1 11. januar 2005 Forsvarets Bygningstjeneste´s uddrag af rapporten fra Forundersøgelserne, Fase 2  - Hovedrapport for Station Nord, november 2004. Baggrund og formål Station Nord har været drevet som telestation, vejrstation og landingsbane i Grø   nlands Tekniske Organisations regi fra 1952 til 1972 samt som vejrstation og landingsbane i Forsvarets regi fra 1975 og frem til i dag. På et møde i Forsvarsministeriet den 27. februar 2  004 med Grønlands Hjemmestyre, D i- rektoratet for Miljø og Natur gav direktora tet sin tilslutning til, at Forsvarets Bygnings- tjeneste i tæt dialog med direktoratet i sommer  en 2004 skulle iværksætte miljøunders ø- gelser på Station Nord med henblik på at tilvejebringe et beslutningsgrundlag for den v  i- dere håndtering af affald og oprydni ng af eventuelle forureninger. Som et led i forberedelserne til miljøundersøgelserne blev der i juni 2004 udarbejdet en miljøhistorisk redegørelse for Station Nord. Denne redegørelse blev udarbejdet med he   n- blik på at udpege lokaliteter og aktiviteter, som  ud fra en foreløbig vurdering kunne u d- gøre de potent ielle kilder til jord- og vandforurening. På baggrund af den miljøhistoriske redegørelse blev der udarbejdet et oplæg til forunde r- søgelser. Oplægget blev fremsendt til Grønlands Hjemm estyre for kommentering, og Forsvarets Bygningstjeneste afholdt efterfølgende et møde den 24. juni i F  orsvarets Byg- ningstjeneste, med deltagelse af Grønlands  Hjemmestyre ved Direktoratet for Miljø og Natur, Forsvarsministeriet, Forsvarskommandoen samt et privat rådgivende firm a. På mødet blev oplægget diskuteret, og der blev opnået konsensus omkring undersøgelsens indhold og omfang. Grønlands  Hjemmestyres kommentarer blev indarbejdet i en revide- ret udgave af oplæg til forundersøgelser dateret de   n 6. august 2004. Den reviderede ud- gave blev kommenteret skriftligt af Grønlands  Hjemmestyre den 16. august 2004. Under- søgelserne blev udført på baggrund af det reviderede oplæg samt de skriftlige komment a- rer fra Grønlands  Hjemmestyre, Direktoratet for Natur og Miljø . Formålet med  forundersøgelse rne var at få registreret og kortlagt, om de potentielle ki l- der til jord- og vandforurening, nævnt i den miljøhistoriske redegørelse, har forårsaget jordforurening samt at få registreret og kortlagt affaldsmængder og    -typer på stationso m- rådet og la ngs kysten ved Station Nord. Forundersøgelsen er en indledende forurening s- undersøgelse, hvor der  foretages feltmålinger og  udtages prøver , som hjemtages og ana- lyseres på et uafhængigt laboratorium. For at få et overblik over en mulige påvirkning af marine   miljø et, som følge af jordfor u- reninger på Station Nord og langs kysten, skulle der gennemføres en screeningsunders  ø- gelse af marine recipienten, Dagmar Sund. Denne undersøgelse kunne imidlertid ikke gennemføres  i 2004 på grund af isforholdene på fjorden. D  enne undersøgelse er derfor blevet udsat til 2005.
2 Forundersøgelsen  følges op med en detail  undersøgelse, der afgrænser de konstaterede forureninger, for herefter at kunne planlægge og gennemføre fornød ne miljøoprydninger. I forundersøgelserne fra den 27.  august og frem til den 2. september 2004 deltog repræ- sentanter fra Grønlands Hjemmestyre, F orsvarets Bygningstjeneste samt et privat rådg i- vende firma. Beskrivelse af lokaliteten Station Nord er beliggende i Nationalparken i Nordøstgrønland. Station Nord   er beman- det af 5 mand. Stationen omfatter ca. 27 bygninger, der anvendes til bolig, tekniske in- stallationer, lager, værksted og garagefacil  iteter. På stationen er der 3 større tankanlæg. Umiddelbart vest for stationsområdet ligger landingsbanen orient eret nord-syd. I området vest for landingsbanen ned til fjorden ligger  affaldspladsen. Affaldet er depo- neret nær kystlinjen. Omkring   pladsen ligger flere adskilte depotområder, hvor der bl.a. er deponeret tromler, køretøjer samt bygningsa  ffald. Langs kystlinjen uden for affaldspladsen er der ikke deponeret affald. Der er dog gennem tiden sket en spredning af affald, specielt tomme tromler, med vinden, havet og havisen. Forundersøgelsernes omfang Der er blevet fortaget en kortlægning og registrering af affald i   tre områder; på selve st  a- tionsområdet, som er et bebygget område øst for landingsbanen, på affaldspladsen beli g- gende vest for landingsbanen, mellem denne og Dagmar Sund, samt langs en ca. 22,5 km kystlinje. For at belyse forureningsomfanget i jorden blev der udført prøvegravninger og prøveu   d- tagninger af jord på udvalgte lokaliteter langs landingsbanen, i stationsområdet samt i   af- faldsområderne. Der blev udført i alt 85 prøvegravninger og udtaget 169 jordprøver til forureningsbedømmelse. Derudover blev der l angs kysten nord og syd for affaldsområ- derne udtaget 9 prøver til forureningsbedømmelse, og der blev udtaget 3 baggrundspr  ø- ver til brug ved en vurdering af områdets naturlige baggrundsniveauer af de undersøgte stoffer. I affaldsområdet  blev der udtaget 15 stk. vandprø Der blev foretaget PID analyser på jordprøverne og her   ud over blev der udført  kemiske analyser på i alt 20 stk. vandprøver og 58 stk. jordprøver. Prøverne er analyseret for stof- fer som olie, opløsningsmidler, tjærestof   fer,tungmetaller s  amttilsætningsstoffer til olie og maling. Affaldsmængder Inden for affaldsområdet  blev der registreret et antal tromler med en samlet vurderet vægt på ca. 700 tons. Mængden af jern - og metalskrot, herunder opmaganiserede køret ø- jer, i det samlede område e r udover tromlerne vurderet til at udgøre i alt ca. 300 tons. Derudover er der registreret ca. 4 m³ slagger, ca. 3 m³ kabelskrot, ca. 50 bilbatterier, ca. 1 m³ elektronisk affald samt otte kasserede tanke. Langs kysten blev der konstateret koncentrationer af affald af betydning i afstande på op til ca. 0,5 km syd for affaldspladsen samt ca. 2,2 km nord for affaldspladsen. Uden for dette område forekommer der en sporadisk spredning af affald, primært tromler. I sydlig retning blev inspektionen stoppet ca. 10,5 km syd for Station Nord, svarende til ca. 15
3 km kystlinje, hvor affaldsmængderne var meget sparsomme. I nordlig retning blev i  n- spektionen stoppet efter ca. 6 km kystlinje, hvor der stort set ikke var affald på de sidste 2 km kystlinie. I forlængelse af   landingsbanen både mod syd og nord fi ndes to mindre oplag af tromler. I hele området ved Station Nord vurderes der at være    jern- og metalskrot med en samlet vægt på ca. 1.200 t. Forureningsomfang I affaldsområde rne er den kraftigste jordforurening påvist i  selve området  omkring af- brændingskarret, hvor der er påvist væsentlig forurening i jorden med olieprodukter og en mindre forurening med tungmetaller. I stationsområdet er der ved de gennemførte undersøgelser generelt påvist mindre oli e- forureninger ved alle undersøgte tanke eller rørføringer. Ved udleveringsstederne for brændstof, tre st  ør re tankanlæg samt ved det tidligere tankanlæg er der konstateret kraft i- ge olieforureninger i jorden. Ved elværket samt ved de tidligere elværker er der ligeledes konstater et kraftig forure- ning med olie i jorden. Der er ikke påvist forureninger med chlorerede opløsningsmidler der overstiger de da  n- ske kvalitetskriterier i stationsområdet. Der er konst ateret indhold af cadmium, kobber og bly i én ud af 16 jordprøver, der overskrider de danske kvalitetskriterier. I sedimentet langs kysten samt på la ndingsbanen er der ikke set tegn på forurening, der væsentligt overstiger det vurderede baggrundsniveau for de undersøgte stoffer i området, i alle tilfælde under de danske kval  itetskriterier. Risikovurdering Station Nord er beliggende i et højarktisk miljø, et miljø som bl.a. er kara   kteriseret ved ekstreme lys- og temperaturforhold (kontinuerlig permafrost) samt is- og snedække store dele af året. Under disse ek streme forhold kan forekomst af forureningskomponenter (miljøfremmede stoffer) i miljøet medføre en relativ stor påvirkning af økosyst emet. Der er foretaget en risikovurdering over for arealanvendelsen i området. De påviste for  u- reninger er vurderet ikke at udgøre en risiko over  for den nuværende arealanvendelse som militær installation. Det vurderes på baggrund af risikovurderingerne, at følgende forhold skal afklares næ r- mere, forinden der kan tages stilling til konkrete miljømæssige oprydninger:    affaldsplad- sens endelige afgræns  ning, evt. ophobning af stof i marine miljø et, tilgængelig forur  e- ning for vindspredning samt udbredelsen af fri fase olie i jorden og spredningsmulighe- derne for den fri olie.