1UndervisningsministerietJ.nr. 2004-3754-54University College22. December 2004.Kriterier for University College
2Indledning ..................................................................3Kvalitetsfelt 1 Vision og strategier ......................................5Kvalitetsfelt 2 Organisation og ledelse............................................................6Kvalitetsfelt 3 Uddannelser.......................................................................................7Kvalitetsfelt 4 Kvalitetssikring ................................................8Kvalitetsfelt 5 Undervisere/lærerkræfter......................................................9Kvalitetsfelt 6 Forskningstilknytning..............................................................10Kvalitetsfelt 7 Information og faciliteter.....................................................11Kvalitetsfelt 8 Videncenter ......................................................................................12Kvalitetsfelt 9 Samarbejde og partnerskaber, regionalt, natio-nalt og internationalt................................ ......................................13Kvalitetsfelt 10 Økonomi..........................................................................................14
3Indledning Undervisningsministeren godkender ansøgere til University College-betegnelsen på baggrund af centralt fastsatte kriterier. Disse kriterier præsenteres nedenfor. Hensigten er at informere ansøgere til titlen om de kriterier, som vurderingen vil ske på baggrund af, således at kriterierne også kan fungere som en vejledning for insti-tutionerne i forhold til arbejdet med at udvikle det krævede University College-niveau. Hensigten er herudover at give andre interessenter i og uden for CVU-sektoren kendskab til de krav, der stilles til et University College. Den konkrete vurdering af, om ansøgeren lever op til kriterier har Undervisningsministeriet bedt Dan-marks Evalueringsinstitut, EVA om at foretage. EVA vil således i hvert enkelt tilfælde foretage en ak-kreditering på baggrund af de opstillede kriterier. Kriterierne er delt op i 10 kvalitetsfelter: Vision og strategi, organisation og ledelse, uddannelse, kvali-tetssikring og udvikling , undervisere/lærerkræfter, forskningstilknytning, fysiske og elektroniske res-sourcer , videncenter, samarbejdspartnere og økonomi. Der lægges vægt på en rummelig vurderingsproces, der tager hensyn til international sammenlignelig-hed, til den enkelte ansøgers specifikke udgangspunkt og ressourcer og til CVU-lovens overordnede målsætning om at skabe vækst, kapacitetsforøgelse og dynamik gennem nye rammer for MVU-institutionsformen. Ansøgeren skal under hver af de 10 kvalitetsfelter kunne dokumentere: o at have udnyttet CVU-institutionsformens indbyggede dynamik til at øge volumen, faglig bredde og/eller faglig tyngde i forhold til det institutionens udgangspunkt. o at have skabt synergi og resultater gennem tværgående samarbejde horisontalt og vertikalt som bi-drag til en samlet styrkelse og udvikling af MVU-sektorens professions- og udviklingsbasering og forskningstilknytning. Professions- og udviklingsbasering og forskningstilknytning er, som MVU-sektorens særlige kendetegn, beskrevet i lovgivningen som: Fornyelse af eksisterende uddannelser og udvikling af nye uddannelser. Udvikling af institutionen til et regionalt udviklings- og videncenter for praksisrelevant viden og formidling. Tættere tilknytning til relevante forskningsmiljøer.
4Fig. 1. University College. Kvalitetfelter og vurderingsramme1.Vi-sion ogStrategier2.Organisa-tion,le-delse3.Ud-dan-nelse5.Un-der-vise-re4.Kvalitets-sik-ring og -udvikling10.Økonomi9.Samarbejde og part-nerska-ber8.Videncenter7.fysi-ske og elek-tro-niske res-sourcera-6.ForskningstilknytningUdvikling og synergiVækst
5Kvalitetsfelt 1 Vision og strategier Et University Colleges vision er udmøntet i konkrete strategier og politikker. Det er tydeliggjort, hvor-dan institutionen udnytter samlingen af ressourcer og uddannelser til udvikling og værditilvækst. Kriterier Et University College: o Har formuleret vision og strategier, der beskriver organisationens identitet. o Udmønter sin vision og strategier i konkrete strategier og politikker. o Har implementeret og kommunikeret sin vision, strategier og politikker i organisationen. o Sikrer, at ansvaret for udmøntning af strategier og politikker er klart defineret og placeret. o Evaluerer systematisk og løbende, hvorvidt vision og strategier er relevante og hensigtsmæssige.
6Kvalitetsfelt 2 Organisation og ledelse Et University College har en ledelsesstruktur, der understøtter vision og strategi samt afspejler institu-tionens særlige kendetegn og institutionens behov. CVU bestyrelsen har det overordnede ansvar for den samlede institution. Ledelsen skaber åbenhed og gennemsigtighed og sikrer at strategi og politikker implementeres. Forskelle i CVUernes institutionelle og geografiske grundlag afspejler sig i forskellige organisationsmo-deller. Et University College kan dokumentere, at organiseringen og administrationen af fællesskabet understøtter og fremmer CVU-ets vision. Kriterier Et University College: o Har sammenhæng i ledelsesindsatsen på tværs af organisationen horisontalt og vertikalt1o Har en ledelsesstruktur, der understøtter vision og strategi. o Har formuleret klare rammer for bestyrelsens(/-ernes) og bestyrelsesformandens(/-mændenes) virke. o Har klart beskrevet ledelsesgruppensopgave- og ansvarsfordeling. o Har iværksat systematisk ledelsesudvikling. o Har kommunikeret ledelsens opgave- og ansvarsfordeling til organisationen. o Skaber åbenhed og gennemsigtighed om aktiviteter og resultater internt og eksternt. o Samarbejder med og informerer medarbejdere og studerende. o Skaber sammenhæng, samspil, samdrift og synergi i og mellem de administrative enheders opgave-løsning og har en professionel administration. 11I henhold til CVU-lovgivning vil et ubetinget CVU med partnere kunne have én CVU-bestyrelse og CVU-bestyrelsesformand og en eller flere studiebestyrelser og studiebestyrelsesformænd og én CVU Rektor og en eller flererektorer for partnerne.
7Kvalitetsfelt 3 Uddannelser Et University Colleges kernevirksomhed er uddannelse. Et University College udbyder flere uddan-nelser2 og skal styrke de professionsrettede videregående uddannelser, særligt professionsbachelorud-dannelserne, samt efter- og videreuddannelse i tilknytning hertil. Et University College skal fundere denne indsats på en faglig bredde og kvalitet i udbuddet, studentergrundlag, lærerkvalifikationer og samarbejdsrelationer til forskningsinstitutioner, videregående uddannelsesinstitutioner og arbejdsmar-kedet, herunder professioner. Grundlaget for et University Colleges særlige udbudsprofil er de professionsrettede uddannelser, der sigter på en umiddelbar erhvervskompetence efter endt uddannelse. Uddannelsernes særlige kendetegn er karakteriseret ved en kombination af og progression gennem teori og praksis, hvilket nødvendiggør en fortsat udvikling af læringspotentialet i praktikken og i samspillet mellem teori og praksis. KriterierEt University College:o Har en formuleret strategi for institutionens uddannelsesmæssige profil. o Gennemfører udbud af flere professionsbacheloruddannelser, videreuddannelse til og med diplom-niveau inden for institutionens fagområder samt efteruddannelse. o Udbyder professionsbacheloruddannelser, som opfylder kriterierne for akkreditering af professi-onsbacheloruddannelser3.o Medvirker til den generelle uddannelsesdækning i regionen. o Har en systematisk og løbende dialog med relevante parter om arbejdsmarkedets kompetencebe-hov. oo Fremmer samspil og udveksling af viden imellem grund-, efter- og videreuddannelserne. o Har fastsat og opfylder kvalitative og kvantitative krav til uddannelsernes praktik eller kliniske un-dervisning. o Udvikler eksisterende eller nye uddannelser. o Foretager forsøg og/eller eksperimenter med nye undervisningsformer. o Udvælger og udvikler undervisningsmateriale på baggrund af fælles kriterier for kvalitet og validitet. o Videreudvikler læring generelt, herunder praktikkens læringspotentiale og samspillet mellem teori og praktik. o Efterspørges af studerende. o Har etableret indsats, der modvirker frafald o Afsætter sine dimittender til beskæftigelse eller videreuddannelse. 2Undtagelsesvist er f.eks ingeniørhøjskoler, som ofte kun udbyder én uddannelse, men som udbyder flere retninger inden for denne samt efter- og videreuddannelse CVU-godkendt, hvis den har kunnet dokumentere at stå stærkt i fo r-hold til at kunne løfte kravene til udviklingsbasering og forskningstilknytning, herunder kan dokumentere samarbejdsa f-taler med universitetssektoren, jf.bem. herom til § 27 d i Forslag til lov om ændring af lov om selvejende institutioner for videregående ud dannelser m.v. og en række andre love fremsat 2. februar 2000. 3Godkendte, men endnu ikke akkrediterede udbud af professionsbacheloruddannelser ved et CVU, sidestilles som ud-gangspunkt ved vurderingen af en ansøgning om akkreditering som University Co llege med de akkrediterede udbud.
8Kvalitetsfelt 4 Kvalitetssikring og -udvikling Et University College har et kvalitetssikringssystem med veldefinerede målsætninger for kvaliteten i institutionens aktiviteter. Kriterier Et University College: o Har en formuleret strategi for kvalitetssikring og udvikling. o Har udmøntet sin strategi i konkrete kvalitetsmål for de enkelte aktiviteter. o Dokumenterer, at institutionen lever op til disse mål. o Understøtter alle sine aktiviteters kvalitet med et kvalitetssikringssystem, der løbende og systematisk inddrager interne og eksterne interessenter til at udvikle aktiviteternes kvalitet. o Bruger viden og data, herunder institutionens rådgivende udvalgs vurderinger af og udtalelser om aktiviteternes kvalitet til at forbedre og udvikle kvaliteten. o Har placeret ansvar for kvalitetssikring og opfølgning i organisationen.o Vurderer systematisk og løbende, hvorvidt dets kvalitetssikringssystem er relevant og dækkende til at belyse om målsætningerne in dfries.
9Kvalitetsfelt 5 Undervisere/lærerkræfter Et University Colleges lærerkorps skal samlet besidde viden og kvalifikationer, der er relevante i forhold til professionsbacheloruddannelsernes niveau og institutionens opgave- og videnprofil. Lærerkorpsets sammensætning skal afspejle og understøtte, at professionsbacheloruddannelserne er udviklingsbaserede, professionsrettede og forskningstilknyttede. Kriterier Et University College: o Har en ansættelsespolitik og praksis, som sikrer, at lærerkorpset samlet set har et kvalifikati-onsniveau, der ligger højere end afgangsniveauet for uddannelsen. Ved kvalifikationsniveau forstås ud over pædagogisk kompetence dokumenteret teoretisk, faglig og/eller professions-mæssig kompetence. o Har en ansættelsespolitik og praksis, som sikrer, at lærerkorpset samlet set har baggrund i eller tilknytning til professionen (interne som eksterne undervisere, gæsteforelæsere mv.) o Har en ansættelsespolitik og praksis, som sikrer, at lærerkorpset samlet set har tilknytning til forskningsverdenen (interne som eksterne undervisere, gæsteforelæsere mv.). o Har en ansættelsespolitik og praksis, som sikrer, at lærerkorpset samlet set har erfaring med og kan forestå aktiviteter inden for forsøgs- og udviklingsarbejde i relation til erhvervsli-vet/profession. o Har formuleret en kendt politik for systematiske udvikling af undervisernes faglige og pæda-gogiske kompetencer, herunder for opnåelse af en lektorbedømmelse. o Bruger aktivt sine forskningstilknytningsaftaler til at opkvalificere og inddrage sine undervisere i forsknings- og udviklingsarbejde.
10Kvalitetsfelt 6 Forskningstilknytning Et University College har forskningstilknyttet alle institutionens uddannelses-, udviklings- og videncenteraktiviteter for at sikre nem, hurtig og løbende adgang til den nyeste forskningsbase-rede viden inden for fagområdet. Et University College inddrager og anvender viden om og re-sultater af både dansk og international forskning samt forsøgs- og udviklingsarbejder, der er re-levant for og egnet til eksemplarisk at bidrage til at udvikle og anvende ny professionel viden inden for CVUets fagområder.Kriterier Et University College: o Har en formuleret strategi for forskningstilknytning af alle institutionens uddannelses-, udvik-lings- og videncenteraktiviteter.o Anvender forskningstilknytning til at øge institutionens volumen, faglige bredde og/eller faglige tyngde. o Inddrager og anvender viden om og resultater af dansk og international forskning samt forsøgs- og udviklingsarbejder i undervisningen. o Inddrager forskningsmetode og videnskabsteori i undervisningen. o Indgår i samarbejde med forskningsinstitutioner, forskere og/eller ph.d.-studerende i institutio-nens faglige ajourføring og efter- og videreuddannelse af institutionens medarbejdere.
11Kvalitetsfelt 7 Fysiske og elektroniske ressourcer Institutionens ledelse- og lærerkræfter og aftaler om forskningstilknytning er centrale elementer i institutionens videngrundlag sammen med institutionens fysiske og elektroniske faciliteter og udstyr: Undervisningsmaterialer, bogsamlinger, on-line ressourcer, udstyr (herunder laboratorier, anlæg m.m.). Et University Colleges fysiske og elektroniske ressourcer skal være relevante og tidssvarende i forhold til formålet med institutionens samlede opgave- og videnprofil. Kriterier Et University College:o Har en formuleret strategi for institutionens fysiske og elektroniske ressourcer. o Udvikler institutionens biblioteksvirksomhed og andre former for informationsfaciliteter til nytte for institutionens brugere, bl.a. i samarbejde med Det Elektroniske Forskningsbibliotek. o Udvikler og vedligeholder institutionens øvrige faciliteter, bygninger, laboratorier, bygninger, udstyr, it-teknologi, materialer, idrætsanlæg mv., så de er tidssvarende og relevante i forhold til institutio-nens og uddannelsernes behov. o Har etableret nem og brugervenlig adgang til information for eksterne samarbejdspartnere, interes-senter, ansøgere mv.
12Kvalitetsfelt 8 Videncenter Et University College fungerer som udviklings- og videncenter inden for de fagområder, hvor de udby-der uddannelse og har på et eller enkelte felter opbygget spydspidskompetencer på landsdækkende ni-veau. Et University Colleges viden skal omsættes og anvendes i praksis. Et University College skal gen-nem sine uddannelser og øvrige aktiviteter bidrage til kvalitetsudvikling og innovation af processer, organisationer og ydelser. Et University Colleges videncenterfunktion skal organisatorisk og fagligt udgøre en integreret del af institutionen. Videncenterfunktionen skal trække på og give viden tilbage til institutionen, så den bidra-ger til kvalificering af uddannelsesindsatsen og videngrundlaget. Kriterier Et University College:o Har en formuleret strategi for sin videncenterfunktion, herunder for sin(e) spydspidskompetence(r) eller udvikling heraf på regionalt eller nationalt niveau. o Dokumenterer og synliggør dets kompetencer og resultater. o Fremmer videndeling og spredning (videnomsætning af erfaringer og resultater) i forhold til pro-fessioner, erhverv og andre uddannelses- og forskningsinstitutioner. o Integrerer organisatorisk og fagligt sine videncenteraktiviteter som en del af institutionen. o Samarbejder med de studerende og medarbejderne i videncenteraktiviteterne. o Trækker på og giver viden tilbage til uddannelserne og medarbejdere. o Fremmer kompetenceudvikling og udfører udviklingsarbejde i samspil med de lokale og regionale offentlige og private virksomheder.
13Kvalitetsfelt 9 Samarbejde og partnerskaber, regionalt, nationalt og internationalt Et University College har som en regionalt forankret institution en særlig forpligtelse for at afdække og imødekomme regionens kompetencebehov og skal i sin organisering og kontaktflade afspejle denne forpligtelse. Nationalt og internationalt samarbejder et University College om indsamling, dokumentation, formid-ling og udvikling af ny viden Et University College bidrager til internationalisering og har etableret udvekslingsaftaler for studerende og undervisere med udenlandske uddannelsesinstitutioner. Kriterier Et University College: o Har systematisk kontakt til aftagere. o Har identificeret strategiske samarbejdspartnere på regionalt, national og internationalt niveau. o Har formuleret en strategi for dets placering, rolle og profil på det internationale uddannelses- og videnmarked. o Tager initiativ til/bidrager til opbygning af nye kanaler til, fora for eller netværk om anvendt og professionel viden regionalt, nationalt som internationalt. o Har etableret samarbejdsaftaler med relevante udenlandske uddannelsesinstitutioner med henblik på udveksling af studerende og undervisere.
14Kvalitetsfelt 10 Økonomi Et University Colleges kan dokumentere plan for eller realisering af øget overblik over, bedre styring af og større frirum i institutionens økonomiske grundlag i forhold til tidspunktet for institutionens etable-ring. Kriterier Et University College: o Har professionel og effektiv økonomistyring. o Har overblik over institutionens økonomiske grundlag og udvikling. o Har robust økonmomi i forhold til svingninger i de uddannelsessøgendes søgningsmønstre og æn-dringer i udbudsgrundlaget. o Har et økonomisk frirum for langsigtede investeringer i forhold til CVUets vision.