Retsudvalget 2004-05 (1. samling), Forsvarsudvalget 2004-05 (1. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0702 Bilag 1, FOU Alm.del Bilag 42, UPN Alm.del Bilag 25
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. november 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Forsvarsministeri-
ets grundnotat om Kommissionens meddelelse om kritisk infrastruktur i ind-
satsen mod terrorisme, COM (2004) 702 final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Om Kommissionens meddelelse
Critical Infrastructure Protection in the fight against terrorism
Kritisk infrastruktur i indsatsen mod terrorisme
Grundnotat
COM(2004) 702 final
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 20. oktober 2004 offentliggjort fire meddelelser om indsat-
sen mod terrorisme, herunder meddelelsen om beskyttelse af kritisk infrastruktur.
De tre øvrige meddelelser er “Prevention, preparedness and response to terrorist
attacks”, “Prevention and the fight against terrorist financing through measures to
improve the exchange of information, to strengthen transparency and enhance the
traceability of financial transactions”, og “preparedness and consequence manage-
ment in the fight against terrorism”.
Meddelelserne skal ses som opfølgning på Det Europæiske Råds møde den 18. juni
2004, hvor den såkaldte ”EU Plan of Action on Combating Terrorism” blev formu-
leret. Heri udpeges en række prioriterede initiativer mod terrorisme, der ønskes
præsenteret inden udgangen af 2004.
Det Europæiske Råd bad således i juni 2004 Kommissionen og den høje repræsen-
tant i udenrigsanliggender (Javier Solana) om at forberede en overordnet strategi til
beskyttelse af kritisk infrastruktur.
Kommissionen foreslår i meddelelsen, at der oprettes et netværk af nationale ek-
sperter inden for kritisk infrastruktur (CIWIN), der kan bistå Kommissionen med
at forme et europæisk program for beskyttelse af kritisk infrastruktur (EPCIP).
Programmet vil blive benævnt ”Critical Infrastructure Warning Information Net-
work” (CIWIN).
Kritisk infrastruktur dækker bl.a. energiforsyning og -netværk, kommunikationslini-
er, sundhedssystemer, fødevarer, vandforsyningen, finansverdenen, transportsekto-
ren samt statslige og offentlige institutioner.
Meddelelsen giver herudover et overblik over igangværende handlinger og forslag
til yderligere tiltag samt forslag til en fælles forståelse af begrebet kritisk infrastruk-
tur. Meddelelsen redegør for infrastrukturens sårbarhed og den gensidige afhængig-
hed, der kan have omfattende følgevirkninger ved et angreb mod den kritiske infra-
struktur. Meddelelsen beskriver håndtering af f.eks. sårbarhedsanalyse af medlems-
staternes kritiske infrastruktur.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissionen pointerer, at beskyttelse af kritisk infrastruktur (Critical Infrastruc-
ture Protection, CIP) er medlemsstaternes ansvar og afgrænser således fokus for
meddelelsen til at angå den kritiske infrastruktur, der har grænseoverskridende ef-
fekt.
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne i løbet af 2005 identificerer kritisk in-
frastruktur med grænseoverskridende effekt herunder omstændigheder for udvæl-
gelse på grundlag af en metode foreslået af Kommissionen.
Kommissionen vil i sit arbejde bygge på eksisterende lovgivning, hvor der allerede
er sat nogle minimumsstandarder for CIP.
Kommissionen forventer at udarbejde en årlig meddelelse til de andre institutioner
om status for udviklingen i hver sektor.
Om nødvendigt vil Kommissionen foreslå horisontale foranstaltninger, hvortil der
kunne være behov for at harmonisere, koordinere eller samarbejde.
Etablering af et europæisk program og et netværk
Målet med det foreslåede program (EPCIP) vil være at sikre, at der i Unionen er
hensigtsmæssige sikkerhedsforanstaltninger for den kritiske infrastruktur og for
hurtig genetablering ved udfald. Programmet vil være dynamisk med en løbende
overvågning.
Programmet skal støtte industrien og regeringerne i medlemsstaterne under hensyn
til eksisterende mandater og ansvarsfordeling. Netværket vil få til opgave at befor-
dre udveksling af informationer om trusler og sårbarheder, herunder tilstrækkelige
foranstaltninger og strategier for at imødegå risici. Medlemsstaterne skal sikre, at
relevante informationer tilgår bl.a. industrien via etablerede netværk i medlemssta-
terne.
Kommissionen vurderer at der kan etableres et netværk i løbet af 2005, der kan
assistere Kommissionen i at forme det ønskede program (EPCIP),
Medlemsstaterne og fællesskabsordningen vedrørende civilbeskyttelse skal sikre, at
EPCIP bliver en integreret del af planlægningen og informationsindsatsen [aware-
ness raising]. Det nævnes endelig, at der i et tæt samarbejde mellem Kommissionen
og CIWIN kan udvikles yderligere tiltag i form af f.eks. lovgivning og/eller infor-
mationsspredning.
Medlemsstaterne skal sikre kontrol med den overordnede proces, hvor Kommissi-
onen skal sikre implementering i Unionen.
I bilaget til meddelelsen er der en ordliste med anvendte begreber.
2. Gældende dansk ret
Området er reguleret af en række lovområder inden for de ressortområder, hvor der
findes elementer af kritisk infrastruktur.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
3. Høring
Meddelelsen har været i høring hos EU-specialudvalget på beredskabsområdet samt
hos Økonomi- og Erhvervsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Der vurderes ikke at være lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der vurderes ikke at være samfundsøkonomiske konsekvenser.
6. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.