Fremsat den {FREMSAT} af Ulla Tørnæs
Forslag
til
Lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog
Kapitel 1
Formål
§ 1. En pædagog med kompetence som professionsbachelor skal være uddannet til at udføre pædagogisk
arbejde med alle børn og unge samt med voksne, der har særlige behov for pædagogisk støtte.
Stk. 2. Uddannelsen skal give de studerende mulighed for at tilegne sig teoretiske og praktiske
forudsætninger for at udføre en samfundsmæssig omsorgs-, udviklings-, lærings-, og dannelsesopgave med
særlig vægt på, at den uddannede pædagog kan
1) opstille mål, vælge metoder samt opstille handlingsplaner for den pædagogiske virksomhed,
2) tilrettelægge, igangsætte og gennemføre en pædagogisk proces med aktiviteter, som understøtter den
enkeltes velfærd og alsidige udvikling,
3) formidle samfundsmæssige mål og værdier, også til mennesker med en anden sproglig og kulturel
baggrund end dansk,
4) evaluere sammenhængen mellem mål, metoder og pædagogisk praksis med henblik på at dokumentere
den pædagogiske proces og udvikle praksis,
5) indgå i professionelle relationer med børn, unge og voksne brugere og samarbejde med, vejlede og
støtte disses forældre eller andre pårørende og
6) deltage i professionelt samarbejde, herunder med personale fra tilgrænsende områder.
§ 2. Uddannelsen kvalificerer til generelt at varetage arbejdsopgaver inden for hele det pædagogiske
beskæftigelsesområde, og giver samtidig mere specifikke kompetencer inden for et arbejds-, funktions-
eller fagområde, der er relevant i forhold til skiftende arbejdsmarkedsbehov.
§ 3. Uddannelsen skal endvidere bidrage til at fremme de studerendes personlige udvikling, herunder de
studerendes interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
Kapitel 2
Indhold, varighed og struktur
§ 4. Uddannelsen har et omfang på 3½ år, svarende til 210 point i European Credit Transfer System
(ECTS-point), og tilrettelægges således, at der veksles mellem uddannelse på institution og på praktiksted.
A. Uddannelsens faglige grundlag