respekt for en bæredygtig udvikling! Med andre
ord er det væsentligste for grupperne også en reel implementering af Lissabon strategien! Derud-
over har de som deres højeste prioriterer de en sikring af samhørigheden i Europa samt et europæisk
område med frihed, sikkerhed og retfærdighed. (Europa-Parlamentets beslutningsforslag er vedlagt
som bilag 1).
Med venlig hilsen
Mongin Forrest
3
UPN, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 39:
2587894_0005.png
Hvis du vil vide mere:
Europa-Kommissionens netsted om arbejdsprogrammet:
På netstedet for Kommissionens Generelsekretariat er det muligt at finde Kommissionens
nuværende arbejdsprogram samt arbejdsprogrammer fra tidligere år. Kommissionens nye
arbejdsprogram vil blive offentliggjort på denne side, så snart det er tilgængeligt.
På siden er det desuden muligt at finde en konsekvensanalyse af visse af forslagene i Kom-
missionens arbejdsprogram. Det vides endnu ikke, hvornår en konsekvensanalyse for det
nye lovgivnings- og arbejdsprogram vil være tilgængelig.
LINK: http://www.europa.eu.int/comm/off/work programme/index da.htm
Europa-Kommissionens register over dokumenter:
Det er muligt, at finde referencer til Kommissionsudkast (forslag til retsakter, som endnu ik-
ke er fremsat formelt) i Europa-Kommissionens register over dokumenter. Forslagene er ik-
ke tilgængelige i fuldtekst - før de bliver vedtaget af den samlede Kommission — men regi-
stret kan være et nyttigt supplement til lovgivnings- og arbejdsprogrammet samt det rullende
arbejdsprogram. Herudover er det muligt, at anmode Kommissionen om aktindsigt i disse
dokumenter direkte fra databasen.
Registeret blev oprettet som følge af den nye artikel 255 i EF-traktaten, der giver alle uni-
onsborgere og personer, der har bopæl i medlemsstaterne, ret til aktindsigt i dokumenterne
fra Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen. I overensstemmelse med denne bestem-
melse vedtog Rådet og Europa-Parlamentet den 30. maj 2001 en forordning2, der fastsætter
generelle principper samt begrænsninger for retten til aktindsigt i dokumenter fra de tre in-
stitutioner.
LINK: http://www.europa.eu.int/comm/secretariat general/regdoc/registre.cfm?CL=da
Pre-Lex - forløbet af de interinstitutionelle procedurer:
Basen giver mulighed for at følge de vigtigste trin i beslutningsprocessen mellem Kommis-
sionen og de andre institutioner. Her er det muligt at finde alle forslag og meddelelser fra
Kommissionen, som allerede er fremsat. Ved hjælp af links kan man gå direkte til de tekster,
der foreligger i elektronisk form (KOM-dokumenter, EF-Tidende, Europa-Parlamentets do-
kumenter, Rådets pressemeddelelser).
LINK: http://europa.eu.int/prelex/apcnetcfm?CL=da
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj 2001 om aktindsigt i Europa-Parlamentets,
Rådets og Kommissionens dokumenter: http://europa.eu.int/cgi-bin/eur-lex/udl.pl?REQUEST=Seek-
Deliver&COLLECTION=oj&SERVICE=eurlex&LANGUAGE=da&DOCID=20011145p0043
2
4
UPN, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 39:
2587894_0006.png
EUROPA-PARLAMENTET
2004
Mødedokument
14.12.2004
B6-0205/2004 }
B6-0211/2004 }
B6-0214/2004 }
B6-0215/2004 } RC1/rev.
2009
FÆLLES BESLUTNINGSFORSLAG
jf. forretningsordenens artikel 103, stk. 4, af
— Hans-Gert Poettering, J6zsef Szåjer og Othmar Karas, for PPE-DE-Gruppen
— Hannes Swoboda, Martine Roure og Robert Goebbels, for PSE-Gruppen
— Graham Watson, Lena Ek, Annemie Neyts-Uyttebroeck og Alexander Nuno
Alvaro, for ALDE-Gruppen
— Brian Crowley og Cristiana Muscardini, for UEN-Gruppen
til erstatning af beslutningsforslag af:
-
-
-
-
ALDE (B6-0205/2004)
PSE (B6-0211/2004)
PPE-DE (B6-0214/2004)
UEN (B6-0215/2004)
om Barroso-Kommissionens strategiske, politiske retningslinjer
RC\550715DA.doc
DA
PE 350.958v02-00}
PE 352.933v02-00}
PE 352.936v02-00}
PE 352.937v02-00} RC1
DA
UPN, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 39:
2587894_0007.png
Europa-Parlamentets beslutning om Barroso-Kommissionens strategiske, politiske
retningslinjer
Europa-Parlamentet,
— der henviser til sin afgørelse af 22. juli 2004 om valg af Jos Manuel Duråo Barroso til
formand for Kommissionen,
— der henviser til sin afgørelse af 18. november 2004 om valg af Kommissionen for perioden
fra den 22. november 2004 til den 31. oktober 2009,
— der henviser til sin beslutning af 18. november 2004 om valg af Kommissionen,
— der henviser til rammeaftalen om forbindelserne mellem Europa-Parlamentet og
Kommissionen, som blev godkendt af Formandskonferencen den 29. juni 2000,
— der henviser til Kommissionens tilsagn vedrørende lovgivningsprogrammet og den dertil
knyttede tidsplan, som blev godkendt af Formandskonferencen den 30. januar 2002,
— der henviser til forretningsordenens artikel 103, stk.4,
A. der henviser til, at det er bydende nødvendigt, at den nye Kommission i begyndelsen af sin
mandatperiode forelægge sine overordnede politiske retningslinjer, som den vil basere sin
dens strategi på i de kommende fem år, og som skal danne grundlag for udarbejdelsen af
dens årlige programmer for lovgivningen,
B. der henviser til, at Kommissionens forslag for perioden 2005-09 bør udgøre en reel køreplan
for de fremtidige initiativer, som sætter Parlamentet i stand til at kontrollere, vurdere og
bedømme de fremskridt, der gøres, og de resultater, der nås i de kommende år,
C. der henviser til, at indsættelsen af en ny Kommission er en begivenhed, der rummer et stort
potentiale i den proces, der skal bringe EU's politiske prioriteringer tættere på EU-borgernes,
1. mener, at 2004-2009-Kommissionens hovedmål bør være i) at øge Europas sociale
markedsøkonomis konkurrenceevne og dynamik på grundlag af bæredygtig udvikling, ii) at
sikre Europas samhørighed og konsolidering på grundlag af en vellykket udvidelse, iii) at
udvikle et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed, samtidig med at borgernes
grundlæggende rettigheder beskyttes, iv) at gøre Europa til en stærkere og mere effektiv
faktor i indsatsen for at skabe en sikrere og mere velstående verden og vi) at få Europa til at
arbejde bedre og at bringe det tættere på borgerne;
Et mere konkurrencedygtigt og mere samhørigt Europa
2. opfordrer Kommissionsformand Barroso til at fastholde og gennemføre sit hovedtilsagn om
at gøre Europas øgede konkurrenceevne til den vigtigste politiske prioritet i sin
mandatperiode; mener, at strukturelle økonomiske reformer er af central betydning, hvis
Europa skal "sættes i arbejde", og således sikre vore borgere de bedste muligheder for
beskæftigelse, investeringer og vækst;
PE 350.958v02-00}
RC\550715DA.doc
PE 352.933v02-00}
PE 352.936v02-00}
PE 352.937v02-00} RC1
DA
UPN, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 39:
2587894_0008.png
3. gentager sin støtte til EU's Lissabon-proces som den bedste måde til at opnå en
konkurrencedygtig europæisk økonomi på og fastholder, at bæredygtig økonomisk udvikling
skal være det ledende princip for den fremtidige politik;
4. understreger imidlertid, at Lissabon-strategien i øjeblikket er rettet mod for mange mål, som
ofte konkurrerer med hinanden; opfordrer indtrængende Kommissionen til i forbindelse med
Kok-rapporten og midtvejsrevisionen næste forår at investere betydelig politisk kapital i at
strømline Lissabon-strategien og at koncentrere den om hovedmålet, nemlig at skabe
bæredygtig vækst og beskæftigelse med en mere præcis køreplan for gennemførelsen af dens
mål i de næste fem år;
5. opfordrer Kommissionen til at forfølge målsætningen om at styrke og modernisere den
europæiske model og understreger den indbyrdes afhængighed mellem økonomiske, sociale
og miljømæssige fremskridt;
6. påpeger, at visionerne om en stærkere økonomi og et bedre samfund er komplementære, og
at Europas strategi for det 21. århundrede til fremme af konkurrenceevnen bør baseres på et
højt niveau inden for almen og faglig uddannelse og forskning og på offentlige
serviceydelser og infrastrukturer af høj kvalitet, social integration, bedre arbejdsvilkår, bedre
ligevægt mellem arbejdsliv og familieliv og en fremtrædende rolle i verden inden for
teknologi og miljøstandarder;
7. mener, at Kommissionen på baggrund af det kritiske problem med aldrende befolkninger
kombineret med den stadig mere intensive internationale konkurrence bør vise en stærkere
ledelsesprofil og foreslå strategier for at forbedre arbejdsmarkederne og tilskynde
medlemsstaterne til at reformere pensionssystemerne;
8. mener, at fremtrædende punkter på EU's dagsorden for økonomiske reformer bør være
specifikke yderligere tiltag med henblik på at gennemføre det indre marked, særlig inden for
energi, transport, telekommunikation og finansielle tjenesteydelser;
9. opfordrer Kommissionen til at iværksætte en politik for det indre marked, der prioriterer
forbrugernes interesser og social samhørighed; mener, at der bør tilskyndes til vedtagelse af
sociale og miljømæssige standarder, at der bør lægges særlig vægt på forbrugernes
rettigheder, og at udviklingen af det indre marked ikke bør stride imod borgernes ret til
tilgængelige forsyningspligtydelser af høj kvalitet;
10. erindrer om, at aktiv deltagelse på arbejdsmarkedet i væsentlig grad bidrager til en anstændig
levestandard, regional udvikling og social samhørighed, selv om investering i uddannelse og
forskning samt foranstaltninger fra regeringsside i tilfælde af alvorlige markedssvigt også
spiller en afgørende rolle;
11. mener, at EU og medlemsstaterne, såfremt Europas økonomi og samfund skal blive virkelig
"videnbaserede", er nødt til i højere grad at prioritere investering i viden og kvalifikationer
gennem bedre uddannelse og livslang læring;
12. understreger, at samhørighed er et grundlæggende princip i traktaterne og i den kommende
forfatning for Europa, som styrker forholdet mellem Europa og regionerne og den
RC\550715DA.doc
PE 350.958v02-00}
PE
352.933v02-00}
PE 352.936v02-00}
PE 352.937v02-00} RC1
DA
UPN, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 39:
2587894_0009.png
økonomiske, sociale og territoriale samhørighed; bekræfter, at de finansielle instrumenter til
gennemførelse af Unionens målsætninger, herunder samhørighed, skal tildeles tilstrækkelige
midler;
13. mener, at Kommissionen bør prioritere udformningen af en troværdig regionalpolitik for alle
medlemsstater højere; mener, at EU's strukturfonde og Samhørighedsfond bør bidrage
positivt til at mindske regionale skævheder, modernisere den europæiske økonomi og sikre
regional og social samhørighed;
14. er overbevist om, at der kun kan opnås en robust og dynamisk økonomisk udvikling i EU,
hvis den nye Kommissionen engagerer sig i at revidere stabilitets- og vækstpagten, således at
det sikres, at den kan fungere som et stærkt bolværk mod fiskal uansvarlighed, samtidig med
at den bevarer den nødvendige fleksibilitet til at sikre, at Europa maksimerer sit
vækstpotentiale uden at sætte prisstabiliteten på spil;
Et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed
15. mener, at den nationale og internationale bekæmpelse af terrorisme og organiseret
kriminalitet - og de strukturer, som støtter disse fænomener - er af afgørende betydning for
skabelsen af et sikrere Europa for vore borgere; mener, at Europa bør følge en stærkere
fælles strategi for sikkerhed og effektiv, koordineret terrorismebekæmpelse; understreger
betydningen af, at der i denne proces sikres en korrekt balance mellem hensynet til
retshåndhævelse og beskyttelsen af grundlæggende frihedsrettigheder og personoplysninger;
16. mener, at Kommissionen som en hastesag bør arbejde videre på at finde klarere fælles
definitioner på visse alvorlige lovovertrædelser af grænseoverskridende dimensioner - især
terrorisme, narkotika- og menneskehandel, hvidvaskning af penge og cyberkriminalitet -
understøttet af vedtagne regler om minimumsstraffe, hvor det er relevant;
17. opfordrer Kommissionen til i langt højere grad at prioritere, at der sikres en stærkere
koordinering mellem medlemsstaternes politi-, domstols- og efterretningsorganer som en
afgørende forudsætning for en effektiv politik på dette område; ønsker strengere
foranstaltninger på EU-plan, der gør det muligt at indefryse personers udbytte og spærre
deres midler, når de pågældende er involveret i terrorisme og anden alvorlig kriminalitet;
18. opfordrer Kommissionen til at forelægge yderligere forslag om styrkelse af Europol og
Eurojust og samtidig sikre fuld parlamentarisk kontrol og respekt for
databeslcyttelsesstandarderne;
19. støtter behovet for øget klarhed omkring asylretten, for hurtigere procedurer til afgørelse af,
hvilke personer der er berettiget til asyl, og for indgåelse af tilbagetagelsesaftaler med
tredjelande, opfordrer til en klarere sondring mellem og en differentieret behandling af
asylansøgere, økonomiske indvandrere og midlertidige flygtninge i krigstid; mener, at
Kommissionen bør fremme en fælles og retfærdig asyl- og indvandringspolitik, der
understøttes af en aktiv politik for indslusning og integration i samfundet; understreger
behovet for mere sammenhængende og konsistente visaregler og for effektive partnerskaber
med tredjelande for at nedbringe den ulovlige indvandring ved kilden;
RC\550715DA.doc
PE
350.958v02-00}
PE
352.933v02-00}
PE 352.936v02-00}
PE
352.937v02-00}
RC1
DA
UPN, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 39:
2587894_0010.png
20. understreger det vedvarende behov for at forstærke EU's ydre grænser og for oprettelse af et
europæisk grænsevagtkorps;
21. opfordrer indtrængende til, at der oprettes et europæisk agentur for grundlæggende
rettigheder for at sikre en effektiv kontrol med, at de respekteres;
22. anmoder Kommissionen om at træffe alle nødvendige foranstaltninger med henblik på at
vedtage et passende databeskyttelsesinstrument under søjle 3, der kan garantere samme
standarder som inden for andre områder af EF-retten;
23. mener, at det er vigtigt at fortsætte den integrerede strategi på grundlag af EF-metoden inden
for området retlige og indre anliggender som skitseret i Tampere- og Haag-programmerne;
Et stærkere Europa i en mere sikker verden
24. mener, at det ud fra ønsket om velstand og fred er vigtigt, at Europa bruger de kommende
fem år til at skabe stabilitet i sine nabolande, fremme demokrati, menneskerettigheder og god
regeringsskik i hele verden, udbrede international frihandel og fremme bæredygtig udvikling;
mener, at fremme af regional stabilitet og demokrati er en særlig merværdi, som EU ofte med
slående succes kan tilbyde det internationale samfund;
25. tillægger de nyligt lancerede politikker for naboskab og et bredere Europa stor betydning og
mener, at disse nye politikker kan blive stærke redskaber til at fremme stabilitet, velstand,
menneskerettigheder, demokrati, god forvaltningsskik og retsstatsprincippet i Europa og dets
umiddelbare nabolande, herunder Middelhavslandene; mener, at der også skal sættes nyt
skub i disse politikkers nordlige dimension;
26. bekræfter sin støtte til en fortsat udvidelse af Unionen i overensstemmelse med de principper,
der er fastlagt i traktaterne og Det Europæiske Råds afgørelser; understreger de enkelte
kandidatlandes fortjenstfulde indsats for at opfylde betingelserne for medlemskab;
27. bekræfter atter, at multilateralisme fortsat er den bedste måde til at afsløre og imødegå trusler
og opnå global fred og sikkerhed og ikke mindst til at bekæmpe klimaændringer; opfordrer
derfor indtrængende EU til fortsat at støtte oprettelse og iværksættelse af multilaterale
instrumenter inden for rammerne af FN;
28. mener, at Kommissionen bør fortsætte med at omforme EU's udviklingspolitik som et
redskab til i) at fremme demokrati, menneskerettigheder og god regeringsskik i mindre
gunstigt stillede lande og ii) at opnå økonomiske fremskridt, bæredygtig udvikling, herunder
Millennium-udviklingsmålene, som led i en proces, der understøttes af, at der i højere grad
knyttes betingelser til bistanden, og at bistandsprogrammerne gøres mere sammenhængende
og decentraliserede;
29. opfordrer de transatlantiske partnere til aktivt at støtte og styrke de internationale
institutioner, at bekræfte værdien af folkeretten og at samarbejde om at fastsætte en fælles
dagsorden for reform, navnlig af FN og Bretton Woods-institutionerne, for at styrke deres
effektivitet, troværdighed og demokratiske legitimitet;
30. opfordrer Kommissionen til at styrke og tilpasse strategierne for partnerskabssamarbejde
RC\550715DA.doc
PE
350.958v02-00}
PE
352.933v02-00}
PE 352.936v02-00}
PE 352.937v02-00} RC1
DA
UPN, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 39:
2587894_0011.png
med verdens nuværende store globale aktører, navnlig USA, som Kommissionen bør skabe
betingelser for et tættere samarbejde med, især inden for følgende områder:
bekæmpelse af terrorisme og navnlig årsagerne hertil ved at arbejde for en retfærdig
globalisering, der respekterer menneskerettighederne og demokratiet og fremmer en
bæredygtig udvikling,
revitalisering af fredsprocessen i Mellemøsten med henblik på at sikre anerkendelse af en
levedygtig palæstinensisk stat og garanti for Israels sikkerhed,
vellykket søsætning af den nye Doha-udviklingsrunde, idet enhver fiasko kan få alvorlige
følger for det multilaterale frihandelssystems fremtidige troværdighed,
fjernelse af de tilbageværende hindringer for transatlantisk handel og investeringer på
grundlag af et fælles tilsagn på EU-US-topmødet i 2005 om at gennemføre det
transatlantiske marked senest i 2015;
Bedre livskvalitet
31. opfordrer Kommissionen til som led i den interne politik at arbejde for at øge Europas
livskvalitet og sociale velfærd ved hjælp af politikker, som er udformet til
at gøre borgerne i stand til at drage fuld nytte af deres mulighed for frit at arbejde, studere
og rejse inden for EU,
at opbygge et samfund, hvor alle borgere har lige rettigheder, hvor handicappedes
rettigheder og frihedsrettigheder respekteres, og hvor fattigdommen mindskes,
at forbedre luftkvaliteten i vore byer og vandkvaliteten i vore floder og ved vore kyster,
at forbedre fødevaresikkerheden og andre former for beskyttelse af forbrugerne,
at fremme en mere effektiv energianvendelse baseret på selvforsyning, understøttet af
transeuropæiske energinet og større forsyningssikkerhed
at føre en aktiv transportpolitik, der bygger på en afbalanceret liberalisering af
markederne, forbedring af infrastrukturforbindelseme og fortsat fremme af sikkerheden,
at fremme bæredygtigt landbrug og fiskeri, beskytte vore landskaber, floder og have samt
puste nyt liv i land- og kystområder;
32. opfordrer indtrængende Kommissionen til at øge sine bestræbelser på navnlig at sikre en
global indsats med hensyn til klimaændringer og at gå over til Kyoto-protokollens fase II og
samtidig forske i nye måder at udvikle markedsmekanismer på med henblik på at klare denne
og andre miljøudfordringer;
33. opfordrer Kommissionen til bakke op om de betydelige fremskridt, der allerede er gjort for at
reformere den fælles landbrugspolitik, og hvis virkning er og bør være at gøre denne politik
RC\550715DA.doc
PE
350.958v02-00}
PE
352.933v02-00}
PE
352.936v02-00}
PE
352.937v02-00} RC1
DA
UPN, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 39:
2587894_0012.png
mere åben, effektiv, decentraliseret, markedslydhør samt forbruger- og miljøvenlig;
opfordrer indtrængende til en fortsat parallel reform af den fælles fiskeripolitik, bl.a.
oprettelse af en europæisk fiskerifond;
Et Europa, der fungerer bedre og er tættere på borgerne
34. opfordrer Kommissionen til at komme med innovative ideer med henblik på at give begrebet
unionsborger større indhold, således at Europa giver rigtige mennesker synlige fordele i deres
dagligdag;
35. opfordrer Kommissionen til at intensivere arbejdet for at sikre bedre lovgivning med henblik
på i) at forenkle og reducere omfanget af den eksisterende lovgivning, ii) at sikre, at der
anvendes ensartede principper ved udarbejdelsen af ny lovgivning, og iii) at sørge for fælles
procedurer EU-institutionerne imellem vedrørende forudgående vurdering af de sandsynlige
følgevirkninger af alle væsentlige lovgivningsforslag;
36. mener, at EU bør fokusere mere end tidligere på en effektiv gennemførelse af den
eksisterende lovgivning; opfordrer Kommissionen til at tage hurtigere og mere konsekvente
skridt til at sikre en korrekt gennemførelse og håndhævelse af EU-lovgivningen i
medlemsstaterne med en mere proaktiv retsforfølgelse for alvorlige forseelser;
37. mener, at Kommissionen bør revidere sine forslag til finansielle overslag for perioden efter
2006, således at de afspejler den nye Kommissions prioriteringer (i overensstemmelse med
denne beslutning) og gælder for en finansieringsperiode, der svarer til varigheden af
Parlamentets og Kommissionens mandater;
38. understreger behovet for, at Kommissionen fortsætter sine interne reformbestræbelser med
henblik på at gøre sin administration til et internationalt embedsværk i verdensklasse, som
anvender moderne ledelsespraksis og står for fuld åbenhed og ansvarlighed i forbindelse med
anvendelsen af offentlige midler;
39. kræver, at de særlige tilsagn, som blev givet under høringerne af de indstillede kommissærer
om mulige interessekonflikter overholdes, og at de indgår i enhver ny adfærdskodeks mellem
Parlamentet og Kommissionen;
40. understreger, at Kommissionen spiller en vigtig rolle i kommunikationen med borgerne, når
disse skal forstå, hvorfor Europa gør en forskel, og hvad Europa prøver på at opnå; mener, at
Kommissionen som en hastesag bør udforme en passende kommunikations- og
kampagnestrategi, der forklarer Europas borgere den nye forfatning på en så klar, ærlig og
forståelig måde som muligt;
41. pålægger sin formand at sende denne beslutning til Rådet og Kommissionen.
RC \ 55071 SDA.doc
PE
350.958v02-00}
PE
352.933v02-00}
PE
352.936v02-00}
PE
352.937v02-00}
RC1
DA